Поглибити знання учнів з української мови, показати її красу та багатство, довести, що рідна мова – це інтелектуальний портрет нації; розвивати навички роботи з мовним матеріалом, творчі здібності; прищеплювати любов до рідного слова, пісні.
КОНКУРС
«Я люблю українську»
Мета. Поглибити знання учнів з української мови, показати її красу та
багатство, довести, що рідна мова – це інтелектуальний портрет
нації; розвивати навички роботи з мовним матеріалом, творчі
здібності; прищеплювати любов до рідного слова, пісні.
Ведучий 1.
Здрастуй, Слово,
Українська Мово!
Здрастуй на межі тисячоліть!
Квітни калиново й барвінково,
Запашна вічнозелена віть!.. слайд 1
Ведучий 2.
Слово – брила, слово – крила, диво,
У незнане зоряне політ.
Через мову щиро і правдиво
Одкривається нам білий світ… слайд 2
Доброго дня, шановні друзі!
Ми раді вітати вас на святі українського слова – конкурсі «Я люблю українську»
Нехай ця зустріч збагатить ваші знання про українську мову, її історію, традиції, допоможе дізнатись багато цікавого про визначних діячів української словесності. Або просто дозволить цікаво провести цей час із нами. слайд 3
Учасники нашого конкурсу – це команди: «Юні мовознавці» та «Озброєні словом». слайд 4 Сьогодні вони, виконуючи різні завдання, покажуть нам свої знання, продемонструють любов до рідної материнської мови.
Оцінювати виконання завдань буде журі у складі:
Бажаємо успіху командам, натхнення журі, а вам, дорогі гості, - гарного настрою!
Я так люблю, я так люблю тебе,
Моя співуча українська мово!
В тобі шумить Полісся голубе,
І дужі хвилі гомонять Дніпрові.
До речі, хто з вас замислювався над тим, який колір має мова? слайд 5
Синій, — скажете ви. Типова асоціація, бо чорнило, зазвичай, буває синім, ну, ще інколи чорним і червоним, наприклад, у вчителя. Проте це колір мовних знаків на папері. Я ж запитаю про мову взагалі, про всю систему. Візьмімо, наприклад, німецьку. Вона — кольору жовтої глини. На дотик може бути сухою. Твердою, ламкою, а може бути м'якою, теплою, еластичною і піддатливою. Вона має запах розім'ятого в руці дубового листя і смак волоських горіхів, перетертих з цукром, лимонною шкоринкою, родзинками і корицею. Люди, які не розуміють німецької мови, кажуть, що вона звучить, як собака гарчить. Повірте мені, це неправда. Ця мова має звук, що нагадує падіння з гори каменя — ось він ударився об інший різко, коротко і чітко — «ді», відскочив і полетів у плавній дузі — «лі-і-бе». Красиво, правда? До речі, це слово означає кохання.
Англійська — з гіркуватим присмаком, на дотик — золотий пісок. Іспанська — кисло-солодка і звучить палким шепотом закоханого. Російська дзвенить, як сталь у кузні, а на дотик — пелюстки польового маку.
Якого кольору українська мова? Це домашнє завдання отримали учасники наших команд і зараз продемонструють свої дослідження.
Максимальна кількість балів за завдання – 12б.
2 тур– «Глибини мови» слайд 6
Мова — це не просто спосіб спілкування, а щось більш значуще. Мова — це всі глибинні пласти духовного життя народу, його історична пам'ять, найцінніше надбання віків, мова — це ще й музика, мелодика, барви буття, сучасна художня, інтелектуальна і мислительська діяльність народу.
Командам пропонується виявити свої знання з різних розділів науки про мову. На запитання команди відповідають по черзі. За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал.
Запитання
1.Скільки букв в укр.алфавіті? (33)
2. Скільки звуків в укр.мові? (38)
3. Назвіть антонім до слова оптиміст (песиміст)
4. Назвіть антонім до слова перемога (поразка)
5. Поясніть значення фразеологізму «Намотати на вус» (запам’ятати)
6. Поясніть значення фразеологізму «Накивати п’ятами» (втекти)
7. Назвіть іменник з відтінком пестливості.
8. Назвіть іменник з відтінком згрубілості.
9. Назвіть частину мови, що означає кількість предметів (числівник)
10. Назвіть частину мови, що означає ознаку предметів (прикметник)
11. Як називається словник, у якому подано значення слова? (тлумачний)
12. Як називається словник, у якому подано правильне написання слова? (орфографічний)
13. Які частини мови не бувають членами речення? (службові)
14. Скільки є другорядних членів речення? (три)
Завжди у селах наших так було - слайд 7
Після закінчення, та і під час роботи,
Піснями наповнялося село,
Бо пісня проганяє всі турботи.
І в довгії зимові вечори,
І в літнії короткі теплі ночі,
Завжди мої співали земляки -
Про козаків, калину, карі очі...
Весь час жилося тяжко на селі,
Та пісня душу людям зігрівала,
Пісень співать навчали дочок матері,
Батьки синів співать пісень навчали.
Століттями складалися пісні -
Пісні народні - жартівливі і серйозні,
Вони єднали в мирі й на війні,
Звучали на весіллі і в поході.
Що ж сталося? Чому в наш час не так?
Невже нам жити важче, аніж предкам?
Чому ж пісні сьогодні в селах не звучать
Про козаків, про чорнобривці, чорну редьку?
Згадаємо ж давайте у цю мить,
Що українці - це народ співучий -
Ніщо не може нашу пісню зупинить,
Наповним піснею наш край квітучий!
Тож зараз музична пауза, яка додасть 1 бал тій команді, яка першою правильно назве українську народну пісню, мелодія якої буде лунати. До роботи!
Лунає мелодія слайд 8
слайд 9
А зараз слово надається журі, яке оголосить підсумки трьох конкурсів.
Дякуємо журі та командам і переходимо до наступного туру.
Дзвенять джмелі у гаї,
Весняний грім гримить,
Вода у водограї
Тихенько плюс котить,
Пташки в саду співають,
І поїзди гудуть,
Хлоп᾽я на срипці грає,
В танок дівчата йдуть.
Ці звуки кожен знає,
Та не про них розмова,
Бо конкурсне завдання –
«Підступні звуки мови» слайд 10
Командам треба назвати кількість звуків у словах, які ви побачите на слайдах. За кожну правильну відповідь – 2 бали.
Слайд 11
Слайд 12
4 тур конкурсу – «Мандри слова» Слайд 13
Якщо рушити в подорож по Україні,– чи то від Бугу на заході до Сіверського Дінця на сході, чи то від Прип᾽яті на півночі до Чорного й Азовського морів на півдні, – обовязково помітите, як відрізняється місцева українська мова від загальновживаної, літературної. Мова, характерна для певної місцевості, називається діалектом.
Кожній команді представлені діалектні слова та варіанти значень, серед яких лише одне правильне.
Правильна відповідь – 2 бали.
Слайд 14
Слайд 15
І знову музична пауза! Слайд 16
Слайд 17
Шановне журі, вам слово!
5 тур конкурсу – « Магія слова» Слайд 18
Командам пропонується за три хвилини скласти якомога більше слів, використовуючи букви, які є в слові мовознавство. Слайд 19
Тож до роботи! Кожне слово – 1 бал. Розпочне команда, яка набрала найменшу кількість балів.
Останній тур конкурсу – «Літературна світлиця» Слайд 20
Запрошуються капітани команд. Їм треба впізнати поета чи письменника, назвавши його прізвище. За кожну правильну відповідь – 5 балів.
Слайд 21
Слайд 22
Добігає кінця наш конкурс «Я люблю українську». Але назавжди залишиться з нами наша любов до рідної мови, до землі, на якій ми живемо. Слайд 23
Вивчайте, любіть свою мову,
Як світлу Вітчизну любіть,
Ми з нею відомі усюди,
Усе в ній, що треба нам, є.
А хто свою мову забуде,
Той серце забуде своє.
Фінальна пісня (відео)
СЛОВО НАДАЄТЬСЯ ЖУРІ, ЯКЕ ОГОЛОСИТЬ ПІДСУМКИ ЗА ОСТАННІ ДВА КОНКУРСНІ ТУРИ ТА ПІДВЕДЕ ПІДСУМКИ НАШОГО КОНКУРСУ
Дякуємо командам за участь у конкурсі, журі, гостям та вболівальникам команд. До нових зустрічей! Любіть нашу Україну, ЛЮБІТЬ УКРАЇНСЬКУ МОВУ!!!