Метою даного заходу є підвищення економічної грамотності і культури учнів, а також формування правильної споживчої поведінки. презентація до даного сценарію знаходиться за посиланням: https://naurok.com.ua/scenariy-pozaklasnogo-zahodu-yakiy-ti-spozhivach-41381.html
Конкурс «Який ти споживач»
Всесві́тній день захисту прав споживачі́в святкується щороку 15 березня.
Відзначається в річницю виступу Президент США Джон Кеннеді в Конгресі в 1961 році. У виступі були сформульовані чотири головних права споживача.
Пізніше до них додалися ще чотири:
У 1983 році 15 березня було закріплене у міжнародному календарі святкових дат як Всесвітній день захисту прав споживачів.
Особливість цього конкурсу полягає в тому, що це не стільки змагання, скільки повчальний захід.
У конкурсі беруть участь учні 9-х класів.
1. Презентація (назва, емблема, девіз)
2. Розминка.
(Питання вибирає кожен член команди та сам на нього відповідає. Команди відповідають по черзі. Правильна відповідь оцінюється в 1 бал.)
3. Бліц-турнір
(Питання задаються командам ПО ЧЕРЗІ. Правильна відповідь оцінюється в 1 бал. Починає та команда, в якої більша кількість балів. Якщо відповідь не правильна, то може відповісти 2 команда.)
1. З якого моменту наступає гарантійний термін товару? (З моменту передачі товару споживачу).
2. Які розміри повинна мати візитна картка за етикетом? (За етикетом візитна картка повинна мати розміри 3 на 1,5 дюйма (7,62 на 3,81 см))
3. Скільки зубочисток можна виготовити з 1 кубічного метра дерева? (З одного кубометра дерева можна зробити півмільйона зубочисток.)
4. Чи може покупець пред'явити свої вимоги без наявності чека? (Відсутність чека не є підставою для відмови в задоволенні вимог покупця).
5. Протягом скількох днів відбувається заміна неякісного товару? (Заміна неякісного товару відбувається в семиденний термін).
6. З чого було виготовлено перший національний прапор США і перші джинси "Levi's"?(Перший національний прапор США і перші джинси "Levi's" були зроблені з конопель)
7. З чого виробляють лайкові рукавички?
(Лайкові рукавички виробляються зі шкіри лам.)
8. Приведіть приклади товарів, на які встановлюється термін придатності.(Продукти харчування, медикаменти, товари побутової хімії, парфюмерно-косметичні).
Завдання 4. Питання на засипку
(Питання задаються обом командам. Хто знає відповідь-піднімає руку і відповідає. Правильна відповідь оцінюється в 5 балів. Якщо відповідь не правильна, то може відповісти 2 команда.)
1.У 1666 р. королева Англії Єлизавета видала указ: хоронити мертвих тільки в шерстяному одязі. За порушення цього указу був встановлений штраф в 5 фунтів стерлінгів. У чому причина такого указу?(Річ у тому, що в Англії у той час існували проблеми із збутом продукції шерстяної промисловості. Королева у такий спосіб розширювала ринок збуту вітчизняної продукції. )
2. У 227 р. страшний землетрус зруйнував одне з семи чудес світу - Фароський маяк. Але його зображення все-таки дійшло до наших днів. Як це сталося?
(Все дуже просто: зображення маяка наносилося на стародавні монети - їх дотепер знаходять археологи. )
3. Який зв'язок між календарем і боргами?
(У перший день кожного місяця в Стародавньому Римі належало платити відсотки по боргах. Борги ці записувалися в спеціальні боргові книжки. Перший день місяця у римлян називався календою, а боргова книжка - календарем. )
4. В давнину, як ви знаєте, не було обчислювальної техніки, і люди рахували на пальцях. Зараз рахунок на пальцях застосовують діти, які вчаться рахувати. А де ще в наші дні використовується пальцевий рахунок?
(Звичайно, на біржах)
5. Це пов'язано з морем. Це укріплювало панцир старогрецького воїна. А в Китаї це служило грошима. Це ...
(сіль, без якої немає морської води, сіль, якій просочували військову зброю для фортеці, сіль, яку в Стародавньому Китаї можна було виміняти на що побажаєш! )
6. У назві цієї країни зашифровано те, що складає її абсолютну перевагу. Так її назвали розчаровані золотошукачі, бо золота вони не знайшли, зате знайшли...
(А знайшли значні запаси срібла, що і відобразилося в назві цієї країни - Аргентина (argentum - срібло). )
7. Західний Дід Мороз, тобто Санта Клаус, завжди зображається одягненим в червоне і біле. Це не випадково. До 1930 року художники малювали його в одязі будь-якого кольору. Чому тепер у Санта Клауса немає синього кожушка?
(Компанія “Кока-кола”, чиїми фірмовими кольорами є червоний і білий, витратила немало грошей, щоб переконати художників що Санта Клаус віддає перевагу саме цим кольорам. )
8. Більш ніж 100 років тому фармацевт з Нью-Берна, що в американському штаті Північна Кароліна, отримав патент на нову мікстуру, що "допомагає травленню".
"Шлункова мікстура" незабаром виявилася одним з компонентів американської свободи і одним з "відкриттів Америки". За століття ліки стали стилем життя, а для радянської молоді 1970-х - ще і стилем красивого життя. 16 червня 2003 року вона відзначила свій 100-річний ювілей. Що це за мікстура?(“Пепсі-Кола”)
Завдання 5. Команди отримують однакове за змістом завдання. Відповідь дає першою команда, яка раніше підготувалась. Повна і правильна відповідь оцінюється у 8 балів. Команда-суперниця має можливість доповнювати відповідь.
Ситуація. Ви - пасажир.
Професор Х був запрошений до Берліна на наукову конференцію. Він придбав квиток місцевої авіакомпанії «Хмельницький - Київ» і квиток на рейс до Берліна німецької авіакомпанії. Рейс з Хмельницького був затриманий на 16 годин з вини місцевої авіакомпанії, і професор Х не зміг відлетіти до Берліна. Які права Х були порушені?Зазначте дії авіакомпанії в даній ситуації.
Відповідь:
Якщо я - пасажир, значить, я – головна діюча особа операції, назва якої «перевезення». Я маю право на інформацію, на безпеку, на якість послуги, на відшкодування збитку здоров'ю і майну. Ці права гарантовані нам «Законом про захист прав споживачів», транспортними статутами і, відомчими нормативними актами.
Купуючи квиток на потяг або літак, ми укладаємо з транспортним підприємством договір перевезення. За цим договором транспортне підприємство зобов'язується перевезти пасажира в пункт призначення, а якщо пасажир здав багаж, то і доставити в пункт призначення багаж і видати його без недостач і пошкоджень, За прострочення доставки багажу перевізник сплачує одержувачу багажу штраф у розмірі 10% платні за перевезення за кожну добу прострочення, але не вище 50% всієї платні за перевезення. Пасажир зобов'язується сплатити встановлену платню за проїзд і провезення багажу. Перевізник починає відповідати за виконання договору з моменту покупки пасажиром квитка уставленого зразка. Найцінніший документ в поїздці - квиток. Саме квиток є письмовим договором, що заключається між пасажиром і перевізником. При втраті він не поновлюється, дублікат не видається, а гроші не повертаються. Зберігати квиток потрібно до кінця поїздки, а якщо є підстави для пред'явлення претензії - то до її вирішення.
Пасажир має право на надання йому зазначеного в квитку місця. Якщо місце вже кимось зайнято, пасажир має право вимагати надання іншого місця, навіть вищої категорії без додаткової оплати. При наданні з відома пасажира місця нижчої категорії, ніж вказано в квитку, йому повертається різниця у вартості квитків.
Пасажир має право на своєчасну доставку в пункт призначення. У разі прострочення він має право на отримання неустойки у розмірі 3% за кожну годину затримки. Але сума неустойки не може перевищувати вартості квитка. Якщо рейс затримується на 10 і більше годин, перевізник зобов'язаний надати за свій рахунок пасажирам місця в готелі і харчування. По запиту пасажира йому видається офіційний документ (або робиться відмітка в квитку) про причини затримки перевезення.
Пасажир літака має право безкоштовно користуватися кімнатою відпочинку або кімнатою матері і дитини; у разі затримки вильоту більш ніж на 10 годин безкоштовно (за рахунок винного авіапідприємства) одержати місце в готелі. В цьому випадку авіапідприємство - перевізник безкоштовно доставляє пасажирів від аеропорту до готелю і назад. Авіапідприємство безкоштовно доставляє пасажирів з аеропорту вимушеної посадки в найближчий аеропорт.
Завдання 6. «Одним словом» - доповни вислів
Кажуть, що ділові люди є тонкими психологами й розуміють співрозмовника з півслова. Отже, конкурсна номінація «Одним словом». Завдання полягає в доповненні висловів відомих людей, а також у стислому поясненні самих афоризмів. Завдання оцінюється 6 балами і виконується протягом 2 хв.
Завдання 7. Домашнє завдання «Українська реклама»
Командам напередодні було запропоновано придумати рекламу вітчизняних товарів для продажу у певних країнах світу (наприклад, автомобіль “Запорожець” у США, локшина “Мівіна” в Італії, кукурудзка «Чумак» в Угорщині, твердий сир торгової марки «Клуб сиру» у Франції). Виготовлена реклама може бути представлена у вигляді рекламного ролика, театралізованої постановки, казки, малюнків, віршів, пісень та гумору. (Кожна відповідь оцінюється у 10 балів ).
За матеріалами : www.digestnvk10.org.ua/ekonom/gra2.doc