(семінар-практикум для вихователів, психологів, помічників вихователів).
Тема: «Адаптація дітей раннього віку до умов ДНЗ».
Практичний психолог
ЗДО «Сонечко» смт Сергіївка
Петельська Є. А.
План.
1. Вступ.
4. Заключення.
Мета: ознайомити вихователів та помічників вихователів з проблемами адаптації дітей раннього віку до умов дошкільного закладу, підвищити психологічну компетентність з проблеми виховання і взаємодії з дітьми раннього віку.
Обладнення: маркери, олівці, папір, магнітофон, склянка з водою, сіль, перець, грудочка землі, плакат «Адаптація», плакат «Квітка правил».
1. ВСТУП.
Цю зустріч присвячено проблемі адаптації дітей раннього віку до умов дошкільного закладу. Сподіваюся, що питання, які ми розглянемо, допоможуть вам якомога краще зрозуміти причини виникнення проблем у дітей раннього віку та знайти шляхи подолати або зменшити їх, допомогти дітям в успішному, безболісному розвитку в навчально-виховному процесі.
Привітання «Кажемо приємне» Всі учасники стають у коло і за годинниковою стрілкою, торкаючись долонями одне одного, говорять комплімент. Наприклад: «У тебе гарна усмішка».
Правила роботи групи. (правила записано на відривних пелюстках, які, зачитавши, члени групи прикріплюють на пелюстки «Чарівної квіточки»)
Вправа «Асоціативний ряд «Адаптація»
Учасники формулюють визначення(пишу на дошці).
А— активність
Д —добро
А — аналіз
П — послідовність
Т — тактовність
А— аргументованість
Ц — цікавість
І — ініціативність
Я — яскравість
2. АДАПТАЦІЯ ДІТЕЙ РАННЬОГО ВІКУ ДО УМОВ ДНЗ.
Міні-лекція
Адаптація (від лат. «пристосування») — це процес призвичаєння організму, що відбувається на різних рівнях: фізіологічному, соціальному, психологічному. Пристосування організму до нових умов, до нового режиму супроводжується, як правило, зміною поведінкових реакцій дитини, розладом сну, апетиту. Проте адаптація у різних дітей відбувається по-різному, відповідно до віку, типу вищої нервової діяльності, стану здоров'я, стилю виховання в сім’ї, емоційної залежності від матері.
Як показують педагогічні та медичні дослідження, характер та тривалість адаптаційного періоду залежать від таких факторів, як:(пишу на дошці)
Залежно від зазначених факторів адаптація дитини до умов дошкільного закладу може проходити по-різному. Виділяються групи дітей з «легкою адаптацією», «адаптацією середньої важкості» та з «важкою адаптацією».
За «легкої адаптації» негативний емоційний стан дитини триває недовго. У перші дні в неї погіршується апетит та сон, вона мляво грається з іншими дітьми. Але під час подальшого звикання до нових умов усе це проходить протягом першого місяця перебування дитини в дитячому закладі.
За «адаптації середньої важкості» емоційний стан дитини нормалізується повільніше. Протягом першого місяця вона хворіє, як правило, на гострі респіраторні інфекції. Хвороба триває 7—10 днів і завершується без будь-яких ускладнень.
За «важкої адаптації» емоційний стан дитини нормалізується досить повільно. Інколи цей процес триває кілька місяців. За цей період дитина або хворіє ще раз, часто зі значними ускладненнями, або виявляє стійкі порушення поведінки (намагається сховатися, кудись вийти, сидить та кличе маму тощо). У таких дітей простежується бурхлива негативна емоційна реакція і негативне ставлення до оточення дитячого закладу в перші дні, згодом ця поведінка досить часто змінюється в'ялим, байдужим станом.
Легку адаптацію і певною мірою адаптацію середньої важкості можна вважати закономірною реакцією дитячого організму на змінені умови життя. Важка ж адаптація свідчить про надмірність психоемоційних навантажень на організм дитини і потребує відповідної уваги як із боку вихователя й батьків дитини, так і з боку практичного психолога.
1. Несформованість у дитини позитивної установки на відвідування дитячого закладу.
Для того, щоб негативні емоції не стали перешкодою для дитини в період адаптації, важливо сформувати в неї позитивне очікування майбутніх змін. Часто батьки, відправивши дитину до дитячого садка, ставляться до неї зі співчуттям та з жалістю. Дитина внаслідок такого ставлення теж починає жаліти себе, вередує,- відмовляється відвідувати дитячий садок. Нерідко батьки залякують дитину: «Не будеш слухатися — віддам до дитячого садка». Коли дитина починає відвідувати дитячий заклад, батьки погрожують залишити її в ньому, якщо вона не припинить плакати та вередувати. Подібні установки викликають у дитини страх перед дошкільним закладом та погіршують самопочуття в період звикання до незнайомого оточення. У деяких випадках дитина не має ніяких уявлень про життя в дитячому садку і про те, що там на неї чекає. Це теж негативно впливає на процес адаптації.
2. Несформованість навичок самообслуговування.
У деяких сім'ях дорослі досить довго ставляться до дитини як до маленької, нехочуть або не вміють помічати, що вона стає дорослішою, занадто опікуються нею, блокуючи тим самим розвиток самостійності. Інколи, бажаючи заощадити час, батьки поспішають нагодувати й одягнути дитину, стримуючи своїми діями формування необхідних практичних умінь танавичок. Такі діти, потрапляючи до дитячого садка, почуваються безпорадними та самотніми — вони не можуть самостійно одягатися, вмиватися, користуватися туалетом тощо.
3. Несформованість предметно-практичної діяльності в дитини.
Несформованість у дитини практичної взаємодії з близькими людьми негативно впливає також на взаємостосунки з іншими дорослими, передусім із вихователем. Вихователь у дитячому закладі пропонує дитині діловий стиль спілкування, який відрізняється від емоційного, звичного для дитини в сім'ї. Діти, батьки яких мало уваги приділяли розвитку ситуативно-ділового спілкування (воно передбачає сумісні практичні дії з предметами), не вміють гратися іграшками, часто згадують про батьків, не вміють активно долучатися до колективних ігор, довго адаптуються до умов дитячого закладу.
4. Несформованість продуктивних форм спілкування з ровесниками.
Значних труднощів у період адаптації зазнають діти, які до відвідування дитячого садка мало спілкувалися з ровесниками. У деяких випадках батьки свідомо обмежують спілкування своєї дитини з однолітками з метою її безпеки – щоб запобігти можливим інфекційним захворюванням, ушкодженням, конфліктам, щоб дитина не спілкувалася з «поганими» дітьми тощо. Починаючи відвідувати дитячий садок, така дитина насторожено та з недовірою ставиться до інших дітей, часто конфліктує з ними, ні з ким не ділиться своїми іграшками забирає іграшки в інших томущо невміє попросити; якщо іграшка одна, вона не може зачекати, поки інший пограється нею.
5.Значна невідповідність домашнього режиму режимові дитячого закладу.
У випадках, коли домашній режим і режим дитячого закладу кардинально відрізняються в часі та послідовності режимних моментів, дитина в період адаптації до нових умов життєдіяльності може відчувати психофізіологічний дискомфорт. Буває так: дитині пропонують поїсти, а вона не голодна; через деякий час у неї виникає почуття голоду і вона починає вередувати або майже засинає перед обідом, хоча перед цим, на прогулянці, плакала, тому що хотілося їсти.
Інколи почуття голоду та втоми можуть збігатися і бути подвійним подразником. Фізіологічний,дискомфорт призводить до емоційних зривів, нервового перенапруження, що спричинює психосоматичні захворювання.
6. Затримка формування емоційних зв'язків між дитиною та вихователем.
Відомо, що головна роль у період звикання дитини до нових мікросоціальних умов життя відводиться вихователю. На успішність адаптації впливають його інтенсивні педагогічні впливи з достатньо виразною емоційною забарвленістю. У випадках, коли емоційний контакт між дитиною та вихователем не встановлюється, виникає «важка адаптація», її причинами можуть бути: незнання вихователем індивідуально-психологічних особливостей дитини; намагання вихователя як найшвидше адаптувати дитину до нового оточення; вихователь авторитарний, вимогливий та суворий, рідко усміхається та жартує, карає за будь-які порушення. Підчас спілкування з таким вихователем дитина постійно напружена, боїться помилитися, не впевнена у своїх можливостях, замикається в собі, відмовляється, виконувати вимоги і навіть відвідувати дитячий садок.
Враховуючи особливості звикання дітей до умов дошкільного навчального закладу та причини «важкої адаптації», можна визначити основні завдання та напрямки роботи практичного психолога в адаптаційний період.
Основні завдання полягатимуть у такому(пишу на дошці):
1. Зняття психоемоційного напруження дитини. Для того, щоб дитина не відчувала емоційного дискомфорту вона, насамперед, повинна почуватися в безпеці та бути максимально захищеною. Такий захист може забезпечити тільки мати або близька людина, яка її замінює. У період адаптації дитину краще залишати в дитячому садку не на повний день,а на кілька годин, наприклад, на час прогулянки. Доцільна також присутність матері на заняттях. Поступово час перебування дитини в дошкільному закладі залежно від нормалізації її поведінки можна збільшувати. Не слід залишати поза увагою й таке психологічне явище, як «емоційне зараження». Воно виникає в тому випадку, коли хтось із новоприбулих дітей заплаче, тоді починають плакати інші новачки. З цією метою необхідно регулювати в часі прийом нових дітей до групи (не більше 1—2 на тиждень).
2. Встановлення емоційного контакту з дитиною.
Період адаптації є складним не тільки для дитини, а й для; вихователя, який повинен завоювати прихильність та довіру дитини. У цьому йому можуть допомогти й батьки, позитивно налаштувавши малюка на зустріч із вихователем, і психолог через надання таких рекомендацій: у період знайомства з дитиною вихователь повинен орієнтуватися на емоційний стантан потреби дитини, знати її особливості та звички, повинен виявити особливу увагу та чуйність.Якщо дитина хоче, варто взяти її на руки, попестити; уникати покарань, несоромити за невдачі, не скаржитися батькам у присутності дитини.
3. Ознайомлення дитини з умовами дитячого закладу.
Співробітники дитячого закладу повинні заздалегідь продумати, де дитина роздягатиметься, де сидітиме за столом, де спатиме тощо. Під час прийому до закладу дитині необхідно показати місце, де вона залишатиме свій одяг, кімнату» у якій вона гратиметься, ліжко, на якому вона спатиме. У звиканні до нових умов важливу роль відіграє можливість «інтимізувати» атмосферу, наблизити до домашніх умов: принести із собою улюблені іграшки, знайомі та звичні речі — все це захоплює увагу дитини, допомагає швидше адаптуватися.
4. Зближення виховних заходів у сім'ї та дошкільному закладі.
Необхідна умова успішної адаптації— узгодженість дій батьків та вихователів, зближення підходів до дітей у сім'ї та в дитячому садку. Для цього батькам слід порекомендувати заздалегідь (за 2,5—2 місяці) ознайомитися з режимом тієї групи, яку відвідуватиме їхня дитина, і зазначної невідповідності поступово переводити дитину на відповідний режим життєдіяльності. У перші дні знаходження дитини в дитячому закладі вихователям неслід різко змінювати звичний розпорядок дня дитини, тим більше в умовах невідповідності домашнього режиму та режиму закладу. З метою запобігання негативним емоціям необхідно наблизити умови дитячого закладу до домашніх - не-примушувати дитину їсти те, що їй не подобається, не примушувати спати, якщо дитина нехоче, не карати за порушення режиму тощо. Важливою умовою успішної адаптації дитини є сформованість навичок самообслуговування, її самостійність. Своїми виховними діями батьки й вихователі повинні створювати умови для розвитку цієї якості в дитини.
5. Допомога дитині у встановленні адекватних відносин із ровесниками.
Ще однією проблемою, яка виникає в період звикання до умов дошкільного закладу, є адаптація дитини до групи однолітків. Цей процес буде успішнішим, якщо до вступу в дитячий заклад батьки не перешкоджатимуть спілкуванню своєї дитини з ровесниками. Крім того, дитина повинна вміти правильно спілкуватися з іншими дітьми — попросити іграшку; поділитися своєю, зачекати, доки інша дитина пограється, подякувати тощо. Дитячі конфлікти частіше виникають через іграшки. Запобігати їм бажано таким чином: збираючись на прогулянку, варто взяти для дитини не одну, а дві іграшки (краще однакові): дві лопатки, дві машинки тощо. Це полегшує обмін та спонукає дітей гратися спокійно. Якщо ж конфлікт виник, то дорослим не слід відразу втручатися; тому що саме в безпосередньому спілкуванні діти вчаться виявляти свої емоції, вирішувати проблемні ситуації, відчувати стан іншої людини.
Діяльність — трудова, ігрова, навчальна — висуває вимоги не лише до знань і рівня розумового розвитку особистості, а й до типологічних особливостей нервової системи, а отже, до темпераменту людини. Тому, врахування типу темпераменту є важливою умовою в роботі з дітьми.
Працюючи з дітьми-сангвініками, варто давати вихід їхній енергії, стимулювати розкриття їхнього потенціалу та здібностей у суспільно-корисній праці. Завантажувати цікавими іграми, дорученнями, ролями, що вимагають швидкості реакції, кмітливості, частих переходів від одного виду діяльності до іншого. Бажано, щоб усе це мало колективний характер, наповнювалося духом змагання, веселістю. Особливо ці діти люблять ті роботи, в яких їм дістається роль лідера. Крім того, вони віддають перевагу ситуаціям, коли в ролі наставників виступають люди, які також мають сангвінічний тип темпераменту — такі ж жваві, життєрадісні, діяльні.
Потрібно виявляти довіру до сангвініка, підтримувати його корисну ініціативу, закріплювати віру в можливість перебороти труднощі. Неварто давати йому доручення пов'язані з довготривалою монотонною роботою. Потрібно враховувати його особисті інтереси, схильності, потреби й утруднення — їх тимчасовий характер. Допомогу сангвініку краще давати в формі відкритої, дружньої підтримки, поради. Доцільно використовувати його лідерські якості в колективі.
Діти-сангвініки намагаються займатися тільки легкою, приємною й цікавою для них діяльністю; уникати складного, неприємного, нецікавого. Тому необхідно з раннього віку виробляти в них стійкий інтерес, терпіння, цілеспрямованість, звичку сумлінно виконувати й доводити до кінця розпочату справу, з'ясовувати суть кожного питання.
Компромісність, оптимізм, життєрадісність, товариськість сангвініка за неправильності виховання чи не контрольованості здатні стати джерелом таких негативних рис характеру як легковажність, поверховість, непостійність, егоїзм. Важливим принципом тут має стати створення теплої, дружелюбної атмосфери між дитиною й дорослим.
У роботі з холеричними дітьми слід покладатися на позитивний авторитет дорослого, цілеспрямованість педагогічних впливів. Будуючи взаємини з цими дітьми, доводиться застосовувати спеціальну тактику, яка б враховувала притаманну їм запальність, різкість, нестримність. Потрібно проявляти зацікавлене розуміння душевного стану дитини. Трактовано й опосередковано запобігати «зривам»; враховувати мотиви вчинків. Залучати до активної діяльності, пов'язаної з виявом ініціативи. Потрібно уникати різких емоційних реакцій, спрямованих безпосередньо на дитину. Краще впливати на холерика опосередковано, через колектив. Варто пам'ятати, що зайнятість корисною справою може спрямувати холерика на розвиток позитивних якостей особистості, відверне негативні впливи. Холеричні діти потребують тактовної допомоги та співчуття при ускладненнях.
Їх невтомність, енергійність, схильність до ризику, впертість, пустотливість, задиркуватість, нетерплячість і висока конфліктність стають причиною бійок із однолітками, травм тощо.
Холерика важко виховати добрим, співчутливим, турботливим, оскільки цей тип темпераменту дуже схильний до агресії. Холерика потрібно вчити ввічливості, уміння стримувати емоції, застосовувати не тільки пояснення, а й «програвати» з ним можливі ситуації (система адаптованих для дітей ділових ігор).
Використовуючи цікаві для дитини види діяльності, поступово формувати посидючість, наполегливість, сумлінність, ретельність і точність у використанні завдань. Організувати життя дитини так, щоб вона по можливості, не перезбуджувалася. Практикувати ігри та інші цікаві для неї заняття, які сприяли б закріпленню в її нервовій системі процесів гальмування.
Батьки, вихователі, вчителі мають із розумінням ставитися до «зривів» у поведінці холериків, не принижувати їхньої гідності, формувати в них адекватну самооцінку. Клопітка виховна робота з холериками в дошкільному віці дасть їм змогу легше адаптуватися до умов подальшого життя. При вступі до шкільного закладу чи до 1 -го класу саме холерики потребують спеціальної психологічної підготовки щодо доцільності виконання вимог і правил спілкування з дітьми та дорослими.
Не ефективно застосовувати фізичні покарання, крик. Це остаточно розхитує нервову систему дитини, в якої процеси збудження домінують над процесами гальмування. Відтак, досягається ефект, протилежний бажаному. Потрібно не сварити, не карати, а пояснити, чому не можна й вимагати повторного сумлінного виконання; обговоривши, як наступного разу слід учинити в аналогічній ситуації.
У роботі з флегматиком слід наполегливо використовувати завбачливі настанови на будь-яку діяльність, яку йому потрібно виконати, здійснювати докладний інструктаж. Залучати його до цікавої діяльності, що розвиває почуття, емоції й зміцнює віру у власні сили. Необхідно уникати демонстративних доручень, пов'язаних із високим темпом виконання.
Неправильний підхід до організації виховання й навчання флегматика — це звинувачення його в тупості, некмітливості, постійні покарання за повільність. Наслідки такого ставлення, зазвичай, трагічні: в дитини виникають неврози, формується комплекс неповноцінності через постійні невдачі. Індивіду буде важко розкрити себе як особистість, реалізувати власні творчі можливості мислення, почуттів та уяви. Якщо ж дитинство флегматика складається сприятливо — суспільство отримує сумлінних, серйозних, пунктуальних, захоплених улюбленою справою людей — нерідко видатних учених.
Правильний підхід до виховання дитини-флегматика передбачає створення сприятливих умов для її фізичного, духовного й інтелектуального розвитку.
Флегматикам не притаманні бурхливі вияви почуттів, тому часто їх вважають байдужими, товстошкірими. Насправді почуття цих дітей відрізняються глибиною й постійністю. Флегматики болісно переживають несправедливість, зазіхання на їхні права, розлучення з близькими людьми, бояться й не люблять змін, нестабільності. Вони здатні повністю ігнорувати вимоги неавторитетної для них особи. Тому, під час спілкування з флегматиком потрібно зважувати кожне слово, кожну дію, щоб не втратити авторитету в очах дітей, намагатися створити повну взаємну довіру в стосунках, щоб дитина не замикалася в собі.
Для правильного виховання й розвитку дітей-флегматиків необхідно створювати дещо «тепличну» атмосферу, в якій має бути повністю відсутня поспішність, нетерплячість. Із раннього віку слід розкривати широкий спектр наук і занять, що допоможе зробити дитину допитливою. В процесі гри необхідно на життєвих прикладах ознайомлювати з різновидами почуттів та емоцій, навчати правильно виявляти їх у відповідних ситуаціях.
Дорослим доводиться докладати спеціальних зусиль, щоб допомогти флегматику увійти в дитячий колектив, виявити себе в ньому, здобути авторитет, найти друзів. Із дитиною-флегматиком необхідно проводити спеціальні ігри, розвиваючи її мисленя, почуття, уяву. її потрібно навчити правильно переключати увагу під час виконання завдань і раціонально розподіляти час.
Меланхоліку в навчанні та вихованні слід виявляти увагу, турботу й доброту. Правильний виховний підхід полягає в тому, що дорослий виявляє співчуття й повне розуміння почуттів дитини. Тактовно, глибоко й зацікавлено проникати в її духовний світ, здійснювати моральну підтримку та зміцнювати віру у власні сили, виявляти розуміння її душевного стану. Виховувати волю, наполегливість і почуття власної цінності в колективі. Потрібно через певний проміжок часу організувати для нього «ситуацію успіху». Уважно стежити за настроєм та інтересами меланхоліка, потрібно заохочувати його до занять у гуртках, секціях тощо, з урахуванням його намірів, звичок та труднощів.
Меланхоліки часто відзначаються сором'язливістю. Соромлячий караючи дитину, можна розвинути сором'язливість до рівня психічного захворювання. Дитині слід пояснити, що соромитися—нормальна реакція, якої не потрібно лякатися, й допомагати вихованцеві знайти спосіб оволодіння собою.
Нову інформацію меланхоліки здатні засвоювати швидко чи повільно — залежить від обставин. У спокійній, доброзичливій атмосфері нові відомості засвоюються ними швидко й надовго. Тому створення сприятливих умов навчання й виховання дитини — основна проблема в роботі з меланхоліком.
Меланхоліка швидко стомлює будь-яка діяльність, навіть легка й приємна. Як наслідок, меланхолік виконує кожну роботу вдвічі повільніше за сангвініка. Меланхоліка потрібно змалку навчити планувати свою діяльність, розумно розподіляти час і збалансовувати тривалість праці й відпочинку, інакше можливе нервове й фізичне виснаження організму дитини на ґрунті хронічної перевтоми або, з тієї самої причини, формування відрази до праці, апатія.
Немає ні хороших, ні поганих типів темпераменту. Кожен темперамент має свої переваги й недоліки. Проблема в тому, як знаходити кращі шляхи, форми, методи виховання позитивних якостей особистості, в залежності від того чи іншого типу нервової системи. Що ще не раз говорить про важливість знань та врахувань властивостей і особливостей типів темпераменту в роботі з дітьми. При цьому варто пам'ятати, що при наявності будь-якого типу темпераменту можна виробити, виховати всі загальнолюдські, необхідні, позитивні риси особистості й поведінки. Темперамент буде лише надавати різноманітності цим рисам.
3. НАПРЯМКИ РОБОТИ ПРАКТИЧНОГО ПСИХОЛОГА.
Таким чином, усі заходи, які полегшують період адаптації до умов дошкільного закладу, можна поділити на дві групи:
1)заходи з підготовки дітей до вступу в дитячий заклад;
2)організація роботи із новоприбулими дітьми в період їхнього звикання до нових мікросоціальних умов.
З огляду на основні завдання адаптаційного періоду робота практичного психолога може проводитися за такими напрямками:
1. Участь в організації підготовки до прийому дітей у дитячий заклад.
Основні елементи підготовки:
а) ще до вступу познайомитися з батьками та дитиною, встановити емоційний контакт, дізнатися про умови розвитку дитини в сім'ї; під час бесіди виявити характерні риси поведінки дитини, її схильності та інтереси;
б) зближати підходи до дітей у сім'ї та в дитячому садку, погоджувати дії батьків та вихователів, надавати конкретні рекомендації з адаптації дитини до умов дитячого закладу.
2. Допомога вихователям із виявлення індивідуальних особливостей дітей.
За допомогою діагностичних методів виявити та звернути увагу вихователя на дітей імпульсивних, демонстративних, сором'язливих, тривожних, збудливих, гіперактивних, аутичних та з іншими особливостями в поведінці.
3. Консультування вихователів щодо організації психологічного комфорту для новоприбулих дітей.
Можна проводити проблемні семінари: «Полегшення адаптації дітей до умов суспільного виховання», «Взаємодія дитячого садка і сім' ї як умова успішної адаптації дитини» тощо. Також необхідно забезпечити організацію психологічного комфорту через максимальне наближення атмосфери дитячого закладу до домашніх умов— метод «інтимізації атмосфери». З цією метою необхідно простежити, щоб у дитини напохваті були улюблені іграшки, знайомі речі; вихователю варто порекомендувати психологічні ігри та вправи, які знімають напруження, викликають радість, стимулюють бажання увійти в дитяче товариство.
4. Створення умов для виникнення в дітей потреби
у змістовній діяльності.
Практичному психологу разом із вихователем необхідно спеціально організувати середовище в ігровій кімнаті таким чином, щоб діти не нудьгували, щоб у них був вибір дій, щоб вони гралися, малювали, ліпили, дивилися малюнки, доглядали за рослинами та тваринами тощо.
5. Визначення змісту подальшої корекційно-розвивальної роботи з новоприбулими дітьми.
За результатами вивчення індивідуальних особливостей дітей (спостереження, тестування, опитування) психолог умовно може поділити їх на групи, використовуючи типологію В.У. Кузьменко :
Група підтримки (П) — до неї належать діти, чий розвиток необхідно підтримувати в даному напрямку; їхній фізичний розвиток, стан нервової системи, інтелектуальні можливості та риси характеру не викликають тривоги. Вони здебільшого показують високі результати, чим тішать батьків та вихователів. Пропоновані їм завдання мають обов'язково враховувати високі можливості таких дітей і становити для дітей певну складність.
Група корекції (К) — до неї належать діти, чий загальний розвиток не викликає особливого занепокоєння. Однак у психологічному розвиткові трапляються поодинокі відхилення, які потребують відповідної цілеспрямованої корекції. Наприклад, за наявності гарних показників фізичного й емоційного стану фіксуються, незначні вади інтелектуального розвитку. Організовуючи заняття для таких дітей, необхідно враховувати виявлені особливості їхнього розвитку. Психолог працює з дітьми цієї групи епізодично, здійснюючи загальну корекцію педагогічних впливів з боку вихователів та батьків. У разі потреби психолог сам проводить спеціальні корекційні заняття.
Група розвитку (Р) — до цієї групи потрапляють діти, які потребують особливої уваги педагогів і психолога: педагогічно занедбані або із затримкою психічного розвитку. Діагностування, як правило, за більшістю параметрів дає низькі результати. З такими дітьми психолог і вихователі групи мають інтенсивно працювати, спрямовуючи зусилля на досягнення дітьми такого рівня психічного розвитку, коли стає можливим нормальне навчання у школі.
Для визначення ступеня адаптації дитини ми пропонуємо використовувати слідуючий метод. Спостерігаючи за процесом адаптації вносимо данні у спеціальну таблицю. Нагадаємо, що успішність адаптації проявляється у поведінкових реакціях і у тривалості адаптаційного періоду.
Можна виділити 4 основних фактора поведінкової адаптації:
Кожен з факторів оцінюють від +3 до -3 (+3, +2, +1, 0, -1, -2, -3). По всіх факторах можна отримати +12 або -12, в інтервалі чого і виявляються рівні адаптації.
Рівень адаптації виводиться із взаємозв’язку тривалості адаптаційного періоду (А) і поведінкових реакцій (П).
Перші ознаки того, що дитина адаптувалась:
Визначення поведінкової реакції згідно з оцінкою факторів адаптації дитини.
(+3) весела, життєрадісна, подвижна, активна
(+2) посміхається, настрій гарний, спокійна
(+1) іноді замислюється, замкнута
(-1) легка плаксивість, хникання
(-2) плаче за компанію, плач приступами
(-3) сильний профілактичний плач, подавлений настрій
2. Соціальні контакти дитини.
(+3) багато друзів, охоче грає з дітьми
(+2) стримана, проситься на руки, не охоче грає з дітьми
(+1) замкнута, безразлічна
(-1) невесела, з дітьми не контактує, навіть якщо вовлечена в ігру
(-2) проявляє тривогу, покидає початі ігри
(-3) недружелюбна, агресивна, заважає грати дітям
3. Сон дитини.
(+3) сон спокійний, глубокий, засинає швидко
(+2) сон спокійний
(+1) засинає нешвидко, сон спокійний, але не довгий
(-1) засинає з хниканням, сон тривожний
(-2) засинає з плачем, довго, у сні неспокійна
(-3) відсутність сну, плаче
4. Апетит дитини.
(+3) дуже добрий, їсть все із задоволенням
(+2) нормальний, їсть норму
(+1) вибірковий, але насичений
(-1) не хоче їсти деякі блюда, вередує
(-2) необхідно слідкувати щоб дитина поіла, їсть довго, без бажання
(-3) не хоче їсти
Наприкінці кожної неділі батькам можна давати анкету, щоб дізнатись, як змінюється поведінка дитини вдома з моменту відвідування ДНЗ.
АНКЕТА.
ПИТАННЯ. ВІДПОВІДІ.
приходить дитина до ДНЗ?
від зустрічі з дітьми?
зустрічі з вихователями?
після того, як вона почала ходити
до ДНЗ.(позитивні, негативні)?
день цікавитись життям дитини у ДНЗ?
Всі одержані данні фіксуються у адаптаційному листі. За дитиною ведеться спостереження на протязі 5 – 6 тижднів.
Адаптаційний лист(на одну неділю).
П І П |
Дата приходу |
Емоційний стан |
Соц. контакти |
Сон дитини |
Апетит дитини |
Анкета батькам |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Визначення рівня адаптації згідно з оцінкою факторів адаптації дитини.
|
Адаптація |
Сроки (А) |
Поведінкові реакції (П) |
Рівні адаптації |
1. |
Легка |
До 5 днів – неділя |
+12....+8 |
А1, П1 висок. А1, П2. |
2. |
Середня |
До 15 днів – 3 неділі |
+7.....0 |
А1, П3 серед. А2, П2. |
3. |
Ускладнена |
До 25 днів – 5 неділь |
-1.....-7 |
А2, П4 склад. А3, П3. |
4. |
Дезадаптація |
Більше 5 неділь |
-8.....-12 |
А3, П4 дезад. А4,П4. |
Виходячи з того, що було описано вище, гостро постає питання активізації внутрішіх психічних ресурсів дитини, забеспечення їй спокою та захищенності, повноцінного соціально-емоційного розвитку та соціального добробуту.
Реалізація ігрових технік у роботі з дітьми полегшить адаптацію до нових соціальних умов.
Наприклад для знайомства можна використовувати такі ігри:
Завдання ігор: знайомство у системі «дорслий - дитина», «дитина - дитина»; налагодження позитивних контактів; корекція емоційного стану; розвиток навичок спільної діяльності; вправляння у ввічливому звертанні та активному налагодженні контакту.
Мета: розвивати бажання познайомитись, вчити ввічливо звертатися один до одного, розвивати відчуття єдності, причетності до групи.
Матеріал: квітка або м’яч.
Хід: кожна дитина, стоячи у колі, звертається (по черзі) до свого сусіда праворуч, передає йому квітку або м’яч, називає своє ім’я і за бажанням трохи про себе розповідає. Якщо дитина ще не розмовляє вихователь допомагає.
Мета: вчити різноманітних способів знайомства; розвивати координацію рухів, дрібну моторику, пам’ять.
Хід: діти шикуються у дві шеренги обличчям один до одного. Спочатку вони з’єднують долоньки одноіменних рук, промовляючи слова:
Дружать наші малюки,
Подружімось я і ти.
На слова: « Раз, два, три, чотири, п’ять.... » - торкаються пучками пальців одне доного. «Розпочнемо рахувать. Раз, два, три, чотири, п’ять.... І скінчимо рахувать.»
Мета: вчити відчувати, що разом, у гурті краще і гратися, і вчитися, і працювати, і відпочивати; розвивати позитивну мотивацію до відвідування ДНЗ.
Хід: діти стоять у колі, побравшись за руки, утворюючи велике, сильне дерево. Прислухаються як шелестять його листочки, коли дме вітер ( діти разом розгойдуються ). Відчувають, як воно живе, дихає ( дихають разом: крок уперед – вдих, піднімають руки; крок назад – видих, опускають руки ). Доходимо висновку: коли ми разом - нас багато, і ми велике, міцне дерево.
ТИПОВІ БАТЬКІВСЬКІ ЗАПИТАННЯ.
Чи потрібно йти в садок?
Рано чи пізно дитина починає самостійне життя в суспільстві: хтось з 1,5 року (яслі), хтось із 7 (школа). Але в тому чи іншому випадку більше мінусів, ніж плюсів, тому краще триматися золотої середини. Найоптимальні-шим для початку відвідування дитячого садка вважається вік 3 роки. Чому? Бо саме тоді дитина потребує спілкування з ровесниками. ігор із ними. Хоча є випадки, коли півторарічна дитина йде в садок легше, ніж малюк у 4, а у семирічного першокласника нерідко виникають труднощі під час звикання до нового колективу. І тут важливу роль відіграє темперамент дитини: сангвінік або холерик залюбки прийме запрошення поспілкуватись з іншими дітьми, флегматик поставиться до цього незадоволено, а меланхолік — з недовірою.
Навіщо йти в садок?
Якщо ви ловите себе на думці, що втомились від дитини, хочете від неї відпочити, то терміново потрібно працювати над собою.
Адже наші діти знають, відчувають, про що ми думаємо. І відчувши, що його хочуть «спихнути» в садок, дитина починає ще більше впиратись вашому рішенню, а це — сльози та істерики зранку. Намагайтеся переконати себе, що дитячий садок — це найкраще, що наразі може статися в житті вашого малюка. Важливо, якщо ви наважилися й обрали садок, добре ставитися до всього: металевих горщиків, харчування, групи з 25 дітей. І пам'ятайте: позитивний настрій мами — це позитивний настрій дитини.
Як підготуватись?
Для того, щоб малюк хотів іти в садок, у нього має бути мотив. Батьківський аргумент «там дітки, будеш гратись», як правило не спрацьовує. Скажіть, що на малюка може чекати ліжечко, яке плаче, якщо в ньому ніхто не спить, і капці, яким самотньо у шафці. А горщик залишиться порожній, і ніхто до нього не підійде і не візьме. Бідний горщик! Фантазія вихователів теж відіграє велику роль — адже малюк «мусить» поливати в групі квіти, збирати іграшки, ходити з нянею за обідом, інакше кажучи, без нього ніяк не обійтися. Як тут не піти в садочок?
Як піти уперше?
До перших відвідин садка дитину потрібно готувати і фізично, і психологічно. Днів 10 ходити туди лише на кілька годин. Заздалегідь відкоригувати режим дня — раніше лягати спати, раніше вставати. Звісно, водити і забирати малюка з садка повинні тільки мама чи тато. Час бабусь і дідусів настане пізніше. Пам'ятайте: ваша увага до такої важливої події в житті дитини надасть їй упевненості.
Що робити, коли «не хочу!»
Під час адаптації малюка до садочка є період, який я називаю «етапом новизни». Іншими словами, дитина залюбки ходить 3—5 днів, а потім... «не хочу, не піду!» Як правило, запопередні дні батьки вже розслабились, зраділи, що все минуло легко. А, натомість, не варто втрачати пильність: багато гратися з дитиною після садка, обнімати дитину і цілувати, іншими словами, компенсувати вашу розлуку.
Буває так, що довгий час дитина без проблем ходить у садок, а потім категорично відмовляється. Причина такої поведінки може ховатися в сім'ї. Малюк втомився від неуваги, відсутності спільних ігор, а тут ще й у садочку насварили або не вдалося затвердитись у компанії ровесників. Часто буває, що дитина не проявляє себе в колективі так, як може, тоді вона біжить до мами і шукає в неї захисту. Сварити і соромити її не слід — потрібно разом з вихователем знайти вихід із такої ситуації.
Як бути далі?
Ранок і час перед сном дуже важливі для психологічного стану дитини. Малюку потрібно, що вранці мама зарядила його позитивною енергією, хорошим настроєм. Адже так хочеться разом з мамою хоч 5 хвилин повалятись у теплому ліжечку. Насолодитися її поцілунками і ніжними словами. А якщо навколо поспіх, крики, то про який добрий гумор може йтися? Увечері дитина також прагне уваги. Адже цілий день мама її не цілувала, не носила на руках, не гралася — і вона хоче заповнити цю прогалину. А якщо в батьків футбол, прибирання, прання, то і засинає дитина з істерикою, встає «не з тої ноги», а далі — за «звичним сценарієм». Потрібно вміти тримати емоційний баланс дитини — поцілувати, пригорнути, погратися разом.
Пам'ятка «Перші кроки до дитинства»
Разом допоможімо малюкові знайти своє гідне місце в дитсадку! Адаптація, тобто звикання — явище двоїсте. Воно залежить однаковою мірою від мами з татом і від дитини. Якщо дорослі впевнені, спокійні, доброзичливі — усе буде гаразд! Нервовість, неспокій передаються дітям, й адаптація ускладнюється.
Прийміть кілька практичних порад:
Повірте, надійде час, коли дитина з особливим смутком буде розлучатися з першими вихователями. І ставши школярем, неодноразово, відкрито або потай, прибіжить до свого дитсадка хоч на хвилинку.
Вплив слова на дитину.
Практичний досвід. Нам потрібні:
Все добре змішати — отримуємо стан дитини. Скільки мине часу, доки все осяде, забудеться ? А варто лише легенько збовтати — і все підніметься на поверхню. А це знову — стреси, неврози, гіперактивність і т. д.
Вправа «Коло рук»
Проведення: візьміться за руки, уявіть у своїх грудях вогник добра, ніжності, любові; уявіть, як він збільшується, його сила переходить у праву руку і вливається у долоню того, хто сидить праворуч, насичується його любов'ю та рухається далі по колу. Потім любов повертається, збагачена від сердець інших учасників групи.
Вправа «Асоціативний ряд «Адаптація»
А— активність
Д —добро
А — аналіз
П — послідовність
Т — тактовність
А— аргументованість
Ц — цікавість
І — ініціативність
Я — яскравість
Тривалість адаптаційного періоду залежать від таких факторів, як
Можливі причини «важкої адаптації» дітей до умов дитячого закладу.(пишу на дошці)
1. Несформованість у дитини позитивної установки на відвідування дитячого закладу.
2. Несформованість навичок самообслуговування.
3. Несформованість предметно-практичної діяльності в дитини.
4. Несформованість продуктивних форм спілкування з ровесниками.
5.Значна невідповідність домашнього режиму режимові дитячого закладу.
6.Затримка формування емоційних зв'язків між дитиною та вихователем.
Основні завдання полягатимуть у такому(пишу на дошці):
5. Допомога дитині у встановленні адекватних відносин із ровесниками.