Що означає бути справедливим

Про матеріал
Метою роботи є сформувати уявлення про справедливість; навчити оцінювати події в навколишньому світі та власному житті з позицій справедливості; формувати вміння висловлювати свою думку про важливість дотримання принципу справедливості в повсякденному житті, у взаєминах із людьми; розвивати почуття справедливості, уміння протистояти несприятливим умовам; виховувати справедливе ставлення до людей, що нас оточують.
Перегляд файлу

Виховна година для учнів 5-7 класів

Тема: Що означає  бути справедливим?

Мета:  сформувати уявлення про справедливість; навчити оцінювати події в навколишньому світі та власному житті з позицій справедливості; формувати вміння висловлювати свою думку про важливість дотримання принципу справедливості в повсякденному житті, у взаєминах із людьми; розвивати почуття справедливості, уміння протистояти несприятливим умовам; виховувати справедливе ставлення до людей, що нас оточують.

 

 «Справедливість полягає в тому,

 щоб віддати кожному належне» 

(Цицерон).

 

Вислови:    «Щоб навчити людей любити справедливість, потрібно показати їм її результати» (С. Сміт).

«Справедлива людина — не та, яка не чинить несправедливості, а та, яка могла завдати образи, але не захотіла цього зробити» (Філон Александрійський).

«Перш ніж бути великодушним, потрібно бути справедливим, подібно до того як сорочка потрібна раніше, ніж мережива» (Шамфор).

«Найголовнішою з усіх згубних пристрастей є заздрість — мати інших пристрастей і беззаконня» (Г. Сковорода).

Хід уроку

  1. ВСТУПНА ЧАСТИНА.

Учитель. Сьогодні ми поговоримо про справедливість; спробуємо навчитися оцінювати події в навколишньому світі і власному житті з позицій справедливості; навчимося висловлювати свою думку про важливість дотримання принципу справедливості в повсякденному житті, у взаєминах із людьми; поговоримо про почуття справедливості, уміння протистояти перешкодам; про справедливе ставлення до тих людей, що нас оточують.

У Стародавній Греції богиню правосуддя Феміду зображали із зав’язаними очима й із терезами в руці. Чому? (Феміду зображають з пов’язкою на очах як символ неупередженості, з мечем і терезами в руках (іноді — з рогом достатку). Терези — давній символ міри та справедливості. На терезах правосуддя зважуються добро і зло, вчинки, здійснені смертними за життя. Посмертна доля людей залежала від того, яка чаша переважить. Меч у руках Феміди — символ відплати. Він двосічний, оскільки закон не тільки карає, але й попереджає.)

Додаткова інформація для вчителя.

Феміда (рим. — юстиція) — богиня правосуддя, дочка Урана і Геї, титаніда, друга законна дружина Зевса, мати мойр та ор. Однією з дочок Феміди була гора Діке — богиня справедливості. Зевс вершив правосуддя тільки в присутності Діке і Феміди. Феміда ніколи не повстає проти Зевса, оголошує його рішення, дає добрі поради. Стоїть вона завжди праворуч від олімпійського владики.

Від Зевса Феміда народила трьох мойр — богинь долі. Їх імена — Лахесіс («яка дає долю»), Клото («яка пряде»), Атропос («невідворотна»).

Лахесіс призначає долю ще до народження людини, Клото пряде нитку її життя, Атропос невідворотно наближає майбутнє.

Також дочками від Зевса і постійними супутницями Феміди є три ори: Евномія («благозаконня»), Діке («справедливість») і Ейрена («мир»).

Мудра Феміда володіла даром пророцтва, вона була другою після Геї покровителькою оракула Дельфійського, якого згодом передала Аполлону. Феміда застерегла Зевса від шлюбу з Фетідою, оскільки її син буде сильніший за свого батька. Саме Феміда дала пораду Девкаліону і Піррі, як відродити рід людський після насланого громовержцем усесвітнього потопу. Вона ж попередила атланта, що одного разу син Зевса викраде золоті яблука у його дочок гесперид.

Феміда була великою богинею, яка управляла 13-місячним роком, розділеним на два сезони літнім і зимовим сонцестоянням.

ІІ. Основна частина

Учитель. Чи завжди ми можемо чесно сказати, що це справедливо по відношенню до нас? (Не завжди.) Пригадайте ситуації, коли вам доводилося вибирати між «хочу» і «потрібно». У багатьох випадках ви себе почували ображеними, вважали, що порушується справедливість стосовно вас? Що легше: виконати уважно домашнє завдання чи, розповідаючи вдома про урок і «двійку», сказати, що вчитель вчинив несправедливо щодо вас?

Бесіда.

Учитель пропонує учням розглянути плакат і дати визначення понять «справедливий» і «несправедливий». (Проводиться «мозкова атака».)

Ставиться до всіх однаково

Ставиться добре лише до окремих осіб

Діє за правилами

 Діє за власною вигодою

Правдивий

Брехливий

Непідкупний

 Бере хабарі

Ділить нарівно між усіма

Ділить нечесно

Вправа «Мікрофон».

Чи порушували ви коли-небудь правила?

Хто постраждав чи міг постраждати, коли ви порушили правила?

Чи були випадки, коли ви постраждали від порушення правил іншими людьми?

Тестова робота «Чи є я справедливим в різних життєвих ситуаціях?»

1. Вам допомогли заробити гроші. Чи готові ви віддати частину з них тому, хто вам допоміг?

2. Вам повідомили, що ваш друг (подруга) невтішно відгукувався про вас. Чи позначиться таке повідомлення на вашому ставленні до нього ?

3. Якщо сваряться ваші батьки, то намагаєтеся ви їх примирити?

4. Якщо вчитель робить вам заслужене зауваження, то чи погоджуєтеся ви з ним?

5. Якщо у вашій присутності говорять те, з чим ви не згодні, то чи підтримуєте ви сказане?

6. Кидаєте ви гру, коли починаєте програвати?

7. Якщо ви впевнені у своїй правоті, то вислухуєте ви того, хто з вами не згоден?

8. Чи намагаєтеся ви відплатити за нанесену раніше образу?

9. Підсміюєтеся ви над ким-небудь, щоб розвеселити оточуючих?

10. Якщо вам приписують чужі заслуги, то чи погоджуєтеся ви з цим?

Ключ до тесту:

Зараховано собі по одному балу за відповідь «ТАК» на питання 1, 3, 4, 7 і за відповідь «НІ» на питання 2, 5, 6, 8, 9, 10.

8 балів і більше. Ви досить справедливі, і люди, мабуть, відчувають це. Вони не будуть чіплятися до вас з плітками і пустими звинуваченнями на адресу тих, хто поруч, - це марно. Ви можете бути хорошим суддею або прокурором. Хотілося б застерегти від категоричності в вираженні своєї думки. Це часто відштовхує хороших людей. Будь-яку думку потрібно висловлювати так, щоб воно не було сприйнято як повчання або єдина істина.

Від 3 до 8 балів. Ваша справедливість - справа випадку. Для одних ви справедливі, а для інших - не дуже. Є небезпека стати «флюгером». Так називають людей, які повертаються в ту сторону, в яку «дме вітер». Постарайтеся не ділити людей на «своїх» і «чужих». Від цього програєте, перш за все, ви: люди, які, можливо, потрібні вам більше за інших, пройдуть повз.

Менше 3 балів. Ви дуже несправедлива людина. Багато оточуючих вас людей впевнені, що до вас звертатися зі своїми потребами марно: ви можете «порадити» не те, що потрібно і корисно людині, а те, що вигідно вам. А вам може бути вигідно все, що не вигідно іншим. Будьте справедливі до людей, і вони будуть частіше допомагати вам.

Творча робота з притчами

Слово «справедливість» споріднене зі словом «правда». Справедливість — ставлення до кого-небудь, яке характеризуешься безсторонністю й відповідає морально-етичним нормам. Справедливість — це якість, якою ми вимірюємо, тобто оцінюємо, людські взаємини.

Справедливість — 1. Правильне (правдиве), неупереджене ставлення до кого-небудь або чого-небудь.

 2. Людські стосунки, що ґрунтуються на моральних принципах

Принцип справедливості бере початок ще з періоду Давнього Риму, про що свідчать висловлювання тогочасних юристів. Так, Павло стверджував: «коли відсутній чіткий правовий припис, бажано справу вирішувати по справедливості» (Дигести 39.3.2.), а Ульпіан наполягав: «коли право суперечить справедливості, повинна панувати остання» (Дигести 15.1.32) Аналізуючи джерела римського права, можна дійти висновку, що принцип справедливості має такі прояви:

1) рівність

2) вільне волевиявлення;

3) виконання договорів;

4) гарантії виконання договорів.

Одного разу прийшли до нього на суд дві жінки з дитиною і просили розсудити їх. І сказав цар: розрубіть дитя навпіл і віддайте половину одній і половину іншій. І відповідала та жінка, якої син був, бо схвилювалась вона вся від жалю до сина свого: о, господарю мій! Віддайте їй цю дитину живою і не умертвляйте її. А інша говорила: нехай він не буде ні мені, ні тобі, рубіть. І відповідав царь і сказав: віддайте цій живе дитя, і не умертвляйте його; вона – його мати. І почув Ізраїль про суд, як розсудив царь; і почали боятися царя, бо побачили, що мудрість Божа в ньому, щоб правити суд. 

Сучасна епоха з її процесами глобалізації особливо вимагає міжкультурного діалогу з обґрунтування справедливості і, отже, розробки принципів універсальної справедливості. У зміст універсальної справедливості включає:

  •                  а) вимога рівності ( «діяти однаково в однакових умовах»), яке формулюється як вимога неупередженості і заборона свавілля;
  •                  б) ідея взаємозв'язку скоєного та розплати за це, що знайшло втілення в «золотому правилі»;
  •                  в) вимогу рівноваги між втратою та придбанням ( «справедливого обміну») яка має сенс не лише для господарської діяльності.

Універсальну справедливість характеризує, насамперед, визнання таких правових цінностей, як життявласність, добре ім'я ( «честь»), які втілюються у визнанні прав людини, і головним чином, його права на свободу, які можна знайти вже в древньому кримінальному праві.

Творча робота «Визначення справедливості».

Учитель поділяє учнів на групи по 5—6 осіб і просить обговорити в групах, що таке справедливість, потім сформулювати і записати її визначення.

Щоб полегшити роздуми над тим, що таке справедливість, учитель ставить запитання до учнів:

— Чи є справедливість важливою для людей? Чому?

— Чи можете ви пригадати епізод вашого життя, коли сталося щось справедливе або несправедливе?

— Що робить вчинки несправедливими?

— Що ви відчували, коли до вас були несправедливі?

— Чи можна завжди бути справедливим?

Учитель під час роботи в групах може за необхідності втручатися і надавати допомогу учням.

Учитель. Оцінювати ж людські взаємини нам допомагають моральні цінності та якості великодушної людини.

Моральні (етичні) цінності — моральні взірці, поняття, вимоги, приписи, що дають людині можливість оцінювати дійсність та орієнтуватися в ній.

Назвіть ці моральні (етичні) цінності. (Добро, Справедливість, Милосердя, Любов, Дружба.)

III.        ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА.

Висновки.

Які висновки ми можемо зробити з сьогоднішньої  теми  «Що означає бути справедливим»? (Справедливість вимагає неупередженого ставлення до інших, яке відповідає морально-етичним нормам.

Справедливе ставлення до інших вимагає іноді поступитися власними інтересами, обмежити себе в чомусь.

Несправедливе ставлення — це упереджене ставлення, яке не відповідає морально-етичним нормам.

Протистояти несправедливості можна, запропонувавши щось справедливе.

Насилля і благодіяння — несумісні поняття.)

 

Результат пошуку зображень за запитом "феміда"

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Prokopenko Tetiana
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
10 жовтня 2023
Переглядів
1483
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку