Семінар-практикум для педагогічного колективу «Мої внутрішні ресурси»

Про матеріал
Семінар-практикум для педагогічного колективу на тему «Мої внутрішні ресурси» допоможе усвідомити та діагностувати внутрішні ресурси на які варто опиратися та підживлювати їх. Це шлях до глибшого пізнання себе та свого внутрішнього.
Перегляд файлу

Практичний психолог Пасічна Наталія Іванівна

Семінар-практикум для педагогічного колективу

 «Мої внутрішні ресурси»

Кожній людині важливо не лише розуміти, якими ресурсами вона володіє, а якими ні, а й вміти правильно користуватись, розподіляти, правильно інвестувати, щоб бути ефективним/ою під час досягнення своєї мети. 

Педагогічна діяльність вважається однією з енергоємних. Величезні психічні, інтелектуальні та емоційні витрати потрібні для її здійснення.

Особливо актуальним питанням щодо збереження психічного здоров'я педагогів постало в останні роки. Сучасні умови суспільства диктують свої правила: до особистості вчителя зросли вимоги батьків, все більше потрібно навичок знань та умінь щодо подолання труднощів у встановленні контактів з учнями, колегами, оточуючими людьми.

Хід семінару

Інформаційне повідомлення «Види внутрішніх ресурсів»

Мета: надати інформацію учасникам семінару-практикуму щодо умов розвитку ресурсної особистості.

Ресурси знаходяться в певних видах життєвої енергії, які пов’язані між собою.

Перший рівень (базовий) – фізична енергія. До цього рівня ми відносимо їжу, спорт, сон, медитації, дихання.

Нашому тілу потрібна достатня кількість сну, збалансоване харчування, рухливість, відпочинок та розслаблення. Сповнюючи себе через фізичну енергію ватро пам’ятати про активні прогулянки, освоєння методів релаксації, розумний підхід до вживання їжі. Це дуже прості та банальні речі, але без них говорити про інші види енергії неможливо.

Правильне харчування

До найбільш швидкого постачальника енергії відносяться фруктово-овочеві соки, гречана каша, банани, фрукти, яйця, риба, шоколад, зелений чай. Якщо говорити про поповнення ресурсів організму на тривалий період, то допоможуть червоне м'ясо, сир, бобові, насіння, горіхи.

Здоровий сон

Під час сну відновлюються сили, накопичуються необхідні для активності ресурси і енергія. Також важливу роль відіграє час, коли ми лягаємо в ліжко. Рекомендується здійснювати це не пізніше 23.00. Середня тривалість здорового сну становить 8 годин.

Прогулянки на свіжому повітрі або рухова активність (спорт)

Рухова активність і кисень благотворно впливають на обмінні процеси в організмі, в тому числі на вивільнення енергії. Прогулянка або пробіжка по парку, можливо, забере частину сил, зате підготує хороший «ґрунт» для її відновлення.

Медитація

Медитацію використовують для відновлення життєвих сил і енергії людини. Цей метод дозволяє врегулювати психічну активність, гармонізувати емоційний фон. Ці техніки набули широкого поширення ще з часів доісторичних цивілізацій. Настільки тривалий час існування і популярності лише підтверджує їх ефективність.

Контроль дихання

Неправильне дихання - перша причина енергетичних втрат. Людина, яка не вміє контролювати своє дихання, розпорошує життєві резерви даремно. У разі найменшої паніки, моментально частішають дихання і серцебиття. Слід пам'ятати, що дихання підвладне нашій волі. Відповідно, якщо попрактикуватися, можна навчитися його контролювати.

Другий рівень психічна або емоційна енергія (настрій, емоції, спілкування).

У психології емоції розуміють як загальне переживання людини своєї життєдіяльності. Іншими словами емоції – це короткочасне переживання певних почуттів у відповідній ситуації.

Різноманітні прояви емоційного життя людини є і настрої. Настрій визначають як емоційні прояви, які забарвлюють поведінку і діяльність людини протягом тривалого проміжку часу.

Настрої можуть бути зумовленими задоволеністю життям, соціальним станом, професійною зайнятістю, процесами самореалізації що сприяють становлення успішної особистості та доброзичливим спілкуванням з емоційно-важливими людьми.

Повноцінне спілкування абсолютно необхідно кожній людині. Таке спілкування не дає нам відчути себе пригніченим та перетворитися на непродуктивну людину. Таке спілкування для кожної людини своє. Неможливо кожному дати універсальний рецепт.

Важливо пам’ятати, що спілкуючись з іншими людьми ви самі маєте відчувати в цій взаємодії насолоду. Саме таке спілкування є ресурсним. Боячись не сподобатися, здатися смішним та бути для когось постійним рятівником навіть тоді коли ви відчуваєте дискомфорт є не ефективним. Спілкування без задоволення, спілкування по необхідності ніяк не можна назвати повноцінним. В такому спілкуванні неможливо реалізувати себе.

Постарайтеся зробити все ваше спілкування цікавим яке приносило би Вам задоволення.

Вправа «Афоризми - метафори» (Додаток)

1) З переліку афоризмів необхідно вибрати один, який найбільш точно відображає ваше професійне кредо або девіз по життю (2 хв).

2) Озвучити напарнику обраний афоризм, підібрати метафору до почутого афоризму (2 хв).

3) Презентувати колезі: афоризм - метафора-асоціація (3 хв).

4) Зворотній зв'язок: як ви себе почували під час виконання вправи (1,2), коли чули афоризми і метафори до вас від колег (3 хв)?

5) Ознайомлення з основними типами самоорганізації педагогів з перерахованих афоризмів (2 хв).

Ця вправа допомагає налагодити партнерські відносини в колективі, поліпшити психологічний клімат колективу.

Додаток

Афоризми

Крапля довбає камінь не силою, а частотою.

Чим більше у мене роботи, тим більше я вчуся.

Один алмаз полірує інший.

Чи не думкам потрібно вчити, а мислення.

Дайте дитинству дозріти в дитинстві.

Краще вивчити зайве, ніж нічого.

Йти до мети через досвід і вчіться на помилках.

Даруй світло, и темрява зникне сама.

Розуміння - початок згоди.

Роби свою справу і пізнай самого себе.

Час роботи навчить більшого, ніж день пояснень.

Наша особистість - це сад, а наша воля - його садівник.

Вправа «Я справжній»

 Ми з Вами, колеги, вже переконалися, що в даній групі можна бути відвертим. Давайте ще раз спробуємо розповісти один одному про себе без будь-якої попередньої підготовки. Перед вами в центрі кола стопка карток. Ви будите по черзі брати по одній картці і відразу продовжувати фразу, початок якої написано на вашій картці. Ваше висловлювання повинно бути дуже щирим і відвертим! Присутні уважно слухати вас, і, якщо вони відчують фальш у ваших словах, доведеться взяти іншу картку з новим текстом і спробувати відповісти ще раз. Хто хоче спробувати перший?

 

Вправа  «Серце нашого колективу»

Чи знаєте ви, що у кожного колективу є своє серце. Я хочу, щоб ви зараз зробили один одному що-небудь приємне. Напишіть своє ім'я на аркуші паперу і складіть його. Це треба для того, щоб кожен з вас міг потім витягнути жереб з чиїмось ім'ям. Я принесла велике серце, яке і стане серцем нашого колективу. Придумайте дружню приємну фразу на адресу того, чиє ім'я ви витягли за жеребом. Візьміть маленьке сердечко і запишіть на ньому те, що ви придумали. Потім ми приклеїмо все маленькі сердечка на наше велике серце.

Вправа «Обмінюємося ресурсами»

На аркуші паперу А 4 намалювати 4 асоціації, які символізують ресурс для виконавця роботи. Після чого всі учасники семінару обмінюються ними. Ділитися своїми частинками зображень варто тому, кому на думку автора не вистачає саме його ресурсу.

В завершенні вправи всі учасники з отриманих ресурсів створюють свої ресурсні книжечки або інтегрують разом зі своїми.

Обговорення

     Як Ви себе відчуєте в даний момент? 

     Скільки своїх ресурсів в Ваших колажах, скільки подарованих?

     Чи важко Вам було приймати чуже?

     Чи з задоволенням Ви віддавали своє? Чому саме виникали ці почуття?

     Чи можуть подаровані ресурси кимось бути інтегровані в наше життя? Чому?

Вправа «Ресурсний Я»

Учасники семінару діляться на підгрупи. На листках А-4 кожному з учасників семінару потрібно зобразити себе та свої ресурси біля себе.

Далі, кожна група, по колу, має обійти кожен стіл розглянути малюнки та на зображеннях чужих малюнків, які сподобалися, підписати «Чим цей малюнок для мене є ресурсним?».

Обговорення

Що ви відчували, коли переглядали коментарі щодо ваших зображень?

Чи отримали ви нову інформацію про Ваші ресурси?

Групова вправа « Роль ресурсів в нашому житті»

Учасники тренінгу діляться на 3 групи. Кожній група отримує завдання.

1 Група.

Визначте та запишіть ресурси якими ви можете користуватися щодня.

2 Група

Визначте та запишіть як зберегти та не допустити повного вичерпання внутрішніх ресурсів.

3. Група

Визначте та запишіть що ми маємо в результаті наповнення внутрішніми ресурсами.

Представлення робіт групи та підбиття підсумків.

Інформаційне повідомлення «Порадник: Як відновити внутрішні ресурси та енергію»?

  • Напишіть список речей та занять, які вас розслабляють: прогулянки, шопінг,  перегляд телефільму, відпочинок на природі, інтернет, чашка кави, сон, масаж, розмова з другом, медитація – будь-що, але саме ваше. І тут немає правильних чи неправильних відповідей. Чим більший список улюблених справ, тим краще: ви у будь-який момент зможете вибрати, як саме вам «підзарядитись».
  • Знайдіть своє «безпечне» місце (місце на природі, у парку, у кімнаті або ванній тощо, де ви зможете лишитись наодинці та навести лад у своїх думках.
  • Займайтесь хобі. Навіть якщо ви дуже любите свою роботу, іноді потрібно від неї відволікатись. Це лише покращить ваші результати.
  • Навчайтесь. Нові знання допоможуть вам розвиватись та не втратити пристрасть до того, чим займаєтесь
  • Підтримуйте баланс між роботою та особистим життям. Знаходьте час на родину, кохану людину та самих себе.

Зависання в нересурсному стані призводить до психологічних проблем зі здоров’ям, ми несвідомо це відчуваємо. В ресурсному стані всі події сприймаються по-іншому, натомість нам легше перенести труднощі та негаразди. Тому так важливо вчасно усвідомити та поповнити свій внутрішній енергетичний запас.

Завершальна вправа «Чарівні знахідки для щастя»

Текст медитативної практики: «Сядьте зручно та закрийте очі. Спокійно вдихніть і видихніть. Ви відчуваєте як хвиля приємного тепла і розслаблення спускається від маківки на ваші плечі, охоплює груди, талію, ноги. Вам добре та спокійно.

Уявіть, що пливете на човні в морі, далеко від своєї домівки. Всі проблеми та турботи Ви залишилися позаду. Ви почуваєте затишок та умиротворіння. Ваш човник в спокої пливе за хвилями. Ви насолоджуєтеся краєвидом та власною безтурботністю. Ви піднімаєтеся та опускаєтеся по хвилям пливучи в своєму човнику. Сонячні промені дарують приємне тепло. Ви задоволені … розслаблені. Ви відчуваєте своє дихання: вдих, видих … Ваш спокій наче розтікається у тілі. Ви все вільніші та впевненіші.

Раптом, вашу увагу привертає маленький острів, який ви побачили попереду. Вас туди манить, там ви хочете знайти ще більше затишку та задоволення. Ви прямуєте туди .. Острів все ближче та ближче. Вам видно рослинність, пісок, пальми. І ось ви сходите на берег. Ви відчуваєте м’який пісок та теплі промінчики сонця. Це ваша гавань …І в цю мить хвилі підносять до берега стародавню скриньку, в якій знаходиться знахідки на щастя для Вас. Що ви хотіли там знайти? Що би Вас би порадувало?

Ви відкриваєте з цікавістю скриньку і знаходите те, що надихає вас, радує, що так потрібно зараз вам для життєвої енергії. Насолодіться почуттям впевненості, тепла та спокою. Збережіть ці почуття. Вони вам дадуть упевненість, життєву силу, безпеку. А тепер подякуйте, тому місцю, де ви були. Подякуйте собі за те, що ви мали можливість помріяти. У вас попереду довге, красиве і безперечно щасливе життя. Настав час повертатися в реальність. Глибоко вдихніть і видихніть та повільно відкривайте очі».

Далі учасники семінару зі скриньок витягують щасливу знахідку на щастя.

Обговорення

Які емоції у Вас виникали під час медитативної практики?

Хто хотів би поділитися зі своєю знахідкою та своїми враженнями?

Чи співпадають ваші знахідки з реальністю?

Чи згодні Ви з тим що Вам дісталося з чарівної скриньки?
Заключне слово ведучого: «Відкрийте свій розум і своє серце для нового бачення себе та світу навколо нас. Зробіть перший крок до пізнання себе!»

Підсумки заняття. Рефлексія по колу.

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Кубрак Ольга
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
5 березня
Переглядів
80
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку