Семінар-практикум для педагогів на тему:
«Створення ситуації успіху як один із факторів забезпечення психологічного комфорту учнів на уроці»
Мета:
1. Визначити умови і фактори, які стимулюють створення комфортного середовища на уроці;
2. Формувати мотивацію педагогічного колективу на створення психологічного комфорту на уроках;
3. Формувати здатність у педагогів використовувати професійно-особистісний потенціал в розвитку емоційно-позитивної «Я-концепції» учнів.
Завдання:
Обладнання: мультімедійний проектор, різнокольорові смужки, наочність для педагогів, папір формату А4, маркери, різнокольоровий офісний папір, відео матеріал.
План проведення семінару:
- вправа «Кольорові квіти»;
- відео.
- висвітлення проблеми психологічного комфорту у державних нормативно-правових документах та міжнародних;
- визначення психологічного комфорту;
- презентація «золотих правил» психологічного комфорту учнів на уроці.
- результати анкети «Оцінка професійної спрямованості особистості учителя»;
- пам’ятка учителю.
Перебіг семінару-практикуму:
Організаційно - психологічний момент.
Привітання психолога. Шановні колеги, вітаю вас в нашому навчальному закладі. За вікном весна, але погода не дає нам можливості остаточно повірити, що зима пішла від нас, тому хочу привнести трошечки весняних барв до нашого спілкування.
Вправа «Кольорові квіти».
Перед вами на дошці різнокольорові квіти: червоні, жовті та помаранчеві. Подивіться на них уважно та оберіть ту, котра відповідає вашому емоційному стану саме зараз. Вибраними квітами одягнемо гілочки нашого дерева.
Психолог. Отже:
червоний колір – ви готові активно працювати;
жовтий – ви спокійні;
помаранчевий – ви відчуваєте почуття тривожності, занепокоєння.
Я бачу за вашим вибором, що ви готові до співпраці, а тривога і занепокоєння зрозумілі - вам ще потрібно встигнути багато зробити сьогодні.
Слайд 1. Оголошення теми, мети.
Психолог. Ну а я вам пропоную наступну тему для спілкування: «Створення ситуації успіху як один із факторів забезпечення психологічного комфорту учнів на уроці».
Слайд 2. Наша мета………………………………………………………………………
Звісно, якщо учень почуває себе комфортно, зацікавлений тим, що відбувається на уроці – це вже великий плюс педагогу. Я не буду вас напічкувати словесними рекомендаціями. Хочу поділитися з вами рецептом однієї корисної заготовки.
Слайд 3. Відео. Рецепт приготування хорошого уроку.
Психолог. Гарний рецепт, але буває часто, що немає в наявності у вчителя тих якостей характеру, які потрібно розвинути в дітях. Давайте повивчаємо себе, зрозуміємо чим ми можемо поділитися зі своїми учнями. Пропоную вам згадати дитинство та полазити по дереву.
Слайд 4-5. Тест «Знайди себе на дереві».
Психолог. В собі розібралися, а тепер поговоримо про наших дітей.
Теоретична частина
На даний час вчені в галузі педагогіки та психології, учителі-практики говорять і пишуть про гуманізацію освіти, про індивідуальний підхід до кожного учня, про створення в школі атмосфери психологічного комфорту.
Слайд 6. Це декларується в: ………………………………………………………………
На жаль, сьогодні в навчальному процесі присутні негативні якості: зниження інтересу до знань, зниження пізнавальної активності, пропуски уроків учнями, конфліктні ситуації, які виникають на уроках. Постійний стан підвищеної тривожності учнів призводить до нервових зривів.
Слайд 7. За статистикою, комфортно почувають себе в школі лише 58% учнів, 28 % – часто конфліктують з учителями.
Ситуація успіху (Я можу) формує у дитини віру в себе, вчить перемагати труднощі. Завдання учителя організувати певну систему мір по створенню психологічного комфорту на уроці.
Слайд 8. Ситуації, при яких учні почуваються комфортно:
Практична частина (робота в групах).
Часто, в повсякденному житті, нам доводиться стикатися з небажанням учнів йти до школи, взагалі вчитися. Зникає швидко пізнавальний інтерес, і, як наслідок, знижується успішність. На ці питання шукали відповідь не лише наші сучасники, але і педагоги минулих років.
Слайд 9. ………………………………………………………………………………….
Ми підійшли до розуміння необхідності створення ситуації успіху учителем на уроці.
Слайд 10. Мозковий штурм. Зараз нам належить створити банк ситуацій успіху.
Отже, які ж методи і прийоми ви використовуєте для створення ситуації успіху на уроці?
Підгрупи працюють (метод «Мозковий штурм») – 7 хв. Виступ.
Своїми ідеями наповнюють скриню
Слайд 11. «Ефект Пігмаліона»
Слайд 12. Стимули…………………………………………………………………………
Слайд 13. Пропоную вам попрацювати над алгоритмом створення ситуації успіху: (першу фразу разом, потім по 2 фрази кожна група. Перевіряємо на слайді)
…………………………………………………………………………………………..
Ситуація успіху особливо важлива в роботі з дітьми зі складною поведінкою, оскільки дозволяє зняти у них агресію, здолати ізольованість і пасивність.
Ось так працює «Ефект Пігмаліона».
Слайд 14. Вправа «Позитивний потенціал».
У наших школах дві важливі, інколи воюючі сторони – це учні і вчителі.
Перед вами лежать листочки. Подумайте, хто з ваших учнів, на вашу думку, для вас є самим проблемним. Напишіть його ім'я. Тепер впишіть лише позитивні якості цієї дитини. У своїй подальшій роботі з ним використовуйте лише цей позитивний потенціал.
Далі, напишіть своє ім'я і свої якості як позитивні, так і негативні. Яких виявилося більше? Підкресліть позитивні, хай вони вам допоможуть у роботі з тими дітьми, яких ви уявляли в попередній вправі.
ИСТИНА: «Лише тоді ви будете успішним учителем, а учень успішним учнем, коли йтиме орієнтування на позитивні якості особи».
Цією вправою я хотіла вам дати установку на вдалу співпрацю і взаєморозуміння зі своїми учнями і показати, що через індивідуальний вплив можна розвивати позитивні якості особистості.
Слайд 15. Інтерактивна вправа «Карусель»
Заключним етапом нашої роботи буде створення моделі успішного учня:
Підгрупи працюють 3 хв. Презентація кожної групи своїх моделей
Висновок: від успіху в навчанні взагалі залежить успіх дитини у житті. Велика доля у формуванні успішного учня належить також і сім’ї. Але як би не випробувало нас життя, ми завжди повинні пам’ятати …(перегляд відео)
Слайд 16. Рефлексія. Відео. Притча «Шлях до сердець учнів»
Слайд 17. Шановні колеги, бажаю Вам здоров’я, чистого серця, творчих здобутків. Якщо вчитель працює творчо, у нього обов’язково будуть творчі учні.