Виховна година для учнів 3-го класу на тему "Український віночок".

Про матеріал

Заняття розроблено з такою метою, щоб учні закріпили назви квітів, які входять до українського віночка, яку кількість ківтів необхідно вплітати до віночка.

Перегляд файлу

 

 

 

 

                                                                                                                              Тема. Український віночок. Свято презентація.

Мета: учити дітей з повагою ставитися до рідної землі, українського народу

           поглибити зміст поняття « Батьківщина»; розширити знання учнів про         

           українські символи, традиції та звичаї; пробуджувати пізнавальний

           інтерес до історії свого народу, свого краю; розвивати усне мовлення

           та логічне мислення школярів; сприяти розвитку творчих здібностей

           дітей; виховувати почуття відповідальності за збереження і продо-

           ження традицій та звичаїв рідного краю.

Обладнання: малюнки, плакати, віночки, різнокольорові стрічки, квіти

          картки з різними видами завдань, кросворд, аудіо записи пісень, 

          презентація про квіти які входять до українського віночка.

 

                                                 Хід заходу

Учитель.Сьогодні ми звами поведемо розмову про найдорожче серцю кожної людини. А про що, вам підкажуть рядки вірша Ліни Костенко.

               Буває часом сліпну від краси,

               Спиняюся, не тямлю, що за диво-

               Оці степи, це небо , ці ліси-

               Усе так гарно , чисто , незрадливо.

               Усе як є дорога , явори

               Усе моє- все зветься – Україна.

Учень 1. Учень 2.

Україно моя Україно!                                  Мій чудовий край –

Доля в тебе була не проста                          Україна, тут народились ти і я.

Та для мене ти у світі єдина,                       Тут над ставком верба й калина,

Матір рідна, пречиста й свята!                    Чарівна пісня солов’я.

Хоч життя не стежина у полі,                     Багато держав є, людей і мов різних

І буває нелегко в путі.                                  Та кожному мила одна лиш єдина

Ми з тобою повязуєм долі,                           Найкраща з усіх, то є рідна країна,

До кінця будем разом в житті.                      Мені ж наймиліша – моя Україна.

               Учениця 3.

                 Українка я маленька,

                 Українка – моя ненька.

                 В неї щира я дитина,

                 Добра, люба та єдина.

                 Вірна я дочка народу,

                 Бо козацького я роду;

                 Щиро я свій край кохаю,

                 Роду іншого не знаю.

                 Так я завжди буду жити,

                 Рідний край буду любити.

                 Українцям помагати,

                 Україна – моя мати!  

Учень 4.        Учень 5.

Є щось святе в словах:                                  У мене є єдина

Мій рідний край.                                            Країна – Батьківщина.

Для мене – це матусі пісня ніжна,                Радію їй ї бажаю,

І рідний сад від цвіту білосніжний,            Аби цвіла як рай.

І той калиновий у тихім лузі гай.               Їй я пісень складаю,

                                                                       Навіки прославляю

                                                                       А ти назви цей край!

Учень 6.

Нема на світі України

Без хвиль могутнього Дніпра,

Як українця – без калини,

Без соловя і рушника.

Учитель.

Що для вас означає слово Україна? Побудуймо асоціативний кущ.( Україна,

Батьківщина, герб, прапор, калина, рушник, гімн,  рідний край, вінок…)

Велика батьківщина починається з маленької домівки, де ви народилися, зі школи, де минають ваші найкращі роки, з друзів які зігрівають вас своїм теплом, з тихої казки бабусі, ніжної пісні матусі, доброї поради дідуся.

То що ж таке Батькывщина?

Учень 7.              Учень 8.

Що таке Батьківщина?                             Серед лугу лелека,

За віконцем калина,                                    І діброва далека,       

Тиха казка бабусі,                                       І веселка над лісом, 

 Ніжна пісня матусі,                                    І стрімкий обеліск              

Дужі руки у тата                                          Я готовий щомиті

Під тополями хата                                        Від біди боронити

Під вербою криниця                                    Кожну в лузі билинку

В чистім полі пшениця                                Щоб моя Батьківщина

                                                                       Мала доброго сина.

Учитель.

Кожна людина найбільше любить той край де народилася і живе. Кожен пишається своєю рідною землею, завжди хочеться сказати про неї найкраще.

Емоційне налаштування.

Заплющте очі й уявіть себе на квітучій галявині, на якій зелена трава, а поміж нею – сонячний зайчик. Повіває легенький вітерець, а він ніби будить кожну квітку, бо ніжно торкається кожної пелюстки. Вдихніть глибоко свіже повітря. Прислухайтеся! Чуєте якісь звуки? Це шумлять дерева , співають птахи. Залишіться серед цього прекрасного буяння природи і відчуйте, як додаються нові сили.

А тепер розплющте очі й повільно озирніться довкола. Спробуйте зберегти свіжість, бадьорість, гарний настрій до кінця дня.

З квітів, що ми побачили на галявині, можна сплести вінок.

Сплетімо вінок український сьогодні

Із мальв , чорнобривців, калини

З барвінку та жита, із м’яти нагідок,

З жоржин, чебрецю та вербини.

Сьгодні ми будемо працювати у групах кожна група мала завдання яке зараз нам і презентує .                                                                                                                          Повідомлення групи « Енциклопедисти» ( Виступи учнів)

Щоб більше дізнатися  про  український  віночок,учні-« енциклопедисти» опрацювали  чимало необхідної літератури і сьогодні  поділяться  з нами іформацією.

1.Віночок- невідємна складова  українського  дівочого на ціонального  костюма.Український віночок-це не просто прикраса, а  оберіг,   «таємничий знахар душі».

2.Віночок-це квіти, литя,  гілки, сплетені  в коло, яким  зазвичай .прикрашають голову.

3.Вінки  різняться.Є вінок  лавровий- для  переможців . Терновий  вінок-  символ  страждання.А  ще  є  вінок  український,  що  символізує  молодість  і  кохання.

4.У  сиву  давнину  вінки  носили  тільки  дівчата.Плели  віночки  з  живих  квітів,  адже  вважали, що  в  них  є  чаклунська  сила, здатна  захистити  від  будь-якого  лиха.

5.Дівчатка  починали  носити  вінок  з  трьох  років.У  віночок  дівчинки  мама  вплітала  чорнобривці, незабутки, барвінок, ромашки.Уважалося, що  кожна  квітка  лікувала  дитину.

6.У  чотири  роки  плели  інший  вінок. Доплітала  ще  безсмертник  і  листочок   яблуні. А  для  шестирічної  доньки  у  вінок   вплітали  мак  та  волошки. Для  семирічної  дівчинки  плели  віночок  з  семи  квітів.

7. У  віночок  іноді  додавали  пірїнки  з  гуски,  змочивши  їх  у  зеленому  розчині.

8. Усього в  українському  віночку  дорослої  дівчини-12  квіток. Кожна  є  лікарем  і  оберегом. Завжди  дівчата  намагалися  знайти  якомога  більше  квітів  і  вплести  їх  у  свій  віночок. Дівчинку, яка  у  віночку  мала  12  квітів,  уважали  щасливою.

 Учитель. Український  віночок- це  справжнє  диво  нашого  народу, адже  кожна  квіточка  не  лише  прикрашала  голову  дівчини, а  й  слугували  оберегом,  дарувала  їй  свою  силу  та  вроду. Щоб  сплести  вінок, потрібно  було  знати  властивості  та  символіку  кожної  квітки. Флористи  вивчали  властивості  рослин  та  їх  призначення  у  вінку, готували  повідомлення  про  ті  квіти, що  вам  найбільш  знайомі, які  вплітали  до  віночка.

Завданння від групи « Енциклопедисти»

Уставити пропущені літери і прочитати.

 

          Повідомлення групи   « Флористи»  ( Виступи учнів)                                                                   1.Деревій- це  символ  нескореності. Ці  дрібненькі  білі  квіточки  здалеку  нагадують  велику  квітку, за  що  їх  у  народі  називають  деревцем. Коли  квіти,  перецвітають, вітер  розносить  насінини  далеко-далеко. Де  б  ця  рослинка  не  проросла, вона  завше  цвіте. Тому  люди  й  вплели  її  до  віночка  як  символ  нескореності.

2. Без  барвінку  не  обходиться  жоден  вінок, особливо – весільній. Цілий  рік  барвінок  п’ють  від  простуди, улітку  ним  прикрашають  святковий  хліб, хату, плетуть  із  нього  весняні  букетики. Цілий  рік-його  шанують, адже  вважають  символом  життя.

3.Безсмертник  тому  так  і  називають,  що  дарує  людям  здоров’я. Його  відвар  від  багатьох  хвороб  допомагає, зокрема  добре  гоїть  рани, виразки.

4. Цвіт  вишні  та  яблуні – це  символ  материнської  любові,  адже  батьки   є найріднішими  людьми  для  кожної  дитини.

5. Калина  у  віночку – це  символ  краси  та  дівочої  вроди,  символ  нашої  України. Правду  каже  прислів‍’я:  «Без  верби  і  калини  нема  України».  У купіль  дівчинки  клали  калину,  щоб  була  вродливою. Ця  рослина – дуже  корисна,  її  використовують  при  застудах.

6. Троянда,  мальва  і  півонія  лікують  від  серцевих хвороб, а  у  віночку  означають  віру, надію, любов.

7. Любисток  і  васильки   символізують  любов,  щирість  та  відданість. Відварами  цих  пахучих  рослин  добре  мити  волосся, ними  освіжають  помешкання,  купають  у  відварі  маленьких  дітей.

8. Ромашка – чудова  й  гарна  квітка. Вона  приносить  не   лише  здоров’я  а  й  добробут. Цю  квітку  клали  у  першу  купіль  дівчинки,  щоб  була  рум’яною.  Вплітали  її  у  вінок    інколи  з  гронамий  калини, з  вусиками  хмелю – символом  гнучкості.

9. Мак  уплітали  у  віночок  лише  ті  дівчата,  у  кого  хтось  загинув  у  боротьбі  з  ворогом.  Мак  символізує  печаль  і  тугу.

10. Ще  у  віночок    вплітали  квіти  ніжно- синього  кольору  ,  ніби    очі  дівчини  .  Це  волошки.  Ростуть  на  полі  серед  жита,  пшениці.  Волошка – це  квітка    прозріння.

11. Чорнобривці  у  віночок  вплітали  з  самого  першого  вікна. Ці  квіти  нібито  мамині  руки – ніжні  й  теплі. Тому  напевно    немає    в  Україні  хати,  де  б  не  сіяли  чорнобривці.  Вони  своєю  скромною  красою  милують  наш  зір  з  весни  до  пізньої  осені.

Завдання від групи «Флористи»

Розгадати кросворд з ключовим словом « Віночок»

1 Синьоока чарівниця

Часто в полі в нас вертиться.

Де вінки вона спліта,

Пшениці рідкі і жита. (Волошка)

        2Цвіте синьо лист зелений,

          Квітник прикрашає.

           Хоч мороз усе побив,

           Його не займає. ( Барвінок)

3 Навесні зацвіте білим цвітом,

А в жнива – червоним плодом. ( Вишня)

        4 Стоять у лузі сестрички,

           Золотенькі очі, білі вії. (Ромашка»

5 Оранжеві листочки,

Чорні вії, чорні очка. ( чорнобривці)

         6Я квітка ніжна як весна,

            Я різні сукні маю

           Вес літо пишна й запашна,

            Я й осінь зустрічаю.

            Буваю кольору зорі,

             Лимона колір маю

             У снігу зимної пори,

             Я вишнею палаю. (Троянда)

7 У вінку зеленолистім,

   У червоному намисті
    Видивляється у воду

    На свою хорошу вроду.( Калина)

     Повідомлення  групи  «Народознавці» ( Виступи учнів)

Учитель.   У  народі  вінок,  квіти,  стрічки  є  обов’язковими  атрибутами  народних   обрядів, звичаїв, свят. Ще  до  віночка  в’язали  стрічки, що  необхідно  вплітати  дбайливо  і  в  певному  порядку, відповідно  до  значення  їх  кольорів.Про це   нам  повідомлять  народознавці.

1 Світло- коричневу стрічку – символ землі годувальниці в’яжуть найпершою у віночку посередині.

2  Біля цієї стрічки з обох боків – жовті стрічки, що символізують сонце.

3  За жовтими стрічками – світло – зелені – символ краси і молодості.

4 За ними сині стрічки, що символізують небо, воду , здоров’я.

5 Далі в’яжуть  жовтогарячу – символ хліба та достатку.

6 Далі фіолетову стрічку, що символізує мудрість людини.

7 Білу стрічку в’язали тоді, коли кінці були вишиті золотом чи сріблом. Ліворуч вишивали сонце, а праворуч – місяць.

8 Дівчата, які вплітали мак, повязували ще й червону стрічку – символ печалі.

9 Якщо дівчинка зростала сиротою, то в косу вплітали блакитні стрічки. Таку дівчину перехожі обдаровували подарунками.

10 Стрічки відмірювали за довжиною дівочої коси. Вони мали бути дещо нижче коси, щоб її сховати.

Завдання від групи « народознавці»

Що символізували кольори стрічок.

Повідомлення  групи  «Віршезнайки» ( Виступи учнів)

Учитель. 

«Віршезнайки»  дібрали  поезії,  у  яких  оспівано  квіти  українського  віночка,  і  зараз вони  нам  їх  продекламують.

          Учні  із  групи   «Віршезнайки»

1.Мак

  Розцвіли  червоні  маки  вранці  на  росі.

Я  піду  і  назриваю  маків  для  краси.

А  тоді  найкращу  квітку  в  коси  заплету

І  сама  посеред  поля  маком  зацвіту.

2. Барвінок

Всю  зиму  бачив  теплі  сни

І  сонцю  слав  привіт.

Я – синя  квіточка  весни,

Я- барвінок  цвіт.

Зелений  килим  на  стежині

Я  для  весни  зіткав.

І  ніжні  квіти  сині-сині

У  нього  повплітав.

Я  маю  листячко  зелене,

А  в  оченятах  синь,

То  відбилася  у  мене

Неба  голубінь.

3.Барвінок

 Одягну  вінок  з  барвінку,

Заплету  червону  стрічку

В  свою  косу  зранку.

          -Мамо,  люба  і  хороша,

          Глянь  на  мене,  чи  я  схожа

          На  весну-веснянку?

           Моя  мама  так  сказала:

          -Цвіт  весна  подарувала,

            Але  ти,  маленька  дочко,

           В  барвінковому  віночку-

            Україна  мила.

             4. Мальви  квіти  чарівні

             В  віконце  дивляться  мені.

             Наче  діти  заглядають,

              Тільки  жаль  не  розмовляють.

На  зеленім  оксамиті

Пелюстки  росою  вкриті,

І  веселі,  і  сумні-

Мальви  квіти  чарівні.

5.Донечка-Квіточка

У  любистку  мама

Донечку  купає.

Щоб  здоров’я  мала,

Наче  квітка  в  гаї.

У  ромашці  мама

Донечку  купає.

Хай  вона  так  само

Гарно  розквітає!

6.Калина

Гарна  та  пишна

Стоїть  на  горбочку

Червона  калина

В  осіннім  віночку.

У  танці  із  вітром

Гілками  гойдає

І  довгу  зиму

Весни  дожидає.

7.Калинонька

Ось  калина  над  рікою

Віти  стелить  по  воді.

Хто  це  щедрою  рукою

Їй  намистечко  надів?

Червонясте,  променисте,

Розквітає,  як  огні.

Дай  хоч  трішечки  намиста,

8. Ромашка

На  стрункій  високій  ніжці,

Біля  річки  на  лужку,

У  хустинці-білосніжці

Стрів  я  квіточку  таку:

Ясним  оком  жовтуватим

Усміхалася  мені.

Я хотів її зірвати,

А бджола сказала: - Ні

9.Жовте сонце в білій льолі

У траві розквітло в полі.

Здогадатися не важко,

Що за квітка? Це – ромашка.

Завдання від групи «Віршезнайки»

Вправа «Додай риму»

Наш рідний край – це … (Україна)

Найкраща в світі, дорога… (земля)

Для нас вона, як матінка- … ( єдина),

Її ліси, озера і… ( поля),

Степи і гори, ріки і …(долини),

Відчути прагнуть теплоту…(долонь),

Я все віддам для блага…(України) –

Тепло душі і серденька … (вогонь)!

Мовою рідною я… (розмовляю)

Вільно живу я у ріднім… (краю),

І Україну мою… (прославляю)

Вірність і серце я їй… (віддаю)

Мово моя, ти пречиста і…(славна),

Трепетна, наче ранкова ….(роса).

Ти називаєшся нині - …(державна)!

Все в тебе є: і багатство, й… (краса)!

Вчитель. 

А на завершення нашого заняття кожен з вас учні запишіть на квіточці свою мрію і по черзі прикріпимо ваші квіточки , ваші мрії на мапу України і розкажіть про що ви мрієте.

А я мрію про те, щоб усі ваші мрії здійснилися. А ще хочу, щоб у нашій державі запанував мир.

Я голосую за мир,

За щастя у кожному домі,

Я голосую за мир,

За мир на землі колисковій.

Я голосую за мир,

Хай буде завжди він і всюди,

Я голосую за мир,

Хай будуть щасливими люди.

Хай діти здорові ростуть,

У мирній щасливій країні,

Хай  буде  в  них  світле  життя,

Бо мир треба кожній дитині.

Я голосую за мир,                                                                                                       За мир на моїй Батьківщині.

Я голосую за мир,

В рідній моїй Україні.

Хай в світі не буде незгод,

Ні бід, ні печалі, ні смутку,

Хай мир людям буде завжди,

До миру єднаймося , люди.

Пісня « Діти України»

 

 

          

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Феєр Марина Степанівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Купар Іванна Михайлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
1 березня 2018
Переглядів
1210
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку