Урок зарубіжної літератури у 5 класі
« Що за дивовижа ці казки…»
Тема: узагальнення знань за вступом до поеми « Руслан і Людмила» О.Пушкіна та казкою Шарля Перо « Попелюшка».
« Сказка – ложь, да в ней намек –
Добрим молодцам урок!»
Російська народна мудрість
Мета: узагальнити знання вивченого матеріалу за темою « Літературна казка»; розвивати образне мислення, культуру інтелектуальної творчості гри; виховувати системність мислення та поведінки, товариськість та почуття відповідальності за сказане і написане слово.
Тип уроку. Урок узагальнення навичок та вмінь.
Форма уроку. Урок – гра « Паростки надії».
Обладнання. Комп’ютер чи мультимедійна дошка, портрети казкарів, ілюстративні додатки до уроку, роздатковий матеріал, емблеми та назви команд, ілюстрації дітей, скриньки із завданнями, корзини, фішки, робоча карта – дошка.
Хід уроку
Слово вчителя. Наші « Паростки надії» проростуть сьогодні у грі. Ви об’єднались у чотири команди « Лукомор’є», « Соболевий черевичок», « Чарівниця», « Казкарі». В результаті подолання перешкод, тобто виконуючи завдання, ви повинні виявити творче мислення і прийти до перемоги. Але хто зробить це швидше і якісніше, - покаже урок. Отож.
І Випробування
« Ознаки казки».
Привітання у командах ( тілесний контакт):
У дружбі – сила, в знаннях – опора,
До перемоги прийдемо скоро.
Казка – це…
Казка ( від слова « казати», « розповідати») – один з основних жанрів усної народної творчості ( фольклору), розповідний твір про вигадані, здебільшого фантастичні події, які сприймаються і переживаються як реальні.
2. Завдання – « Мікрофон» ( почергово читати напам’ять « У лукомор’я»)
Творчий відпочинок – зустріч з літературним героєм – Попелюшкою:
Я – героїня казки « Попелюшка і соболевий черевичок» французького казкаря Шарля Перро. Цей твір п’ятикласники на новому у цьому навчальному році уроці зарубіжної літератури. Мами учнів 5 класу знають мене з казки « Попелюшка або кришталева туфелька». А от науковець Юрій Ковбасенко дослідив, що кришталеве взуття ніхто ніколи і навіть в казках не носив. А на бали, які влаштовувались при королівських палацах приходили аристократи в найвишуканішому взутті, прикрашеному дуже дорогим цінним хутром із соболя. З французької соболь звучало як скло. І тому довгий час перекладачі взували мене у кришталеві туфельки. Але сьогодні на балу я загубила черевичок із соболевою китичкою, подарованою моєю хресною – феєю. Та я зовсім не сумую, бо знаю, коли хтось мріє і має у своєму серці добро, той завжди знайде власне щастя!
Сьогодні я до вас прийшла з чарівними скриньками. Кожна з команд має сказати, яку відношення має вміст цих скриньок до мене або до вивчених уже казок. Хай усім щастить!
« Чарівна скринька» ( вгадують і коментують приховані в скриньці такі предмети: гарбуз, іграшка – миша, іграшка – котик, іграшка – ящірка).
3. Завдання – « Пошуковці у казці» ( вказати ознаку казки з поданого уривку).
Висновки, до яких прийшли, подолавши І випробування:
Творчі завдання( виконуються в процесі уроку):
«корінцям» - вибрати прислів’я, що відповідають темі уроку.
«стебельцям» - розгадати кросворд.
«листочкам» - монолог « Я – Попелюшка на подвір’ї дому», « Я – Попелюшка на балу», « Я – принц», « Я – споглядач пушкінської казкової луки».
«паросточкам»- творчо допрацювати фразу « Казка – вигадка, і все ж таки…»
ІІ Випробування
« Особливості авторської казки»
( Вчитель роздає завдання порівняти уривки народної казки « Попелюшка» з авторською)
1. Завдання – конкурс капітанів « Комп’ютерна вікторина»
Вкажи риси характеру героїні:
Вкажи риси характеру сестер:
Інтерактив – « Вірю – не вірю»
Зразки уривків.
1. Захворіла якось у одного багатія дружина і відчула, що кінець її близько підходить. Покликала вона свою єдину доньку до ліжка і каже:
- Будь сумирною і лагідною, моя мила дитино. І Господь тобі завжди допомагатиме. А я буду дивитися на тебе з неба і завжди спостерігатиму за тобою. Потім стулила вона очі і померла.
Дівчина ходила кожен день на могилку до матері і плакала. А в житті була сумирною і лагідною.
3. Подякувала Попелюшка батькові за подарунок, пішла на могилу до матері і посадила там гілку. А що сильно так плакала, то сльози зросили землю і підлили посаджену гілочку. Ось виросла галузка і стала гарним деревом. Попелюшка тричі на день приходила до деревця, плакала і молилась. І кожен раз прилітала до дерева біла пташка; і коли Попелюшка розповідала їй про якесь своє бажання, пташка кидала те, що просила дівчина.
4. Коли всі поїхали на бал до короля, Попелюшка пішла на могилу до своєї матері під горіхове деревце і гукнула:
Колихнись, обтрусись, деревце,
Кинь золотом – сріблом мені в лице.
І кинула їй пташина золоте і срібне плаття, шите шовком, і срібні туфельки. Одягла це Попелюшка і з’явилась на оглядини в палац короля.
3. Завдання – « Ти – мені, я – тобі» ( « стебельця» задають по одному запитанню стосовно заданого кросворду)
Висновки:
Спільним у Пушкіна і Шарля Перо є:
Відмінне у Пушкіна: у Шарля Перро:
Фізкультхвилинка
Один - ми встали дружно,
Два – злетіли в небо.
Крила натрудили,
До мрії підлетіли.
Три – приземляємось,
Всім щиро посміхаємось.
ІІІ Випробування
« Значення літературної казки»
Перевірка домашньої роботи « Ілюстрація до казки».
Перевірка творчих завдань уроку.
1 Завдання – рольовий монолог « Я-…»(творчий звіт «листочків»)
Закріплення понять « Портрет», « пейзаж», « інтер’єр»
Зразки відповідей.
Портрет.
Я – принц. Переді мною чарівна граційна незнайомка. Ніколи ще у нашому королівстві я не зустрічав гарнішої дівчини. Її голубі очі, тонкі брови, маленький кирпатий носик і рожеві вуста зводять мене з розуму. Її русяве довге волосся ніжне, як шовк. А як зі смаком вона вбрана! Плаття пошите за останнім фасоном моди, а черевички – справжнє диво із соболя. Все говорить про те, що вона – знатного походження. Хто ж це? Чи принцеса із сусіднього королівства, а чи справжня фея? Я обов’язково про це дізнаюсь і вже нікуди не відпущу цю красуню!
Пейзаж.
1. Я – споглядач пушкінської казкової луки. Все навколо мене оточене таємничістю. Яскраво світить сонечко. Вітер ледве дмухає свіжістю моря. Прибережна хвиля наче таїть в собі щось, але поки що – незворушна. Від спокійного і чистого моря перевожу погляд на сушу. Тут бачу дуба величезного, правічного з розлогою кроною. Стовбур вбраний у товстий ланцюг, а на ньому, немов акробат на канаті, ходить кіт. Це учена тваринка: то пісню співає, то казку розповідає. А ось і русалка виглядає з-за гілля. За дубом стоїть хатинка на курячих ніжках.
Раптом хмара насунула – сонечко вкрала. І дуб іншим боком до мене повернувся. Вже лісовик біля нього ходить, а ось видніються сліди нечуваних страхіть. Зірочка перша на небо виходить. Чути голоси, брязкіт обладунків. Вода морська стривожилась, хлюпнула хвилею і виштовхнула із глибини своєї на берег тридцятьох чудових витязів і з ними дозорця їхнього морського. А ось вже королевич бере у полон грізного царя, а назустріч їм летить у ступі баба яга. А тут вже й чаклун несе богатиря.
Сутінки змінюються світанком. Я бачу вже царівну у темниці. Їй служить бурий вовк. А в підземеллі тремтить над своїм золотом Кощій. Вітер починає гойдати гілля дуба. Падають додолу кучеряві листочки. Їх так багато, що я вже не маю змоги спостерігати за подіями на казковій луці…
2. Я – Попелюшка. І я зосталась вдома. А всі поїхали на бал. Дуже добре, що високий світлий місяць усміхається мені. І зірочки посилають вітання. Я теж їх люблю і вдячна за підтримку. Але ж мені так хочеться потрапити на бал. Чарівна мрійлива ніч. Вітерець грається моїм волоссям, неначе заспокоює. Дерева колишуть гілля, - теж втішають. І квіточки, які, здавалось, мають уже спати, кивають голівками, розмовляють зі мною. Чарівна природо, коли б ти знала, як мені хочеться на бал!
Інтер’єр.
Я – Попелюшка. Моя мрія здійснилася. Хрещена подарувала мить щастя – я у королівському палаці. До танцювальної зали потрібно було піднятись високими крутими сходами з позолоченими поручнями. Півкруглі арки на вході розписані тонкими візерунками. А як гарно у самій залі! Все виблискує сріблом дзеркал. На стінах висять великі картини. В кутку стоїть високий годинник з боєм. Мені потрібно постійно дивитись на нього… паркет натертий до блиску, він такий слизький. Ось до мене підходить красивий юнак. Мабуть, це – принц..
2 завдання – кросворд
« Літературна казка» ( творчий звіт «стебелець»)
Завдання до кросворду
|
|
|
1 |
|
|
|
Л |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
І |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
Т |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
Е |
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
Р |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
А |
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
Т |
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
У |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9 Р |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10 |
|
|
Н |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11 |
А |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
* |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12 |
|
|
К |
|
|
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
|
А |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
14 |
|
З |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
15 |
|
|
К |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
16 |
А |
|
|
|
|
|
3 Завдання – прислів’я уроку
(Творчий звіт « корінців»)
4 Завдання – власні поетичні доробки ( творчий звіт « паросточків» )
Зразки робіт
Казка – вигадка, Казка – вигадка,
І все ж таки, народжена фантазією автора
Казка вчить, Але нехай у житті людей
Як на світі жить… Буде місце казковому дійству.
Андрій Дзеник Катя Бісюк
Казка – вигадка, Талановиті казки писали,
І все – таки Щоб ми їх уважно читали.
Вона мудрості навчає І в країни дивовижні потрапляли
Робити висновки людей закликає. Й за долю героїв переживали.
Саша Воробей Оксана Біднюк
Висновки.
Звернення до епіграфа уроку
Підрахунок результатів гри.
Нагородження переможців оцінками і правом презентувати робочу карту – стенд, який виготовили за урок ( всі висновки, до яких приходили в результаті подолання випробувань або видруковуються заздалегідь, або пишуться маркером на робочому стенді, який на початку уроку був незаповненим)
Домашнє завдання: підготувати повідомлення про життя та творчість Андерсена; творчо допрацювати фразу « Данський казкар для дітей працював…»( за вибором); читати казку « Непохитний олов’яний солдатик»