« Сценічна мова у гуртку Лялькового театру»

Про матеріал
Даний матеріал призначений для проведення заняття з театрального мистецтва та допоможе вихованцям висловлювати і формулювати власні думки, що є необхідні життєві навички для кожної людини. А ще, за допомогою розповіді створити умови для мо­тивації дітей до навчання на занятті і доступно донести до них потрібну ін­формацію.
Перегляд файлу

1

 

                                             КЗ Скалатський будинок школярів

Методичний кабінет

 

 

 

 

 

Розробка заняття гуртка на тему

« Сценічна мова »

(з використанням сторітелінгової  методики)

 

C:\Users\Children House\Desktop\загружено.jpg

 

 

 

Підготувала:

керівник гуртка – методист

Палац Н.Л.

 

 

 

                                                            План заняття

1.Організаційна частина

2. Мотивація пізнавальної діяльності

3. Актуалізація і корекція опорних знань.

4. Повідомлення теми  заняття.

5. Актуалізація опорної навчальної інформації

6. Вивчення нового матеріалу

7. Узагальнення та систематизація вивченого матеріалу

8. Зворотній зв’язок

9. Самооцінювання та рефлексія

10.Висновок

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема: «Використання сценічної мови»

Мета: а) навчальна - формувати  комунікативні уміння; прищеплювати навички імпровізації, вміння працювати з джерелами інформації; подолання «бар’єру» висловлювання думки;

б) розвиваюча - розвивати увагу, уяву, фантазію, гнучкість та креативність, мислення, творчі здібності гуртківців;

 в) виховна -виховувати шанобливе ставлення  один до одного.

Методи, форми, прийоми:

наочні:  кубики Рорі, роздаткові картки, перегляд мультфільму

словесні: пояснення керівника гуртка

методи :  сторітеллінг, використання кубиків Рорі, прийом «Загадка», вправи: «Сенкан», «Асоціативний кущ», «Намалюйте, як Ви себе почуваєте», ігри: «Хто швидше», «Вільні асоціації», «Пригоди в лісі».

Матеріали та обладнання: комп’ютер, проектор, аркуші паперу А4, кольорові олівці

Форма заняття: колективна

Тип заняття : комбінований

План заняття

І. Організаційний момент (5-7хв);

Керівник гуртка: Створити сприятливий психологічний настрій і налаштуати усіх на робочу атмосферу, нам допоможе римований початок заняття, що є одним із засобів організаційного моменту.

На приклад:

Наше коло мов сім’я

Друзі ми: і ти, і я.

- Добрий день, сусіду зліва.

-Добрий день, сусіду справа.

Ми – одна сімя.

Наше коло мов сімя.

Друзі ми: і ти, і я.

Обніми сусіда зліва.

Обніми сусіда справа.

Ми- одна сімя.

(далі замінюємо слова «Добрий день» на «посміхнись», «поцілуй», «приголуб», «налякай» -  вихованці виконують  завдання відповідно до зміни слів керівника гуртка )

ІІ. Мотивація пізнавальної діяльності (10хв)

Керівник гуртка: Хороша дикція робить мову „далекобійною”, розбірливою. За рахунок відпрацьованої дикції актор може вивільнити від перевантаження голосовий апарат. Відшліфована дикція дозволить бути володарями сердець акторам і читцям не тільки з хорошими голосами, а й із середніми голосовими даними.

Гра  «Пригоди в лісі»  в якій використано артикуляційну гімнастику допоможе нам погкращити дикцію. (Додаток 1)

ІІІ. Актуалізація і корекція опорних знань (10 хв)

Керівник гуртка: Спробуймо сьогодні дати відповідь на питання: - Чи всім нам знайомі люди які вміють гарно, змістовно, цікаво розповідати історії. (Відповіді дітей).Звичайно не кожен вміє розповідати історії, чи вміло висловлювати свою думку, оскільки вміння говорити формується в процесі повсякденної праці, системних тренувань і вправ. Навчитися добре, змістовно говорити, необхідно збагачувати свої знання й досвід, удосконалювати себе, тобто всебічно розвивати свою особистість. А для цього потрібно вчитися. А  як ви гадаєте, що саме потрібно робити?

Обговорення: (Відповіді дітей.) Приклад - використовувати різноманітні вправи, вчити вірші на пам’ять, багато читати.)

Керівник гуртка: Активувати мислення  та покращити пам’ять, також можна і за допомогою ігор.

Гра  «Хто швидше?»

Кожний гуртківець отримує конверт.

- В конверті – картки з буквами, з яких потрібно скласти слово. Букв у конверті однакова кількість. Слова, які потрібно з них скласти – різні.

-Отже, конверти роздано. Приступайте до завдання! Хто швидше?

 В кінці гри дитина голосно вимовляє складене нею слово.(Відповіді дітей)

Керівник гуртка: Молодці із завданням впоралися. А хто гарно вміє  володіти мовою, надаючи їй різного тону, темпу, забарвелння?(Відповіді дітей. Приклад – актори, ведучі телепрограм, учителі української мови).

Керівник гуртка: Правильно, із  складених вами слів прозвучали: актор, вчитель, оратор, ритор, ведучий – люди, які володіють мистецтвом мови.

IV. Повідомлення теми  заняття.  (10 хв)

Керівник гуртка:  Сьогоднішня тема нашого заняття «Використання сценічної мови».

Сцені́чна мо́ва — один із основних засобів театрального втілення драматургічного твору: володіючи майстерністю сценічної мови, актор розкриває внутрішній світ, соціальні, психологічні, національні, побутові риси вдачі персонажа. Як сказав К.С. Станіславський: «Ми повинні слідкувати за тим, щоб завжди, постійно говорити на сцені і в житті правильно і красиво... Лише при цій умові виробиться звичка, яка перетвориться в іншу натуру, і нам не прийдеться відволікати увагу на дикцію в момент сценічного виступу». А розпочнемо нашу подорож і з перегляду мультфільму «Райдугони та великі перегони» (1)

Керівник гуртка: Як бачите, гарна дикція і вміла подача тексту, робить цікавим переглянутий вами мультфільм.

V. Актуалізація опорної навчальної інформації (10 хв)

Керівник гуртка: Перейти до наступного етапу заняття нам допоможе прийом загадка.

Стародавні греки нею займались

Події і факти в пергамент писали

Основу розповідей прискіпливо  вели

Та охочим гарно розповідали

І це була……(Історія)

Вправа «Асоціативний кущ» -  інтерактивна технологія під час проведення якої керівник визначає одним словом тему, над якою буде проводитись робота, а вихованці називають усе, що виникає в пам'яті стосовно цього слова. Спочатку висловлюються найстійкіші асоціації, а потім – другорядні.

Керівник гуртка: Які слова спадають на думку до слова «Історія»?  (Діти відповідають, керівник записує на дошці слова навколо заданого слова)

 

 

 

 

 

 

 

VІ. Вивчення нового матеріалу (25 -30 хв)

(Послідовний виклад навчального матеріалу, теми заняття за педагогічним принципом «від загального до конкретного» з розповіді цікавої історії використовуючи метод сторітеллінг- добре підходить для формування усного мовлення гуртківців.

Керівник гуртка: Я хочу розповісти вам історію  про «Краплинку».

“Краплинка” ( Додаток 2)

Гра «Вільні асоціації» допоможе продовжити історію про «Краплинку» (Заздалегідь підготовлені картки із словами розкладені на парті і кожен гуртківець тягне навмання будь-які 5 карток і на їх основі складає свою  незвичайну розповідь. (Діти продовжують запропоновану керівником історію))

Керівник гуртка: Навіщо люди розповідають історії ?. (Відповіді дітей).

Приклад: прочинити двері і зайти в чийсь світ, цікаво послухати когось,  дехто просто фантазує, хоче сподобатися іншим.

Керівник гуртка: Як ми вже з’ясували на початку заняття, щоб гарно розповідати історії потрібно вчитися. Пропоную скласти свою історію  використавши кубики РОРІ, що є ефективним інструментом з розвитку фантазії,  у складанні історій.

Правила створення: не думати довго і серйозно, думати асоціативно і проговорювати одразу. Історію потрібно закінчити!

Правила гри. Киньте кубики і придумайте історію, яку обов’язково потрібно почати з фрази «Одного разу»…

Історія розвинеться сама собою і тим самим дасть поштовх творчості, свободи вираження поглядів.

Взявши кубики, кожен із вихованців доповнює розповідь за картинкою на кубику.

Підведення гуртківців до самостійних узагальнень.

VІI. Узагальнення та систематизація вивченого матеріалу (виконання вправ, дидактичних ігор, необхідних в якості закріплення вивченого матеріалу) (5-7 хв)

Керівник гуртка: Вправа  «Сенкан» поетичне закінчення заняття, допомагає підсумувати інформацію, виділити головні ідеї, думки.

Сенкан — це білий вірш, у якому синтезована інформація в короткий вислів з п’яти рядків.

Щоб скласти сенкан варто дотримуватись наступних правил:

1.Перший рядок складається з одного слова (іменника) – назва поняття.

2.Удругому рядку представлений опис, що складається вже із двох слів (прикметників).

3.Третя — визначає характерні дії й складається із трьох слів (дієслів).

4.Учетвертому рядку формується фраза, що складається з чотирьох слів і виражає ставлення до теми.

5.Останній рядок складається з одного слова (синоніма до теми), у якому відбито суть або сформульований висновок.

Схема сенкана (може бути видана на руки учасникам).

Наприклад:        Оповідка

                            Цікава, захоплююча

                            Слухав, плакав, сміявся

                            Почув, пофантазував, склав, розповів

                            Історія

VIIІ. Зворотній зв’язок (використання ігрової форми)

 Вправа «Намалюйте, як Ви себе почуваєте”. (5 хв)

Вихованці малюють свій настрій, використовуючи різні техніки малювання.  Гуртківці мають можливість прокоментувати свій малюнок для присутніх і вислухати коментарі автора щодо зображеного на ньому. Якщо є відмови, можна спробувати зробити анонімне малювання «для себе», без коментарів для присутніх.

      Такі вправи впливають на емоційний настрій дітей, даючи багато інформації керівнику гуртка щодо подальшої роботи.

ІХ. Самооцінювання та рефлексія (5 хв) (оцінювання гуртківцями своїх досягнень з вивченої теми з використанням експрес – карток для самооцінювання)

Чи було цікаве заняття?

Чи важко було складати історії?

Чи сподобалося розповідати історії за допомогою кубиків?

Чи справився ти із завданням, коли розповідав свою історію?

Чи хотів би навчитися краще висловлювати свою думку?

 

Х. Висновок: Заняття із використанням інтерактивних вправ та методів, а особливо кубиків Рорі допомагає вихованцям бути більш розкутими та комунікабельними, що дає можливість почути їхні щирі вислови і думки, краще володіти усним мовленням та розвивати фантазію

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

Коли ми заходимо в ліс (діти колективно говорять довгі голосні з затуханням (І-і-і-і-і-і-і-), то йдемо лісовою стежкою іноді і не підозрюючи, куди заведе нас ця стежина (колективно говорять А-а-а-а-а-а), і які перепони будуть у нас на шляху.(колективно говорять У-у-у-у-у-у)

Діти шикуються один за одним  та й ідуть по лісовій стежині, долаючи уявні перешкоди, показуючи мімікою, рухами, звуками. (Грає весела музика.)

-Йдемо лісовою стежиною навколо високі дерева та неподалік зупинився  Лось(колективно говорять О-о-о-о-о-о) і нам захотілося на нього подивитися, (Колективно говорять И-и-и-и-и-и) ми тихенько до нього підкрадаємось та Лось почув щось, зірвався та й побіг (колективно говорять Е-е-е-е-е-е). Ми й не помітили, як забралися у непролазні кущі, вибираємось із них. Ось і вибрались, та ми знову потрапили у в’язке дуже болото, ноги прилипають, важко йти.(колективно Бі-бі-бі-бі-бі-п,  Бе-бе-бе-бе-бе-п. Ба-ба-ба-ба-ба-п, Бо-бо-бо-бо-бо-п, Бу-бу-бу-бу-бу-п, би-би-би-би-би-п).

Вихованці показують, як ідуть болотом, видаючи при цьому звуки.

-На нашому шляху лежить ще й дерево велике, через нього можна тільки перелізти.(колективно Бі-гі-ві-ді-жі)

Діти показують, як можна перебратися через дерево.

-Здається вийшли, та ні, у нас на шляху калюжа на калюжі.(колективно Рлі-лрі -лрі-рлі) Стрибаємо.

-Он неподалік знову показалася стежина, кругом квіти, хтось із вас збирає запашні квіти, а хтось  зібрані квіти нюхає, радісно на серці, спокійно, ідемо,  через дерева пробивається сонце, ах,ох, ух, ех, іх, их,  яке гарне пшенично - макове поле, ми вибралися із лісу.(колективно Ура, уро, уре, урі,ури)

 

 

 

 

 

Додаток 2

Історія про «Краплинку»

   Вранці на маленькій стеблинці народилася краплинка роси . І захотіла вона подорожувати.
Коли вийшло сонечко , піднялася вона легкою парою високо в небо і стала жити на хмарці.
Кожен день сюди прилітали нові краплинки і хмарка все виростала, ставала важчою.
Краплинка подорослішала, – вирішила подорожувати далі,і полетіла дощиком на землю. І приземлилася вона на яскравій, дуже красивій квіточці троянди. Дивилася на неї, – яка ж вона чудова! От би мені колись – то стати такою, І ось одного разу, знову полетівши на хмарку, краплинка відчула холод.
– Я замерзла, – шепотіла вона. І хмарка подарувала їй платтячко,- біле, з чудовим, неймовірним візерунком.
– Тепер ти сніжинка, – сказала хмарка, – лети собі, кружляй. І закрутилася вона у вальсі сніжинок , – весела, щаслива – до нових пригод

 

 

 

                                

 

 

 

 

Дидактичні матеріали

Кубики Рорі

C:\Users\38068\Desktop\куб.jpg

 

 

C:\Users\38068\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\images.jpg        Роздаткові картки

 

C:\Users\38068\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\images (1).jpg

Конверти із буквами

СПИСОК  ВИКОРИСТАНИХ  ІНФОРМАЦІЙНИХ  ДЖЕРЕЛ:

1.Мультфіль для перегляду .[ Електронний ресурс].- Режим доступу https://www.youtube.com/watch?v=3zofni546YM

2.«Техніка сценічного мовлення»Н.Грицан  В-во Симфонія форте, 2020 р  - ст.7-15

3.Дейл Карнегі. Учись виступати публічно і впливати на широке коло людей. – К., 2000.

4.Черкашин Р. О. Художнє слово на сцені / Черкашин Р. О. – К . : Вища школа, 1989.

5.Пентилюк М.І. Культура мови і стилістика / Пентилюк М.І. – К. : «Векса», 1994.

6.Савкова З. В. Мистецтво літературної композиції і монтажу/ Савкова З. В. М. : Мистецтво, 1985.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Палац Надія
Додано
21 березня 2023
Переглядів
237
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку