Вивчення англійської мови - процес складний. Та, на жаль, дитині не цікаво, коли при навчанні вона стикається з багатьма труднощами. Тому завжди потрібно намагатися створити невимушену атмосферу на заняттях, допомогти вихованцям не тільки оволодіти певними знаннями, а ще й вміти використовувати їх. Даний сценарій - це своєрійдний конспект, для проведення підсумкового заняття з дітками старшого дошкільного віку та учнями 1 класу.
Song “We come from many places”
Teacher: Oh, children. I hear some strange sounds like somebody is crying. Мені здається, що хтось плаче.
(з’являється мишка)
- Who are you? Why are you crying?
Mouse: I am a little mouse.
Cat: Little mouse, little mouse,
Where is your house?
Mouse: I am a poor mouse,
I have no house.
Cat: Little mouse, little mouse,
Come to my house!
Mouse: Little cat, little cat,
I cannot do that.
You want to eat me!
Teacher: Let’s play the game! Let’s make a circle and save our mouse!
Game “The Cat and the Mouse”
Little cat so slowly comes
To catch a little mouse.
Run, run, little mouse,
Run round the house!
Teacher: Ось і не вдалось котику спіймати мишку. Тому я думаю, що вони потоваришують. And now let’s sing a song!
Song “The more we get together”
Teacher: Діти, а давайте знайдемо для маленької мишки будиночок. Як тобі оцей? Do you like it?
Mouse: Oh, it’s a nice house! I will live here!
Teacher: Ми знайшли для мишки хатинку. А щоб вона була міцна, нам потрібно її укріпити. А зробимо ми це за допомогою “чарівних цеглинок”. “Чарівні” вони тому, що на кожній цеглині є одна з літер англійського алфавіту. (діти розповідають вірші і наклеюють літери на будиночок)
A – Apples are good to eat.
To have one is a treat.
Red, green, yellow, too.
All of them are good for you!
B – Baa, baa, black sheep,
Have you any wool.
Yes, sir, yes, sir,
Three bags full.
C – Carrie cat and Cathy cow
Were walking one day.
Cathy raced and Carry chased
The pretty clouds away.
D – Danny dog and Daisy dog,
Danced and danced around.
Drumming, strumming, humming,
All day – oh, what a sound.
E – E was once a little eel.
Eely - Weely
Peely - Ealy
Twirly Tweedy Little Eel.
F – Funny fish likes to play
Fancy fins swim fast all day.
If I had a wish
I’d wish to be a fish.
G – G was once a little goose
Goosy - Moosy
Boosy - Goosey
Waddly-woosy little goose.
H – Humpty Dumpty sat on a wall.
H – Humpty Dumpty sat on a wall..
Humpty Dumpty had a great fall
All the king’s horses and
All the king’s men
Couldn’t put Humpty together again.
I – I like to read
I like to play
I like to study every day.
I like to jump
I like to run
It’s fun!
J – Jack be nimble!
Jack be quick!
Jack jumped over
The candle stick!
K – K was once a little kite
Kity - Whity
Highty - Kity
Out of sighty little kite.
L – Ladybug, ladybug on the tree.
Fly down here and sit with me.
I like all your little black spots.
2,4,6,8 polka dots.
M – Milk is yummy, m-m-m
Good in my tummy, m-m-m
Mints are yummy, m-m-m
Good in my tummy, m-m-m
N – No one can tell me,
Nobody knows.
Where wind comes from,
Where the wind goes.
O – Stop! Stop! That pot is hot!
Grab a lid! Put it on top!
There’s a lot of pop-pop-pop
Hopping popcorn in that pot!
P – Peter, Peter. Pumpkin eater
Had a wife and couldn’t keep her.
He put her in a pumpkin shell
And there he kept her very well.
Q – Q was once a little quail
Quaily – Faily
Paily – Quaily
Stumpy-taily little quail.
R – Row, row, row in a boat
Gently down the stream.
Merrily, merrily, merrily, merrily,
Life is but a dream.
S – S was once a little shrimp
Shrimpy – Nimpy
Flimpy – Shrimpy
Jumpy-jimpy little shrimp.
T – Tommy tiger, Tommy tiger
Will you talk to me?
Tell me all the things you know
That start with letter T.
U – I have a little umbrella,
It helps me to stay dry.
I have a little umbrella,
It even helps me fly.
V – V was once a little vine
Viny – Winy
Twiny – Viny
Twisty-twiny little vine.
W – Why do you cry, Willy?
Why do you cry?
Why, Willy? Why, Willy?
Why, Willy? Why?
X – Mix a pancake, mix a pancake,
Pop it in the pan.
Fry the pancake,
Toss the pancake,
Catch it if you can.
Y – Y was once a little yew
Fewdy – Yewdy
Crudy – Yewdy
Growdy-grewdy little yew.
Z – Fuzzy Wuzzy was a bear.
Fuzzy Wuzzy had no hair.
Fuzzy Wuzzy wasn’t small.
Fuzzy Wuzzy was like a ball.
Teacher: Тепер у просторому будиночку разом із мишкою поселився домовичок по імені Bubbler і цілий день він звеселяв нову господиню будиночку цікавими історіями про пригоди Mr Tongue.
“Казочка про Язичка”
Є в нас один помічник, маленький, але дуже-дуже потрібний. Живе він у затишному i теплому будиночку. У цьому будиночку є підлога, стеля, стіни i навіть міцний парканчик. Вікон у будиночку немає, але є великі двері. Коли вони відкриваються, то розсувається парканчик, i відразу видно i весь будиночок, i того, хто в ньому живе. Із нашим Mr Tongue весь час відбуваються цікаві історії. Одну з них я вам зараз розповім. Одного разу Mr Tongue вирішив вимити дзеркало. Він узяв маленьку ганчірочку i почав дмухати на дзеркало i протирати його. Mr Tongue дуже старався. Він легенько дмухав — [h] [h-h-h] — i витирав ганчірочкою.
Із нашим Mr Tongue весь час відбуваються цікаві історії. Одну з них я вам зараз розповім. Одного разу Mr Tongue вирішив вимити дзеркало. Він узяв маленьку ганчірочку i почав дмухати на дзеркало i протирати його. Mr Tongue дуже старався. Він легенько дмухав — [h] [h-h-h] — i витирав ганчірочкою.
Одного разу Mr Tongue пішов на прогулянку до лісу. Але перед тим він захотів поснідати (“Eggs in the pan”)
По дорозі він зустрів двох їжачків, які щось шукали в траві. Вони фиркали один до одного: [f-f-f]. Аж раптом на нього нападають комарі [z-z-z], і Mr Tongue почав їх відганяти [w-w-w] Mr Tongue задивився на птаха i ледь не наступив на змію. Змія скривджено зашипіла: [s-s-s]. Не встиг він утекти від змії, як за ним учепився джміль: [δ-δ-δ]. Аж раптом він побачив безліч мурашок. Йому стало так цікаво, що він і не помітив, як мурашки почали по ньому повзати (“Ants on my arm”)
Йому дуже сподобалось у лісі і він вирішив продовжити свою прогулянку. Язичок вийшов красиву галявину і побачив на ній багато різноколірних метеликів [wau-w-wau]. Десь в глибині лісу чути голос зозулі (“Who wants to be a cuckoo?”)
Ой як розгулявся апетит у нашого Язичка. І він вирішив поласувати своїми улюбленими стравами (“I like to eat”)
Аж раптом розігралася негода. Подув сильний північний вітер: [u-u-u]. Mr Tongue чимдуж побіг додому і вхідні двері за ним сильно грюкнули: [w-w-w].
Пішов сильний дощ, i його краплі застукали по вікну: [b-b-b], [р-р-р]. Mr Tongue слухав, як стукали краплі, i уявляв, що він такий же сильний, як і той дощ (“If you’re strong”)
Якже йому хотілося знов вийти на галявину і веселитися разом зі своїми друзями (“I like to hop”)
Mr Tongue слухав, як стукали краплі, i непомітно заснув. Йому приснилося, що він звеселяє всіх грою на музичних інструментах (“I am a music man”)
Teacher: Ось який тепер у нас будиночок. А тепер давайте допоможемо мишці обладнати кімнати у ньому.
Game “What is in the living room?”
Living room: sofa, chair, table, lamp
Kitchen: fork, knife, plates, glasses
Bedroom: bed, picture, chair, desk
Bathroom: bath, towel, mirror, tap
Playroom: table, chairs, ball, doll
Garden: the sun, the sky, flowers, bicycle.
Teacher: And now, tell me please, what you can do in the house. Be attentive and answer only Yes I can/No, I can’t
Game “Can you eat in the bathroom?”
Song “This is my house”
Teacher: Ось, погляньте, які різнокоьлорові квіточки виросли в нас біля будиночку. What colors are they?
(red, blue, yellow, purple, green, pink)
Teacher: А тепер уявіть, що ви одна з квіточок. Tell me please, what are you?
(I am sad, glad, bad, funny, strong etc.)
Teacher: Разом з квіточками біля будинку поселилися тваринки. Їх потрібно розфарбувати.
Game “Put the card into the right place”
red/blue – parrot
yellow – chick
white – cat
black – dog
pink – pig
brown – bear
green – crocodile
Teacher: Діти, уявіть, що ви одна з тваринок. Спробуйте описати себе.
Game “Who are you?”
- I am a parrot. I am little. I am red and blue. I am funny.
- I am a chick. I am little.
- I am a cat. I am little. I am white. I am good.
- I am a pig. I am big. I am pink. I am good.
- I am a dog. I am big. I am black. I am naughty.
- I am a bear. I am big. I am brown. I am strong.
- I am a crocodile. I am long. I am green. I am dangerous.
Teacher: Але, на жаль, не можуть усі тварини залишитась біля будинку. Давайте допоможемо їм потрапити до свого дому. Для цього нам потрібно відгадати загадки.
Riddles
1. A lot of spots.
A long, long neck.
A funny scarf.
It’s a … (giraffe)
2. Green and long
With many teeth.
Beautiful smile
It’s a …. (crocodile)
3. A very long nose
It grows and grows.
He is huge and likes fun
It’s an … (elephant)
4. My paws are big and strong
My tail is very long.
My mane is fine and thick
And I’m very big. (a lion)
5. So colorful and bright
Is fond of talking much.
Likes eating carrot.
It’s a … (parrot)
6. I am very big and furry
I have a big nose,
A little tail and 4 legs.
I like to eat fish. (a bear)
7. I am as red as fire,
I have a fuzzy tail.
I like long walks
I am a … (fox)
8. I am pink,
I have a little tail.
And I say “Oink-oink”
I am a … (pig)
9. I have 4 legs and a tail
When I see a cat
I say “Woof-woof”
I am a … (dog)
10. I am big.
I can be black, white and brown.
I give milk
I can say “Moo-moo” (a cow)
Teacher: You are right. But look, where are our monkeys? А де ж наші мавпочки?
Poem “Five little monkeys”
Teacher: Ой, ми з вами так загралися, що не помітили, як надворі стало прохолодно. Let’s wear ourselves!
Game “Put on a jacket” (вчитель називає предмети одягу, а діти уявно одягають їх)
Teacher: Well done! But look, it’s going to rain! Come under my umbrella!
Song “Rain, rain, go away”
Teacher: Now, it is sunny again. And we can play the game.
Game “Rain” (Діти виконують команди вчителя, але як тільки почують слово “rain” – ховаються під парасольку)
Teacher: Ми з вами зовсім забули про нашу мишку, а вона вже зовсім зачекалася нас в будинку. Але ви так захопилися іграми, що не помітили, як забруднилися. Давайте помиємося. Let’s wash ourselves!
Game “Wash your face” (Вчитель називає, які частини тіла потрібно помити. Можливе використання структури I wash my ….)
Teacher: You’re clean now. So, let’s sing a song.
Song “Head, shoulders, knees and toes”
Teacher: Але у мишки зовсім немає іграшок. Дітки, у вас напевне є багато. Давайте подаруємо іграшки нашій мишці. Буде мати чим гратись.
1. This is a cat,
He looks for a rat.
His name is Pete
He likes to eat.
2. This is a dog,
He sits at a frog
His name is Mark,
He likes to bark.
3. This is a fox
She looks at a box
She makes a plan
To catch a hen.
4. I have a car
My car is white.
I like my car
It’s really bright.
5. My doll is so pretty!
Her eyes are so blue,
Her cheeks are so rosy,
Her dress is so new!
6. This is a monkey,
He is on a donkey,
His name is Pride,
He likes to ride.
7. I am a little girl,
I have a Teddy-bear.
I play with him all day,
I take him everywhere.
Teacher: Ух, як я стомилася! I am so tired! I want to rest! So, let’s say “bye-bye”. А на прощання подаруємо всім улюблену пісню.
Song “If you’re happy”