Тема Що робить людину щасливою? Причини деградації Скруджа та його переродження у повісті Ч. Діккенса «Різдвяна пісня у прозі»
Мета:
- допомогти учням зрозуміти причини деградації Скруджа;
- вдосконалювати навички характеристики літературного героя зображеного в динаміці;
- розвивати вміння аналізувати художній твір;
- розвивати логічне мислення, творчу уяву,художні здібності та вміння працювати в групах;
- на прикладах з’ясувати, що таке людяність, доброта, милосердя, вміння співчувати.
Основні завдання психосоціального розвитку:
- сприяти розвиткові довготривалої пам΄яті, образної уяви;
- впливати на розвиток логічного мислення;
- формувати уміння вести дискусію;
- сприяти розвиткові самостійних пошукових дій;
Нормувати:
- завдання учнів у вигляді відповідей на запитання, відповідей на тестові завдання;
Цінувати: активність, старанність, взаємоповагу, взаємовічливість;
Тип уроку: комбінований з елементами інноваційних технологій.
Обладнання: ілюстративний матеріал, мультимедійні засоби, виставка учнівських ілюстрацій.
Епіграф: Не гроші роблять людину щасливою, а людяність
Ч.Діккенс
Сценарій навчального заняття
І.Організаційний момент
Доброго дня, діти! Сподіваюсь, він для вас справді добрий. Тож побажайте доброго дня і нашим гостям. (Учні вітаються, сідають)
Підготовка до сприйняття начальної теми.
1) Слово учителя
Діти! Я щиро рада нашій зустрічі. Адже сьогодні не зовсім звичайний день. Ви помітили, що наш клас святково прибрано, кожен з вас має гарний святковий настрій, бадьорий вигляд. Ви ще зовсім молоді, ви сповнені мрій про щасливе життя. Щастя – мрія кожної людини. Щасливе майбутнє – шлях до вічності.
Тема нашого уроку «Що робить людину щасливою? Причини деградації Скруджа та його переродження в повісті Ч. Діккенса «Різдвяна пісня у прозі»
Мета заняття
Уявіть себе учнями однієї із шкіл XIV століття... Протягом багатьох століть діти починали урок з «Великого навчання». Для цього необхідно було дружньо, з щирою душею повторювати за учителем:
Коли у серці чесність,
Характер наповнюється красою.
Коли добро живе в душі,
У домі буде порядок.
Коли в домі буде порядок,
У всьому світі буде щастя.
А чи є на світі щось дорожче від щастя? Адже щастя – це здоров`я, спокій, достаток, мир, тепло людських сердець. Чи є на світі щось приємніше за можливість дарувати іншим тепло своєї душі? Можливо не обігріти одним серцем весь світ?! Але ми знаємо, що на світі була людина, яка й до тепер обігріває нас, твори якого об`єднували біля одного вогнища і робітника і багатія, людей різного віросповідування, різного кольору шкіри та різної точки планети Земля. Видно, гарячим було серце цієї людини, бо воно й досі з нами. Ім`я цієї людини – Чарльз Діккенс.
Недарма Г.К. Честертон сказав, що «вонище справжньої радості освітлює всіх героїв повісті «Різдвяна пісня у прозі». І вогнище – це серце Діккенса.
ІІ.Актуалізація знань учнів
Тепер ми з вами будемо говорити безпосередньо про саме оповідання. Перевіримо знання змісту за допомогою тестування, але тестування буде незвичайне, а у формі гри «Фанти».
Гра «Фанти».
Перед уроком учитель бере шкільні речі учнів для гри в фанти. Дістаючи з корзинки ручки, пенали, олівці учнів, учитель задає питання кожному фанту.
1. Ч.Діккенс — це... (англійський письменник).
2. Компанія Скруджа називалась...( Скрудж і Марлей)
3. До Скруджа з'явилося... (три духи Різдва)
4. Першого Духа Різдва звали...(Дух Минулого Різдва)
5. Компаньйона Скруджа, чий привид явився йому перед Різдвом, звали...(Марлей)
6. Другим до Скруджа прийшов ... (Дух Теперішнього Різдва)
7. Скрудж у подорожі з третім Духом побачив...(власний похорон)
8. З одягу другого Духа Різдва вийшло двійко діточок, яких звали...(Темнота і Бідність)
9. «Тільки заради великого Свята хтось може пити за здоров'я такого скупого, злого, безжального чоловіка». Так сказала про Скруджа... (Пані Кретчитова)
10. Бідного хлопчика-каліку з родини Кретчитів звали...(Тані Тім)
11. На Різдво Скрудж наказав купити родині Кретчиту … (індичку).
12. Після Різдва Скрудж змінює ставлення до свого клерка Боба Кретчита і ... (підвищує заробітну плату).
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1) Слово учителя.
Ну що ж? Фундамент уроку закладено. Тому ми сміливо можемо йти до нашої мети – прослідкувати шлях головного героя повісті Ч. Діккенса – Ебенезера Скруджа, який
Різдво дурницею назвав.
Цим дуже всі присутніх
Герой наш здивував.
Його вітають – він не розуміє.
Радіють всі, а він не сміє.
Що ж то за людина є,
Яка Різдво не визнає?
IIІ. Оголошення теми, мети уроку.
1. Слово вчителя.
Попередній урок у нас з вами був теж незвичайний, це був урок-подорож, а подорожували ми з вами в просторі і в часі разом зі Скруджем та трьома привидами.
Сьогодні на уроці ми спробуємо аналізувати все побачене і з'ясуємо, що ж трапилося зі Скруджем, чому він став таким.
Отже, Що робить людину щасливою? Причини деградації Скруджа та його переродження у повісті Ч. Діккенса «Різдвяна пісня у прозі»
(запис у зошити)
2. Наше завдання сьогодні буде провести дослідження причин деградації
Деградація (франц)-поступове виродження, занепад, рух назад
Введення терміну до активного словникового запасу.
-Доберіть антоніми до слова «деградація» (відродження, переродження)
-Як ви розумієте словосполучення «деградація суспільства», «деградація героя»?
-Чи відбувається з героєм щось таке, що можна назвати антонімом до слова «деградація»? (переродження)
3. Робота з текстом Головний герой повісті –Скрудж.
-Який він насправді?
-Як до нього ставляться оточуючи? (Наведіть цитати з тексту.)
-Як він ставиться до Різдва? Давайте подивимося до нас завітали Скрудж зі свої племінником
4 Інсценізація уривку «Розмова Скруджа з племінником»
ІV.Вивчення нового матеріалу
5. Бесіда
Чому, як на вашу думку, всі події зображено саме у це свято?
Що ж привело Скруджа до самотності?
Які помилки він зробив у своєму житті ?
6. Давайте разом із вами з΄ясуємо ці питання і складемо схему “Помилки Скруджа” Який “ланцюг помилок” скував для себе Скрудж до різдвяної подорожі?
1. Що для Скруджа було найголовнішим? (гроші)
-Чи приносили вони йому щастя?
Отже, перша помилка Скруджа-несамовита любов Скруджа до грошей.
2. Що для Скруджа гроші?
-Як він з ними поводився? Наведіть приклади
Отже, друга помилка Скруджа-жадібність
3. Чи вірне моє твердження: “Скрудж хоч і жадібний, але перед Різдвом завжди допомагав бідним, давав гроші тим, хто просить” (ні)
-Як він ставиться до оточуючих? (байдуже)
Отже , третя помилка Скруджа-байдуже ставлення до оточуючих.
4. Племінник Скруджа Фред сказав: “Але ж те зло, що він робить, карає його самого”
-Чи погоджуєтесь ви з цим?
Отже, четверта помилка Скруджа-жорстокість.
5. Є в повісті люди, яких Скрудж любив?
-Чи були у нього друзі, кохана?( ні)
Отже, п”ята помилка нашого героя-зрада друзів, коханої дівчини
6. Скруджа можна назвати щасливою людиною? (Ні. Він багатий, але самотній)
Слово вчителя
Ви побачили шлях Скруджа до самотності.
Я сподіваюсь, що в вашому житті ви ніколи не підете цим шляхом.
-Як ви вважаєте, що сприяло переродженню Скруджа?
Розповідь учнів про подорож Скруджа у часі
V.Релакс
Закрийте очі та під музику уявіть собі, що ви художники і вам потрібно намалювати обкладинку для повісті “Різдвяна пісня в прозі”.
-На якому фоні і щоб ви намалювали?
- Які кольори б переважали у вашій книжці?
VІ. Робота з підручником
- Зачитайте слова Скруджа, в яких він стверджує, що змінився. Що найбільше хвилює його? Про що постійно запитує в Духа? (Можливість змінити своє майбутнє)
- Відтоді, як Скрудж зустрівся з духами, скільки часу минуло? (Одна Різдвяна ніч)
- Як ця ніч змінила Скруджа? Зачитайте.
(Учні зачитують відповідні цитати)
- Отже, пригадуючи, яким він був на початку твору і яким став тепер, можна зробити висновок, що він дійсно змінився. ”
(Учні висловлюють припущення, думки, аргументують їх, знаходять єдине рішення)
Таким чином, що означатиме стебло з колючками? (Деградацію). А квітка? (Переродження).
- Кожна група зараз отримає по два трикутничка – колючки, в які повинна вписати риси характеру, притаманні деградованому Скруджу.
(Діти записують, називають риси характеру, вчитель прикріплює «колючки» до стебла, зображеного на дошці)
(Учні виконують завдання, вчитель прикріплює стрічки до квітки)
Висновок:
Казкове переродження Скруджа, з одного боку, дійсно пов’язане з Різдвяними дивами, з другого – з виявом віри письменника у добру сутність людини, яку можна вилікувати від зла. Переродження Скруджа спричинене не тільки страхом за своє майбутнє, Різдвяними дивами, а й людьми, які живуть поряд, насамперед, з їхніми моральними якостями. Завжди є надія на духовне відродження. Треба прагнути робити людям добро.
Закріплення вивченого матеріалу. Рефлексія.
Бесіда
- Скрудж дійсно став людяним. Можливо, він купив цю рису за гроші? А як би ви виявляли людяність без грошей? (Слайд№13)
Вчитель Підбиття підсумків уроку. Рефлексія.
Заключне слово вчителя.
Прочитанні останні рядки «Різдвян6ої пісні..» Ч. Діккенса. Але диво Різдва – диво Добра та Любові до людей залишиться у наших серцях, тому що «принцип Добра завжди перемагає».
Сьогодні ми подарували один одному свято спілкування.
(Оцінювання навчальних досягнень).
Але подарунок не завжди буває матеріальним. Подарувати можна посмішку, погляд, добре слово і цим можна зробити людину щасливою. Добро, яке ми творимо, варте великого скарбу. Тож давайте в святкові дні будемо уважні до оточуючих, не забуваємо про посмішку, тому що вона в різдвяні дні має дуже велику ціну.
Але ж яке різдвяне свято буває без подарунків? Я хочу подарувати вам уявні «білети щастя», покладіть їх на долоні, заплющіть очі і загадайте найзаповітніше бажання. вийдіть з уроку, посміхніться 33 друзям, однокласникам. родичам, батькам, незнайомим, зробіть безліч добрих справ – і на Різдво ваше бажання обов’язково виповниться.
Виставлення та мотивація оцінок
Скрудж зумів стати щасливою людиною, бо зумів змінитися. Пам’ятайте, людина завжди може змінитися. Тож поспішайте самі творити добро і вірте в те, що все і всі зміняться на краще, обов’язково у різдвяну ніч.
Новорічна ялинка побажань на свята
На новорічних іграшках та різдвяних зірках напишемо свої побажання один одному на свята. Ними прикрасимо нашу різдвяну ялинку.
Оцінювання
Домашнє завдання : підготуватися до написання твору за повістю Ч. Діккенса
Контроль і самоперевірка знань
Робота в парах
«Питання товаришу»
Де побували Скрудж з духом ?
Від чого пом’якшало Скруджеве серце під час перебування в хаті племінника ?
Де затримувався дух під час подорожі ?
Якого кольору вбрання мав дух майбутнього ?
Яка доля постала перед Скруджем ?
Хто розкрадав майно померлого
Що вони вкрали ?
40.Куди вони все це принесли ?
Одна тільки сім"я не була байдужа до його смерті. Які почуття викликала у них смерть Скруджа?
Що насамперед збагнув Срудж,коли прокинувся ?
Що відчув він тепер ?
Як розпочав Скрудж різдвяний ранок ?
Контроль і самоперевірка знань
Робота в парах
«Питання товаришу»
Де побували Скрудж з духом ?
Від чого пом’якшало Скруджеве серце під час перебування в хаті племінника ?
Де затримувався дух під час подорожі ?
Якого кольору вбрання мав дух майбутнього ?
Яка доля постала перед Скруджем ?
Хто розкрадав майно померлого
Що вони вкрали ?
40.Куди вони все це принесли ?
Одна тільки сім"я не була байдужа до його смерті. Які почуття викликала у них смерть Скруджа?
Що насамперед збагнув Срудж,коли прокинувся ?
Що відчув він тепер ?
Як розпочав Скрудж різдвяний ранок ?
Контроль і самоперевірка знань
Робота в парах
«Питання товаришу»
Де побували Скрудж з духом ?
Від чого пом’якшало Скруджеве серце під час перебування в хаті племінника ?
Де затримувався дух під час подорожі ?
Якого кольору вбрання мав дух майбутнього ?
Яка доля постала перед Скруджем ?
Хто розкрадав майно померлого
Що вони вкрали ?
40.Куди вони все це принесли ?
Одна тільки сім"я не була байдужа до його смерті. Які почуття викликала у них смерть Скруджа?
Що насамперед збагнув Срудж,коли прокинувся ?
Що відчув він тепер ?
Як розпочав Скрудж різдвяний ранок ?