Сценарій свята "Наша мова калинова"

Про матеріал

Мова - основа духовного життя народу. Сценарій може бути використаний для проведення свята День рідної мови. Свято проходить у вигляді змагання між командами. Має на меті поглибити знання учнів з рідної мови.

Перегляд файлу

Філологічний брейн-ринг

Хід заходу

(Класна кімната прикрашена стіннівками, висловами про мову відомих українців. Звучить українська народна мелодія )

Ведуча

Як гул століть, як шум віків,

Як бурі подих, - рідна мова,

    Вишневих ніжність пелюстків,

                                                       Сурма походу світанкова,

                                                        Неволі стогін, волі спів,

                                                        Життя духовного основа.

Ведуча                         

                                                       О мово рідна!Золота колиско,

                                                      В яких світах би не бувала я, -

                                                       З тобою серцем, і по-українськи

                                                       Я вимовляю мамине ім’я.

Ведуча            Шановна громадо! Сьогодні ми зібралися, аби вшанувати рідне слово.                          Адже одним із найцінніших скарбів, які успадковує кожний народ від своїх пращурів, є, безперечно, його мова.

Ведуча                Мова – це душа народу, святиня, з якою пов’язане не тільки минуле народу і його сьогодення, а й прийдешні віки.

Ведуча                            

                                               В землі віки лежала мова

                                               І врешті вибилася на світ.

                                               О мово, ночі колискова!

                                             Прийми мій радісний привіт.

                                              Навік пройшла пора безславна…

                                              Цвіти і сяй, моя державна…

Ведуча  Філософи і митці в усі часи намагалися розкрити таємниці рідної мови, пізнати її роль не тільки як засобу комунікації, а й знаряддя формування і висловлення думки, як основу духовності народу, як імпульс до самовираження у творчості.

Ведуча    Мова має божественне походження. Вона подарована людям як  вище благо. Недарма в Біблії читаємо: «Спочатку було Слово і Слово було Бог».

Ведуча     Мова – велика духовна сила, щоденна копітка робота й творчість кожної людини, канал інформації і джерело духовної енергетики.

Ведуча      Це осмислена краса, вмістилище знань і почувань. Мовою можна передати найменші порухи людської душі.

Ведучий   Ну, що б,  здавалося, слова…

                    Слова та голос – більш нічого.

                      А серце б’ється, ожива,

                       Як їх почує!..

Ведуча         Наша мова прекрасна. Хоч вона вмирала з голоду й бідувала, її  переслідували й забороняли, вона знов ожила, щоб хвилювати струни наших сердець.

Ведуча

           Як довго ждали ми своєї волі слова,

            І ось воно співа, бринить.

             Бринить, співає наша мова.

             Чарує, тішить і п’янить.   

Ведуча    День української мови – особливе свято. В ньому є радість і гордість, але й є туга, біль.

Ведуча   Мова житиме щодня і щомиті  у щоденному спілкуванні людей і в будні, й у свята. І кожен з нас дбатиме про чистоту мови, зберігаючи її нев’янучу красу.

Райдуга в небі висне,

                                                            Граючи в плесах вод.

   Доки живе наша пісня,

                                                             Доти живий народ.

 На цій милозвучній ноті дозвольте розпочати командну гру для знавців рідного слова – філологічний брейн-ринг (від анг. brai  - блискуча думка,  ідея та ring – майданчик для змагань). Правила гри такі:  дві команди по п’ять осіб беруть участь у різноманітних конкурсах, застосовуючи своє знання граматики української мови, поезії, фольклору, тощо. Під час гри учасники виявляють рівень загальної ерудиції, творчі здібності, уміння працювати в команді. Переможе та команда, яка дасть більше правильних відповідей на поставлені запитання та краще впорається з усіма завданнями.

Крім того активні глядачі матимуть змогу заробити для команди , за яку вони вболівають, додаткові бали. А судити поєдинок команд буде шановне журі у складі   вчителів.

Хай вам щастить.

1.Конкурс  «Візитна картка

Капітани  команд знайомлять уболівальників  і членів журі зі своєю назвою, гаслом, іменами учасників гри.

2 Конкурс «Мовне асорті»

Кожна команда має за дві хвилини дати якомога більше відповідей на однакову кількість запитань.

Завдання для команди «Юні мовознавці»

1.Державна мова України (Українська)

2.З якого знаку починається діалог?(Тире)

3.Наука, що вивчає звуки мови?(Фонетика)

4.Назвіть головні члени речення. (Підмет і присудок)

5.Як називаються літери, записані в певному порядку? (Алфавіт)

6.Скільки букв о у слові молоко? (Три)

8. Слово, яке має багато значень?  (Багатозначне)

9. Остання буква у слові сім. (ем)

10.Назвіть одним словом нерозривні словосполучення. (Фразеологізми)

11.Словниковий склад мови (Лексика).

12.Скільки звуків у слові джміль? (чотири)

13.Слова з протилежним значенням. (Антоніми).

14.Речення з другорядними членами. (Поширене).

15.Речення з однією граматичною основою. (Просте)

16.Перша буква у власній назві. (Велика)

17. Розділ, у якому вивчаються частини мови. (Морфологія).

18.Скільки букв в українському алфавіті? (33)

19.Яка буква не позначає звуку? (Ь)

20. Стиль художньої літератури. (Художній)

Завдання для команди  «Солов’ята»

1.Найменша одиниця мови. (Звук)

2.Слова, що мають спільний корінь. (Спільнокореневі).

3.Знак в кінці розповідного речення. (Крапка).

4.Словник,  з якого дізнаємося значення слів. (Тлумачний).

5. Сьомий відмінок нашої мови. (Кличний).

6.Частина слова перед коренем. (Префікс)

7.Розмова двох осіб. (Діалог)

8. У що береться пряма мова? (У лапки).

9.Що вивчає орфографія? (Правопис слів)

10.Стиль у науці. (Науковий)

11.Опис природи. (Пейзаж)

12.Слова з близьким значенням. (Синоніми).

13.Остання частина слова. (Закінчення).

14.Частина мови слова сьогодні (Прислівник).

15. Речення без другорядних членів. (Непоширене)

16. Новостворені слова. (Неологізми).

17.Розділовий знак при звертанні. (Кома, знак оклику).

18.Займенник з однієї букви. (Я).

19. Спільна частина споріднених слів. (Корінь).

20.Частина мови про ознаку предмета. (Прикметник)

3.Конкурс  « У світі лексики»

 «Знайди брата»

Чимала у нас сімейка,

Всякий родичів тут має .

Зараз кожний хай швиденько

Свого брата відшукає.

Завдання. Підібрати слова-синоніми до поданих.

Червоний(кумачевий, рубіновий, гранатовий, багряний);

Жовтогарячий (оранжевий, помаранчевий);

Жовтий (золотий, янтарний, лимонний, яєчний);

Зелений (трав’яний, малахітовий, смарагдовий, ізумрудний);

Голубий (блакитний, лазуровий, ясно-синій);

Синій (волошковий, сапфіровий, ультрамариновий);

Фіолетовий (фіалковий, бузковий, ліловий).

  «Вгадай слово»

Як називаються такі слова?

1.Я з дерев до вас лечу.

Я по почті швидко мчу. (лист)

2.Я живу у морі синім,

Брат мій в колесі машини. (Скат – риба, скат у машини).

3. Я болотний птах крилатий,

Я сміття змітаю в хаті.( Деркач – птах, деркач – віник).

4. Я квартиру відмикаю,

Журавлиним я буваю. (ключ)

5.Я – оцінка у змаганні.

Брат мій – вечір танцювальний. (бал)

6.Я у річці осідаю. Мене в воза запрягають. (мул).

Це слова омоніми.

4 Фольклорний конкурс

Закінчіть прислів’я та приказки.

Команда «Юні мовознавці»

1.Праця годує, а… (лінь марнує).

2.Нових друзів май, а  (старих не забувай).

3. Земля чорна,а  ( білий хліб родить)

4.Корінь науки гіркий, а (плід смачний).

5. Бережи хліб на обід, а…(слово на відповідь).

Команда  «Солов’ята»

1.Мудрим ніхто не вродився, а  (навчився).

2. Вір своїм очам, а ( не  чужим речам).

 3.Не давав слова – кріпись, а  (давши, держись).

4. добрим дружись, а  (лихого стережись).

5.Землю сонце прикрашає, а  (людину праця).

5  Творчий конкурс

Скласти вірш

1 команда                      2 команда

….мова                               …Україна

….чудова                           …край

…родина                             …єдина

…країна.                           …знай

О, наша українська мова                                                 Моя рідна Україна,

Солов’їна ти , чудова.                                                          В серці мій чудовий край . 

Зростаєш ти у прекрасній родині                                 Для мене він єдиний,

У нашій славній країні.                                                        І про це ти знай.

6. Конкурси для вболівальників.

Відгадайте загадки та заробіть для своєї команди бал.

Два брати рідні: одного всі бачать, але не чують, другого всі чують, але не бачать.

(Блискавка і грім).

Поки батько народився, син по світу находився. (Вогонь і дим)

У воді росте, у воді кохається, у воду впаде, води злякається. (Природна сіль).

Летить птиця без крил, без ніг, зварив кухар без вогню, з’їла дівка без рота. (Сніг, сонце, земля).

Прочитайте скоромовки

Бурі бобри брід перебрели, забули бобри забрати торби.

Бабин біб розцвів у дощ, буде бабі біб у борщ.

Босий хлопець сіно косить, роса росить ноги босі.

Пильно поле пильнувати, перепелів полювати.

7. Конкурс капітанів

«Мова наша калинова»

До слів іншомовного походження дібрати українські відповідники.

1.Цікава інформація (цікаве повідомлення).

2.Імпорт сировини (ввіз сировини).

3.Арена бою (поле бою).

4.Підписання контракту (підписання угоди).

5.Експорт товарів (вивіз товарів).

6.Коротка дистанція (коротка відстань).

Завдання.

Чому пів’яблука пишеться з апострофом, пів-Азії через дефіс, а півозера разом.

Чому чотирма пишеться без ь, а чотирьома з ь.

Завдання

Пояснити фразеологізми

Давати гарбуза (відмовляти в залицянні).

Передавати куті меду (перебільшувати, перевищувати міру).

Ходити гоголем (триматися зарозуміло, зверхньо.)

Хоч око виколи.  (темно).

8. Домашнє завдання.

Для кожної команди було дане домашнє завдання – вивчити напам’ять поезію про мову.

Отже, наступний конкурс виразно-художнього читання

9. Народознавчий конкурс

Скажіть, а який ще народ у світі вміє так гарно готувати, як ми, українці? І зараз ми побачимо, як ви знаєте наші обряди, традиції.

1.Яку назву має той період, коли не можна їсти м’ясо, молоко, яйця? (Піст).

2.Коли готують коржі з маком? (На Маковія)

3.Як називають напій із сушених фруктів? (Узвар).

4.Коли печуть обрядове печиво у вигляді жайворонків ? (На Сорок святих)).

5. Коли частують млинцями, варениками? (На Масляну).

6.Як називають весільний хліб?  (Коровай).

7.Як називають густий суп із пшона?. (Куліш).

8.Різаний або рваний шматок прісного тіста, зварений у воді або молоці? (Галушки).

(Слово для підведення підсумків надається журі)

Ведуча . Мова народу – це його дух, і дух народу – це його мова. Мова, якою не спілкуються, вмирає. Народ, який втратив свою мову, втрачає і весь духовно-культурний світ цінностей, що витворився на грунті мови. Тож нам слід докласти всіх зусиль, щоб зберегти свій неповторний світ, свою мову.

(Пісня «Рідна мова»)

Сію дитині в серденько ласку,

Сійся-родися ніжне «будь ласка»,

Вдячне «спасибі», «вибач» тремтливе, -

Слово у серці, як зернятко в ниві (тричі).

«Доброго ранку», «світлої днини» -

Щедро даруй ти  людям, дитино,

Мова барвиста, мова багата,

Рідна і тепла, як батьківська хата (тричі)

 

Мріє росточок явором стати,

Пташка маленька – в небі літати.

Вірить у диво кожна людина,

Вірить матуся в доньку і сина…

Вірю і я в свою мову барвисту.(тричі).

 

 

doc
Додано
31 жовтня 2018
Переглядів
1542
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку