Семінар-практикум "Попередження професійного вигорання. Психологічні основи саморегуляції"

Про матеріал
Семінар-практикум щодо попередження професійного вигорання розрахований для практичних психологів закладів дошкільної освіти, а особливо молодих фахівців. На даному семінарі спеціалісти мають можливість пропрацювати свої внутрішні стани та знайти ресурси для подальшого життя як професійного, так і особистісного
Перегляд файлу

Семінар – практикум «Профілактика професійного вигорання.

Психологічні основи саморегуляції»

 

Знайомство. Вправа «Мене звати… Найяскравішими моментами моєї професії є…» (5 хв.)

Мета: налаштувати учасниць на роботу, активізувати інтерес.

Продовжте речення: «Мене звати… Найяскравішими моментами в моїй професії є…»

 

Самодіагностика «Де я?» (5хв.)

Мета: визначити емоційний стан педагогів на даний момент.

Роздати учасницям бланки. Інструкція: «У кожного з цих чоловічків на дереві різний настрій, і вони займають різне становище. Добре роздивіться картинку і виберіть для себе «чоловічка», який найбільше вам нагадує себе. Відмітьте свій вибір (замалювати)»

Інтерпретація методики:

  • Якщо ви вибрали позицію № 1, 3, 6 або 7, то це характеризує вас як цілеспрямовану людину, яка не боїться ніяких перешкод.
  • Якщо ваш вибір припав на один з наступних номерів: 2, 11, 12, 18 або 19, заявляють про активну життєву позицію та демонструють показники комунікабельності, дружньої підтримки, взаєморозуміння, взаємодопомоги, інколи, нехтування власними інтересами заради інших, альтруїзму
  • Вибір чоловічка під номером 4 визначає вас як людину зі стійкою життєвою позицією, яка бажає домогтися всіляких успіхів без подолання труднощів.
  • Номер 5 - ви часто буваєте стомлені, загальна слабкість, у вас невеликий запас життєвих сил.
  • Вибір припав на чоловічка під номером 9 - ви весела людина, яка любить розваги.
  • Номер 13 або 21 - ви замкнуті, часто схильні до внутрішніх тривог та уникаєте частого спілкування з людьми, що може бути проявом серйозних проблем в колективі або особистих негараздів, мають потребу у зміні діяльності та відпочинку.
  • Номер 8 - ви любите поринути в себе, міркувати про щось своє і занурюватися у власний світ.
  • Якщо ви вибрали номер 10 або 15 - у вас нормальна адаптація до життя, ви перебуваєте в комфортному стані.
  • Номер 14 - ви падаєте в емоційну прірву, і швидше за все, схильні до внутрішньої кризи; незадоволення ситуацією, що склалась в колективі, бажання привернути до себе увагу, в деяких випадках – бездіяльність, пасивність як роль, демонстративно занижена самооцінка: «Я сам нічого не можу».
  • Позицію номер 20 зазвичай вибирають люди з завищеною самооцінкою. Ви природжений лідер і хочете, щоб люди прислухалися саме до вас і ні до кого іншого.
  • Вибір припав на чоловічка № 16? Ви відчуваєте себе втомленим від необхідності підтримувати когось, але, можливо, ви побачили на цій картинці, що номер 17 вас обіймає - в такому випадку ви схильні розцінювати себе як людину, оточену увагою.

 

Робота в 4-х групах «Стадії професійного вигорання» (15 хв.)

Мета: актуалізувати знання учасниць щодо стадій професійного вигорання.

Професійне вигорання – це синдром, що розвивається на тлі хронічного стресу й веде до виснаження емоційно-енергетичних і творчих ресурсів працюючої людини.

Найтиповішим виявом синдрому професійного вигорання є наростання емоційного виснаження. Емоційне виснаження – стан, що виявляється на тлі хронічної втоми, пригніченості, спустошеності.

Професійне вигорання відбувається не відразу. Однак є кілька «маячків», які вказують на наявність «стресу спілкування» та на його стадію.

Психолог об’єднує учасниць у 4 групи. Завдання для кожної групи: розписати симптоми однієї із стадій вигорання.

Стадія «Попередження»

Відбувається звуження особистісного простору та інтересів до меж професійної діяльності. Тобто надмірне захоплення робочим процесом. Маркером цього може бути відмова або мінімізація своїх потреб поза роботою.

Людина у цей період може часто говорити про безсоння, емоційне виснаження, втрату відчуття себе. Усе частіше приходять думки про бажання змінити професію.

Стадія «Відчуження»

Утрат радості від роботи. Емоції притупляються, у відносинах відчувається відстороненість. Власні невдачі приписуються іншим людям. Зникає емпатія, замість неї приходять байдужість і цинічність.

Стадія «Виснаження»

Негативні почуття щодо оточення та роздратування вже не можуть бути прихованими. Виникають відчуття вини та сорому. Особливо важко переживаються ці почуття, коли не усвідомлює справжніх причин того, що відбувається з нею. Вона наче застрягає між депресією та агресією.

Спостерігаються гострі психосоматичні реакції (тривалий головний біль, біль у шлунку, стійке безсоння, раптові приступи нудоти, запаморочення). Можуть розвиватися різні види залежності (кава, сигарети тощо), змінюватися звички в харчуванні.

Стадія «Розчарування та відчай»

 Відчуття безпорадності та беззмістовності не лише роботи, а й життя загалом. Спостерігається своєрідне оціпеніння, відсутній вираз обличчя, очей. У тих, хто досяг цієї стадії, є два виходи: попрощатися з роботою, що пов’язана із спілкуванням з людьми; розпочати непросту тривалу роботу на відновлення своїх професійних та особистісних якостей.

 Якщо вчасно виявити описані симптоми, то на початкових стадіях кожен спроможний допомогти собі самостійно. Варто пам’ятати про те, що своєчасне усвідомлення справжніх причин втрати інтересу до роботи може вивести спеціаліста на абсолютно новий рівень професіоналізму та забезпечити йому натхнення.

 

Вправа «Крапка, крапка, кома» (20 хв.)

Мета: діагностика психосоматичних проблем і м’язових затисків.

Матеріали: 7 аркушів паперу, 7 різнокольорових олівців, ножиці, клей.

Перший аркуш паперу. Намалюйте на аркуші зображення тієї частини вашого тіла або органу, які забезпечують, на вашу думку, вашу як внутрішню, так і зовнішню безпеку. Відкладіть аркуш, поки не звертайте на нього уваги.

Другий аркуш паперу. На ньому намалюйте ту частину вашого тіла (органу), яка дає вам найбільшу життєву силу – ваш ресурс (знов-таки, на вашу думку).

Третій аркуш паперу. Намалюйте ті частини тіла або органи, що відповідають за співпрацю із зовнішнім світом, наші «дипломати» та «комунікатори».

Четвертий аркуш паперу. На ньому зобразіть ті частини вашого тіла або органи, що допомагають вам (якщо треба) чинити опір навколишній дійсності.

П’ятий аркуш паперу. Намалюйте на ньому ті частини тіла, що допомагають вам спілкуватися сам на сам із собою, відповідають за добробут внутрішнього, інтимного маленького світу.

Шостий аркуш паперу. Намалюйте ті частини тіла або органи, що все це контролюють, очолюють, збирають «до купи» і, взагалі, є вашим «генеральним директором».

Сьомий аркуш паперу. Намалюйте ту частину свого тіла, яку просто хочете намалювати ще раз (дуже вона вам подобається), або те, що не потрапило до жодного малюнка, а ви вважаєте, що воно повинно бути просто для комплекту.             

Коли малюнки будуть готові, виріжте по контуру все, що намалювали, та намагайтеся скласти з отриманого цілого чоловічка.

Попередження: не біда, якщо в нього буде, скажімо, багато рук або голів.

Рефлексія. Подивіться, який орган відповідає у вас за комунікацію зі світом? В одних – вуха, в інших – руки. Чи не правда, це два дуже різні способи життя?

 

Вправа «Генеральне прибирання» (20 хв.)

Мета: «інвентаризація» життєвого досвіду.

Матеріали та обладнання: по 3 конверти для кожної учасниці, аркуші будь-якого паперу формату А6, ручки, фломастери, ножиці, скотч, великий поліетиленовий мішок для сміття.

Психолог. Час від часу в кожному будинку проводять генеральне прибирання. Це означає, що в ньому перебирають усі речі. Визначають їхню цінність, щось лагодять, щось викидають, а щось відправляють у сарай або на горище – якось викинути шкода, а в будинку вже не потрібно. Зазвичай після такого прибирання стає вільніше, красивіше, радісніше.

Зараз ви теж проведете генеральне прибирання, тільки не в будинку, а у власній душі. У ній накопичилося багато всього – це і щось дуже-дуже цінне, це і щось зламане, тріснуте, і воно так і залишилося на тому самому місці вашої душі, щоразу дряпаючи вас, коли ненавмисно його зачепите. Це і щось зовсім вже не потрібне, але все немає часу замислитися, так і валяється воно прямо в центрі вашої душі.

Так от – час настав. Зараз візьміть один конверт і напишіть на ньому великими буквами «Сміття». Потім візьміть інший і напишіть на ньому «Горище», а потім візьміть третій і напишіть на ньому «Сейф»:

«Сміття» - це те, що вам зовсім не потрібно, і ви готові позбутися від цього.

«Сейф» - це те, що для вас дуже цінно, і ви хочете це зберегти.

«Горище» - це те, що вам не дуже-то і потрібно, але якось ви не наважуєтеся позбутися цього зовсім.

Тепер візьміть листочки паперу і згадайте найрізноманітніші моменти і події свого життя, людей, предмети, місця, які згадувати вам чомусь неприємно, соромно, образливо або навіть боляче, - що більше згадайте, то краще. Позначте їх на листочках малюнками, кольоровими плямами. А потім вирішіть, у який конверт ви хочете їх покласти. Розподіліть ці листочки.

Тепер згадайте найдорожче для вас – моменти і події свого життя, людей, предмети, місця. Зобразіть їх на листочках і розподіліть по конвертах. Можливо, у сейф,а, може, поки ви думали, у вас змінилося до цього ставлення, і ви перекладаєте якусь цінність в іншу коробку.

Тепер подумайте про те, що у вашому житті є не дуже і потрібне, але і викинути з життя, з пам’яті, душі шкода. Намалюйте це на листочках і помістіть на «горище». Але, можливо, ви зміните своє ставлення, і тоді помістіть у якісь інші конверти.

Тепер вам потрібно буде запечатати конверти. Але спочатку подумайте, чи все на місці, адже перекласти вже не вдасться. Наприклад, конверт зі сміттям ми викинемо, а конверт-«горище» доведеться відправити в найдальший кут вдома або і справді віднести в сарай або на горище. Запечатайте їх. Встаньте і киньте свої сміттєві конверти ось у цей сміттєвий пакет. Тепер я його запечатаю скетчем. Після семінару я викину його на смітник. Решту конвертів візьміть додому і визначте кожному своє місце.

Обговорення.

  • Поділіться враженнями від виконання вправи, що значуще для вас у цій вправі?
  • Що було найскладніше зробити?

Психолог. Кожен із нас носить у своїй душі багато цінного і багато зайвого. І дуже важливо іноді наважитися і викинути все непотрібне, що заважає і заново відчути цінність важливого. Тільки попередньо потрібно подумати, щоб відрізнити одне від іншого.

 

Вправа «Часом я балую себе» (10 хв.)

Мета: визначити особистісні ресурси щодо попередження професійного вигорання.

Психолог. Професійне вигорання виникає в результаті внутрішнього накопичення негативних емоцій без відповідної «розрядки» або «звільнення» від них.

Інструкція. Згадайте та складіть список справ, які ви виконуєте з метою викликати в себе саме позитивні емоції, задоволення, подбати про своє душевне здоров’я та трохи побалувати себе.

Коли списки будуть готові, учасниці повинні зазначити, як часто вони роблять те, що написано на аркуші. Після цього пропонується обговорити й висловити власну думку щодо того, наскільки важливо іноді зробити що-небудь приємне собі.

Далі по черзі кожна учасниця на плакаті «Часом я балую себе» один із своїх найбільш ефективних способів приємностей собі.

Обговорення:

Які способи побалувати себе вам найбільше сподобалися?

Які способи у подальшій діяльності ви могли б використовувати?

Ваші відчуття під час виконання цієї вправи.

 

Релаксаційна вправа «Залишити симптоми під деревом» (5 хв.)

Мета: зняття м’язового та фізичного напруження.

Психолог пропонує учасницям сісти зручніше й заплющити очі. Лунає спокійна музика, психолог читає тихим голосом:

«Зараз почнеться цікава, приємна прогулянка. Ви йдете лісом. Озираєтеся навкруги, спостерігаєте за птахами, навіть можете побачити білку чи зайця. Ви відчуваєте спокій і задоволення. Урешті сідаєте під деревом і відпочиваєте. Вам добре та зручно, виз оптимізмом думаєте про своє майбутнє життя. Спадає на думку: можна залишити всі хворобливі симптоми, що турбували вас останнім часом; тут, у лісі, під цим деревом. Ви починаєте прибирати їх із власного тіла та свідомості. Бачите нору між корінням дерева, куди їх можна запроторити, і починаєте складати всі свої неприємні симптоми, від яких ви хотіли б звільнитися, у цей отвір. Ви берете ці симптоми в руки. Прибираєте їх з усіх частин свого тіла та з голови. Ви знімаєте всі свої болі, тривоги, депресії, незручні звички чи позиції та складаєте їх туди. А потім відчуваєте абсолютну свободу від них. Ви розслаблюєтеся на якийсь час і готуєтеся до повернення додому. Ви залишили свої симптоми під тим деревом і повільно йдете, повертаючись до початкового місця перебування з дивним відчуттям, повні енергії, упевненості в собі та в щасливому й успішному майбутньому. Ви готові повернутися до свого нормального стану. На душі значне полегшення – відчуття свіжості, прилив сил та оптимізму».

 

Зворотній зв'язок (10 хв.)

Мета: рефлексія участі у семінарі.

 

 

 

 

Використана література

 

  1.               Наталія Уласік, Юлія Костюченко. 30 хвилин позитиву. Розвивальна програма. – ст. 4 – 24, Психолог,  № 11, листопад 2018.
  2.               Олена Усатенко. Саморегуляція емоційних станів. Тілесно-орієнтована  програма занять. – ст. 12 – 25, Психолог, № 13 – 14, липень 2018.
  3.               Як зберегти психоемоційне здоров’я вчителя. Програма для педагогічних працівників загальноосвітніх навчальних закладів (тематична вкладка), ст. 1 – 23, Психолог, № 21 – 22, листопад 2017.

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
28 березня 2019
Переглядів
947
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку