Розробка уроку на тему "Що таке засоби масової інформації та як їх використовують громадяни в демократичному суспільстві".
Мета:
-охарактеризувати значення ЗМІ в житті громадян демократичного суспільства;
-навчити добирати інформацію комунікаційними засобами та захиститись від необ'єктивної інформації;
-сприяти формуванню інформаційно-комунікаційної, громадянської, полі культурної компетентності учнів;
-виховувати активну громадянську позицію.
Тема: Що таке засоби масової інформації та як їх використовують громадяни в демократичному суспільстві.
Мета:
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Форма проведення: робота в групах.
Хід заняття
План роботи
Пропоную учням заслухати уривок з науково-фантастичного роману Джона Віндхема «День триффідів»: «Після операції на оці мене помітили в післяопераційну палату, в якій не було ніяких комунікаційних засобів, вікна були зашторені. Хоча на очах у мене залишилась пов’язка, я знав, що ось-ось повинен бути обхід. Минав час та ніхто не з’являвся. У лікарні стояла незвична для цього часу тиша: не чути було ні голосів хворих, ні метушні медсестер, ні брязкання хірургічних інструментів у маніпуляційній.
Я відчинив вікно, ззовні не долинало ніяких звуків, хоча лікарня була на людній вулиці. Що це? Щось сталось? Я був наче у вакуумі. Мені стало моторошно. Здавалося, що зі всіх боків на мене насувається щось невідоме, страхітливе, загрозливе».
Якою самотньою, безпорадною буває людина без комунікаційних засобів. І, навпаки, маючи їх, вона стає впевненішою в собі, у неї змінюється настрій, з’являється занепокоєність.
Очікувані результати
Після заняття учні зможуть:
Формування поняття «добір інформації»
Як ЗМІ можуть впливати на громадян і суспільне життя?
Учням пропонується ситуація: «Роман К. вирішив вкласти значну суму грошей у радіостанцію. Він стверджує, що вона буде цілодобово інформувати про всі абсолютно події, які сталися впродовж доби у цілому світі. Його знайомий і одночасно конкурент заперечує йому, стверджуючи, що це неможливо. Хто з них правий і чому?» з наступним аналізом:
Захист проектів
Наскільки важливим є добір інформації, ми з’ясуємо при захисті кожною групою домашнього проекту за завданням: переглянути дві різні газети («Земля Бердичівська», «Житомирщина») і коротко записати на окремому аркуші в одній колонці подібні повідомлення в обох газетах, у другій колонці – різні повідомлення; звернути увагу на те, в якій послідовності вони зазначені.
Учні роблять висновок про те, що кожне видання має характерну лише для нього інформацію.
Метод «Мікрофон»
Поміркуйте, чому добір інформації є необхідним для будь-яких мас-медіа.
Формування вмінь аналізувати та подавати інформацію ЗМІ
Які ж прийоми добору інформації? Це питання з’ясовуємо шляхом самостійної роботи з текстом.
Завдання
Визначте прийоми, що використовуються для представлення найбільш цікавої, важливої інформації (місце і порядок розташування, обсяг, шрифт, колір ,фото, стиль заголовку, повнота інформації, посилання на джерела, погляд автора та ін.)
Метод «Мозковий штурм»
Які існують прийоми подання інформації?
Робота в групах
Формування вміння застосовувати зазначені прийоми. Учні об’єднані у три групи з умовними назвами «CNN», «1+1», «ВВС».
Завдання:
Уявіть свою групу редакцією телебачення з чергового випуску новин. Виконайте завдання:
Після закінчення «випуску» звертається увага учнів на те, що низку новин групи не використали, підкреслюючи, що в реальному житті бувають повідомлення, які так і не доходять до споживачів інформації. Як говорив французький учений П’єр Лаплас: «Те, що ми знаємо, - обмежене, а чого не знаємо, – безмежне.»
Бесіда за запитанням
Які чинники впливають на появу в ЗМІ тієї чи іншої інформації – правдивої та неправдивої, упередженої чи неупередженої?
Висновок вчителя
Отже, правдивість і якість інформації залежать не тільки від прийомів її подання, а й від того, хто здійснює вплив (насамперед, політичний, фінансовий) на ЗМІ. Підтвердженням цього є реклама місцевих ЗМІ.
Робота в групах
Уявіть себе редакцією місцевого ЗМІ і прийміть замовлення на рекламне оголошення гуманітарної гімназії №2 на її ювілейний вечір:
Після презентації текстів реклами проводиться обговорення.
Метод «Вільного письма»
Що нового дізнались? Що сподобалось? Яких навичок набули? Як ці навички можна застосувати у житті? Як цей досвід може вплинути на подальше життя?