Урок "Узагальнення і систематизація вивченого з теми «Однорідні члени речення»."

Про матеріал

Урок узагальнення і систематизації. Мета - закріпити знання з тем «Однорідні члени речення»; розвивати вміння знаходити речення з однорідними членами в цілісному тексті, виконувати синтаксичний розбір речення з однорідними членами, використовувати речення з однорідними членами у зв'язному мовленні; виховувати культуру мовлення, зацікавлення народними міфами, легендами та переказами. На уроці учні працюють з цілісним текстом: визначають тип і стиль мовлення, виконують лексичну й орфографічну роботу, виписують речення з однорідними членами та виконують їх повний синтаксичний розбір, конструюють речення, виконують творчі завдання. Домашнє завдання передбачає написання власного висловлювання. Рекомендовано вчителям української мови.


Перегляд файлу

Тема. Узагальнення і систематизація вивченого з теми «Однорідні члени речення».

Мета: закріпити знання з тем «Однорідні члени речення»; розвивати вміння знаходити речення з однорідними членами в цілісному тексті, виконувати синтаксичний розбір речення з однорідними членами, використовувати речення з однорідними членами у зв'язному мовленні; виховувати культуру мовлення, зацікавлення народними міфами, легендами та переказами.

 

    Перебіг уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

ІІІ. Актуалізація опорних знань. Розігрування діалогу за теоретичним матеріалом.

 Орієнтовні запитання.

1. Які члени речення називаються однорідними?

2. Які способи зв'язку однорідних членів речення ти знаєш?

3. Що ти знаєш про розділові знаки у реченнях з однорідними членами?

4. У яких випадках між однорідними членами речення не ставляться коми?

5. Якою інтонацією вимовляються однорідні члени речення?

 

I      ІV. Основний зміст роботи.

1. Робота з текстом «Нащадки німфи Сірінги». (Додаток 1)

  • Виразне читання тексту.
  • Бесіда за текстом.

- Про що розповідається в тексті?

- Що нового для себе ви дізналися?

- До якого стилю й типу мовлення належить цей текст). Обгрунтуйте відповідь.

 

2. Лексична робота.

Німфа — у грецькій міфології жіноче божество, що живе в горах, лісах, морях і вважається донькою Зевса й вірною супутницею Артеміди — богині полювання та Діоніса — бога виноградарства.

 Відень — столиця Австрії.

 Трансільванські Альпи — Південні Карпати, що знаходяться на  території               Румунії і за природними умовами схожі на французькі Альпи.

 

3. Словникова робота.

  • У тексті підкреслені слова. Пояснити їх написання.

Від'їжджаючи:

- апостроф пишеться після твердого кінцевого приголосного перед йотованим голосним кореня;

- буквосполучення -ждж- утворилося чергуванням звуків [з]-[ж], [ж]-[дж];

- у дієприслівниковому суфіксі — ючи завжди пишеться и. 

 

 Насіння:

  - подвоєння приголосного [н] після голосного [і] перед я в іменниках  середнього роду 2-ї відміни.

 

 Важкодоступні:

- слово пишеться разом, тому що це складний прикметник, у якому перша частина є прислівником із значенням ступеня якості.

 

  • Написати самодиктант  з 10-12 слів для пояснення визначениз орфограм.

 

 Орієнтовний словниковий диктант (як варіант закріплення орфограм).

З'єднати, роз'їзд, під'їзд, ходжу (ходити), їжджу (їздити), гуляючи, працюючи, знання. зілля, вищезазначений, широковідомий.

 

 4. Робота біля дошки.

Синтаксичний розбір речень.

Випишіть із третього абзацу тексту речення з однорідними членами та виконайте їх розбір.

 

5. Теоретичний бар'єр.

На початку уроку ми повторили розділові знаки при однорідних членах речення. Сказали, що між однорідними членами речення ставляться, а в деяких випадках не ставляться коми. Але є ще правило, яке пояснює пунктограму «Узагальнювальне слово при однорідних членах речення». Сформулюйте це правило.

 

6. Реконструкція речення.

Робота виконується за варіантами.

Перебудуйте друге речення текту так, щоб у ньому з'явилося узагальнювальне слово. Запишіть його і правильно розставте розділові знаки.Виконайте синтаксичний розбір перебудованого речення.

