СЕМІНАР – ПРАКТИКУМ для вихователів: «Бути креативним – значить бути творчим!» Частина ІІ

Про матеріал
Мета: продовжувати підвищувати компетентність вихователів з питань креативного розвитку дошкільників, активізувати творче мислення педагогів, ознайомити з методиками казкотворчої діяльності.
Перегляд файлу

СЕМІНАР – ПРАКТИКУМ

для вихователів:

  «Бути креативним – значить бути творчим!»

Частина ІІ

 

 

Мета: продовжувати підвищувати компетентність вихователів з питань креативного розвитку дошкільників, активізувати творче мислення педагогів, ознайомити з методиками казкотворчої діяльності.

Учасники семінару: вихователі.

Час проведення семінару: 1 год.

Хід тренінгу

Психолог. Доброго дня, шановні колеги! Рада вас вітати. Тема нашої зустрічі «Креативність – шлях до пізнання». Перед Вами лежать кольорові кружечки,  на них, намалюйте, будь-ласка, свій настрій, з яким прийшли на семінар.

 

Прийняття правил роботи

Група озвучує та приймає правила ро­боти на тренінговому занятті. Правила

закріплюються на демонстраційному стенді, який добре видно кожному з учасників:

  • діяти за принципом «тут і тепер»;
  • дотримуватися принципу добровільної активності;
  • позитивно ставитися до себе та до інших;
  • бути відкритим і відвертим під час спіл­кування;
  • говорити лише від свого імені;
  • дотримуватися принципу толерантності в роботі;
  • діяти за правилом: Я + Ти = Ми;
  • цінувати свій час і кожного;
  • дотримуватися принципу конфіденційності.

 

Вправа «Римуємо ім'я»

Вихователям необхідно скласти римований віршик про своє ім’я, який починається словами: «Моє ім’я……….». Наприклад, моє ім’я Тетяна, я дівчина рум’яна.

 

Вступ

Психолог.  Професія вихователя належить до творчих видів діяльності, оскільки професійна діяльність будь – якого педагога спрямовується на виховання унікальної, неповторної особистості. Вихователь завжди повинен пам’ятати, що не буває двох однакових дітей , що кожниа дитина– це особистість, до якої потрібно найти свій творчий унікальний підхід. Недаремно Ш. О. Амонашвілі підкреслює: «Діти страждають від нестачі вчительської творчості».

Творчість, яка допоможе дитині у майбутньому у досягненні мети, у неординарному вирішенню проблем у кольоровому забарвленні його життя, формується під впливом взірця дорослого, тому це зумовлює важливість розвитку творчих здібностей у особистості  вихователя.

Творчість – діяльність людини, спрямована на створення якісно нових, невідомих раніше духовних або матеріальних цінностей.

С.Л. Рубін штейн визначає творчість як діяльність, результатом якої є щось нове, оригінальне, незвичне, яке потім входить в історію розвитку не тільки самого творця, але й в історію розвитку науки, мистецтва.

Педагогічна творчість – особистісна якість педагога, яка є невичерпним джерелом його ініціативи, активності, інновацій, постійного натхнення для вдосконалення всього педагогічного процесу.

Там, де немає творчості в педагогічній діяльності, там немає живої душі, там педагогіка є бездітною.

-​ А чи кожна людина може бути творцем і створити щось нове, оригінальне?

У кожної людини є внутрішній ресурс, потенціал, тобто КРЕАТИВНІСТЬ.

Креативність – це здатність особистості до конструктивного, нестандартного мислення і поведінки.

Під креативністю розуміють також здатність людини відмовитися від стереотипних методів мислення і знаходити все нові способи вирішення проблем.

Іншими словами – КРЕАТИВНІСТЬ – це швидкість, точність, оригінальність мислення, багата уява, почуття гумору, а також впевненість у собі і цілеспрямованість.

Краще зрозуміти феномен креативності нам допоможуть такі вправи.

 

Вправа «Казковий вернісаж»

Мета: активізувати образну пам’ять і творчу уяву, розвивати швидкість та гнучкість думки, вміння міркувати нестереотипно.

Психолог. Усі ми родом із дитинства. І за­вжди з любов’ю та ніжністю згадуємо казки, які чули вдома, в дитячому садку, в школі. Адже казка — не просто найпопулярніший фоль­клорний жанр, це чарівне джерело, що дає наснагу кожній творчій людині. Казка дарує радість і дорослим, і дітям. Тому зараз ми ви­конаємо вправу «Казковий вернісаж». Кожна група по черзі витягує зі скриньки конверт із описом знайомої всім казки. Необхідно про­читати вголос цей опис і відгадати, про кого або про що саме йдеться. Отже, розпочинаємо.

 1. В якій відомій казці сіра непривітна осо­бистість здійснює підступний план убивства двох осіб, і лише завдяки своєчасному втру­чанню громадськості все закінчується добре?

(Червона шапочка.)

2. Назвіть казку, в якій різні за своїм со­ціальним статусом герої займали по черзі помешкання, створене в незвичайному ар­хітектурному стилі. І все було б добре, якби до помешкання не повернувся його попере­дній власник зі своїм охоронцем. От героям казки й довелося залишити незаконно зайняту територію.

(Рукавичка)

3. Герой якої казки постійно виконує заба­ганки своєї норовливої дружини? Проте, як би він не прагнув задовольнити амбіції супутниці, вона щоразу підвищує рівень вимог. Зрештою, подружжя опиняється на початковому етапі задоволення власних потреб.

(Золота рибка.)

4. В якій казці головна героїня постійно й нахабно обмовляла тих, хто їй робив добро? А коли вона, щоб уникнути покарання, неза­конно оволоділа чужим помешканням, то різні впливові особи намагалися провести з нею роботу з подолання її асоціальної поведінки. Вдалося це лише найменшому з усіх учасників експерименту.

(Коза-дереза.) 

5. Назвіть казку, в якій ідеться про спортс­мена, котрий вирушає на змагання з бігу з перешкодами. Хитрість і витримка допо­могли йому дуже близько підійти до фінішу, проте фінал — трагічний. Проявивши за­надто велику самовпевненість, він гине. (Ко­лобок.)

6. Назвіть казку, в якій головна героїня могла перевтілюватися в різні образи задля свого нареченого. Проте одного разу його нероз­судливість та імпульсивність у поведінці при­звели до довготривалої розлуки закоханих. Та, долаючи різні перешкоди, вони все ж таки єднають свої долі (Царівна-жаба.)

 

Вправа «Розрізана картинка»

Мета: розвиток уяви педагогів, здатності до оригінальності під час творчої роботи.

  На аркуші формату А4 наклеєні фрагменти не пов’язаних між собою за змістом картинок. Завдання: завершити «шедевр», використовуючи фломастери, ножиці, кольоровий папір, пластилін тощо. Наприкінці роботи створюємо загальний колаж.

 

 

Вправа «Казки-перевертні»

Мета: розвивати логічне мислення.

Суть вправи – назвати правильно казку «перевернуту навпаки».

  • «Палац» - «Теремок»
  • «Металева тварина» - « Золота рибка»
  • «Квадратик» - «Колобок»
  • «Півник - Рябушок» - «Курочка - Ряба»
  • «Курочка - срібна лапка» - «Півник - Золотий Гребінець»
  • «Паперова корівка» - «Солом'яний бичок »
  • «Хворий - Ойздоров »-«Лікар Айболить»
  • «Носочок »-« Рукавичка»
  • «Пес без капелюха» - «Кіт у чоботях»

 

Вправа «3 випадкових слова»

Мета: розвиток дивергентного мислення.

Візьміть будь-яку книгу або тлумачний словник. Навмання виберіть 3 слова: відкрийте будь-яку сторінку і не дивлячись ткніть пальцем. А тепер спробуйте знайти щось спільне між цими трьома словами, зіставляйте їх, порівнюйте, аналізуйте, шукайте взаємозв'язок. Придумайте неймовірну, навіть божевільну історію, яка б пов'язувала ці три поняття. Вправляйте і тренуйте свій мозок.

 

Вправа «Моє серце».

Мета: розвивати креативне мислення.

Візьміть аркуш паперу, вирізаний у формі серця, прикрасьте його кольоровою манкою або кавою, дайте йому назву, якими властивостями (якостями) воно володіє.

 

Релаксація

Сядьте якнайзручніше й заплющте очі. Спокійно вдихніть і видихніть, вдихніть і видихніть. Наш корабель пливе по океану. Ви насолоджуєтеся почуттям спокою, відчуваєте своє дихання: вдих – видих, вдих – видих, вдих – видих… Ви стаєте все спокійнішими, більш вільними… вдих – видих, вдих – видих, вдих – видих… Наш човен наближається до чудового маленького острова. Уже видніються пальми, піщаний пляж. І ось Ви ступаєте на берег. Стаєте босими ногами на пісок і відчуваєте його тепло, м'якість, приємність (пауза).  Ви лягаєте і знову відчуваєте тепло, розслаблюєтеся,,, Відчуйте, як всю вашу втому, усі ваші негаразди всмоктує пісок… Віддайте йому все погане, все зайве. А ось і струмок із цілющою водою. Наберіть освіжаючу, прозору, цілющу вологу в долоні і напийтеся досхочу… Відчуйте, як Вас сповнює радість. До Вас повертається сила, Ви відчуваєте натхнення, бажання творити, діяти. Запам'ятайте це відчуття радості…(пауза 2 хвилини). Попрощайтеся із цим місцем, коли будете готові –повільно розплющте очі.

 

 

Вправа «Казкарі»

Мета : розвиток уяви, мислення, формування вміння створювати казкові твори

Матеріали : картинки із запитаннями

Хід проведення : вихователі об'єднуються в групи, кожній пропонується картинка із запитанням, на яке вони повинні відповісти невеличкою казкою чи оповіданням, написати колективну казку, намалювати до неї ілюстрації :

- Чому птахи літають ?

- Чому лисиця руда ?

- Чому жаби квакають ?

- Чому комашки називаються “сонечками” ?

- Чому кактус колючий ?

- Чому осел не слухається ?

- Чому голки в сосни довгі ?

- Чому конвалії білі ?

 

Вправа "Зав’яжи шнурок"

Мета: розвиток креативності.

За дві хвилини знайдіть як можна більше застосувань для взуттєвого шнурка і запишіть їх.

Для цієї вправи можна брати будь-який інший предмет: скріпку для паперів, зубну щітку, олівець, сірник. і т.д.

 

 

Вправа «Казка – шумівка».

Казка - шумівка (автор Е. Желєзнова). Звуконаслідування за допомогою використання музичних і шумових інструментів сприяє розвитку творчої фантазії, а спільне музикування та ігрова діяльність формує навички співпраці та співтворчості.

Примітка: гра на інструменті повинна звучати в паузах, ілюструючи текст. Не слід перевантажувати розповідь звуковими ефектами, на першому місці повинна залишатися все ж сама історія, а не гра на інструментах. Якщо дозволяє кількість учасників можна розділитися на дві команди. Завдання для команд: виконати казку - пісеньку краще команди суперників.

Мишача історія

Восени мишки весь день бігали туди і сюди, збираючи запас на зиму.

(Стукаємо пальчиками по БАРАБАНУ АБО КОРОБЦІ).

І ось, нарешті, з неба почали падати красиві білі сніжинки.

(Вдаряємо паличкою по металофоні або склянці).

Вони покрили замерзлу землю пухнастою білою ковдрою, і незабаром на цьому снігу з'явилися маленькі сліди мишачих лапок (вдаряємо по трикутнику або підвішеній ЛОЖЦІ).

Миші поховалися в свої нірки, де у них було дуже багато їжі.

Вони гризли горішки, (ВИКОРИСТОВУЄМО ДЕРЕВ'ЯНІ ЛОЖКИ) гризли зернятка (ПРОВОДИМО паличкою по ДЕРЕВ'ЯНОМУ ГРЕБІНЦЮ) і влаштовували собі з соломи теплі гніздечка (шарудить ПАКЕТОМ АБО ПАПЕРОМ). Особливо вони любили ласувати солодкими корінцями (ПРОВОДИМО паличкою по гофрованого картону). А ззовні на землю кожен день падав сніг і шумів вітер (дуємо В ПЛЯШКУ).

Але мишкам було дуже добре під снігом в теплих нірках. (Вдаряємо паличкою по металофоні або склянці).

Заєць в лісі.

          Жив-був заєць - боягуз. І всього заєць боявся. Вийшов якось він з дому. Не встиг і трьох кроків зробити, а їжачок раптом як зашуршить у кущах! (Шарудимо ПАПЕРОМ АБО ПАКЕТОМ)

Злякався заєць і побіг. (Стукаємо по БАРАБАНУ АБО ВИКОРИСТОВУЄМО ДЕРЕВ'ЯНІ ЛОЖКИ). Біг, біг, присів на пеньок відпочити, а дятел на сосні як застукає! (Стукаємо паличкою по деревині). Кинувся заєць бігти.

(Стукаємо по БАРАБАНУ АБО ВИКОРИСТОВУЄМО ДЕРЕВ'ЯНІ ЛОЖКИ). Біг, біг, забіг в саму гущавину, а там сова крилами як заплескає (натягуємо  РУКАМИ ТКАНИНУ). Побіг заєць з лісу до річки (стукаємо по БАРАБАНУ АБО ВИКОРИСТОВУЄМО ДЕРЕВ'ЯНІ ЛОЖКИ). А на березі жаби сиділи. Побачили вони зайця - і скок в воду (ПРОВОДИМО паличкою по ксилофон АБО хлопаємо долонями по НОГАМ). Тут заєць зупинився і каже: - Але ж є звірі, що мене, зайця, бояться! Сказав так, і сміливо поскакав назад у ліс (стукаємо по БАРАБАНУ АБО ВИКОРИСТОВУЄМО ДЕРЕВ'ЯНІ ЛОЖКИ).

 

 

Рефлексія заняття

А зараз перевертаєте ваші кружечки і малюєте свій настрій після семінару.  Чи змінився настрій? Чому?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Моє ім’я

 

Моє ім’я

 

Моє ім’я

 

Моє ім’я

 

Моє ім’я

 

Моє ім’я

 

Моє ім’я

 

Моє ім’я

 

Моє ім’я

 

Моє ім’я

 

Моє ім’я

 

Моє ім’я

 

- Чому птахи літають ?

- Чому лисиця руда ?

- Чому жаби квакають ?

- Чому комашки називаються “сонечками” ?

- Чому кактус колючий ?

- Чому осел не слухається ?

- Чому голки в сосни довгі ?

- Чому конвалії білі ?

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Чучман Наталія
    Дякую за матеріал.Особливо сподобалась вправа "Казка-шумівка". А початок та закінчення тренінгу з малюванням на кольорових кружечках смайликів настрою педагогів планую використати під час проведення свого тренінгу з педагогами. Дякую автору,що поділилась своїм напрацюванням.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Склярук Галина Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Сєргєєва Олена Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Психологія, Майстер-класи
Додано
10 лютого 2019
Переглядів
8376
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку