Сценарій спортивно-патріотичного заходу
на тему:
«Козацькому роду нема переводу»
для учнів 7 – 8 класів
Ічнянської гімназії №1
Ічнянської міської ради
Підготував:
вчитель фізичної культури
Солов’ян С.А.
2021 р.
Тип заходу: конкурсна програма.
Тема: «Козацькому роду нема переводу».
Місце проведення: спортивний зал.
Мета: розвивати фізичні якості дітей; розширити знання учнів про запорізьких козаків, їх традиції, побут, звичаї; пробудити почуття відповідальності перед наступним поколінням; виховувати глибоку повагу до козаків, які віддали своє життя в ім’я майбутнього людства; розширити знання учнів про життя, обряди, звичаї козаків.
Обладнання: сувої, лави, обручі, фішки, цукерки, письмові завдання, картопля, костюми, вишиванки, стіл, стільці, м’ячі, обручі, мішки, дощечки, канат, прикраси зали, музика.
Вступне слово
Ведуча 1: Добрий день Вам, друзі щирі,
Хай живеться Вам у мирі,
Не минайте нашу хату,
Бо у нас сьогодні свято.
Ведуча 2: Сьогодні гадаєм, якраз буде вчасно,
Щоб був у Вас дійсно чудовий настрій.
Упоравшись з ділом, хіба нам не варто
Зустрітися з силою, піснею, жартом.
Ведучий 2
Сьогодні свято всіх зустріне,
Сьогодні все козацтво тут.
І в цьому залі радість лине,
Козацькі ігри всіх нас ждуть.
Ведучий 1.
Козаки – це сильні люди!
Козаки – безстрашні люди!
Козаки – борці за волю!
За народну щасливу долю!
ХV століття – важкий час у житті Українського народу. Скрутно жилося йому під пануванням чужих володарів, бо скрізь в Україні було заведено панщину. Селяни працювали на панській землі, всю землю отримували у власність великі пани – вельможі. Багатостраждальна земля чекала героїв. І деякі чоловіки відгукнулися на заклик рідної землі і стали на її захист. Це були козаки. Сила, спритність і мужність яких змінила світ.
Ведуча1. Щоб мужньо боронити свій народ, свою рідну неньку Україну, козаки переборювати труднощі. Обороняючи фортецю, вони вміли влучно метати ядра, мали неабияку силу в руках, вправно справлялися з шаблею, були спритними наїзниками, тож ми переходимо до козацьких забав, де ми з вами перевірити наших молодших козаків – джур на міцність.
Оцінювати наших учасників будуть шановні гості:
(Представляє журі)
____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________ ____________________________________________________________________
Участь у змаганнях беруть два класи: ____________________________________________________________________________________________________________________________________________
І першим нашим випробуванням буде конкурс «Лист турецькому султану».
Всі ви напевно знаєте і бачили картину на якій зображено той момент, коли дотепні, веселі козаки писали листа турецькому султану.
Ваша задача – по черзі пробігти дистанцію, долаючи перешкоди, тримаючи в руках лист султану. Лист потрібно передавати за лінією. Забороняється вибігати раніше на зустріч своєму гравцю. Перемагає курінь, учасники якого швидше передадуть лист. Судді врахують усі помилки та визначать переможців. За перемогу в конкурсі команда отримує 10 балів. За кожну помилку (порушення правил) під час проходження конкурсу судді віднімають 1 бал.
2) “Збір урожаю”
У народі існує багато легенд про випробування прийому в козаче товариство.
Розповідають, що після того, як хлопець перехреститься, його пригощали пекучим від перцю борщем. Новачок мав його з’їсти, запиваючи квартою оковитої. Але в наш час, щоб борщем посмакувати треба ще й картоплі назбирати.
Тому переходимо до конкурсу «Збір урожаю».
Один учасник команди тримає мішок на відстані 4 метри. У кожного учасника в руках по дві картоплини. Вам потрібно не заступаючи за лінію потрапити в мішок. Ваш капітан може за допомогою мішечка ловити кинуту вами картоплину не пересікаючи лінію. Якщо гравець порушує правила – закинута ним картоплина не зараховується. За кожну кинуту картоплину курінь отримує 1 бал. Перемагає та команда, яка набрала більшу кількість балів.
3) “Стрибунці”
Так як козаки частенько витанцьовували гопак, сили в їхніх ногах вистачало не тільки на танок. Бувало, що козаки потрапляли в полон до ворога. Але завдяки своїй силі, спритності, хитрості та витривалості вони могли, долаючи перешкоди, непомітно втекти звідти.
Тому зараз вам доведеться одягнувши мішок на ноги, прострибати від фішки до фішки, передати його наступному гравцю вашої команди, і так до останнього. Перемагає команда, яка швидше впорається з цим завданням. Допомога при одягненні мішечка вашому гравцеві на ноги - дозволяється. Команда переможців отримує 10 балів.
4) “Козак без коня”
Козак обирав собі коня як брата, друга, що вірно служитиме йому до скону. Але траплялося, що він залишався без ліпшого друга і йому доводилося скрутно.
Вам потрібно по черзі одягнути на ноги скороходи та подолати дистанцію. Виграє та команда, яка швидше виконає це завдання. За перемогу в цьому конкурсі команда отримує 10 балів.
5) «Сильні духом»
Сильні духом! – це про козаків. Вони могли зранку до ночі сидіти в засідках, не їсти, не пити, пробігати великі дистанції, тривалий час триматися в сідлі, проходити безліч завдань і не здаватися при будь – яких обставинах. Кожному з нас потрібно рівнятися на таких людей. А зараз ми перевіримо силу вашого«духу».
У конкурсі беруть участь 4 гравці з команди. Кожному з вас потрібно якомога швидше надути гумову кульку так, щоб вона луснула. Лускати кульки за допомогою рук забороняється. Перемагає команда яка першою впорається з цим завданням. За перемогу отримаєте 10 балів. За кожне порушення правил з команди знімається 2 бали.
6) “Перетягування линви”
Наступний конкурс «Перетягування линви», де ми перевіримо вашу командну роботу. Від команди бере участь 5 гравців. За сигналом судді два курені починають перетягувати канат у свій бік. Курінь, якому вдалося перетягнути позначку суперника за свою лінію - перемагає. За перемогу курінь отримує 10 балів.
7) «Вправний наїзник»
Де ви бачили козака, який не тримається в сідлі?
Їздити верхи на коні козаків навчали змалку. Так як ми з вами вміло тримаємо ложку в руці, так і козаки повинні були вправлятися з кіньми. В давнину хлопець повинен був, осідлавши дикого коня – чолом до хвоста, – без сідла й вуздечки проскакати полем і повернутися неушкодженим. Якщо хлопець «на дикому лошаку скакав», то це означало – у козаки годиться.
От і ми з вами зараз подивимося, чи вправні у нас козаченьки.
Конкурс називається «Вправний наїзник». Вам потрібно, тримаючи м’яч між колінами, прострибати до фішки, взяти м’яча в руки та прибігти назад. Передаємо свого «коня» за лінією. Забороняється тримати м’яч руками при виконанні стрибків. Команда яка порушуватиме правила буде покарана зниженням балів. Судді враховуватимуть усі помилки та порушення команд. За перемогу команда отримає 10 балів.
8) “Знайди пару”
Уявіть собі, що козак забув на бій шаблю. Що ж робити такому козакові на війні? Козак завжди давав раду своїм речам. Перед важливими подорожами він гострив свою шаблю, слідкував за своїм одягом, годував та доглядав свого коня.
Зараз ми і дізнаємося, як наші козаченьки вміють дати раду своїм речам.
Назва цього конкурсу «Знайди пару».
Кожен учасник віддає по одному кросівку в мішок. Гравець за сигналом стрибає на одній нозі до мішка, знаходить пару для свого кросівка, одягає та повертається назад. І так по черзі. Команда, яка виконає це завдання першою отримає 10 балів.
9) “Обід”
Після того, як козаки добре попрацювали, добре було б і підкріпитися та відпочити. Без поновлення сил та енергії козак сам не свій, і до діла не захоче братися голодним. Тому зараз ми вам підготували дуже цікаве завдання. Пропоную всім пообідати!
Кожному учаснику треба по черзі добігти до стільця, дістати і повністю з’їсти одну цукерку свого кольору. Вам можуть траплятися сюрпризи. Після того, як перший учасник перекусивши прибіжить до своєї команди, на обід відправляється наступний, і так до останнього гравця команди. Перемагає команда, яка найшвидше впорається з обідом.
За перемогу команда отримує 5 балів.
10) “Перейди болото”
Козаки – винахідливі люди. Де б козак не був, що б з ним не трапилося, а він завжди знаходив вирішення для всіх проблем. Чи то з Божою допомогою, чи то везіння, чи то хитрість – знають тільки козаки.
Зараз вам необхідно по черзі перейти болото з допомогою двох дощечок. В одну сторону ви долаєте болото на дощечках, в іншу – берете дощечки в руки та швиденько біжите назад, передаєте їх наступному учаснику вашої команди. І так до останнього. Переможці отримують 10 балів.
11) “З історії козацтва”
Розум цінують в усі часи. Козаки були винахідливі, хитрі, мудрі. Зналися в господарчому ділі, військовій справі, цінували звичаї та оберігали свою історію.
За сигналом необхідно розгорнути лист та дати відповіді на запитання(Додаток!).
За виконання цього завдання кожна команда отримує бали. 1 правильна відповідь = 1 бал. Максимальна кількість 5 балів.
Це було останнє випробування для наших юних козаків. А зараз, поки жюрі підбиває підсумки, ми послухаємо українську народну пісню у виконанні учнів ____класу. Привітаємо їх оплесками!
До слова запрошуємо шановне жюрі!
Ведуча 1: Ось і закінчилося свято,
Хотілося б вам усім побажати
Добра і злагоди, й краси,
Щоб для України ви росли.
Ведуча 2: Хай вам щастить завжди й у всьому,
Не піддавайте серце злому.
Хай Бог нам усім допомагає
І рідний край оберігає!
Пам’ятаєте, дорогі діти, що ви є нащадками славних українських козаків.
То ж любіть Україну, шануйте її народ. Хай кожен з вас своїми добрими справами і вчинками доведе, що козацькому роду нема переводу!
Список використаної літератури:
1) Позакласний час.- № 23-24 2001 р.- “Козацькими стежками”.
2) Позакласний час.- № 2-3 січень 2001 р.- “Козацькі забави”.
3) Позакласний час.- № 1 січень 2000 р.- “Козацькі забави”.
4)Розкажіть онуку.- № 27-28 липень 2001 р.- “Україна – славетний край
козацький”.
5) “Вертикаль”.- № 2 1997 р.- “Козацькі забави”.
ДОДАТОК 1
“З історії козацтва”
Команда____________________________________________
А. Лист від турецького султана,
Б. Лист турецькому султану,
В. Лист султану великому.
2.Що означає слово “козак”?
А.З тюркської – вільна людина,
Б. З англійської - воїн,
В. З китайської - сильна людина.
3. Символ влади гетьмана.
А. Меч,
Б. Козак на коні,
В. Булава.
4. Як називали козацькі човни?
А. Лелеки,
Б. Чайки,
В. Ворони.
д) Хто такі “характерники”
А.(Великі воїни),
Б.(Ворожбити, лікарі),
В.(Старожили).
“З історії козацтва”
Команда____________________________________________
А. Лист від турецького султана,
Б. Лист турецькому султану,
В. Лист султану великому.
2.Що означає слово “козак”?
А.З тюркської – вільна людина,
Б. З англійської - воїн,
В. З китайської - сильна людина.
3. Символ влади гетьмана.
А. Меч,
Б. Козак на коні,
В. Булава.
4. Як називали козацькі човни?
А. Лелеки,
Б. Чайки,
В. Ворони.
д) Хто такі “характерники”
А.(Великі воїни),
Б.(Ворожбити, лікарі),
В.(Старожили).
№ |
Назва команди
Назва конкурсу |
____________________ |
____________________ |
1 |
«Лист турецькому султану» (10 б.) |
|
|
2 |
«Збір урожаю» 1 б. за кожну кульку |
|
|
3 |
«Стрибунці» (10 б.) |
|
|
4 |
«Козак без коня» (10 б.) |
|
|
5 |
«Сильні духом» (10 б.) |
|
|
6 |
«Перетягування линви» (10 б.) |
|
|
7 |
«Вправний наїзник» (10 б.) |
|
|
8 |
«Знайди пару» (10 б.) |
|
|
9 |
«Обід» (5 б) |
|
|
10 |
«Перейди болото» (10 б.) |
|
|
11 |
«Вантаження гарбузів» (10 б.) |
|
|
12 |
«З історії козацтва» (9 б.) |
|
|
13 |
Сума балів |
|
|