Мета: формувати ключові компетентності: спілкування державною мовою; компетентності в природничих науках (наукове розуміння природи, здатність це застосовувати в практичній діяльності); соціальної та громадянської компетентності (уміння працювати з іншими на результат, попереджати і розв’язувати конфлікти, досягати компромісів); екологічної грамотності і здорового життя (уміння розумно та раціонально користуватися природними ресурсами в рамках сталого розвитку, усвідомлення ролі навколишнього середовища для життя і здоров’я людини, здатність і бажання дотримуватися здорового способу життя);
сприяти залученню школярів до занять туризмом, фізичною культурою, спортом; формувати навички здорового способу життя; розвивати логічне мислення, пізнавальні здібності та інтереси, увагу, пам'ять; розвивати фізичні якості: силу, швидкість, витривалість, гнучкість; виховувати бережливе ставлення до природи; зґуртування команд.
Місце проведення: спортивні майданчики школи, шкільне подвір’я.
Обладнання: маршрутні листи, карти-схеми, рюкзаки, таблички з назвами станцій, спортивні знаряддя на шкільних майданчиках, буклети з правилами проведення квест-гри, правилами техніки безпеки, довга мотузка, дзвіночки, звуки лісу в форматі МР3, формати А4, маркери, карточки з завданнями, мішечок, хулахупи, розрізана по областям карта України, картки з завданнями, листочки, ручки, призи, грамоти.
Учасники: команди 5 – 6-х класів у складі 10 чоловік (5 хлопців + 5 дівчат).
Організатори: учнівське самоврядування школи: члени парламенту школи.
Перебіг квесту
(Лунає музика. Команди шикуються на подвір’ї школи. Кожна команда має форму або свої відзнаки, наприклад, футболки, кепки однакового кольору)
І. Організаційний етап
1. Вступне слово вчителя. Добрий день, дорогі друзі! 27 вересня відмічають Всесвітній день туризму. А кого ми називаємо туристами? (Відповіді дітей, далі вчитель підсумовує)
Правильно, це люди, які люблять подорожувати, відкривати нові далі. Вони понад усе люблять свій рідний край, свою землю. Туристи надають перевагу блакитному шатру неба над тіснявою будинків, вимірюють життя кілометрами, а не квадратними метрами. Під час туристичних походів зароджується найміцніша справжня дружба.
І сьогодні ми відправляємося в цікаву подорож – квест, де ви зможете показати свої знання та розвинути фізичні якості і ще більше згуртуватися. Пропоную командам представитися. 5-а клас!... (Представлення команд: Команди по черзі проголошують назву та девіз) А тепер пропоную зробити невеличку розминку перед походом.
(Під веселу музику діти виконують фанову руханку)
Щоби шлях важкий здолати, треба м’язи розім’яти.
Потренуймо наші ноги – хай звикають до дороги. (крокування на місці)
Вище ноги підіймайте – на мурах не наступайте! (високе піднімання колін)
Гілочок побережіться – навприсядки опустіться. (ходьба навприсядки, руки на поясі)
А тепер на місці біг – добра вправа це для ніг. (біг у середньому темпі)
Що ж, продовжимо розминку – пострибаймо по купинках. (стрибки)
У мандрівку вирушаємо, крок у крок разом ступаємо. (звичайна ходьба)
Що в дорозі нас чекає? Ще цього поки не знаємо.
Добре, молодці, до квесту готові. Капітани команд, отримайте маршрутні листи, карти-схеми та правила проведення квест-гри!
2. Ознайомлення з правилами проведення квесту, технікою безпеки
Для успішного просування команди вперед і подолання перешкод на окремих етапах дійте почергово і дотримуйтесь правил. Правило 1. Застосовуйте при виконанні завдань вашу енергію та креативність! У вас все вийде, рухайтесь далі та перемагайте! Правило 2. Відвідуйте станції суворо за порядком, написаним в вашому маршрутному листі. На виконання кожного із завдань дається до 5 хвилин. Правило 3. З членами парламенту, як із суддями, не сперечаються, апеляції не приймаються! Правило 4. Не консультуйтесь з членами інших команд, не заважайте та не допомагайте іншим командам. Це змагання, тому завдання кожної команди – перемогти! За порушення цього правила команду можуть дискваліфікувати. Прошу всіх членів команд ознайомитись з правилами техніки безпеки під час квесту. (Члени команд знайомляться з правилами техніки безпеки)
Ви отримали маршрутні листи, керуючись підказками знайдіть відповідні станції в порядку їх слідування, згідно вашого маршруту. На кожній станції ви отримуєте фішки. Чим краще ви виконаєте завдання, тим більше у вас буде фішок. Бажаємо успіхів!
ІІ. Проведення квесту
1 станція. "Секрет рюкзака"
Ваше завдання: назвіть речі, які туристу необхідно покласти в рюкзак.
(Светр, консерви, куртка, ліхтар, рушник, компас, аптечка, тушонка та ін.)
2. Чи вірний наступний висновок: чим далі від спини відсунутий рюкзак, тим важче нести? (Так)
3. Які речі краще класти на дно рюкзака? (М'які: ковдри, рушники)
4. Де в рюкзаку повинні знаходитися найважчі речі? (Під лямками вгорі).
