Сценарій
тематично – пізнавальної програми
для учнів молодшого шкільного віку
«Незвичайне про звичайні речі».
Мета: уточнити та систематизувати знання про канцелярське приладдя, активізувати словник, удосконалювати навички читання та звукового аналізу слова; розвивати фонематичний слух, увагу, пам'ять, логічне мислення, дрібну моторику; виховувати охайність.
Вчитель. Доброго дня, діти!Сьогодні ми з вами поговоримо про речі, якими ви користуєтеся в своїй повсякденній діяльності. Що ж це за речі?
А як треба – міліметри!
Рівно лінії проводить,
З олівцем за ручку ходить.
(Лінійка)
Цікавинка! Лінійками (гладкими обструганими дощечками) користувалися ще стародавні єгиптяни при будівництві своїх пірамід.
2. У портфелі є хатинка —
ручки там живуть, резинка,
клей, лінійка, кутники́ —
школярів помічники.
(Пенал)
Цікавинка! Слово “пенал” має німецьке походження, корінь цього слова перекладатиметься як “перо” і не дарма. Як відомо, за старих часів писали гусячим пір’ям, а так, як вони були досить крихкі, їм необхідно було місце для зберігання, яким стала дерев’яна коробочка. Так з’явилися перші пенали.
3. Дерев’яний та довгенький,
хвостик в нього є маленький.
Як у фарби хвіст мочає —
все довкола розцвітає.
(Пензлик)
Цікавинка! Найважливіший для живопису інструмент – пензель – прийшов до нас із Стародавнього Китаю. Правда, спочатку головним його призначенням було написання ієрогліфів, а не картин. Для ворсу використовували шерсть лисиці, котачи щура (до речі, останній варіант був найоптимальнішим).
4. Дім несу я на плечах,
Двері в нього на замках.
В домі тім такі жильці:
Книжки, ручки, олівці.
(Ранець)
Цікавинка! Перші заплічні сумки для перенесення вантажів стародавні люди почали виготовляти ще близько 5000 років до нашої ери. Це були своєрідні мішки зі шкіри тварин, закріплені на рамі з гілок. З тих пір моделі і дизайн рюкзаків весь час змінювався. До появи рюкзаків школярі та студенти складали підручники і перев’язували їх шкіряним або тканинним ременем.
5. Книжечки маленькі,
Аркуші біленькі.
В них вчимося ми писати,
І складати, й віднімати.
(Зошит)
Цікавинка! Батьківщиною зошита являється Стародавня Греція. Саме освічені мешканці міст мали можливість писати на дощечках, змащених воском. Для зручності дощечки скріплювали між собою по 4 штуки.
6. Два кружечки, два ножі.
Прошу, пальчик бережи!
Вирізай малюнок вправно,
Бо вони тебе поранять.
(Ножиці)
Цікавинка! Перші ножиці віком 3-4 тисячі років було винайдено на території Древнього Риму. Ними стригли овець, а за формою вони нагадували пінцет. Ножиці у сучасному вигляді людство отримало завдяки науковим роботам Леонардо да Вінчі.
7. Настрибаюсь вволю
По чистому полю.
Правда, трішки ніс стешу,
Як малюю чи пишу.
(Олівець)
Цікавинка! Перший документ, в якому згадується дерев'яний олівець, датований 1683 роком. Одним олівцем середньої твердості можна накреслити лінію довжиною 55 км або написати 45 тисяч слів.
8. Водить дружбу з олівцями,
Зошитами, папірцями.
На малюнку щось не те?
Вмить вона його зітре!
(Гумка)
Цікавинка! До 1770 року, коли з’явилися перші гумки, люди користувалися шматочками воску, а для видалення чорнила використовувалася пемза.
9. Ноги дуже цікаві
у таємничого друга:
Якщо перша на місці,
То інша ходить кругом!
(Циркуль)
Цікавинка! Циркуль існує з давніх часів. Спочатку обидві ніжки циркуля закінчувалися гострими кінцями. У 18 столітті до однієї з ніжок вже прикріплявся графітний олівець, щоб малювати кола на папері.
10. Пензлик, аркуш та вода…
Де ж малюнок? От біда!
Що іще забув я взяти,
Щоб пейзаж намалювати?
(Фарби)
Цікавинка! Перші фарби з'явилися більш 20000 років тому. З давніх часів основними складовими фарб були природні матеріали, такі як рослинні пігменти, тверді камені та мінерали. Наприклад, для отримання червоного кольору використовували сік з червоних овочів та фруктів, таких як буряк та малина, а для жовтого – сік з жовтих квітів. Первісні художники замішували свої фарби на тваринному жирі, щоб вони краще трималися на камені. Отримане таким чином забарвлення довгий час залишалося липким і вологим.
|
1. |
Л |
І |
Н |
І |
Й |
К |
А |
|||||||||
2. |
П |
Е |
Н |
А |
Л |
|
|||||||||||
|
3. |
П |
Е |
Н |
З |
Л |
И |
К |
|||||||||
4. |
Р |
А |
Н |
Е |
Ц |
Ь |
|||||||||||
5. |
З |
О |
Ш |
И |
Т |
||||||||||||
6. |
Н |
О |
Ж |
И |
Ц |
І |
|||||||||||
7. |
О |
Л |
І |
В |
Е |
Ц |
Ь |
||||||||||
8. |
Г |
У |
М |
К |
А |
|
|||||||||||
9. |
Ц |
И |
Р |
К |
У |
Л |
Ь |
||||||||||
10. |
Ф |
А |
Р |
Б |
И |
||||||||||||
Вчитель:Ми отримали таке цікаве слово «Канцтовари». Що ж воно означає?
Канцелярські товари(канцтовари), канцелярія або канцелярське приладдя - вироби, що використовуються для листування та оформлення документації, навчання, творчості тощо. У нашому кросворді відображено не все канцелярське приладдя. Впродовж заняття, виконуючи різні завдання, ми пригадаємо ще чимало інших предметів.
Чи відомі вам ці предмети?
Чи доводилося ними користуватися?
Р |
О |
Т |
К |
Е |
Р |
О |
К |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ч |
А |
В |
И |
Ш |
З |
О |
К |
Д |
И |
В |
Ш |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ч |
А |
В |
И |
Б |
О |
Р |
П |
О |
К |
Р |
І |
Д |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(конверт, точилка, щоденник)
Н |
О |
Т |
Б |
Л |
О |
К |
|
Л |
Е |
Р |
С |
Т |
Е |
П |
|
Д |
А |
Р |
Л |
Е |
Н |
К |
А |
|
|
|
Цікавинка! Найперший степлер був ручної роботи та виготовлений у XVIII столітті спеціально для короля Франції Луї XV. Він використовував пристрій для скріплення аркушів листування і державних документів. Звісно, «степлер» був з чистого золота та з дорогоцінним камінням. Заправлявся однією скобою, на якій було зображення знаку королівського двору. Вона прирівнювалась до печатки правителя.
Перший в світі календар виник в стародавньому Єгипті. Причиною його появи були розливи Нілу, що відбувалися через один і той же проміжок часу, приблизно рівний року. Повені нищили урожай, тож для успішного ведення господарства необхідно було передбачати розливи річки з прийнятною точністю.
к |
р |
а |
п |
с |
і |
к |
|
ч |
о |
к |
а |
л |
т |
и |
|
к |
о |
н |
к |
а |
п |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
(скріпка) (точилка) (кнопки)
Цікавинка! Канцелярська кнопка була винайдена на початку 20 століття німецьким годинникарем ЙоганомКірстеном. Він продав свою ідею купцям братам Отто та Паулю Ліндшент. Тоді у 1904 році Пауль запатентував винахід на своє ім’я і дуже скоро став мільйонером! Але годинникар, нажаль, так і не зміг розбагатіти.
Цікавинка!До винаходу скріпки педантичні канцелярські працівники зв'язували папери рулонами за допомогою стрічок або просто прошивали
нитками.
Д І Р К О П Р О Б И В А Ч - (пробка, дірка, рак, кора, пора, квач, короп, коробка, дрова, чоло, річка, рівчак, пічка, краб, діброва, діра, брід, проба, пробач, віра, чвари, бір, чари, кріп, рідко, рибка, ріпка, раб, порода, борода, вода, борідка, копач, пробірка, кобра, добро, очі, корова, бичок, кропива…).
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Гострі |
|
кнопка |
|
||
Гострий |
|
ножиці |
|
||
Гостра |
|
олівець |
|
||
Гострі |
|
лезо |
Н |
О |
С |
Т |
І |
К |
Е |
Р |
Ф |
Ж |
У |
П |
К |
Р |
У |
Ф |
А |
И |
П |
А |
Л |
Д |
Ч |
А |
Й |
Ц |
Е |
П |
Е |
О |
К |
Р |
Л |
І |
Н |
І |
Й |
К |
А |
Б |
И |
М |
А |
Р |
Ж |
Р |
Н |
И |
З |
О |
Л |
І |
В |
Е |
Ц |
Ь |
С |
Ш |
К |
Н |
О |
Й |
Е |
В |
К |
И |
І |
Ю |
П |
Д |
К |
У |
О |
Т |
Ч |
Р |
К |
А |
Б |
М |
(По горизонталі: стікер, лінійка, олівець.
По вертикалі:файли,пенал, папір, клей, крейда, фарби.
По ламаній: ножиці, ручка, зошит, кнопка, скотч.)
ЦІКАВО!!!
За допомогою однієї кулькової ручки можна вивести лінію довжиною до 8 км, а якщо говорити про графітовий олівець, то з ним можна пройти більше 10 тисяч км.
= |
|
= |
|
= |
- |
|
|
= |
|
- |
|
= |
- |
- |
|
- |
|
- |
- |
|
- |
|
= |
- |
|
- |
Вчитель: Молодці! Чи можете ви уявити собі, що канцтовари зникнуть з нашого життя. Як тоді бути?! Тож давайте пригадаємо предмети, які є канцелярським приладдям (Відповіді дітей). А що вам запам’яталося найбільше? (Відповіді дітей). Можливо колись хтось із вас вигадає теж щось цікаве і необхідне для повсякденної роботи.