Що за дивовижа ці казки...

Про матеріал
Казка вчить як на світі жить. Спонукає дітей до творчості. Діти пробують свої сили у складанні казок за поданим початком.
Перегляд файлу

Урок зарубіжної літератури у 5 класі

« Що за дивовижа ці казки…»

Тема: узагальнення знань за вступом до поеми « Руслан і Людмила» О.Пушкіна та казкою Шарля Перо « Попелюшка».  

« Сказка – ложь, да в ней намек –

Добрим молодцам урок!»

Російська народна мудрість

Мета: узагальнити знання вивченого матеріалу за темою « Літературна казка»; розвивати образне мислення, культуру інтелектуальної творчості гри; виховувати системність мислення та поведінки, товариськість та почуття відповідальності за сказане і написане слово.

Тип уроку. Урок узагальнення навичок та вмінь.

Форма уроку. Урок – гра « Паростки надії».

Обладнання. Комп’ютер чи мультимедійна дошка, портрети казкарів, ілюстративні додатки до уроку, роздатковий матеріал, емблеми та назви команд, ілюстрації дітей, скриньки із завданнями, корзини, фішки, робоча карта – дошка.

Хід уроку

Слово вчителя. Наші « Паростки надії» проростуть сьогодні у грі. Ви об’єднались у чотири команди « Лукомор’є», « Соболевий черевичок», « Чарівниця», « Казкарі». В результаті подолання перешкод, тобто виконуючи завдання, ви повинні виявити творче мислення і прийти до перемоги. Але хто зробить це швидше і якісніше, - покаже урок. Отож.

І Випробування

« Ознаки казки».

Привітання у командах ( тілесний контакт):

У дружбі – сила, в знаннях – опора,

До перемоги прийдемо скоро.

  1. Завдання – « Мозковий штурм».

Казка – це…

Казка ( від слова « казати», « розповідати») – один з основних жанрів усної народної творчості ( фольклору), розповідний твір про вигадані, здебільшого фантастичні події, які сприймаються і переживаються як реальні.

2. Завдання – « Мікрофон» ( почергово читати напам’ять « У лукомор’я»)

Творчий відпочинок – зустріч з літературним героєм – Попелюшкою:

Я – героїня казки « Попелюшка і соболевий черевичок» французького казкаря Шарля Перро. Цей твір п’ятикласники на новому у цьому навчальному році уроці зарубіжної літератури. Мами учнів 5 класу знають мене з казки « Попелюшка або кришталева туфелька». А от науковець Юрій Ковбасенко дослідив, що кришталеве взуття ніхто ніколи і навіть в казках не носив. А на бали, які влаштовувались при королівських палацах приходили аристократи в найвишуканішому взутті, прикрашеному дуже дорогим цінним хутром із соболя. З французької соболь звучало як скло. І тому довгий час перекладачі взували мене у кришталеві туфельки. Але сьогодні на балу я загубила черевичок із соболевою китичкою, подарованою моєю хресною – феєю. Та я зовсім не сумую, бо знаю, коли хтось мріє і має у своєму серці добро, той завжди знайде власне щастя!

Сьогодні я до вас прийшла з чарівними скриньками. Кожна з команд має сказати, яку відношення має вміст цих скриньок до мене або до вивчених уже казок. Хай усім щастить!

« Чарівна скринька» ( вгадують і коментують приховані в скриньці такі предмети: гарбуз, іграшка – миша, іграшка – котик, іграшка – ящірка).

3. Завдання – « Пошуковці у казці» ( вказати ознаку казки з поданого уривку).

Висновки, до яких прийшли, подолавши І випробування:

  • Велика форма.
  • Постійна будова ( зачин-ланцюжок подій-кінцівка).
  • Основний конфлікт – протистояння добра і зла.
  • Перешкоди та їх подолання героями.
  • Чарівні предмети і помічники, традиційні магічні числа( 3,6,9).
  • Щаслива кінцівка.

Творчі завдання( виконуються в процесі уроку):

«корінцям» - вибрати прислів’я, що відповідають темі уроку.

«стебельцям» - розгадати кросворд.

«листочкам» - монолог «  Я – Попелюшка на подвір’ї дому», « Я – Попелюшка на балу», « Я – принц», « Я – споглядач пушкінської казкової луки».

«паросточкам»- творчо допрацювати фразу « Казка – вигадка, і все ж таки…»

ІІ Випробування

« Особливості авторської казки»

( Вчитель роздає завдання порівняти уривки народної казки « Попелюшка» з авторською)

1. Завдання – конкурс капітанів « Комп’ютерна вікторина»

Вкажи риси характеру героїні:

  • « Бідна дівчина покірно терпіла всі кривди і не наважувалась жалітись батькові» ( терпляча,скромна,беззахисна)
  • « Ой, сестриці, не смійтесь з мене! Чи ж личить мені там бути?»(лагідна, не тримає образи,незлостива)
  • « Дівчина дала сестрам мудрі поради і навіть запропонувала зачесати їх»(мудра, має хороший смак, трудолюбива, добра)
  • « Вона танцювала напрочуд граційно і всі гості милувались нею» (граційна, вміє поводитись у товаристві, самовдосконалена)
  • « Повернувшись додому, дівчина подякувала своїй хрещеній матері»(вихована, чемна, вдячна,щира)
  • « Попелюшка підвела сестер і сказала, що вибачає їм од щирого серця»(доброзичлива, вміє пробачати, незлостива)

Вкажи риси характеру сестер:

  • « Сестри зареготали і почали глузувати з неї (Попелюшки)»(гордовиті, чванливі,здатні зневажити, принижувати)
  • « Менша сестра, не така лиха, як старша, прозвала її Попелюшкою»( лихі, сердиті, менша буває лагіднішою)
  • « Овва! – відповіла Жавотт, - щоб я давала свої сукні якійсь Чорногузці! Я ще не збожеволіла!»(пихата, високої думки про себе,глузує)
  • « Одягнувшись, покликали Попелюшку подивитись,- адже вони знали, що у неї хороший смак» ( не мають смаку, використовують Попелюшку)
  • « Сестри без упину крутились перед дзеркалами…» ( ліниві, дбають лише про свою зовнішність)
  • « Вони кинулись Їй(Попелюшці) до ніг і благали вибачити за те, що зле з нею поводились» (боягузи, підлабузники, легко змінюють думку,корисливі)

Інтерактив – « Вірю – не вірю»

  • Попелюшку всі у домі називали Чорногузкою.
  • Вдова мала двох дочок чванливих і гордовитих.
  • Якось молодий і гожий принц влаштував у своєму королівстві бал і запросив на нього Жавотт з її сестрами.
  • Менша сестра одягла на буденну сукню із накидкою, гаптованою золотими квітами і діамантове намисто.
  • Принц наказав сторожі підняти загублений соболевий черевичок та поставити його у шафу під скло.
  • Не сам принц, а його посланці поїхали по всій країні і мріяли черевичок спершу принцесам, потім герцогиням, тоді всім дівчатам з вельможних родин.
  1. Завдання – « Спільне і відмінне» ( порівняння уривків народної і авторської казки)

Зразки уривків.

1. Захворіла якось у одного багатія дружина і відчула, що кінець її близько підходить. Покликала вона свою єдину доньку до ліжка і каже:

-  Будь сумирною і лагідною, моя мила дитино. І Господь тобі завжди допомагатиме. А я буду дивитися на тебе з неба і завжди спостерігатиму за тобою. Потім стулила вона очі і померла.

Дівчина ходила кожен день на могилку до матері і плакала. А в житті була сумирною і лагідною.

  1. Якось одного разу збирався батько їхати на ярмарок і запитав у своїх падчерок, що їм привезти у подарунок.
  • Гарне плаття, - сказала одна.
  • Перли і дорогоцінне каміння,- замовила друга.
  • А тобі що привезти, Попелюшко?
  •  Привези мені, батечку, гілочку, що на зворотній дорозі першою зачепиться тобі за шапку,- відломи і привези її мені!

3. Подякувала Попелюшка батькові за подарунок, пішла на могилу до матері і посадила там гілку. А що сильно так плакала, то сльози зросили землю і підлили посаджену гілочку. Ось виросла галузка і стала гарним деревом. Попелюшка тричі на день приходила до деревця, плакала і молилась. І кожен раз прилітала до дерева біла пташка; і коли Попелюшка розповідала їй про якесь своє бажання, пташка кидала те, що просила дівчина.

4. Коли всі поїхали на бал до короля, Попелюшка пішла на могилу до своєї матері під горіхове деревце і гукнула:

Колихнись, обтрусись, деревце,

Кинь золотом – сріблом мені в лице.

І кинула їй пташина золоте і срібне плаття, шите шовком, і срібні туфельки. Одягла це Попелюшка і з’явилась на оглядини в палац короля.

3. Завдання – « Ти – мені, я – тобі» ( «  стебельця» задають по одному запитанню стосовно заданого кросворду)

Висновки:

Спільним у Пушкіна і Шарля Перо є:

  • Авторство
  • Фольклорна основа
  • Чарівні події
  • Індивідуальні описи подробиць їжі, деталей одягу, портретів, пейзажів, інтер’єрів тощо.

Відмінне у Пушкіна:                                                   у Шарля Перро:

  • Римованість                                                        -   повчальна кінцівка
  • Традиційний зачин та кінцівка

Фізкультхвилинка

Один - ми встали дружно,

Два – злетіли в небо.

Крила натрудили,

До мрії підлетіли.

Три – приземляємось,

Всім щиро посміхаємось.


ІІІ Випробування

« Значення літературної казки»

Перевірка домашньої роботи « Ілюстрація до казки».

Перевірка творчих завдань уроку.

1 Завдання – рольовий монолог « Я-…»(творчий звіт «листочків»)

Закріплення понять « Портрет», « пейзаж», « інтер’єр»

Зразки відповідей.

Портрет.

Я – принц. Переді мною чарівна граційна незнайомка. Ніколи ще у нашому королівстві я не зустрічав гарнішої дівчини. Її голубі очі, тонкі брови, маленький кирпатий носик і рожеві вуста зводять мене з розуму. Її русяве довге волосся ніжне, як шовк. А як зі смаком вона вбрана! Плаття пошите за останнім фасоном моди, а черевички – справжнє диво із соболя. Все говорить про те, що вона – знатного походження. Хто ж це? Чи принцеса із сусіднього королівства, а чи справжня фея? Я обов’язково про це дізнаюсь і вже нікуди не відпущу цю красуню!

Пейзаж.

 1.  Я – споглядач пушкінської казкової луки. Все навколо мене оточене таємничістю. Яскраво світить сонечко. Вітер ледве дмухає свіжістю моря. Прибережна хвиля наче таїть в собі щось, але поки що – незворушна. Від спокійного і чистого моря перевожу погляд на сушу. Тут бачу дуба величезного, правічного з розлогою кроною. Стовбур вбраний у товстий ланцюг, а на ньому, немов акробат на канаті, ходить кіт. Це учена тваринка: то пісню співає, то казку розповідає. А ось і русалка виглядає з-за гілля. За дубом стоїть хатинка на курячих ніжках.

Раптом хмара насунула – сонечко вкрала. І дуб іншим боком до мене повернувся. Вже лісовик біля нього ходить, а ось видніються сліди нечуваних страхіть. Зірочка перша на небо виходить. Чути голоси, брязкіт обладунків. Вода морська стривожилась, хлюпнула хвилею і виштовхнула із глибини своєї на берег тридцятьох чудових витязів і з ними дозорця їхнього морського. А ось вже королевич бере у полон грізного царя, а назустріч їм летить у ступі баба яга. А тут вже й чаклун несе богатиря.

Сутінки змінюються світанком. Я бачу вже царівну у темниці. Їй служить бурий вовк. А в підземеллі тремтить над своїм золотом Кощій. Вітер починає гойдати гілля дуба. Падають додолу кучеряві листочки. Їх так багато, що я вже не маю змоги спостерігати за подіями на казковій луці…

2.  Я – Попелюшка. І я зосталась вдома. А всі поїхали на бал. Дуже добре, що високий світлий місяць усміхається мені. І зірочки посилають вітання. Я теж їх люблю і вдячна за підтримку. Але ж мені так хочеться потрапити на бал. Чарівна мрійлива ніч. Вітерець грається моїм волоссям, неначе заспокоює. Дерева колишуть гілля, - теж втішають. І квіточки, які, здавалось, мають уже спати, кивають голівками, розмовляють зі мною. Чарівна природо, коли б ти знала, як мені хочеться на бал!

Інтер’єр.

Я – Попелюшка. Моя мрія здійснилася. Хрещена подарувала мить щастя – я у королівському палаці. До танцювальної зали потрібно було піднятись високими крутими сходами з позолоченими поручнями. Півкруглі арки на вході розписані тонкими візерунками. А як гарно у самій залі! Все виблискує сріблом дзеркал. На стінах висять великі картини. В кутку стоїть високий годинник з боєм. Мені потрібно постійно дивитись на нього… паркет натертий до блиску, він такий слизький. Ось до мене підходить красивий юнак. Мабуть, це – принц..

2 завдання – кросворд

« Літературна казка» ( творчий звіт «стебелець»)

Завдання до кросворду

  1. Дуже популярна французька казка.
  2. Батьківщина засновника літературної казки.
  3. Учена тваринка, яка вміє ходити на ланцюгах, співати і розповідати казки.
  4. Прізвище відомого казкаря.
  5. Чарівна казкова країна на березі моря.
  6. Казковий персонаж.
  7. Ім’я сестри Чорногузки.
  8. Літературний псевдонім першого світового казкаря.
  9. Батьківщина автора « Казки про мертву царівну».
  10.  Ім’я няні відомого казкаря.
  11.  Хто тужить в темниці у виступі до поеми « Руслан і Людмила»?
  12.  Автор поеми « Руслан і Людмила»
  13.  Хто сидить на гілках казкового зеленого дуба?
  14.  Жанр великого епічного чи віршованого твору, де добро завжди перемагає зло.
  15.  Як звалась матінка у назві збірки казок Шарля Перро.
  16.  Відпочинок вельмож і одночасно оглядини у королівському палаці.

 

 

 

 

1

 

 

 

Л

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

І

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

Т

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

Е

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

Р

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

А

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

Т

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

У

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9  Р

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

 

 

Н

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11

А

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12

 

 

К

 

 

 

 

 

 

13

 

 

 

 

 

А

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

14

 

З

 

 

 

 

 

 

 

 

 

15

 

 

К

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

16

А

 

 

 

 

 

 

3 Завдання – прислів’я уроку

(Творчий звіт « корінців»)

  • Не хочеш з казки навчитись, нікому твій ум не згодиться.
  • Казкою не тільки чуда писати, а й правди декому сказати.
  • Казка – не казка, а приказка.
  • Нема чоловіка без кості та злості, а приповідки без правди.
  • Правду в приказках шукай.
  • Нема казки без правди.
  • Нема казок кращих за ті, які створює саме життя.
  • Казку в житті не жди, а сам її роби.
  • Казочку читай і собі на ум приймай.
  •  Казка світ облетіла і розуму навчила.

4 Завдання – власні поетичні доробки ( творчий звіт « паросточків» )

Зразки робіт

Казка – вигадка, Казка – вигадка,

І все ж таки, народжена фантазією автора

Казка вчить,                                                        Але нехай у житті людей

Як на світі жить…                                              Буде місце казковому дійству.

  Андрій Дзеник                                                                                 Катя Бісюк

  

Казка – вигадка,                                              Талановиті казки писали,

І все – таки                                                      Щоб ми їх уважно читали.  

Вона мудрості навчає                                    І в країни дивовижні потрапляли

Робити висновки людей закликає.               Й за долю героїв переживали.   

Саша Воробей                                                           Оксана Біднюк

Висновки.

  • Літературна казка починає знайомити з іменами світових письменників
  • Казка захоплює
  • Повчає
  • Розвиває
  • Вчить мріяти, робити власні висновки
  • Стимулює до творчості
  • Спонукає бути кращим, досконалішим

Звернення до епіграфа уроку

Підрахунок результатів гри.

Нагородження переможців оцінками і правом презентувати робочу карту – стенд, який виготовили за урок ( всі висновки, до яких приходили в результаті подолання випробувань або видруковуються заздалегідь, або пишуться маркером на робочому стенді, який на початку уроку був незаповненим)

Домашнє завдання: підготувати повідомлення про життя та творчість Андерсена; творчо допрацювати фразу « Данський казкар для дітей працював…»( за вибором); читати казку « Непохитний олов’яний солдатик»

 

docx
Додано
26 жовтня 2020
Переглядів
651
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку