Сценарій розроблений для учнів 7 класу, які лише розпочали вивчення хімії і хочуть поринути у її чудодійну загадковість. Господиня Хімія інтригує учасників самими простими дослідами, а також запрошує у загадковий світ елементів. Не обходиться і без хвилинки гумору, під час якої учні дають клятву семикласника-хіміка. Продовження свята відбувається у формі брейн - рингу для учнів 8-9 класів.
Вед.1.Хімія – дивна наука.
В ній таємна прихована суть.
Простягає вона свої руки
У найглибші глибини, щоб буть,
Чарувати буде людину,
Дарувати їй блага земні.
Знею людство ніколи не згине,
Якщо вивчить закони її.
Ведуча 2 : І тому кожен має пізнати
Всі хімічні закони життя.
Вчити хімію треба завзято
І в майбутнє нести ці знання!
Ведуча 1 Нас хімія — наука-чарівниця —
Бере в свої долоні, мов цариця.
І каже: все вам дам, аби природі
Ви мною не завдали шкоди.
Ведуча 2 Зайдеш у кабінет хімічний,
Навколо пластмаси органічні
І речовини різні металічні,
І Менделєєв у таблиці вічний.
Ведуча 1:Про одяг також слід нам пригадати.
Все до лиця — нема чого сказати.
І верх, і низ — без хімії ні кроку,
Усі ми тут гарнесенькі нівроку.
Ведуча 2: Хімія... Із цією наукою тісно пов’язане наше сьогодення.
"Широко простягає хімія руки свої в справи людські". Ці слова Михайла Васильовича Ломоносова не втратили своєї актуальності і в наші дні.
Ведуча 1 : Хімія - господиня нині. Бо без неї - нікуди.
Носим ми тканину з нафти і п'ємо компот з води.
І таблиця всім відома, потихесеньку зроста.
Знати хімію - всім треба, хоч наука й непроста.
Господиня ХІМІЯ
Добрий день, любі гості.
Ви проходьте - не соромтесь
На стільці мерщій сідайте,
Та в науку поринайте.
Розкажу багато Вам
І цікавого й корисного
Тож запрошую я вас
На кухню- чарівницю
Де я господарюю
На кухні в нас в кожній родині
Відомі змалку речовини:
Це сода й оцет, сіль й вода.
Їх забери – і вже біда!
Вони з дитинства нам знайомі.
Та до кінця все ж не відомі.
Про них дізнаємось багато,
Щоб добре їх нам, друже, знати.
(запалює свічку)
Вогонь у темряву ночей
Приніс на землю Прометей.
На себе не надівши плаття,
Наш пращур вже розпалює багаття.
Виходить «вогонь» та танцює.
Вогонь:
По сцені бігати вже годі.
Про мене кажуть так в народі:
Ведуча 1 : *Вогонь – добрий слуга, але поганий хазяїн.
Ведуча 2 : *Гаси вогонь, доки не розгорівся.
Ведуча 1 : *Вогонь – цар, а вода – цариця.
Ведуча 2 : *Вогонь – біда, і вода – біда, а без вогню і без води ще більша біда.
Ведучий 1:
Вогонь потрібний людству, дійсно.
Все сполучається із киснем.
Ведучий 2: ( доторкаючись до «вогню») :
Я стверджую категорично:
Реакція екзотермічна!!( дує на палець).
Вогонь забігає за лаштунки.
Хімія:
А щоб підняти в духовці тісто,
Нам допоможе сода, звісно.
Та не одна, а в парі з оцтом.
Реакція йде дуже просто
І виділяється якраз
Потрібний вуглекислий газ!
Ведуча 1: (звертається):
За сіль ви не забули, так?
Її відсутність не байдужа.
Без неї не обходиться застілля.
Ведуча2 : ( показує упаковку солі)
Її величність NaCl у природі більш відома під назвою (кам`яна сіль).
За рік людина споживає 3-5 кг кухонної солі.
Ведуча 1:
Багато ми про сіль дізнались.
Ще борошно, мабуть, зосталось?
Ведуча2 :
Його забути не годиться!
Дарує борошно пшениця.
Поживні речовини вуглеводи
Нам додадуть і міцності і вроди.
(виходять)
Хімія:
Як борщ й вареники зварити?
Що треба взяти, любі діти?(питає зал)
Так, без води нема життя!
Це знає і мале дитя.
Виходить «Вода» :
Відкриваєш в кухні кран,
Н 2О тече нам там.
А, як відомо, без води
І ні туди, і ні сюди.
І подивись: з хмар у вікно
Стукоче знову Н 2О.
А нам без неї, без води,
І ні туди, і ні сюди!
Господиня ХІМІЯ
Добре! Добре! Молодці!Але давайте спершу пригадаймо, що жодна б речовина не існувала б , якщо б не хімічні елементи! , То ж і знайомство з хімією починалось… та звичайно ж з вивчення хімічних елементів! І сьогодні деякі з них завітали до нас в гості, і хочуть розповісти щось про себе, тож зустрічайте .
1.Я найперший елемент
В усьому світі – Гідроген,
“Аш” - у формулі читайте
І прошу:запам’ятайте –
Я у солях, в кислоті,
Я у річці, у воді.
Я – найлегший.Ось він я!
Водень - це моє ім’я.
2. Я скрізь навколо тебе є
Бо кисень - О2- ім’я моє.
Я в деревах, у траві,
В твоїх мязах, у крові.
Я по-латині – Оксиген.
Запам’ятай і полюби мене!
3. В формулі читайте “Ен”.
По-латині – Нітроген.
Ми азотом називаєм,
Що в повітрі помічаєм,
У комахах і рослинах,
В наших генах, у клітинах
(Так, пробрався навіть в ген цей невтомний Нітроген!) .
4. Я – Карбон , або вуглець.
Я –вугілля,олівець.
Маю ще один талант:
Я блищу,бо діамант.
Хоч я шостий, все ж важливий –
Я в усіх живих клітинах
5.В морській воді я проживаю,
На твердість її впливаю,
Тому вона гірка на смак.
Я – Магній- дванадцятий знак!
6.Найбільш поширений метал,
Як глина, у землі лежав.
Але знайшли чудовий спосіб
Й видобувають його й досі.
Він легкий у каструлях наших,
В яких ми варим борщ чи кашу,
У літаках сріблясто-білих,
Потужних, але легкокрилих.
Він срібний, наче сніг чи іній,
І зветься гарно – алюміній.
7.Я – Натрій,
Я з металами стою,
Хоч м’який, мов масло.
Жовтим полум’ям горю,
Й довго не погасну.
Я поширений доволі:
В воді, в склі, в кухонній солі.
8. Хімію ми поважаєм,
Елементи добре знаєм.
ми учні добрі, просто клас!
і звеселити прагнем вас.
Господиня ХІМІЯ:
Ну,ну,ну! Іщо ж ви приготовили для нас, щоб звесилити нас. Ой, а що там за шум за лаштунками…(виходить)
( Вбігає Золото )
Золото. Ох, усі ганяються за мною, насилу втекло! Знов епідемія золотої лихоманки! Як же важко живеться благородним металам: кожен хоче собі шматочок вкусити чи вламати. Зате я – цар усіх металів. Без мене ні весілля, ні хрестини не обходяться.
( Вбігає Залізо )
Залізо. Це хто тут такий задавака? А-а-а, золото… Чим же тут пишатися? Із тобою жоден нормальний елемент не дружить: ані Оксиген, ані Хлор, ані Нітроген. От я, Залізо, з усіма спілкуюся.
Золото. Ага! Ти недавно із киснем поспілкувався, то довелося наждаком корозію з тебе здирати. Зі мною таких халеп не трапляється!
Залізо. Зате без мене жоден господар у селі не обходиться: чи лопата, чи плуг, чи трактор – усюди я є!
Золото. Ха – ха! А без мене жоден рот не обходиться, зуби так і рвуться зі мною познайомитися, пальці так тягнуться мене погладити…
Залізо. Ні! Я головніший…
Золото. Ні, я! (б’ються)
Залізо. Ой, а ми й не помітили, що на нас стільки людей дивиться. Сором який!
Золото. Нумо миритися. А то всім хочеться дізнатися ще багато цікавого не лише про нас, а й про інші речовини.
(виходять)
Гумористична хвилинка (інсценування гуморески)
Довго гуляла на святі я містом,
І захотілося смачно поїсти.
От і кафе, кличу офіціантку:
Борщ український, будь ласка,подайте,
Склянку узвару, вареники з м'ясом...
Пані, ну що ви?! Кафе в нас сучасне:
Ось вам стейк, гамбургер, чисбургер, піца...
Що вона каже і як воно їсться?!
«Фанта», «Мерінда», є «Спрайт», «Кока-кола», Ось і «Бонаква», а ще «Пепсі-кола».
Є ще солодощі — тільки для вас:
«Орбіт», «Пікнік», свіжі «Снікерс» і «Марс»...
Це вона лається?
Прошу, сідайте!
Ой, щось погано, водички подайте!
Приходить Вовочка додому і каже батькові:
- Тато, тебе в школу викликають. Я парту в кабінеті хімії підірвав.
На наступний день:
- Тато, тебе в школу викликають. Я кабінет хімії підірвав.
На третій день:
- Тато, тебе в школу викликають.
- Більше не піду!
- Ну і правильно, нема чого тобі на руїни ходити!
Вовочка систематично прогулював уроки хімії. На випускному іспиті йому дісталося завдання: експериментально довести властивості нітратної кислоти.
На допомогу прийшла мережа ІНТЕРНЕТ.. Перше, що видав пошуковий сервер, виявилася стаття про отримання нітрогліцерину...
Це був останній випуск школи.
У цій квартирі раніше жив хімік, - каже господар молодій людині, яка хоче зняти у нього квартиру.
- Він постійно експериментував і саме в цій кімнаті.
- А-а... Ймовірно, пляма на стелі - це результат його експериментів?
- Ні, це сам хімік.
Господиня Хімія:
Хімія – наука загадкова
І для тебе,семикласнику, зовсім нова
Вам ще не всі відомі речовини
Ви ще не вмієте користуватись ними
Тому пропоную Вам присягу юного хіміка
(зачитує)
ПРИСЯГА
Вступаючи в ряди хіміків, урочисто клянемося:
Господиня Хімія:
Сьогодні вечір непростий –
Усім відомий, звичний,
Я пропоную провести
Турнірний бій хімічний.
Отож, озбройтеся знаннями,
Згадайте всі закони.
Я сподіваюсь, що вдастся старшим
Здолать всі перегони.
В країну хімії вперед
Сміливо вирушаймо.
І все, що вивчили раніше,
Ми разом пригадаймо.
(Хімічний брейн-ринг)
Приймають учні 8-9 класів
.