І варіант — узагальнювальне слово стоїть перед однорідними членами.

ІІ варіант — узагальнювальне слово стоїть після однорідних членів.

ІІІ варіант - узагальнювальне слово стоїть перед однорідними членами, але далі речення продовжується.

 

7. Бесіда.

- Які члени речення можуть бути однорідними?

- Чи завжди означення бувають однорідними?

- У яких випадках означення не будуть однорідними?

 

8. Робота біля дошки.

Знайдіть у другому абзаці речення з неоднорідними означеннями. Випишіть його. Виконайте синтаксичний розбір.

 

V. Застосування інформації. Творча робота.

 Різнорівневі завдання.

 

1. Середній рівень. Деформований текст.(Картки)

Записати правильно речення. Розставити розділові знаки. (Додаток 2)

 

2. Достатній рівень. Із запропонованими словосполученнями скласти речення з однорідними членами. Розставити розділові знаки. Усно поляснити їх вживання. (Додаток 3)

 

3. Високий рівень. Користуючись отриманою сьогодні на уроці інформацією про бузок, власними знаннями про цю рослину, а також опорними с ловосполученнями, складіть і запишіть есе «Бузковий настрій». Зверніть увагу на репродукцію В.Кончаловського «Бузок» та малюнки учнів вашого класу із зображенням бузка.

 (Зачитування робіт.)

 

VI. Підсумок уроку.

 «Мікрофон»

- На уроці я повторив...

- На уроці я дізнався...

- На уроці я з'ясував...

- На уроці я зміг...

 

VIІ. Домашнє завдання.

1. Використовуючи однорідні члени речення, написати есе на одну з тем:

  • Квіти в моєму житті.
  • Моя улюблена квітка.
  • Квіти на рушнику.

Або

2.Виписати з підручника ботаніки опис квітки у науковому стилі. Визначити в тексті однорідні члени речення та їх синтакичну роль.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1.

  Нащадки німфи Сірінги

 Весна, перемішавши промені сонця й фарби веселки, кидала їх з високості  на землю. І там, куди вони падали, спалахували жовті, оранжеві, сині, червоні квіти... Але поступово красуня вичерпала фарби, і й у райдужному наборі залишилися тільки лілові тони. Саме з них, як твердить одна з легенд, і з'явився бузок.

 У середині XVI століття його побачив у Стамбулі якийсь мандрівник. Ароматні кущі «лілаку», як називали рослину турки, вразили його. Від'їжджаючи   на батьківщину, він прихопив із собою насіння рослини. Так бузок потрапив до Відня, а звідти поширився по всій Європі. Тривалий час батьківщиною бузку вважали Іран, але приблизно 170 років тому ботанікам пощастило відкрити справжнє місце народження його. Ним виявилися важкодоступні гірські райони Трансільванських Альп.

 І наукова назва бузку - «сірінга» - пов'язана з давньогрецьким переказом. Бог лісів, полів та покровитель стад Пан настирливо залицявся до німфи Сірінги. Та довга борода, роги і козлячі ноги потвори лякали юнку. Рятуючись від переслідувача, вона перетворилася на чудову рослину. Мабуть, пам'ятаючи про цей «факт», видатний біолог Карл Лінней і назвав її «сірінгою».

 Бузок здавна відомий не лише чарівністю й ніжністю квіток. Парфумери використовують його ефірні духмяні олії для виготовлення пахучої продукції, а медики лікують хвороби нирок.

 

 

Додаток 2.

Деформований текст

Записати правильно речення. Розставити розділові знаки.

1.І там, куди падав промені сонця, сплахували жовтий оранжева синній червоний квіти.

2. Такий звичний на вулиця у сквери та парки місто село бузок посідає чільне місце в колекції рослин Центрального ботанічного саду.

3. Фіолетовий колір квітів символізує дружба велич розкіш.

4. Тисячі прекрасний рідкісний квітів дивовижних форма і забарвлення прикрашали свято.

 

 

Додаток 3.

Білі та лілові квіти; п'янкий чудовий аромат і чарівний квіт; казковий, дивовижний букет; розкішні кущі; краса і гордість садів і парків.

doc
До підручника
Українська мова 8 клас (Ющук І.П.)
Додано
29 червня 2018
Переглядів
3142
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку