«Арт – терапія як засіб подолання стресового стану учнів під час підготовки до ЗНО»
Можна сказати, що арт-терапія будується на вірі у творчу основу людини. Вона не ставить собі за мету зробити людину художником або актором. Вона спрямована, в першу чергу, на вирішення психологічних проблем. В арт-терапевтичній роботі може приймати участь практично кожна людина, незалежно від свого віку. Це не вимагає наявності у нього здібностей до творчості.
Арт-терапія в останні роки набула педагогічне спрямування. У школі вона виконує наступні функції: виховна, корекційна, психотерапевтична, діагностична та розвиваюча. Арт-терапевтичні заняття можна розглядати як одну з інноваційних форм роботи з дітьми.
Семінар-практикум для практичних психологів:
«Арт – терапія як засіб подолання стресового стану учнів під час підготовки до ЗНО»
Практичний психолог
Черкаської ЗОШ І-ІІІ ст.№1
Лук’яненко В.С.
2017-2018 н.р
Тема: «Арт – терапія як засіб подолання стресового стану учнів під час підготовки до ЗНО»
Духовне життя дитини повноцінне
лише тоді, коли вона живе у світі
гри, казки, фантазії, творчості.
Мета:
Завдання:
Обладнання й матеріали:
Хід заняття
«Якщо у тебе психологічні проблеми
ти зможеш подолати їх самостійно
за допомогою живлячої сили мистецтва…»
Вступне слово - 5хв.
Арт–терапія – метод лікування засобами художньої творчості. Це один із самих м`яких і в той же час глибоких методів в арсеналі психологів. Малюючи, займаючись ліпленням, ви ніби отримуєте закодоване послання від самого себе. Форма, колір та інші характеристики продуктів творчості можуть не лише розкрити істинні, глибинні бажання, страхи, відношення до когось або чогось, настрій в даний момент, але й вплинути на свій психологічно емоційний та фізичний стан. Цей термін з'явився ще в 40-і рр.. ХХ ст. Його почав використовувати британський лікар і художник Адріан Хілл. Він працював у спеціальних госпіталях з туберкульозними хворими як арт-педагог. Він звернув увагу на той факт, що заняття творчістю допомагають хворим легше і швидше видужувати.
Можливості арт-терапії. Користь арт-терапії
Можна сказати, що арттерапія будується на вірі у творчу основу людини. Вона не ставить собі за мету зробити людину художником або актором. Вона спрямована, в першу чергу, на вирішення психологічних проблем. В арт-терапевтичній роботі може приймати участь практично кожна людина, незалежно від свого віку. Це не вимагає наявності у нього здібностей до творчості
Арт-терапія в останні роки набула педагогічне спрямування. У школі вона виконує наступні функції: виховна, корекційна, психотерапевтична, діагностична та розвиваюча. Арт-терапевтичні заняття можна розглядати як одну з інноваційних форм роботи з дітьми.
Мета: розвиток саморефлексії, підвищення довіри учасників один до одного, сприяння згуртованості групи.
По колу передається пачка серветок. Психолог оголошує, що кожен учасник може узяти ту кількість, яку вважає потрібною для себе. Коли серветки будуть розібрані усіма учасниками групи, психолог просить перерахувати їх і назвати стільки фактів зі своєї біографії, скільки серветок у них в руках.
3. Інформаційне повідомлення «Арт-терапія у роботі практичного психолога»
Найпоширеніші напрями арт-терапії.
Арт-терапія. До цього напряму відносять мистецтва візуального ряду – малюнок, усі види живопису, монотипії, мозаїки, колажі, грим, боді-арт, маски, усі види ліплення, ляльки, маріонетки, інсталяції, фотографію тощо. Перевагою арт-терапії є відсутність протипоказань, відносна простота в застосуванні, асортимент матеріалів, можливість використовувати техніки й прийоми арт-терапії в поєднанні з будь-якими іншими психотерапевтичними напрямами. Це один із найбільш розроблених та використовуваних видів терапії мистецтвом, що має величезну кількість технік, прийомів, методик.
Музикотерапія – це процес міжособистісного спілкування, у якому кваліфікований музикотерапевт застосовує музику та всі сторони її впливу – фізичну, емоційну, інтелектуальну, соціальну, естетичну й духовну – із метою покращення чи збереження здоров’я клієнта. Шляхом використання вільної імпровізації, співу, композиції, слухання, обговорення музики чи руху під неї музикотерапевт допомагає клієнтові досягнути низки терапевтичних цілей: активізувати пізнавальні інтереси, моторику, емоційний розвиток, набути комунікативних навичок тощо.
Як один із найбільш древніх напрямів, це надзвичайно багатий за силою впливу, широтою можливостей та наявним емпіричним матеріалом напрям. Однак через неймовірне асоціативне навантаження (як сто психологічне, так і соціокультурне) музика може легко перетворитися з «ліків» у «зброю». Використовуючи музику в психотерапевтичній роботі, треба бути дуже обережним.
Танцювальна терапія. Часто виділяють у абсолютно самостійний психотерапевтичний напрям. Нерідко її зараховують до тілесно орієнтованої. Танець – зовнішній прояв внутрішнього стану, природний спосіб висловити невимовне.
Драмотерапія – напрям арт-терапії, що останнім часом набирає обертів, використовуючи такий поширений технічний прийом, як драматизація, тобто розігрування певного сюжету.
Казкотерапія. Сучасні практики й теоретики арт-терапії останнім часом виокремлюють казкотерапію в самостійний напрям.
Казку використовують із метою: психодіагностики, психокорекції, психотерапії та психологічного аналізу. Традиційно виділяють такі види казко терапії: аналіз та інтерпретація обраної або складеної казки, драмо терапія казки, казкова подорож, ляльки. Казкотерапія є найбільш інтегральним методом арт-терапії, охоплюючи практично всі інші напрями, - малюнок і живопис, драматизація, музика, танець, бібліотерапія, грим, ляльки тощо.
Пісочна терапія виникла в межах аналітичного підходу К. Юнга як продовження техніки вільного фантазування. Пісочницю учений визначав як дитячий аспект колективного несвідомого, можливість додати травматичному досвіду видиму форму.
Е. Вейнріб зауважував, що «пісочна психотерапія може відображати невербальну форму психотерапії, яка знаходиться на глибинному довербальному рівні. Глибоко в підсвідомості знаходяться самозцілювальні можливості психіки, і вони проявляються при певних умовах, а саме при прояві творчого процесу, який може проявитись під час роботи з піском».
Для більшості учнів — випускників школи зовнішнє незалежне оцінювання є серйозним і різноплановим випробуванням.
Звісно, під час підготовки та складання іспитів учню потрібні знання з певних предметів. Саме вони є запорукою високої оцінки. Однак важлива і психічна готовність, тобто вміння грамотно викласти свою думку на письмі, опанувати себе в екстремальних ситуаціях, гідно виходити зі складного становища. Дехто має такі навички, але все ж більшість учнів відчуває непереборний страх перед іспитом, самою атмосферою, в якій він відбувається, і виникає стрес. Стрес супровожу учнів протягом всього часу підготовки I навiть після ЗНО.
Та чи всi учнi перебувають у стресовому станi? Нi. Кожен реагуэ індивідуально.
Саме за допомогою таких наших занять з учнями ми сприятимемо виробленню уміння протистояти стресу, будемо формувати вміння направляти стресову ситуацію в конструктивне русло, вчитися долати негативні емоційні стани. В процесi занять ми зможемо змотивувати задуматися над своэю підготовкою до ЗНО ту групу учнів, якi в силу рiзноманiтних особистісних причин ще не зовсім вiдповiдально ставляться до ЗНО.
Саме з такою метою в нашiй громадi було проведено пробне ЗНО, де було створено максимально наближенi умови, в яких проходить ЗНО. Проходячи пробне ЗНО діти зможуть правильно I швидко опанувати себе під час ЗНО.
Як на вашу думку, чи потрібне нам пробне ЗНО в громадi?
Вправа «Мiкрофон»
Іспити, як і більшість явищ життя, — явище перехідне. Коли вони закінчуються, з'являється відчуття свободи, забуваються сльози, нервування, повертається спокійний сон. Але ж можна скласти іспит і з меншими втратами для власного здоров'я, отримати добрі оцінки й чекати наступного іспиту без страху та безсонних ночей.
Психологи розцінюють іспит як:
Страх, що виникає у дитини перед іспитом, пояснюється тим, що вона боїться не лише отримати низький бал, а й осоромитися перед однокласниками, виявитися слабкою, невпевненою. Тому для зниження стресових факторів, що травмують нервову систему й організм у цілому, необхідно проводити заходи, спрямовані на профілактику стресу, які б дозволили безболісно справитись з майбутніми іспитами і підготовкою до них, тобто формувати психологічну готовність у учнів, вчителів, батьків до всіх іспитів та зовнішнього незалежного оцінювання.
Комплекс заходів щодо підготовки до іспитів включає:
1. Робота з учнями, діагностичний зріз психоемоційного стану учнів.
Для вивчення психоемоційного стану учнів використовують різні психодіагностичні методики. Найбільш відомі з них:
* методика діагностики самооцінки Ч.Д. Спілберга, Ю.Л. Ханіна;
* тест "Самооцінка психічних станів" Г. Айзенка (Частина Федоров);
* тест колірних виборів М. Люшера.
На початку й у середині навчального року можна провести опитування учнів, які готуються до іспитів.
Мета проведення опитування:
- виявити ставлення учнів до рівня своєї підготовки до іспитів на
початку й у середині навчального року;
* визначити рівень і причини тривожності у зв'язку з іспитами;
* ознайомити адміністрацію і викладачів з отриманою інформацією.
Форма опитувальника
1. Оціни рівень своєї підготовки до іспитів за 10-бальною шкалою.
2. Чи досить інформації ти одержуєш у школі про підготовку і проведення іспитів? (Так/ні).
3. Що тебе турбує у майбутньому іспиті? (Відповідь у писемній формі).
4. Оціни рівень впевненості у власних силах за 10-бальною шкалою.
Звучить тиха спокійна музика. Прослідкуйте, щоб нічого в вашому одязі не заважало вільному диханню і розслабленню. На деякий час забудьте про свої справи, проблеми. Цей короткий час відпочинку присвятіть собі – покращенню свого самопочуття і настрою. Знайдіть свій баланс. Закрийте очі, прислухайтесь до музики, постарайтеся розчинитися в ній. Приємні хвилі розкутості і розслаблення охопили вас. Ви відпочиваєте. Вам легко і приємно, відходять турботи й клопоти. А тепер спробуйте передати рухами коли вас щось відволікає і турбує. Відчуйте всім тілом цей стан. Зосередьтеся на своїх переживаннях. Знову поверніться до свого балансу та рівноваги.
Обговорення. Який стан був ближчий вам?
Тілесна терапія. Робота в парі. Один пекар, інший – тісто, з якого слід виготовити колобка.
За рецептом починаємо додавати: молоко, яєць, цукру, борошна, водички … і замішуємо тісто. Процес замішування супроводжується лагідними рухами (масажем): голови, плечей, долонь, спини, живота, колін поки не сформуємо умовного колобка. Потім заміна ролей.
Обговорення. Які відчуття виникали у вас під час виконання вправи?
- Мета: налагодження міжособистісних взаємин.
- Інструкція: покладіть листок паперу, візьміть олівці, фарби чи фломастери. Уважно подивіться один одному в очі і починайте малювати спонтанно малюнок на тему «Мій настрiй» . Спілкуватися з партнером можна лише за допомогою ліній та кольору.
- Обговорення:
- Чи легко було працювати в парі один з одним?
- Що допомагало? Що заважало?
- Чи сподобалась вам ця вправа?
Хороший варіант для розмови з кількома учасниками - колективне створення паперової скульптури або орігамі. Потрібно передавати паперовий лист від одного учасника до іншого, і кожен повинен вносити в фігурку свої зміни.
Для цих вправ використаємо вище згадані поради релаксації з використанням музики. Включаємо довільну заспокійливу мелодію і вслухаємось в неї з уявою про щось хороше і приємне. Цим редагуємо в собі психічний стан, тобто впливаємо на корекцію стресу.
Психолог. Якщо у тебе є яблуко і у мене є яблуко і ми помінялися - у кожного з нас залишилося по яблуку. Якщо у тебе є цікава ідея і у мене є ідея і ми обмінялися - у кожного з нас буде вже по дві ідеї. Уявіть собі ситуацію, коли кожен поділиться своїм досвідом, якими при цьому ми станемо багатими. Поділіться своїм досвідом з групою «Що я можу зробити, щоб понизити свій власний рівень стресу, принести собі радість?
Ваші поради по черзі як долати стрес….
Психолог звертається до учасників із пропозицією написати на виданих їм аркушах паперу те, що вони мають право робити, щоб почувати себе щасливими, що при цьому можуть відчувати, про що думати, як поводитися. Спочатку психолог пропонує написати ім’я учасника, дату, а потім виконувати роботу.
Після завершення роботи психолог просить учасників перевернути аркуші, на яких Вони писали. Там (заздалегіть) уже зроблений напис: «Ліцензія на щастя»
Таким чином, кожен учасник одержує власну ліцензію на щастя.
Заключне слово:
Для мене арт – терапія - це ефективний метод роботи згрупою, і, що дуже важливо, може застосовуватися у сфері викладання і навчання.
На перший погляд це все може здатися примітивним, але чому б не спробувати потренуватися. Опанувати себе – значить оволодіти ситуацією. Психолог роздає пам`ятку «Аутотренінг для успішної підготовки до іспиту»
(Додаток 1)
Грає весела музика.
– Усміхніться! Уявіть собі, що Ви дуже щасливі. Відчуйте, як Ваша усмішка лине із серця та піднімається, торкається Ваших губ. Ви усміхаєтеся! Гарного Вам настрою!
Усміхайтеся частіше, навіть коли немає настрою! Самопочуття покращується, якщо вдається утримати усмішку понад півтори хвилини. Цей прийом – улюблена вправа йогів для подолання негативу. Розтягнуті в усмішці губи посилають в мозок сигнал, що покращує настрій.
Додаток 1
Пам`ятка «Аутотренінг для успішної підготовки до іспиту»
Хвилюєтеся перед іспитом? Не біда, з ким не бувало!
Представлений нижче аутотренінг допоможе позбутися від зайвого занепокоєння і зібратися з думками.
Я приступаю до поповнення своєї скриньки знань у відмінному настрої, зі світлими думками, багатою пам'яттю і хорошим уявою. Мої знання знадобляться всюди і завжди - і в навчанні, і в житті, і на роботі.
Я сповнений бажання давати відповіді на екзаменаційні питання і готовий до запам'ятовування нової інформації. Кожен мій відповідь - розгорнутий і вичерпний, кожен складне питання я зустрічаю з легким серцем і посмішкою на обличчі.
Я підготовлений до несподіванок і миттєво знаходжу неординарні і точні рішення на поставлені завдання і питання. Мене надихає увагу до мене і породжує всередині професіонала, який ділиться знаннями, виливає впевненість і оптимізм.
Я і тільки я вирішую, коли мені зупинитися, адже я керую спілкуванням з екзаменаторами та дивую своїми глибокими знаннями. Я точно формулюю думки і даю розгорнуті чіткі відповіді.
У моїй голові все знання систематизовані. Ось вони розташовані на полицях великого громіздкого шафи, кожна з яких має своє місце, свій колір і запах. У моїй голові зберігається справжня картотека.
Я керую часом, реалізую свій потенціал повністю. Іспит для мене - спосіб показати себе, поговорити на улюблену тему і отримати задоволення від невимушеної бесіди. Мені вистачає мотивації та самодисципліни, щоб ретельно вивчити всі питання. Моя підготовка до іспиту ефективна.
Я вже зараз готовий відповідати. Я дочитую відповідь на останнє запитання іспиту, і торжествую від готовності відповісти ємко, логічно правильно. Мій голос не тремтить, страх відсутній. Я зібраний і зосереджений. Мої відповіді гідні захоплення.