Сценарій свята на тему:"Математика в сузір’ї великих".

Про матеріал

Запрошую вас у цікаву подорож на математичному всюдиході в чарівну країну – математику. Будемо мандрувати її нескінченними просторами, знайомитися з її великими вміннями й надбаннями. А ще на свято завітали великі математики різних епох і народів.

Перегляд файлу

Математика в сузірї великих

   Зал прикрашений зірками та планетами.

  Свято починається, звучить музика. На сцені двоє ведучих.

 

 Ведучий . Добрий  день любителі математики. Сьогодні у нашій школі свято  її величності  Математики.

       Ведуча.  .Добрий день шановні гості, дорогі учні. . Ми раді вітати вас на нашому святі. Сподіваємося, що вам  у нас сподобається і ви добре відпочинете!

       Ведучий.Як ти думаєш …чи змогла б ти прожити без математики хоча б один день?

      Ведуча. Думаю, ні.

            Ведучий .   А ти знаєш , в одній із західних країн оголосили конкурс на кращий твір на тему: Як би людина жила без математики?

 Ведуча   Ну і що?

 Ведучий .   За кращий твір обіцяли велику премію.

 Ведуча.   І хто ж її одержав?

 Ведучий.  Уяви собі, що ніхто. На конкурс не було представлено жодної роботи. Навіть найталановитіші фантасти не змогли собі уявити, як би людина жила без математики.

     Ведуча.   Ми також не уявляємо своє життя без математики.  Тому на цю сцену   запрошується головний гість нашого свята  – цариця математика.

      Мат-ка: Шановні вчителі математики , вельмишановна адміністраціє і весь педагогічний і учнівський колектив! Вітаю вас у стінах рідної школи. Мої любі шанувальники! Запрошую вас у цікаву подорож на математичному всюдиході в чарівну країну – математику.  Протягом  свята    ми будемо мандрувати її нескінченними просторами, знайомитися з її великими вміннями й надбаннями. Вирушаймо ж в путь!    

       Ведучий. А ще до нас завітали  великі математики різних епох і народів Зустрічайте: геніальний учений Стародавньої Греції - Піфагор.          

        Ведуча . Цій легенді понад 2500 років. Кажуть, що в грецькому містечку Кротон стояв маленький затишний будиночок, який здавався дивний і таємничий. Сюди здалеку приходили молоді люди. Ніхто з мешканців містечка не пам’ятав випадку, коли б хто-небудь із чужинців звернувся до місцевих жителів з розпитуваннями. І ніхто не пам’ятав, аби юнаки розмовляли між

собою. У цьому будинку жили Ви, славний наш гостю, а до Вас приходили з усіх усюд  навчатися математики. Але чому мовчали Ваші учні?

Піфагор. Я брав у свою школу тільки тих, хто вмів зберігати

таємниці, був стриманим, зосередженим і тому мовчазним. Треба було пробудити в моїх учнів інтуїцію, яка допомагає людині проникнути думкою в загадковий механізм, що керує життям. Можливо, я був надто суворим до своїх учнів . Але мені здається, що я та мої учні дечого досягли.

Ведучий. Ваші досягнення безсмертні.  Зараз усі ми – Ваші учні.

Ведуча . А в мене є одне запитання. Даруйте, але нам цікаво знати, що це за вінок Ви маєте на голові?

Піфагор. Це вінок з лаврового листя. Мені одягли його 25 століть тому. Тоді я брав участь в олімпійських іграх в Афінах і став чемпіоном з кулачного бою.

Ведучий. Вам вистачало часу волі і снаги на все. Ви – чудовий приклад для нас. Ми вчимося у Вас не тільки безсмертної теореми про гіпотенузу і катети, а й вміння плекати думку, добиватися наставленої мети, розвивати в собі різнобічні

здібності.

Ведуча . І ще одне. Ми знаємо, що Ви, шановний Піфагоре, обожнювали числа. Ви казали, що числа керують світом, вищу досконалість вбачали у гармонії чисел, у числових співвідношеннях. Колись Ви, перебираючи струни на арфі, помітили, що наймилозвучніші співвідношення звуків – це октава, квінта, кварта.

 Піфагор. Я здогадався про існування природного звукоряду. Для того , щоб це довести,  побудував напівінструмент – монохорд     Це був продовгуватий ящик з натягнутою зверху струною. Під струною   накреслив шкалу, щоб зручніше було ділити струну на частини. З монохордом було проведено дуже багато досліджень та експериментів в результаті яких   отримали математичне пояснення звучання струни, що коливається: струна по – різному звучить залежно від своєї довжини і товщини.  

 

Ведучий. Дякуємо ,шановний Піфагоре, за Ваші відкриття. В знак дяки ми даруємо Вам   чарівну мелодія вальсу, витриману у співвідношенні звуків .

  Подивіться   танець Вальс  у виконанні  гурту Модерн 

 ( Після   закінчення  вальсу за  сценою чути шум, грюкіт, удари, крики. «Бийте її!» «Топчіть ногами!»,

«Терзайте!», «Вона знається з дияволом!», «Розпалюйте вогнище!»).

Ведуча . Що це? (Входить ГІпатія)

Гіпатія: Вони думали, що я вмерла тоді на вогнищі. А я живу вже

1600 років по тім. Хочу сказати про себе словами вашої поетеси

Лесі Українки:

 

Ні! Я не Вмру!

Я буду вічно жити,

Я маю в серці те,

Що не вмирає.

 

Ведучий: Це Гіпатія. Вона жила в Єгипті у першій половині VI ст. нашої ери, в час жахливого мракобісся й невігластва. Оскільки вона була жінкою, то мала перейматися виключно сімейними турботами. Гіпатія ж займалася наукою, та ще й якою-математикою! Її звинуватили у зв’язках з нечистою силою, бо хіба могла, бачте, звичайна жінка опанувати такі премудрощі, які були під силу навіть не всім чоловікам. За це її розтерзав натовп фанатиків, а потім спалив на вогнищі. Та з чорним димом не розвіялася світла пам'ять про Гіпатію Олександрівську

(Шевчук Олена  читає вірш Варвари Гринько, « Гіпатії Олександрійській».)

  Світу усього гордість і мрія,

В числах відчула музику,

Розум блискучий Олександрії,

Світла й науки Муза!

Ви, нелюдські фанатики,

Вбили, гадаєте, віру?

Ні, не убить математики

Жодним скаженним звірам !

 

Вогнем спалили Іпатію –

Бога справедливу симпатію,

Та славу її не спалити:

Буде вона вічно жити!

 

Ведуча .  Справу Піфогора та Гіпатії Олександрійської  продовжували і світові, і українські   математики.Так до нас на свято прибув видатний  український математик  XIX   ст. Михайло Остроградський. (Заходить Остроградський і сідає на стілець.) Михайло Остроградський прославився тим, що вніс свої суттєві доповнення до математичного аналізу, алгебри і теорії чисел. За свої видатні заслуги він був обраний дійсним членом Петербурзької, Американської, Ромської, Турінської,

членом-кореспондентом Паризької академії наук.

Остроградський. Я не знаю, чому мене називають російським вченим. Я-українець. Народився і виріс на Полтавщині, серед прекрасної української природи, серед добрих, талановитих, працьовитих людей. З дитинства я вбирав у свою душу чудову

українську мову, найкращі на весь світ української пісні. Може тому, що я понад 30 років змушений був жити і працювати в холодному і непривітному Петербурзі, мене вважають росіянином? Але моя душа завжди належить і буде належати

Україні.

Ведучий. Скажіть нам, шановний гостю. Це правда, що одного разу Ви шокували чиновницький Петербург? Розповідають, що Невським проспектом їхала аристократична коляска, глуха задня частина якої була покрита чорним лаком, а Ви бігли за нею і крейдою писали якісь формули.

Остроградський. (сміється).Я роблю свої відкриття у самозабутті. Для мене нічого на світі не існувало крім математики. Можливо, мені тоді здавалося, що я стою біля дошки в аудиторії. Мабуть, у мене саме тоді несподівано визріла формула з математичного  аналізу, яка зараз носить моє ім’я.

Ведуча . Пане Остроградський, ми  ГОРДИМОСЯ ВАМИ і  даруємо Вам  як щирому українцю і  всім нашим гостям цю щемливу, задушевну українську пісню.

     Крикун М. виконує пісню на слова Т.Шевченка  « Зацвіла в долині червона калина.

Остроградський. (схвильовано). Я знаю цю пісню! Слова її написав Тарас Шевченко. Ми з ним були друзями, нас об’єднувала любов до України.  

Ведучий. А ми всі в свою чергу сердечно дякуємо вам, Михайле Васильовичу, за те, що Ви так високо, наче священний прапор, несли звання українця, що показали всьому світові могутній інтелект, велику мудрість нашої нації.

 

(Входить Софія Ковалевська).

 

Ведуча .  Увага! Шановна громадо! Це  ж Софія Ковалевська .Вітайте оплесками.

  Математичні здібності у пані Софії проявились дуже рано. Але вона не могла вивчати улюблений предмет в царської Росії, в якій  панувало  безліч середньовічних пережитків   і жінкам заборонялося займатися наукою. Тому Софія вчилася в

Німеччині, працювала в Швеції. На її прохання дати їй роботу в Росії тодішній міністр освіти  відповів, що вона і її дочка встигнуть зістаритися до того, як жінок будуть допускати до університету. Софія Ковалевська досягла чимало наукових

вершин. Зокрема, розв’язала нерозв’язану до неї задачу про обертання твердого тіла навколо нерухомої точки під впливом діючих на нього сил.

Ковалевська. (до Островського) А знаєте,Михайле Васильовичу,що стала математиком під Вашим впливом. Ось як це трапилося. Коли я була малою, в нашому будинку міняли шпалери. Але на дитячу кімнату їх не вистачило, і вона кілька

років була обклеїна тільки простим папером. Шпалери довго не купували, а той, на перший погляд, простий папір, як виявилося, містив у собі передрук Ваших лекцій про диференціальне та інтегральне числення. Я годинами дивилася на таємничу стіну, і ті формули залишилися в моїй пам’яті на все життя.

Ведучий. Ми знаємо, що Ви, крім математики, серйозно займалися художньою літературою.

Ковалевська. Так. Багато людей вважають математику сухою наукою. А насправді, це наука, яка вимагає найбільше фантазії. Не можна бути математиком, не будучи в той самий час поетом у душі. Що стосується мене, то я все життя не могла вирішити, до чого я більше схильна: до математики чи літератури .

 Послухайте, будь ласка, один з моїх віршів .(звучить музичний супровод)

 

4. Чи не приходилось вам часом                       Ви квапились звичним слухом

 Серед юрби де-небудь бути                              Наспів знайомий упіймати ,

І пісню пристрасну, прекрасну                          Хотілось вам за кожним звуком

Там несподівано почути?                                    За кожним словом слідкувати

 

Неждано хвиля з літ минулих                             Та ось Мелодія завмерла

До серця вашою прилине,                                    А потім зовсім зупинилось...

                                                                                 Так без кінця і без початку

Розбудить пам'ять призаснулу                              Назавжди пісня ця лишилась.

Про все, що рідне вам і миле.

 

І вам здавалося, що ці звуки

В дитинстві чули ви не раз.

Так в них багато щастя й муки,

І це стосується лиш вас.

 

Ведуча .Пані Софії дякуємо за досконалі математичні знання і душевну ліричність.

 Для вас танцює гурт Модерн.

 Ведучий .  До нас завітав Михайло Кравчук , Феноменальний математик. Він одержав фундаментальні результати в теорії ймовірностей.  

 Ведуча. Вражають також його досягнення в математичному аналізі та математичній статистиці. Син волинського землеміра розв’язував такі задачі, які не могли

розв’язувати всесвітньо відомі математики.  

 

Ведучий. Шановний Михайло Пилиповичу, що Ви побажаєте нам, своїм нащадкам?

Кравчук. Хочете навчитися математики, беріться за задачі. Кожен розв,язок є своєрідним мистецтвом пошуку. Не опускайте рук, займіться математикою, і ви прозрієте душею.

Ведуча . 21 лютого 1938 року Вас заарештували. Чому?

Кравчук: Напевно тому, що я завжди заявляв: служити богові і мамоні – не має покликання, що в мене є Батьківщина і рідний народ.

Ведучий Після чотирьох років каторжних мук видатний математик, полум’яний патріот назавжди залишився в камській мерзлоті.

Ведуча. Вірш»Михайло Кравчук» написала учитель нашої школи Мороз Г.М.

 

 

Ведучий .Шановні гості, вчителі, дорогі учні! Ви переглянули   фрагменти з історії великої науки на прикладах самозреченого, а іноді й трагічного, життя видатних математиків.

  Торжествує правда над кривдою, сонце долає темряву. І тому сьогодні з нами Піфагор, Остроградський, Ковалевська, Гіпатія,Кравчук. Вони безсмертні .. Тож

усміхнімося! Піднесемо догори свої обличчя і налаштуймося на світлу, добру, веселу хвилю.

 

Ведуча . Хтось скаже, що наука ця черства, 

Лиш цифри, приклади, задачі.

 А що робить, як настрою нема

 І серце від образи тихо плаче?

 

Ведучий

 І серце від образи тихо плаче?

 Довірся їй, і все лихе пройде,

 І сум твій, як туман, минеться,

 Це так вона до тебе усміхнеться.

 

Ведуча. Отже,запрошуємо переглянути наступну рубрику «Математика жартує»

  Гумористичний номер. На уроках математики

 

 “На уроках математики”

Учитель: Петров, ти насилу рахуєш до десяти. Ніяк не збагну, ким ти зможеш стати?
Учень Петров: Суддею по боксу, Марь Іванна!

 

Учитель: Вирішувати завдання до дошки йде … Петрик.
Учень виходить до дошки.
Учитель: Слухай уважно умову задачі. Тато  купив 1 кілограм цукерок, і мама – ще 2 кілограми. Скільки …
Учень  прямує до дверей.
Учитель: Петрик , ти куди?!
Учень : Додому побіг, цукерки їсти!

 

Учитель: Петров, неси сюди щоденник. Поставлю в нього твою вчорашню двійку.
Учень Петров: У мене його немає.
Учитель: А де ж він?
Учень Петров: А я його Вітьку віддав – батьків полякати!

 

Учитель: Васєчкін, якщо у тебе є десять гривень, і ти попросиш у брата ще десять гривень, скільки в тебе буде грошей?
Учень Васєчкін: Десять гривень.
Учитель: Так ти просто не знаєш математики!
Учень Васєчкін: Ні, це ви не знаєте мого брата!

 

Учитель: Чому, Іванов, уроки за тебе завжди робить батько?
Учень Іванов: А у мами немає вільного часу!

Учитель: Тепер вирішите самостійно завдання номер 125.
Учні приймаються за справу.
Учитель: Смирнов! Ти чому списуєш у Терентьєва?
Учень Смирнов: Ні, Марь Іванна, це він у мене списує, а я просто перевіряю – чи правильно він це зробив!

 

 

 Ведуча.Ну,що ж пожартували , а тепер про серйозне. Роль математики в сучасному світі, в практичній діяльності людини така велика, що наш час називають епохою математичних знань.

 

Ведучий. Але для того, щоб математика і далі залишалась засобом дослідження нових глибоких явищ мікро і макросвіту, вона повинна систематично розвиватись. Для цього абсолютно необхідним є приплив у науку молодих сил, які здатні розвивати нові ідеї. І серед учнів нашої школи є багато шанувальників математики.

 

Ведуча. Зараз  з гордістю ми запрошуємо на сцену юних любителів математики нашої школи. Це учні 6 – 11 класів, які стали призерами шкільної олімпіади з математики, і 6 з них   захищали честь нашої школи на ІІ етапі Всеукраїнської олімпіади з математики. Дашкевич Дмитро зайняв 3 місце у 2 етапі .

Ведучий. Слово для  привітання  надаємо директору школи  Кугай Валентині Степанівні

Директор школи..

Нагородження учнів.

Ведуча. У 2012 році учениця нашої школи стала переможцем  у ІІ етапі Всеукраїнської олімпіади з математики та посіла 4 місце у 111 етапі Всеукраїнської олімпіади з математики .У цьому навчальному році  вона зайняла 3 місце у 11 етапі олімпіад з математики. На сцену   запрошується 

Ведучий .На Зовнішньому незалежному оцінюванні   у 2013році випусники нашої школи  … набрали найбільше у  Калинівському районі  балів з математики. Тепер вони – студенти київських вузів.

Ведуча. Ми  також сердечно вітаємо наших друзів, учасників міжнародного математичного конкурсу “Кенгуру .  Нам дуже приємно, що кількість прихильників гри “Кенгуру” щороку зростає. Якщо в 2001 році в нашій школі було  _21___    учасників, то у цьому році   в конкурсі   взяло участь _80__   учнів  .І майже половина з них показали відмінний результат. Ми віримо, що через “Кенгуру” все більше і більше дітей полюблять математику, відчують потребу в інтелектуальному розвиткові, а згодом стануть прекрасними фахівцями, потрібними нашій країні.

На сцену запрошуються переможці конкурсу.

Ведучий. Перемога учнів - це радість учителів. На сцену запрошуються учителі математики нашої школи.

 Мороз Галина Миколаївна,

Дідук Катерина Віталіївна,

     Ожарівська Наталія Олександрівна.

 Ці оплески для вас ,шановні учителі.

Ведуча. Для Вас і для всіх наших гостей

  звучить пісня  у виконанні Маші Янушевич «Посмішка»

Ведуча. А ми  розпочинаємо другу частину нашого свята:

 наші юні математики поведуть нас стежками цієї дивовижної і вічно молодої науки.

Ведучий.Отже,частина друга,розділ перший. Математика і музика.

Учень 1   Я музикант.

 Математика і музика,на перший погляд  нічого спільного не мають. Але варто лише на мить задуматися і зв’язок відразу відшукається. Музика не відривна від нот, кожна з яких має свою тривалість. Рахуючи тривалість нот “раз – і – два – і – три – і …”, відділяємо такти, стежимо за ритмом. А такі назви тривалостей нот, як “половинна”, “ четвертна”, “ восьма,” “ шістнадцята ” і т. д. схиляють до думки про безпосередній зв’язок музики і математики. І це лише найпростіші приклади.

Розглядаючи цей зв’язок глибше, можна помітити, що музика просто немислима без математики.

Говорять, що Ейнштейн, міркуючи над проблемами теорії відносності, любив грати на скрипці. І саме в такі хвилини зародилася його геніальна ідея.

Ведуча. Пропонуємо усім гостям свята насолодитися наступним музичним номером. Можливо ,і до вас прийдуть геніальні думки.

   Для вас грають брати Кондратюки.

 Ведучий .Продовжуємо: частина друга,розділ другий. Математика і біологія.

Учень  2. 

Я   цариця флора.

Я досліджую , як здійснюється співробітництво біологів – селекціонерів і математиків. Нехай потрібно вивести новий сорт пшениці. Завдання полягає в тому, щоб шляхом схрещування одержати новий сорт, який найбільше придатний для певного регіону. Для схрещування добирають кілька сортів . З цих сортів одержують гібридні комбінації, які вирощують потім у кількох географічних районах. Для кожної рослини фіксуються 15 ознак продуктивності сорту, серед яких довжина стебел, кількість зерен, кількість білка, протистояння хворобам, морозам.

Така робота може тривати кілька років. У результаті накопичується величезна кількість матеріалу і безумовно, на допомогу селекціонерам приходить комп’ютерна техніка, створюються спеціальні програми для аналізу певних ознак рослин. При цьому застосовується математичний апарат – кореляційний і факторний аналізи. Після того, як увесь експериментальний матеріал оброблено на комп’ютері, створюється банк даних, на основі якого складається атлас домінантних ознак продукції.

Ведуча.Крокуємо далі:Частина друга,розділ третій. Математика і  фізика

Учень 3.  Я фізик.

  Англійський фізик Джеймс Максвелл теоретично довів існування електроманітних хвиль. У його публікаціях були наведені рівняння. Вони описували не тільки всі відомі тоді електричні взаємодії, але й вказували на існування електромагнітних хвиль, які повинні були поширюватись зі швидкістю світла.

У рівняннях електродинаміки Максвела з’явилася стала с. Вона наближено дорівнює 300000 км/с. Як відомо, це швидкість світла. Чи випадково отримали таке число?

Дж. Максвелл був переконаний у правильності своїх рівнянь і наявність такого дивного коефіцієнта його не здивувало. Він дійшов сміливого висновку, що існують електромагнітні хвилі, які поширюються з цією швидкістю.

Не всі фізики погодилися з відкриттям Дж. Максвелла.

Але в 1886 р. німецький фізик Г. Герц відкрив передбачені рівняннями Максвелла електромагнітні хвилі експерементально.

Ведучий.Рушаймо далі: Частина друга,розділ  четвертий. Математика і досягнення медицини

 Учень 4.    Я лікар.

Я хочу торкнутися долі Людини незвичайної, високообдарованої .Франц Антон Месмер ( 1734 - 1815) - людина, якій поталанило експериментально дослідити співвідношення двох таких туманних субстанцій, як людський організм і електромагнітне поле. Для цього йому довелося ознайомитися з основами фізики і математики. Він особливо захопився ідеєю всіляко використовувати для лікування хвороб магніти, але в той час його теорії не визнавали. Минув час, вчені вивчили електромагнітні хвилі і на сучасному етапі лікарі використовують для лікування властивості магнітів, які уже науково обґрунтовані.

Зараз математика працює на   здоров’я людини.  Існують  машини, які зшивають і зрощують живі тканини, очищають кров від шкідливих речовин і насичують її киснем, стежать за станом хворого під час операцій. На допомогу лікарям приходять різні математичні теорії   .

Ведучий. Як бачимо, історичне значення математики полягає в тому,  що вона служила і служить людині, що вона тісно пов’язана з іншими науками, що вона вважає своїм головним призначенням “ знаходити порядок в хаосі, який нас оточує”.

 Ведуча . Така вона – наук усіх цариця.

Шляхетна, мудра, добра і весела,

Її корона сонячно іскриться

У кожній школі, у містах і селах.

 Ми з нею завжди – і серця співають,

Ми з нею – і сумління наше чисте.

Тож хай немов прогресії, зростають.

Ряди геометрів та алгебристів!

 

  Ведуча.Велич людини  - у  її здатності мислити. І людина залишається людиною тільки завдяки тому, що спирається на досівд минулого. Хочу зазначити, що знання ваші – це важке безцінне багатство, а математика допоможе вам у життті, як говорив Ломоносов “розум до ладу привести”.

Ведучий.: Наше свято підходить до свого завершення. Але воно не закінчується. Ми хочемо побажати нашим учителям ще більше прихильників математики, а влітку за одержані відпускні відпочивати на…Гавайських островах. Тропічна рослинність, екзотичні курорти, одним словом, радість спілкування з прекрасним чекає кожного туриста, який відвідає – Гаваї – чудовий куточок на планеті.

Ведуча. Острова лежать серед вод Тихого океану, де часто бувають шторми, цунамі. Щоб застерегти вас від біди, ми даруємо вам  бандероль, яку сьогодні отримали з Гавайських островів. Цитрусові – це райська насолода, яку не замінить жодний з островів.

  Шановні гості   подивіться    Східний танець у виконанні дівчат 10 класу

 Дівчата роздають фрукти.

 Для вас любителі математики співають Зубко Олександра та Марчук Євгенія. Пісня Побажання.

Ведучий. На цій солодкій ноті ми закінчуємо наше свято. Дякуємо за увагу. До побачення.

1

 

doc
Додано
18 липня 2018
Переглядів
2627
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку