Семінар-практикум для вчителів: "Професіоналізм вчителя"

Про матеріал
Семінар-практикум для вчителів: "Професіоналізм вчителя" має на меті встановити смислові відтінки поняття «професіонал», визначити вимоги до сучасного уроку та головні складові професіоналізму; допомогти усвідомити рівень власної готовності до здійснення інноваційної діяльності; формувати вміння злагоджено і ефективно працювати в групі; опанувати прийоми розслаблення, зняти психологічне напруження; удосконалювати розвиток логічного мислення.
Перегляд файлу

1

 

Комунальна організація (установа, заклад)

«Шосткинська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №8

Шосткинської міської ради Сумської області»

 

 

 

 

 

 

 

Семінар-практикум для вчителів

на тему:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала:

практичний психолог

Самофал Наталія Федорівна

 

 

 

 

Шостка – 2019


ВСТУП

Тисячі професій народжуються і вмирають. Але живуть і до цього часу найдавніші з них – хлібороба, будівельника, лікаря, вчителя. Та й серед цих вічних професій вчительська посідає особливе місце: вона – початок усіх професій.

Дивні ці люди вчителі… серед них є справжні фанати своєї справи, які можуть зробити будь – яке педагогічне диво. Але як важко бути вчителем… Адже професія потребує, крім спеціальних знань, ще й багато здоров’я, терпіння, розважливості, гумору.

Як зауважував А. Макаренко, вчителі «…мають жалюгідний вигляд. У кращому випадку це люди, які до кінця обізнані у царині свого предмета, з раннього ранку до пізнього вечора ганяють зі школи в школу, щоб якомога більше заробити. У решті випадків і переважно – це замучені злиднями, безсиллям і сімейною ситуацією працівники, що сяк-так виконують свою роботу в класі, сяк-так утримуються на своєму місці; більш-менш оминають небезпечні чвари й підсиджування, які нічого не читають, так-сяк одягнені й мають сяку-таку квартиру. Вчитель одержує платню майже таку, як платня міської прибиральниці або двірника, але двірник отримує одяг, а вчитель нічого не отримує.

Природно, що на цю роботу йде людина, яка настільки слабка за своїми особистими даними, що на жодну іншу роботу влаштуватися вже не може».

Загалом педагогічна діяльність може бути професійною і непрофесійною. Непрофесійна – це вид педагогічної діяльності, якою займаються віс люди (батьки, керівники виробництв, установ тощо) в повсякденному житті, не маючи спеціальної педагогічної освіти і педагогічної кваліфікації. Здійснюючи виховний вплив, вони діють здебільшого інтуїтивно, не завжди вміючи чітко пояснити чи обґрунтувати свою позицію.

Професійна педагогічна діяльність потребує спеціальної освіти і здійснюється у спеціальних навчально – виховних закладах. Фахівець діє свідомо, спираючись на систему принципів, правил, прийомів.

Складниками професіоналізму в будь-якій професії є компетентність та озброєність системою вмінь. У педагогічній діяльності для професіонала замало лише цих двох компонентів. Потрібні певні особистісні якості, адже сам педагог є інструментом впливу на учня. Цей інструмент – його душа – має бути чутливим до іншої людини, гуманним у своїх помислах. Про головну ознаку вчительського хисту І.Франко писав:

Який же дар дістали ті,

Що так дітей учити вміють?

Мені здається в скарбі тім

Любві найбільш дісталось їм.

З ним перегукується і В.Сухомлинський: «Що було найголовніше в моєму житті? Без вагань відповідаю: любов до дітей».

Хто такий учитель? У Педагогічній енциклопедії засвідчено: «Спеціаліст, що веде навчальну і виховну роботу з учнями у загальноосвітніх школах різних типів». Але слово «учитель» вживається і в широкому розумінні – авторитетна мудра людина, яка має великий вплив на людей. Вчителями називали творців наукового вчення (Арістотель, Сократ), релігійного (Христос, Будда, Аллах), проповідників цих учень, мислителів, філософів, які вказують людям шлях до життя, людей, що створили свої школи в науці, мистецтві, тобто тих, чий авторитет є загальновизнаним, хто має своїх послідовників – учнів. Добре, коли професія і визнання поєднуються в одній людині – скромному і чесному трудареві, покликаному навчати і виховувати дітей у школі. 

Одним із засобів підвищення здібностей вчителя як професіонала є заняття з елементами тренінгу. Приклад такого заняття пропонується нижче.

Мета заняття: встановити смислові відтінки поняття «професіонал», визначити вимоги до сучасного уроку та головні складові професіоналізму; допомогти усвідомити рівень власної готовності до здійснення інноваційної діяльності; формувати вміння злагоджено і ефективно працювати в групі; опанувати прийоми розслаблення, зняти психологічне напруження; удосконалювати розвиток логічного мислення.

Матеріали і обладнання: листок-очікування «кошик знань», ручки, стікери з клейкою смужкою, «Правила групи», бланки до вправи «Асоціації», чисті аркуші та бланки для інтерпретації результатів до тесту «Готовність до здійснення інноваційної діяльності», вимоги до сучасного уроку (4 комплекти),  плакат «результативність роботи».

Структура заняття

  1.                    Вправа «Очікування»
  2.                    Вправа  «Правила групи»
  3.                    Вправа «Побажання»
  4.                    Вправа «Асоціації»
  5.                    Теоретичний аспект
  6.                    Тест «Готовність до здійснення інноваційної діяльності»
  7.                    Загадка Ганса Айзенка
  8.                    Вправа «Вимоги до сучасного уроку»
  9.                    Етюд «Занедбаний сад»(метафорична релаксація)
  10.                Завершення роботи

 

Хід заняття

 

1.Вправа «Очікування»

Мета: дати можливість учителям зрозуміти власні очікування від заняття.

Я вам пропоную записати на стікерах з клейкою смужкою власні  очікування: як ви вважаєте що корисного для себе ви зможете отримати з сьогоднішнього заняття? Прикріпіть власні записи до листка – очікувань.

Правила групи. Робота в колі, режим, організаційні моменти.

 

2.Вправа  «Правила групи»

Мета:  поглибити вміння  учителів працювати у тренінговій групі, вибрати і прийняти правила роботи в групі.

  •                 Обов’язкова участь у роботі групи протягом тренінгу.
  •                 Не перебивати партнера.
  •                 Говорити за правилом «тут і тепер».
  •                 Не давати порад, якщо про це не просять.
  •                 Правило «тихого» мобільного.
  •                 Бути щирим.
  •                 Говорити лише про себе та за себе.
  •                 Правило закритого кола (конфіденційність озвученої інформації).
  •                 Право мовчати.
  •                 Можливість сказати «стоп» - припинити обговорення своєї проблеми.

 

3.Вправа «Побажання»

Мета:  налаштування позитивної атмосфери в групі.

Розпочнемо це заняття із того, що висловимо один одному побажання на сьогодні. Виконаємо це так. Перший учасник встане, підійде до когось іншого, привітається з ним і висловить йому побажання на сьогодні. Той, до кого підійшов перший учасник, у свою чергу, підійде до наступного і так далі, доки кожен не отримає побажання на день.

Обговорення: розкажіть, що ви відчували, коли висловлювали побажання на день?

Психолог: Сьогодні освіта постала перед альтернативою: або зробити відчайдушний, рішучий стрибок на підніжку останнього вагона потяга, що швидко прямує в новий світ високих технологій та інноваційного розвитку, або зостатися на пероні науково-педагогічної відсталості. Практичний психолог не може залишатись осторонь, озброєний психологічними знаннями, вміннями та навичками – адже йому до снаги дати педагогам відповідну підготовку до здійснення інноваційної професійної діяльності.

 

4.Вправа «Асоціації»

Мета:  розширити поняття «професіоналізм», сприяти усвідомленню основних рис педагога-професіонала

Шановні колеги, зараз пропоную Вам поговорити про професіоналізм сучасного вчителя, з’ясувати його основні  ознаки. Напевно, я не помилюся, коли скажу, що основним для вчителя є його професіоналізм. Вам необхідно розшифрувати поняття зі своєї точки зору.

До кожної літери слова «професіонал» доберіть поняття:

П –

Р –

О –

Ф –

Е –

С –

І –

О –

Н –

А –

Л –

 

До кожної літери слова «професіонал» доберіть поняття:

П – працелюбний

Р – реаліст

О – організатор

Ф – фанат (у хорошому розумінні)

Е – екстраверт

С – самодостатній, сангвінік

І – інтелектуал, інтуїтивіст

О – оптиміст

Н – науковець (багато знає і вивчає)

А – активіст

Л – людинолюб, любить свою справу.

Ось ми і визначили основні риси, необхідні педагогу-професіоналу.

 

5.Теоретичний аспект

Мета:  сприяти удосконаленню знань про складові професіоналізму, розвиток навичок  групової взаємодії

Психолог:

Поняття «професіонал» кожен розуміє по-своєму. Хтось вважає професіоналом людину з діловими рисами, хтось – із особистісними. Для одного важлива компетентність, для іншого творчість. Сьогодні зростає попит на професіоналів, їх цінують, їм пропонують роботу. В умовах конкуренції цей попит зростатиме. Професіональним педагогом, психологом, лікарем можна вважати людину, яка отримала базову підготовку, засвоїла знання в певній сфері, яка вміє та використовує ці знання на практиці й має досвід професійної діяльності.

 

Робота в групах:

  1. Опрацювати складові професіоналізму, пояснити значення.
  2. Які психологічні ресурси у роботі вчителя.

 

Складові професіоналізму

1.Любов до своєї справи

Учитель-професіонал знаходить розраду, опору, задоволення не в тих благах, які забезпечує йому робота, а у самому сенсі професійної діяльності. Його бажання працювати є справжнім, щирим. Якщо така людина не має змоги займатися улюбленою справою, в неї може виникнути важка психологічна травма.

2.Компетентність і креативність

Учитель – це людина, безумовно, компетентна, яка добре розуміється на своїй справі. У межах компетенції професіонал знає, що і як слід робити. Найголовніше для такого вчителя – це можливість творити.

3.Відповідальність, послідовність і надійність

Не може бути вчителя-професіонала, який компетентний, але виявляє безвідповідальність чи непослідовність, не доводить до кінця розпочату справу, відмовляється виконати те, що замислив. Психологічна діяльність залежить від рівня професійної підготовленості спеціаліста й від його власне психологічної підготовленості, яка полягає насамперед у здатності підтримувати необхідний рівень «я хочу», «я можу», «я повинен».

4.Рефлексія та рівень домагань

Складно бути професіоналом, якщо погано знаєш те, чим володієш (які маєш внутрішні, зокрема психологічні ресурси).

Психологічні ресурси

  •                 здібності
  •                 мотивація
  •                 особливості темпераменту
  •                 риси характеру
  •                 розвиток вищих психічних функцій
  •                 здатність до саморегуляції
  •                 самооцінка.

 

У вчителі-професіоналові дивним чином поєднуються високий рівень домагань, висока самооцінка, висока вимогливість до себе і оточення.

Психолог: Однією з важливих рис, умов успішності діяльності педагога як професіонала є готовність до інноваційної діяльності. Джерела готовності до інноваційної діяльності охоплюють проблематику особистісного розвитку, професійної спрямованості, професійної освіти, виховання і самовиховання, професійного самовизначення.

Шановні колеги, пропоную Вам провести тест і визначити власну готовність до інноваційної діяльності.

 

 

6.Тест «Готовність до здійснення інноваційної діяльності»

Мета: визначити власну готовність до здійснення інноваційної діяльності.

Інструкція: якщо Ви згодні з висловлюванням, Вам це підходить – поставте відповідь «так» або «+». Якщо Ви не згодні, Вам це не підходить – поставте «ні»,

або «-».

1.У мене часто з’являється бажання більше знати про себе.

2.Я вважаю, що не маю потреби в чомусь змінюватися.

3.Я впевнений у своїх силах.

4.Я вірю: заплановане мною –  здійсниться.

5.У мене не має бажання  знати свої плюси і мінуси.

6.У моїх планах найчастіше сподіваюся на удачу, ніж на себе.

7.Я хочу краще та ефективніше працювати, застосовуючи нові технології.

8.Я вмію примусити себе змінюватися, коли це потрібно.

9.Мої невдачі частіше пов’язані з невмінням щось робити.

10.Я цікавлюся думкою інших про мої риси та здібності.

11.Мені важко самостійно застосовувати нове у своїй професійній діяльності, легше використовувати технології, перевірені часом.

12.У будь-якій справі я не борюся невдач та помилок.

13.Мої здібності та вміння відповідають вимогам професії.

14.Обставини сильніші за мене, навіть якщо я дуже бажаю що-небудь змінити.

 

Обробка результатів проводиться за ключем.

Ключ:

1+,    2-,   3+,   4+,    5-,   6-,    7+,     8+,    9+,    10+,    11-,   12+,   13-,   14-.

Інтерпретація результатів

Готовність до особистісного розвитку (ГДОР) максимальне значення може дорівнювати 7 балам: відповіді на запитання – 1,2,5,7,9,10,13

Готовність до інновацій (ГДІ) – 3,4,6,8,11,12,14.

Одержані значення за ГДОР та ГДІ переносимо на координатну площину, де ставимо точку перетину значень.

ГДІ

7

6

5

4

 

3

2

1

0

          1      2       3                     4           5    6     7               ГДОР

 

Площина А. « Можу, але не хочу» - ви дуже схильні до інноваційної діяльності, навіть більше, ніж вам хотілося б.

Площина Б. «Хочу знати свої особистісні риси та готовий до інновацій».

Площина В. «Не хочу і не можу».

Площина Г. « Хочу, але не можу».

Обговорення: Ваші враження від тестування?

 

7.Вправа «Вимоги до сучасного уроку»

Мета: розвивати знання про вимоги до сучасного уроку

Утворюємо 4 групи (за улюбленою книгою або квіткою). Кожній групі пропонується із загального списку вибрати:

  •                 загально педагогічні умови;
  •                 психологічні умови;
  •                 дидактичні умови;
  •                 гігієнічні умови.

Загально педагогічні вимоги:

  •                             пріоритет особистості учня в організації освітнього процесу;
  •                             врахування вікових та індивідуальних особливостей учня;
  •                             орієнтація на процес навчання;
  •                             орієнтація на особистісні досягнення учнів;
  •                             чітке визначення освітніх, виховних і розвивальних завдань уроку.

Психологічні вимоги:

  •                 врахування психологічних особливостей кожного учня;
  •                 нормальний психічний стан і стійкий настрій учителя й учнів;
  •                 розумна вимогливість і доброзичливість учителя до учнів;
  •                 педагогічна етика і психологічний такт.

Дидактичні вимоги:

  •                 раціональне використання кожної хвилини уроку;
  •                 раціональна єдність словесних, наукових і практичних методів навчання;
  •                 використання активних методів навчання;
  •                 зв'язок з раніше вивченим, з попереднім досвідом учня;
  •                 формування вмінь учнів самостійно набувати знання і застосовувати їх на практиці;
  •                 використання сценарних варіантів уроків, які забезпечуються різноманітними носіями інформації;
  •                 заохочення прагнень учнів знаходити свій спосіб роботи з навчальним матеріалом;
  •                 організоване закінчення уроку.

Гігієнічні вимоги:

  •                 температурний режим;
  •                 норми освітлення;
  •                 провітрювання;
  •                 відповідність шкільних меблів нормативам;
  •                 чергування видів навчальної роботи.

 

Загальний список необхідно розрізати на окремі визначення та перемішати. Кожна група працює з усіма вимогами. При обговоренні необхідно визначити, яка група впоралась із завданням краще.

 

 

8.Етюд «Занедбаний сад»(метафорична релаксація)

Мета: розслабитися, усвідомити своє місце у формуванні дитячої особистості.

Учасники сідають у зручні пози, звучить музика.

 

Психолог: Мобілізуйте свою творчу уяву. Дитячий колектив – це квітучий сад. Та, нажаль, у цьому садку трапляються занедбані куточки…

 

 

 Етюд «Занедбаний сад»

Сядьте зручно, заплющіть очі і дихайте спокійно. Уявіть великий білий екран. Поставте перед екраном фільтр вашого улюбленого кольору. Поступово він віддаляється від вас, стає меншим і меншим, і ось зовсім розчиняється… а ви, розслаблені і спокійні, готові вирушити у довгу подорож до стародавнього таємничого, покинутого замку.

Ви бачите високу кам’яну стіну, обвиту плющем, у якій є невеликі дерев’яні дверцята. Відчиніть їх і зазирніть.

Ви бачите чудову природу: шовкові трави, чудернацькі квіти, дивні дерева, які своїми м’якими голосами запрошують вас зайти, тихо нашіптуючи: «Заходь, заходь, заходь…», - і ви опиняєтеся у прекрасному, але занедбаному садку.

Рослини так буяють, що не видно землі, і важко знайти стежку.

Вам хочеться довести все тут до ладу, і ви починаєте полоти бур’ян, підрізати гілки, виносити суху траву, все, все, що зайве, обкопуєте, поливаєте, словом, наводите повний лад. За деякий час оглядаєте те, що зробили і порівнюєте з тією частиною саду, якої ще не торкалися.

Ви задоволені результатом своєї праці, і таємничі голоси шепочуть: як гарно, як чисто, як дивовижно добре. Ви чуєте слова подяки, і радо відзначаєте, що все і завжди потребує догляду, турботи і уваги.

І навіть сама по собі чудова природа, щоб тішити око, потребує турботливих рук, терпіння і любові.

Ви вдоволено оглядаєте ще і ще цю дивовижну красу і повертаєтесь до кімнати упевнені: ви в цьому світі потрібні, ви – джерело розуму, спокою та гармонії.

 

 

9.Завершення роботи

Мета: підведення підсумків, акцент на важливих моментах заняття.

На останок пропоную вам розкласти по поличкам інформацію, яку ви отримали сьогодні. Згадайте власні очікування, які ви написали на початку виховного заходу. Візьміть власні «очікування» і переклейте їх у одну з груп на плакаті «результативності роботи»:

  •                 «Валіза» - якщо ваші очікування справдилися і на виховному заході ви отримали інформацію, яка є для вас корисною.
  •                 «М’ясорубка» - якщо отримана інформація потребує доопрацювання.
  •                 «Кошик» - якщо ваші очікування не були реалізовані, а отримана інформація вам не потрібна.

 

Дякую за увагу! До побачення!

 

 


ДОДАТКИ

  • пріоритет особистості учня в організації освітнього процесу;

 

 

  • врахування вікових та індивідуальних особливостей учня;

 

 

  • орієнтація на процес навчання;

 

 

 

  • орієнтація на особистісні досягнення учнів;

 

 

  • чітке визн6ачення освітніх, виховних і розвивальних завдань уроку;

 

 

  • врахування психологічних особливостей кожного учня;

 

 

  • нормальний психічний стан і стійкий настрій учителя й учнів;

 

 

 

  • розумна вимогливість і доброзичливість учителя до учнів;

 

 

 

  • педагогічна етика і психологічний такт;

 

 

  • раціональне використання кожної хвилини уроку;

 

 

 

  • раціональна єдність словесних, наукових і практичних методів навчання;

 

 

  • використання активних методів навчання;

 

 

  • зв'язок з раніше вивченим, з попереднім досвідом учня;

 

 

  • формування вмінь учнів самостійно набувати знання і застосовувати їх на практиці;

 

 

  • використання сценарних варіантів уроків, які забезпечуються різноманітними носіями інформації;

 

 

  • заохочення прагнень учнів знаходити свій спосіб роботи з навчальним матеріалом;

 

 

 

  • організоване закінчення уроку;

 

 

 

  • температурний режим;

 

 

 

  • норми освітлення;

 

 

 

  • провітрювання;

 

 

 

  • відповідність шкільних меблів нормативам;

 

 

 

  •           чергування видів навчальної роботи;

 

Готовність до особистісного розвитку (ГДОР) максимальне значення може дорівнювати 7 балам: відповіді на запитання – 1,2,5,7,9,10,13

Моя ГДОР:_____________________

Готовність до інновацій (ГДІ) – 3,4,6,8,11,12,14.

Моя ГДІ:_______________________

Одержані значення за ГДОР та ГДІ переносимо на координатну площину, де ставимо точку перетину значень.

ГДІ

7

6

5

4

 

3

2

1

0

          1      2       3                     4           5    6     7               ГДОР

Площина А. « Можу, але не хочу» - ви дуже схильні до інноваційної діяльності, навіть більше, ніж вам хотілося б.

Площина Б. «Хочу знати свої особистісні риси та готовий до інновацій».

Площина В. «Не хочу і не можу».

Площина Г. « Хочу, але не можу».

 

Готовність до особистісного розвитку (ГДОР) максимальне значення може дорівнювати 7 балам: відповіді на запитання – 1,2,5,7,9,10,13

Моя ГДОР:_____________________

Готовність до інновацій (ГДІ) – 3,4,6,8,11,12,14.

Моя ГДІ:_______________________

Одержані значення за ГДОР та ГДІ переносимо на координатну площину, де ставимо точку перетину значень.

ГДІ

7

6

5

4

 

3

2

1

0

          1      2       3                     4           5    6     7               ГДОР

Площина А. « Можу, але не хочу» - ви дуже схильні до інноваційної діяльності, навіть більше, ніж вам хотілося б.

Площина Б. «Хочу знати свої особистісні риси та готовий до інновацій».

Площина В. «Не хочу і не можу».

Площина Г. « Хочу, але не можу».

До кожної літери слова «професіонал» доберіть поняття:

П –___________________________________________________________________

Р – ___________________________________________________________________

О – ___________________________________________________________________

Ф – ___________________________________________________________________

Е – ___________________________________________________________________

С – ___________________________________________________________________

І – ____________________________________________________________________

О – ___________________________________________________________________

Н – ___________________________________________________________________

А – ___________________________________________________________________

Л – ___________________________________________________________________

 

 

До кожної літери слова «професіонал» доберіть поняття:

П –___________________________________________________________________

Р – ___________________________________________________________________

О – ___________________________________________________________________

Ф – ___________________________________________________________________

Е – ___________________________________________________________________

С – ___________________________________________________________________

І – ____________________________________________________________________

О – ___________________________________________________________________

Н – ___________________________________________________________________

А – ___________________________________________________________________

Л – ___________________________________________________________________

 

 

 

До кожної літери слова «професіонал» доберіть поняття:

П –___________________________________________________________________

Р – ___________________________________________________________________

О – ___________________________________________________________________

Ф – ___________________________________________________________________

Е – ___________________________________________________________________

С – ___________________________________________________________________

І – ____________________________________________________________________

О – ___________________________________________________________________

Н – ___________________________________________________________________

А – ___________________________________________________________________

Л – ___________________________________________________________________

 

 

doc
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
27 березня 2019
Переглядів
2103
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку