Сценарій "Турнір знатоків фразеологізмів"

Про матеріал
Одним із засобів образної і виразної літературної мови є фразеологізми. Завдяки їх властивостям (образності, експресивності, злитості значення) наша мова стає яскравішою, виразнішою. Школярі не так часто використовують фразеологізми у своєму мовленні, не завжди точно знають значення деяких з них і часто не можуть правильно вжити у певному контексті. Засвоєння фразеологічних понять відбувається в основному практично. В нашій мові ми використовуємо багато фразеологізмів з назвами людей за професіями. Матеріал знайомить учнів з багатством української фразеології, допомагає проводити профорієнтаційну роботу. Їого можуть використовувати як вчителі української мови, так і початкової школи (3-4 класи). "Турнір" розширює кругозір учнів, сприяє поглибленню знань з мови.
Перегляд файлу

Турнір знавців фразеології

Мета: Поглибити знання учнів з фразеології: формувати у них навички активного користування стійкими словосполученнями в мовленні. Розширювати світогляд школярів. Розвивати мислення, фантазію, інтерес до української мови.

Обладнання: картки: з оцінками (1-5), фразеологізмами, арифмографами, кросвордами, цифрами (1-6), конверти.

 

Сценарій турніру.

I. Вступна частина.

(Звучать фанфари "Слухайте всі!" На сцені - ведучі).

Хлопець: Допитливим, цікавим будь,

 Та тільки не байдужим.

 В Країну Знань велику путь

 Долай уперто, друже!

Дівчина: Усе, що пізнане колись,

 Завчи, збагни глибоко:

 Країна Знань, як неба вись,

 Красою вабить око.

      (Р. Барадулін)

Хлопець:  В Країні Знань земель багато,

 та найцікавіша з них мабуть,

 Країна Фразеологія.

Дівчина: Ви зараз, будете в країні,

 Яку на карті не знайти,

 Ви мешканці її віднині

 І вам її шляхами йти!

Хлопець: Не знає рівних ця країна,

 У ній багато справжніх див.

 Одне поняття – неодмінно

 Вживаєм двоє, кілька слів.

(Знов звучать фанфари. За сценою чути голоси: "Королева Фразеологія проводить Турнір", "Всі на Турнір!")

Дівчина; А попали ми на Турнір знавців фразеології, який проводить Королева країни кожний рік. Отож,; ми відправимося на змагання.

Хлопець: Змагання проводяться по командам, бо один у полі не воїн. Сьогодні в Турнірі візьмуть участь фізики і лірики. Між ними суперечки відбуваються постійно. А тому буде цікаво побачити, хто ж сьогодні переможе.

Дівчина: А судді хто?

Хлопець: У журі ми бачимо Королеву Фразеології (вчительку

української мови) та її придворних (декілька учнів). Проводити  турнір будуть учені мужі.

(Звучать фанфари).

Дівчина: Час починати Турнір знавців фразеології

ІІ. Проведення Турніру

(На сцену виходять команди)

1 Учений муж: У цьому році Королева Фразеології запропонувала тему Турніру "Професії людей". Тому всі завдання будуть пов'язані з фразеологізмами, в яких є назви людей за професіями.

2 Учений муж: А щоб показати, що таких фразеологізмів багато, ми пропонуємо командам згадати і назвати їх.

1 Учений муж: Називати фразеологізми команди будуть по черзі:

 спочатку фізики, потім лірики і т.д., поки одна з команд не зупиниться. Кожна команда одержує стільки очок, скільки назве

фразеологізмів.

(У кінці конкурсу журі підводить підсумки, виставляє очки).

2 Учений муж: У наступному конкурсі команди повинні продовжити, або почати фразеологізм.

1 Учений муж: Кожна команда вибирає конверт, в ньому – картки, на яких записано "обірваний" фразеологізм. Його потрібно доповнити. За кожну правильну відповідь – очко.

2 Учений муж: Фізики одержали конверт з такими частинами:

1) ..., а жаба й собі ногу дає;

2) не піймав –...

Послухаємо відповіді команди.

(Коваль коня кує, а жаба й собі ногу дає,

не піймав - не кажи, що злодій).

1 Учений муж: А у ліриків такі частини:

1) біда, як пироги ...;

2) ... ,то й рук не погань.

Які ж будуть відповіді? ;    і

(Біда, як пироги та швець почне пекти,

коли не коваль, то й рук не погань)

2 Учений муж: І з цим конкурсом команди блискуче упоралися, одержали свої очки.

1 Учений муж: У наступному конкурсі участь беруть капітани, які будуть каліфами на годину.

2 Учений муж: Вони уявляють себе архітекторами-дизайнерами і розкажуть про те, яку школу майбутнього вони б запропонували, як би обладнали її приміщення, щоб вона для дітей була другим домом. Це було домашнім завданням командам.

 (Кожний капітан описує інтер'єр школи. За кращу модель – 3 очка, а за менш вдалу – 2).

1 Учений муж: А зараз ми побачимо, чи є цар в голові у ліриків і фізиків. Пропонуємо вам відгадати кросворд і одержати 3 очка.

2 Учений муж: В цьому кросворді заховалися назви професій. Слова читаються, "ламаються" в різних напрямках, крім діагоналей.

1 Учений муж: Якщо ж ви забажаєте одержати додаткові очки, то маєте дібрати фразеологізми з назвами цих професій. Скільки ви згадаєте фразеологізм, стільки одержите й очок.

2 Учений муж: До одного й того ж слова можна дібрати по кілька фразеологізмів.

(Команди одержують кросворди і готують завдання).

 


Кросворд № 1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

швець, цар, фізики, коваль, пастух, суддя, солдат, злодій, отаман.

Кросворд № 2.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

стрілець, піп, цар, чарівник, майстер, сваха, рибак, каліф, слуга.

1 Учений муж: Час уже відпочивати.

  В "Поле чудес" будем грати!

  Тільки "поле" в нас незвичне –

  "Поле" - фразеологічне!

2 Учений муж: Доки команди готують відповіді на кросворди, ми пограємо з болільниками, які мають змогу принести своїй команді додаткові очки.

 (Учені мужі викликають на сцену учасників, які крутять дзиґу. Вона зупинилась на цифрі 4. На стенді під цим номером виставлено закрите слово, яке характеризує людину за професією; саме у  середовищі людей цієї професії народився фразеологізм, який звучить так: «підкувати на всі чотири»

 Учасники гри називають букви, які відкривають учені мужі.

 Відповідь: коваль.

Матеріал для ігри:

1) віддати кінці – моряк;  4) стріляна птиця – мисливець, стрілець;

2) грати роль - артист;  5) третейський суд - суддя;

3) не з нашої парафії – піп; 6) розкинути свої сіті – рибалка.

Якщо гравцеві пощастить одразу ж відгадати ціле слово, він дістає стільки очок, скільки літер у слові.

1 Учений муж: Додаткові очки можна одержати якщо до назви професії дібрати фразеологізм, скільки фразеологізмів - стільки й очок.

(Підводяться підсумки за кросворді, за "Поле чудес")

2 Учений муж: Всім, мабуть, подобається фільм "Сімнадцять миттєвостей весни". І всі пам'ятаюсь, як радянський розвідник посилав або приймав різні повідомлення, які були зашифровані.

1 Учений муж: Отож і ми вирішили пограти в шпигунів. Кожна команда одержала повідомлення, в якому зашифрований фразеологізм.

2 Учений муж: А щоб його відгадати потрібен код. Кодом до арифмографів є алфавіт. Кожна буква зашифрована певною цифрою.

Фізики 20 22 24     3 12 16 31 18 19     12     18 1     20 19 20 1

  2 21 7 26 1 23 11

  (Псу вільно і на попа брехати).

Лірики 18 1     22 23 21 12 16 31 27 33     12       10 3 12 21

  2 12 9 11 23 3119 201

  (На стрільця і звір біжить).

(Підводяться Підсумки конкурсу. За кожну правильну відповідь – 1 очко

1 Учений муж: Продовжимо говорити про кіно. Ще, мабуть, за царя Гороха знімали німе кіно, в якому актори без слів, а лише за допомогою зовнішнього вигляду, міміки, жестів розкривали події фільму.

2 Учений муж: Ми пропонуємо командам показати німі сцени із свого фразеологічного міні-фільму. В цьому "фільмі" команда показує фразеологізм, а глядачі його відгадують.

1 Учений муж: Якщо фразеологізм буде відгадано, команда одержить очко. Фізики і лірики покажуть по 3 фразеологізму.

 (Команди вибирають конверти, в яких записані фразеологізми і інсценують їх.

 1 конверт – рибак рибака бачить здалека, як злодій уночі, возити попа в решеті.

 2 конверт – коваль коня кує, а жаба й собі ногу дає; бути попихачем, маг і чарівник.

Підводяться підсумки конкурсу, загальний рахунок

 

ІІІ. Підведення підсумків. Заключне слово.

(Грають фанфари. На сцену виходить Королева фразеології, її придворні).

Королева: Наш турнір знавців фразеології завершено. Під час змагання у  мене і моїх помічників становище було гірше за губернаторське, бо і фізики і лірики показали себе майстрами на всі руки.

(Журі нагороджує команди).

Всі учасники Турніру, а також глядачі заслуговують на оплески.

Давайте ж привітаємо одне одного оплесками.

(Звучать, фанфари. З'являються ведучі)

Хлопець: Ми залишаємо Країну,

  В якій багато справжніх див.

  Одне поняття – неодмінно

  Вживаєш двоє, кілька слів.

Дівчина: Не забуваймо, що Країну,

  У світі мовному єдину,

  Де виразі стійкі живуть,

  Фразеологією звуть.

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Українська мова, Сценарії
Додано
13 січня 2021
Переглядів
788
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку