Поглибити знання про означення як другорядний член речення, способи його вираження; сформувати поняття про узгоджені та неузгоджені означення, вміння розрізняти їх , доречно вживати в усному та писемному мовленні; розвивати творчі здібності учнів, уміння працювати в групі; виховувати любов до рідної природи, уміння бачити її красу та неповторність.
Тема. Узгоджені та неузгоджені означення.
Мета. Поглибити знання про означення як другорядний член речення, способи його вираження; сформувати поняття про узгоджені та неузгоджені означення, вміння розрізняти їх , доречно вживати в усному та писемному мовленні; розвивати творчі здібності учнів, уміння працювати в групі; виховувати любов до рідної природи, уміння бачити її красу та неповторність.
Ім’я уроку. Все у світі вкрилося жовтизною.
Очікувані результати.
Учні знатимуть: способи вираження означення, види означень.
Учні вмітимуть: розрізняти узгоджені та неузгоджені означення, доречно вживати означення в мовленні, самостійно узагальнювати та робити висновки.
Тип уроку. Урок вивчення нового матеріалу.
Форма уроку. Урок-конкурс (мовний батл).
Обладнання. Проектор, мультимедійна дошка, «Путівники», таблиці, роздатковий матеріал, підручник, листки оцінювання, картини.
Методи, прийоми, форми роботи. Робота в групах, «Незакінчене речення», «Мозковий штурм», проблемне завдання, робота з підручником.
Епіграф уроку. Засвітились листочки на клені
Жовтим-жовтим, ясним вогнем.
Киньте ви всі турботи щоденні,
І до осені в гості підем.
Н.Красоткіна
Перебіг уроку
І. Організаційно-мотиваційний етап.
1. Забезпечення емоційної готовності до уроку.
Вч. Діти, назвіть своє ім’я, додаючи слово-прикметник, що вас харак-теризує. Обов’язкова умова – прикметник має починатися з тієї самої літери, що й ім’я. Наприклад, Наталія – надійна.
Учні по черзі представляються.
Вч. На ваших партах паперові сердечка, обміняйтесь теплом сердець (за годинниковою стрілкою), написавши побажання однокласнику на урок.
Учні обмінюються побажаннями.
Вч. Діти, зверніть увагу, що й наш урок має своє ім ’я – Все у світі вкрилося жовтизною. Ці рядочки взяті із поезії А.Зіневич «З жовтизною відра осінь несла».
З жовтизною відра
Осінь несла.
Та й зустріла вітра
Біля плеса.
Ну а він, як завжди,
Біг, не зупинився.
Непосида справжній!
Отакий вродився.
Відра покотилися
З фарбою густою.
Все у світі вкрилося
Жовтизною.
Слайд 2. Засвітились листочки на клені
Жовтим-жовтим, ясним вогнем.
Киньте ви всі турботи щоденні,
І до осені в гості підем.
Я запрошую вас в осінню казку. Працюватимемо у 2-х групах. Ваше завдання – назвати вашу команду та визначити керівника. Художниця – осінь дарує вам 2 незакінчені роботи. Щоб вони стали шедеврами, вам необхідно повернути картинам жовтизну. Для цього ви повинні пра-вильно виконувати поставлені завдання, за це із кошика братимете лис-точки й прикріплюватимете на картині. Перемагає та команда, яка мак-симально «озолотить» картину.
Зверніть увагу, під час роботи на уроці вам допомагатимуть путівники-помічники, які лежать у вас на партах. Тож уважно слідкуйте за пере-бігом завдань на уроці.
Отож озброївшись зошитом й пером, пірнімо у мовну безодню!
Вч. Пригадайте, на які питання відповідали слова-характеристики, які ви добирали до своїх імен?
Орієнт.відп. Який? Яка?...
Вч. А який другорядний член речення відповідає на такі питання?
Орієнт.відп. Означення.
Вч. «Мозковий штурм»
Вч. А зараз пропоную зіграти в гру «Так/ні». Відповідаєте на питання лише ключовими словами «так» або «ні» (у путівниках).
Підрахуємо кількість «так» (4) і «ні» (2). Як ви думаєте, чому ви поми-лились?
Орієнт.відп. Питання стосувались теми, яку ще не вивчали.
Вч. Тож щоб уникати подібних помилок, я вам пропоную ґрунтовно засвоїти тему «Узгоджені та неузгоджені означення». Слайд 3.
Вч. Звернімося до путівника. Визначіть значимість матеріалу для себе, доповнивши колонки «Вивчивши цю тему, я знатиму… я вмітиму…»
ІІ. Операційно-пізнавальний етап.
Теоретичний блок
Вч. Проблемне завдання. Слайд 4. Перед вами 2 речення. Знайдіть у них означення, поміркуйте, із якими словами пов’язані, на які питання відповідають, однакові вони за способом вираження чи різні.
Орієнт.відп. Не однакові, різні способи вираження: прикм. та ім.
Вч. Щоб дізнатись про види таких означень, вам необхідно опрацював-ти теоретичний матеріал та заповнити пропуски в схемах, а потім допо-відач ознайомить групу-суперницю зі своїми напрацюваннями. Кожній групі знайти своє речення на слайді.
Виступи доповідачів.
Практичний блок
Вч. А зараз я запрошую вас до практичної частини заняття. Слайд 5.
Водить осінь хороводи
То із листя, то з дощів…
А наш хоровод містить с/с з означеннями, які потрібно розподілити на 2 колонки. У першу – з узгодженими означеннями, у другу – з неузгодже-ними.
Кленові віти, осінь України, сиві дощі, осінній місяць, небо без хмар, строкате вбрання, час працювати, стежка ліворуч, пожухлі трави, опале листя, багата осінь, одинокі птиці.
До речі, завдання з ключем. Якщо ви правильно розподілили, то в першій колонці, тобто з узгодженими означеннями, підкресліть другу від початку букву першого слова, таким чином дізнаєтесь назву місяця, який у давнину називали «братчини».
Листопад. А ще цей місяць називали грудкотрус, напівзимник, падолист.
Вч. Слайд 6. Чудесна мить – листок летить,
Все під ногами шурхотить,
Ти подивись і посміхнись,
По цій красі пройдись!
А зараз я пропоную вам пройтись осінньою поетичною стежиною. Вставте на місці пропусків дібрані із довідки означення, з ’ясуйте їх вид.
Осінь прилинула …, …,
Хоч і нема вже … пташок,
Але … вона барвами квітне,
І … у берізки вершок.
Довідка. Привітна, тепла, всіма, золотий, співочих.
Розкинулось небо …, …!
Листя кружляє й додолу летить.
А … простирадло …
Кожного просить присісти на мить.
Довідка. Волошкове, без хмар, шовкове, із трави.
Для перевірки співставимо отримані результати із оригіналом.
Слайди 7, 8
Осінь прилинула тепла, привітна,
Хоч і нема вже співочих пташок,
Але всіма вона барвами квітне,
І золотий у берізки вершок.
Розкинулось небо без хмар, волошкове!
Листя кружляє й додолу летить.
А із трави простирадло шовкове
Кожного просить присісти на мить.
Вч. На землю вниз під вітру свист Слайд 9.
Кружляє жовтий лист…
Мабуть, ви вже потомилися. Щоб прогнати втому, пропоную вправу «Напиши слово». А виконаємо це завдання у незвичайний спосіб: кожну букву с/с «золота осінь» напишемо у повітрі. Тож уважно виконуйте мої вказівки. Слайд 10.
З – носом,
О – підборіддям,
Л – правою ногою,
О – лівою ногою,
Т – правим плечем,
А – лівим плечем.
О – правим коліном,
С – лівим коліном,
І – правим ліктем,
Н – лівим ліктем,
Ь – хвостиком.
Вч. Осінь фарби готувала, Слайд 11.
У відерце наливала,
Змішувала, чаклувала,
Потім все розфарбувала.
Зіграймо у «розмальовки». Кожна команда отримує свій безбарвний осінній листочок. Поверніть йому кольори, зафарбувавши сектор тим кольором, який передбачений завданням.
Щоб дізнатись результат, співставимо виконану роботу з оригіналом. Слайд 12.
Вч. Словами намалюю осінь… Слайд 13.
Осінній парк, осіння мить,
Завмерло все в його мовчанні,
І золотава тонка нить
Думки зв'язала у чеканні.
Мовчать дощі, немає вітру,
Додолу пада жовтий лист,
Багряне диво, цю палітру,
Дарує нам німий артист.
Діти, ось і дійшли ми до завершення. Ваші картини майже написані. Зараз вони поповняться останнім важливим листочком, на якому ви напишете твір-мініатюру про осінь, яка завітала на ваше полотно. Важлива умова – використання означень.
Відео.
Заслуховування робіт, демонстрація картин.
ІІІ. Рефлексивно-оцінювальний етап.
Вч. Фінальну крапку у засвоєнні нової теми поставить сенкан до слова «означення». Спробуймо скласти разом.
Означення
Узгоджене, неузгоджене
Залежить, узгоджує, збагачує
Означення - другорядний член речення
Ознака
Вч. Продовжіть речення:
Я не знав, а тепер знаю…
Я не вмів, а тепер вмію…
Найлегшим сьогодні було на уроці…
Найбільш складно мені було…
Матеріал уроку я використаю на …
Вч. Керівники, ваша оцінка роботи своєї групи (іншої групи).
Хто у вашій групі був :
На вершині |
На схилі |
Під горою |
|
|
|
ІV. Домашнє завдання
Обов’язково загальне: підручник, §13
На вибір: вірш-прощання з осінню або міні-твір «Осіння казка», вико-ристовуючи означення.