5. Як з рюкзаком легше йти? (Злегка нахилившись вперед).
6. Чому в рюкзаку для хліба визначається місце вгорі? (Щоб не кришився).
7. Визначте місце в рюкзаку для сипучих продуктів. (В середині рюкзака).
2 станція. «Прогноз погоди»
А чи можна вирушати, якщо невідомий прогноз погоди? (Ні) Вірно. Туристу необхідно знати зведення погоди. Увага! Приготуйтеся до наступного конкурсу "Прогноз погоди".
Умови такі: на підставі народних прикмет вам належить розповісти, яка завтра буде погода.
1. Вечірній вітер стих. Дим від багаття піднімається стовпом. До вечора на траві з'явилася роса. Біля річки стало холодніше. Яка буде погода? (Хороша, сонячна).
2. Навколо місяця з'явився великий білий круг, а зірки на небі починають мерехтіти. Що це значить? (Буде погана погода).
3. Витягнуті довгими вузькими смужками із заходу швидко рухаються хмари. Вітер посилюється. Яку погоду слід очікувати? (Непогожий).
4. Ластівки і стрижі літають низько над землею. Квіти сильно пахнуть. До чого б це? (До дощу).
3 станція. «Болотяні купини»
Щоб пройти до лісу, вам треба подолати невеличке болото, але, як всім відомо, болото – досить небезпечний об’єкт для прогулянок. Ступати тут можна лише на купини – відносно стійкі і тверді острівки ґрунту, порослі травою. Ваше завдання – пройти по купинах всією командою. Хто оступився вертається назад в кінець черги.
4 станція. Станція «Лабіринт»
Перед вами лабіринт (намальований крейдою на асфальтному покритті) Він символізує невідому заплутану лісову стежку, іти по якій всій команді небезпечно. Тож спочатку її має пройти хтось найсміливіший з команди. Але все не так просто, це треба зробити з закритими очима! А команда буде підказувати шлях. Важливо не наступити на лінію, інакше доведеться починати все спочатку. Завдання – одному представнику від команди пройти по лабіринту з зав’язаними очима, не заступивши за його межі, слухаючи підказки від товаришів.
5 станція. Станція «Павутинка»
Ви дуже вправно і швидко долаєте маршрут! Але наступне завдання не лише на швидкість, тут важливі обережність і командна підтримка. Перед вами величезна павутина ядовитого лісового павука (між деревами натягнути мотузку на висоті 30-40 см, бажано в вигляді павутини). Вам потрібно пройти її, не зачепивши. Хитрий павук почепив дзвіночки, щоб відразу почути свою жертву, тож будьте обережні, якщо зачепите павутинку, скоріш повертайтесь назад. Завдання – пройти через павутину лісового павука всією командою, взявшись за руки. Відпускати руки не можна.
6 станція. «Привал»
Попереджаємо, це станція відпочинку, можна витрати всього лише 3 хвилини.
Завдання: вгадати звуки, які можна почути під час туристичного походу.
Включаються записи звуків лісу, моря (птахів, тварин, явищ природи), діти угадують.
7 станція. «Екологічні знаки»
Діти, ви знаєте, навіщо існують дорожні знаки? (Відповіді дітей) Уявіть, що вам доручили розробити ескізи екологічних знаків, які нагадують нам, як поводитися в лісі.
Завдання: на форматах А4 намалювати 3 екологічних знаки. Які саме знаки, ви дізнаєтесь, витягнувши карточки з мішечку.
8 станція. «Сороконіжка»
Команда дітей вибудовується в одну шеренгу, потрібно перейти всією командою через «мишоловку» - хулахупи.
9 станція. «Грибна»
Завдання: Картки із зображеннями грибів розкласти на 2 купки: «їстівні» та «отруйні». Назвати їх.
10 станція. Загадкова
Завдання: відгадати туристичні та географічні загадки.
Не подушка і не ковдра, має він довгасту форму.
Всякий, хто у нього ляже - «На добраніч!» усім каже. (спальник)
Візьміть з собою друга - дороговказ туриста. (карта)
11 станція. Картограф
Командам видається карта України, розрізана по областям. Завдання: скласти пазли і отримати карту України.
12 станція. «В пошуках скарбів»
На галявині маскуються 10 предметів. Завдання командам: відшукати їх.
13 станція. «Словотвір»
Завдання: знайти слова, якими часто користуються туристи.
п |
а |
л |
а |
т |
к |
а |
о |
м |
к |
л |
к |
ж |
о |
з |
ф |
ч |
ь |
н |
о |
і |
є |
з |
а |
т |
у |
р |
и |
с |
т |
ф |
х |
ц |
о |
у |
Р |
о |
п |
а |
а |
к |
о |
м |
п |
а |
с |
м |
Т |
й |
О |
ч |
х |
б |
ш |
ю |
у |
е |
ф |
к |
а |
л |
х |
і |
б |
д |
ю |
я |
з |
в |
є |
л |
г |
щ |
і |
ь |
ц |
и |
к |
м |
в |
г |
н |
П |
р |
н |
д |
х |
ч |
д |
м |
н |
т |
ж |
с |
о |
я |
Відповіді: палатка, турист, компас, похід, карта.
ІІІ. Підведення підсумків. Нагородження переможців та учасників
1