Сценарій свята до Дня рідної мови "Її величність -Мова"

Про матеріал
Сценарій гри до Дня рідної мови для учнів 5-6 класів. З метою виховання любові до рідної землі, до рідної мови, до її носія – українського народу, до держави Україна, до народних традицій; формувати переконаність у нетлінності духовних скарбів народу, прагнення своєю працею примножувати здобутки українського народу. Формувати розуміння того, що мова - скарб, без якого не може існувати ні народ, ні держава.
Перегляд файлу

Її Величність – Мова

(Сценарій свята до Міжнародного дня рідної мови)

Мета: Виховання любові до рідної землі, до рідної мови, до її носія – українського народу, до держави Україна, до народних традицій; формувати переконаність у нетлінності духовних скарбів народу, прагнення своєю працею примножувати здобутки українського народу.

Формувати розуміння того, що  мова - скарб, без якого не може існувати ні народ, ні держава.

Обладнання: Вишивані рушники, хліб, калина, малюнки герба, прапора України,     портрет Т. Г. Шевченка, плакати «Без мови рідної, юначе, й народу нашого нема», «Пісня - душа народу», «Кажуть, дитино, що мова наша - солов’їна», презентації, виставка книг.

 

Легенда про мову    (Іван)

Лунає мелодія

 

Учень:  Із ніжності слова беру насолоду:

 Воно – ідеал мій, для злету -  крило.

 Мова моя дана Богом народу,

 Мова моя – це душі джерело.

 

Учень:  Вона – моя доля, незмінні вітрила.

 Наснагу вона для творіння дає.

 Мова моя – це безсмертя і сила,

Мова – найбільше багатство моє.

 

Учень:   Ця мова в граніті, в Дніпровому плесі...

 Найкращі у світі лунають пісні.

 В них вічність Шевченка і лагідність Лесі,

 І дух тих героїв, що впали в борні.

 

Учень:  Вона і покрова, вона і порука,

 Початок дороги, початок життя.

 Мова моя – це найвища наука,

 Це – згусток любові, це – серця биття.

 

Учень:  Вона в материнстві і в стиглім колоссі,

 І клич до геройства в пекельнім бою.

Вона і надія, і біль, і тривога,

 Освячена вірою вічна зоря.

 Мова мені дана від Бога,

 Вона – то мій корінь і гордість моя.

 

Виходять  ведучі:
 

Ведучий:  Рідна мова - це мова, що першою засвоюється дитиною і залишається зрозумілою на все життя. Рідною прийнято вважати мову нації, мову предків, яка пов’язує людину з її народом,з попередніми поколіннями, їхніми духовними  надбаннями.
 

Ведучий: 21 лютого, - унікальне свято. Це міжнародний день української мови. Воно є і спільним, і водночас вузько родинним для людей, яких об`єднала спільна історична доля.

 

Ведучий: А чи знаєте ви, де і коли народилася традиція святкування Міжнародного дня рідної мови?

 

Ведучий: Історія свята, на жаль, має дуже трагічний початок.

 

Ведучий: Що ти маєш на увазі?

 

Ведучий:  Цей день із присмаком гіркоти. 21 лютого 1952 року в Бангладеші влада придушила демонстрацію протесту проти урядової заборони на використання в країні бенгальської мови. Відтоді цей день у Бангладеші став днем  полеглих за рідну мову. Минуло багато років. Аж у жовтні 1999 року на Тридцятій сесії Генеральної конференції ЮНЕСКО було запроваджено Міжнародний день рідної мови, а починаючи із 21 лютого 2000 року цей день відзначають і в Україні.

 

Ведучий: Так, я тепер розумію, що найбільше і найдорожче добро в кожного народу – це його мова. І коли, як не сьогодні на весь світ нам вигукнути: «Хай живе рідна мова!» І чуємо, як англійською, італійською, польською нас підтримують люди, які також не дозволяють знецінитися, зникнути мові.

 

Ведучий:  Мова – це  той  інструмент , який  єднає  націю,  народність, народ до єдиного цілого. Це великий  скарб, який треба шанувати, берегти  і  розумно  збагачувати.

 

Ведучий: Зараз  це  свято  крокує  по  всій  планеті, і кожен  громадянин  будь-якої  країни ще  більше  відчуває свою  приналежність до  свого  народу, народності ,  нації.

 

Ведучий: Щасливі ми, що народилися  на такій чудовій, багатій, мальовничій  землі – в  нашій  славній  Україні. Тут жили  наші  прадіди, діди, живуть  наші батьки – тут коріння  роду  українського. І де б ми  не  були, скрізь  відчуваємо  поклик  рідної землі, хвилюємося  аж  до  сліз, зачувши  рідне слово.

 

Ведучий : Світ захоплюється українською мовою, яка належить до першої трійки наймилозвучніших мов земної кулі.

        У 1934 році на конкурсі мов у Парижі українська мова була визнана поряд з французькою і перською як найкраща, найбагатша мова світу.

         За мелодійністю українська мова займає друге місце серед мов світу, поступаючись лише італійській.

 

Ведучий: Вишукана у розмові інтелектуалів, строга і регламентована у діловодстві, легка і гнучка у бесіді друзів, образно багата, лексично наповнена в літературних творах…  Такою постає українська мова перед нами сьогодні.

 

Ведучий: Будьте допитливими і натхненними – і перед вами відкриються неозорі виднокола української мови.

 

Ведучий: Отож, розпочинаємо нашу гру «Найрозумніший»  Команда 5 класу «Розумники» та команда 6 класу «Мовознавці».

 

І Конкурс «ШВИДКІСНИЙ ЕКСПРЕС»

Командам запропоновано по 14 запитань. Кожна правильна відповідь 1 бал.

►► Запитання для 1-ї команди

1. Скільки букв в українському алфавіті? (33)

2. Скільки голосних в українській мові? (6)

3. Значуща частина слова, яка стоїть перед коренем і необхідна для утворення нових слів. (Префікс)

4. Назвіть останній відмінок української мови. (Клична форма)

5. Частина слова без закінчення. (Основа слова)

6. Частина слова, яка вимовляється одним по­штовхом повітря. (Склад)

7. Що посеред землі стоїть? (М)

8. Це найменша неподільна одиниця, яку ми ви­мовляємо й чуємо. Його творять мовні орга­ни (язик, зуби, голосові зв'язки, губи). (Звук)

9. Розмова двох осіб називається... (Діалогом)

10. Чим закінчуються і зима, і весна? (А)

11. Назвіть головні члени речення. (Підмет і при­судок)

12. Чуже мовлення, передане дослівно, називаєть­ся... (Пряма мова)

 

►► Запитання для 2-ї команди

1. Назвіть п'яту букву алфавіту. (Г)

2. Які знаки в українській мові не є розділови­ми? (Дефіс, апостроф)

3. Значуща частина слова, яка стоїть після ко­реня і необхідна для утворення нових слів. (Суфікс)

4. Яка буква в українській мові не має відпо­відного звуку? (Ь)

5. Змінна частина слова, яка необхідна для зв'язку слів у словосполученні й реченні. (Закінчення)

6. Головний член речення, що відповідає на питання хто? Що?(підмет)

7. Сукупність букв кожної мови, які розміще ні в певному порядку, називається... (Алфавітом)

8. Що стоїть посередині школи? (О)

9. Скільки граматичних основ має просте речен­ня? (Одну)

10. Що стоїть між підлогою і стелею? (і)

11. Літери, які можуть позначати два звука? (я,ю,є,ї,щ)

12. Яка частина мови виражає ознаку предмета? (Прикметник)

 

ІІ Конкурс «Мовні перлинки» 
Скласти і записати із слів прислів’я.

а) Хліба, а, слово, на, бережи, обід, на, відповідь.

б) Не, горобець, випустиш, слово, спіймаєш, не.

 

ІІІ Конкурс.Загадки-питання, загадки-жарти.

1.Що тепліше одного кожуха? (Два кожухи)

2.Коли дурень розумний? (Коли мовчить)

3.Що в хаті щодня цілують? (Чашку)

4.Що це за гість, що сам себе їсть? (Свічка)

5.Жило триста котів і один чоловік. Скільки було там ніг? (Дві)

6.У якому місяці люди найменше хліба їдять? (У лютому)

7.Що в людині найбистріше? (Думка)

8.Що за трава, що й сліпий впізнає? (Кропива)
9.Столиця України. (Київ). 
10.Назва Гімну України. („Ще не вмерла Україна..."). 
11.Автор слів Гімну. (Павло Чубинський). 
12.Перший Президент України. (М. Грушевський). 
13.Назвіть малий Державний Герб України. (Тризуб). 
14.Назвіть найбільшу святиню українського народу в музичній символіці? (Гімн). 
15.Автор музики Гімну. (Михайло Вербицький). 
16.Колір нашого Прапора. (Жовто-блакитний). 

 

ІV Конкурс «Хто швидше?»

Із поданих літер скласти слово.

І команда: Н, А, Р, У, К, А, Ї, К (Українка)

ІІ команда: С, О, Ї, О, В, Л, Н, А,' (Солов’їна)

 

 

 

 

V Конкурс «Конкурс капітанів" 
Відгадай слово  

За кожну правильну відповідь нараховується 1 бал

Завдання капітанам.

Пантомімою зобразити слова

 


мова

пісня

козак

посмішка

колискова

 

книга

хустка

Україна

гопак

вишиванка
 


 

VI конкурс «Плутанина»

  1. Кого називають Кобзарем українського народу? (Шевченка)
  2. Розділ науки, що вивчає звуки мови ? (фонетика)
  3. Казки, створені письменником, називаються: (літературні, авторські)
  4. Хвилястою лінією підкреслюється другорядний член речення:  (означення)
  5. Які бувають речення за метою висловлювання? (розповідні, питальні, спонукальні)
  6. На яке питання відповідає присудок? (що робить підмет?)
  7. Як називається слово або сполучення слів, що називає того, до кого звертаються? (звертання)
  8. Назвіть слов’янську богиню Краси та її захисницю за однойменною легендою (Берегиня)
  9. Який звір з народної легенди шукав собі найсильнішого господаря (пес)
  10. Як звали головну героїню казки «Мудра дівчина»? (Маруся)
  11. Багатий дядько та бідний небіж («Про правду і кривду»)
  12. Маруся, батько, пан, брат («Мудра дівчина»)

 

VIІ Конкурс "АНАГРАМИ"

В анаграмах закодовані частини мови. Вам

потрібно їх розшифрувати

кіеминн                             іменник

єісдвоол                            дієслово

кперимтнки                       прикметник

исчівлкни                          чисівник

йамзненки                         займенник

актчас                                частка

 

 

VIIІ Конкурс « Фразеологізми»

  1. Байдики бити – ледарювати
  2. Клювати носом – засинати
  3. Пекти раків – червоніти
  4. Тримати язик за зубами – мовчати
  5. Дерти горло – кричати
  6. Як кіт наплакав – мало
  7. Ніде голки встромити – тісно
  8. Водити за ніс - обманювати

 

Ведучий 2. Наш конкурс добігає кінця, і журі підводить підсумки.

Підведення підсумків гри, нагородження переможців. 
 

Ведучий:  На завершення свята прозвучить пісня  «Рідна мова»  у виконанні  учнів 5 класу.

 

Заключне слово вчителя: 
 

Мова рiдна, слово рiдне!

Хто вас забуває,

Той у грудях не серденько,

А лиш камiнь має.

 

Як же мову ту забути,

Що нею учила

Нас всiх ненька говорити,

Ненька наша мила.

 

Ой, шануйте, поважайте

Рiднесеньку мову,

I навчайтесь розмовляти

Своїм рiдним словом.

 

Мова рiдна, слово рiдне!

Хто вас забуває,

Той у грудях не серденько,

А лиш камiнь має

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
21 лютого 2021
Переглядів
690
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку