Під час семінару-практикуму педагоги ознайомлюються з компонетами "професійної компетентності", а сособливо із "психологічною компетентністю". Також під час семінару педагоги мають можливість згадати вікову періодизацію та виконати професійний квест. До семінару є ще мультимедійна презентація
СЕМІНАР-ПРАКТИКУМ
«ПСИХОЛОГІЧНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ПЕДАГОГА ЯК ПЕРЕДУМОВА ОРГАНІЗАЦІЇ ЕФЕКТИВНОГО НАВЧАННЯ»
Соколова А.С.
2018/2019 н.р.
«Психологічна компетентність педагога як передумова організації ефективного навчання»
Завдання семінару:
Компетенція (від лат. compete — домагаюся; відповідаю, підходжу) - знання і досвід у тій чи іншій галузі. Слово «компетентність» походить від латинського «competens», що в перекладі означає належний, здібний.
Під професійною компетентністю педагога слід розуміти таку пошукову діяльність учителя, коли на основі бази знань, умінь, навичок та усвідомленого розуміння своєї ролі в суспільстві, безперервного самовдосконалення й саморозвитку особистості він забезпечує оптимальний варіант організації навчально-виховного процесу з метою формування творчої особистості.
На думку А. Макаренка, оволодіти педагогічною майстерністю може кожний педагог за умови цілеспрямованої роботи над собою. Вона формується на основі практичного досвіду.
Сам термін «ключові компетентності» вказує на те, що вони є «ключем», підставою для інших, більш конкретних і предметно зорієнтованих.
Що таке «ключові компетентності»? «Компетенція» в перекладі з латини означає коло питань, у яких людина добре обізнана, має знання та досвід.
Педагогічна компетентність учителя - це єдність його теоретичної та практичної готовності до здійснення педагогічної діяльності.
За аналізом праць науковців можна визначити такі ключові компоненти професійної компетентності.
1.Інформаційна компетентність, яка передбачає володіння інформаційними технологіями, уміння опрацьовувати різні види інформації. Серед них уміння й навички роботи з друкованими джерелами, уміння здобувати інформацію з інших джерел, переробляти її відповідно до цілей і завдань педагогічного процесу.
2.Комунікативна компетентність це вміння вступати в комунікацію (спілкування), бути зрозумілим, спілкування без обмежень. Ці вміння допомагають зрозуміти інших (учнів, учителів, батьків).
3.Продуктивна компетентність — це вміння працювати, отримувати результат, приймати рішення та відповідати за них. Більшість науковців серед ключових компетенцій учителя на перше місце ставлять саме продуктивну компетентність.
4.Автономізація на компетентність — це здатність до саморозвитку, творчості, самовизначення, самоосвіти, конкурентоспроможність. Адже вчитель, перш за все, вчиться сам, це вічний учень.
5.Моральна компетентність це готовність, спроможність і потреба жиги за традиційними моральними нормами.
6.Психологічна компетентність це здатність використовувати психологічні засоби навчання в організації взаємодії в освітній діяльності.
7.Предметна компетентність, до змісту якої входить володіння певними засобами навчання у сфері навчального процесу (спеціальність). Це сукупність умінь і навичок, необхідних для стимулювання активності як окремих учнів, так і колективу в цілому. До неї належить уміння вибирати правильний стиль і тон у спілкуванні, управляти увагою дітей, темпом діяльності.
8.Соціальна компетентність — це вміння жиги та працювати з оточенням.
9.Математична компетентність — це вміння працювати з числами, числовою інформацією.
10.Особисті якості вчителя (одна з найголовніших складових професійної компетентності) — доброзичливість, чуйність, урівноваженість, толерантність, рефлексія, людяність.
Вправа «Витинанка» (5 хв.)
Мета: сприяти формуванню позитивної самооцінки й усвідомленню унікальності кожної людини.
Інструкція: У вас у руках серветка. Складіть її навпіл. Відірвіть правий куток. Знову складіть навпіл. Відірвіть лівий куток (і т.д.). А тепер розгорніть свої витинанки. Бачите, у кожного з вас витинанки різні. А чому? Адже інструкції були однакові для всіх. Тому що всі різні. І учні (діти) з якими ми працюємо також різні. Вони по-різному сприймають інформацію, по-різному мислять.
Крім того навчання в школі охоплює три вікових періоди. Для кожного віку є певні особливості, провідний вид діяльності.
Вправа «Вікові особливості» (15 хв.)
Педагоги в групах повинні заповнити таблицю (Додаток 1)
Назвіть віковий період, провідну діяльність та особливості психіки дітей відповідного віку:
|
Роки |
Провідна діяльність |
Особливості психіки |
Молодший шкільний вік |
|
|
|
Підлітковий вік |
|
|
|
Старший шкільний вік |
|
|
|
Відповіді
Професійний квест (10 хв.)
Учитель часто потрапляє в ситуації, коли йому негайно слід знайти правильне рішення. Піл час аналізу таких ситуацій ми схвалюємо свої дії чи, навпаки, висловлюємо своє незадоволення. Давайте зараз спробуємо оцінити поведінку у запропонованих ситуаціях (Додаток 2).
Вправа «Закінчіть вислови» (10-15 хв.)
Вправу можна проводити фронтально, відповіді виводяться на екран, або по групам. По закінченню групи зачитують речення та звіряються із відповідями
Заключна частина. Підведення підсумків
Шановні колеги, ми плідно попрацювали. Дякуємо вам за співпрацю, терпіння й активну участь.
Бажаємо вам енергійних і обдарованих учнів, бо кожен із них це неповторна особистість
ДОДАТОК 3
МОЛОДШИЙ ШКІЛЬНИЙ ВІК
6–10 РОКІВ
НАВЧАННЯ
ПОЧАТКОВЕ ФОРМУВАННЯ ХАРАКТЕРУ ТА ПОЗИЦІЇ ШКОЛЯРА
НЕВІДПОВІДНІСТЬ МІЖ ЗНАННЯМ МОРАЛЬНИХ НОРМ І ПОВЕДІНКОЮ
НЕВМІННЯ ВРАХОВУВАТИ СВОЇ МОЖЛИВОСТІ
ПІДЛІТКОВИЙ ВІК
11–15 РОКІВ
ПОЧУТТЯ ДОРОСЛОСТІ
НАВЧАННЯ ТА ОСОБИСТІСНЕ СПІЛКУВАННЯ У ПРОЦЕСІ СУСПІЛЬНО КОРИСНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
ОСОБИСТІСНЕ СПІЛКУВАННЯ В ПРОЦЕСІ СУСПІЛЬНО КОРИСНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ТА НАВЧАННЯ
ПРАГНЕННЯ САМОСТІЙНОСТІ
КРИТИЧНІСТЬ МИСЛЕННЯ
ПРАГНЕННЯ СПІЛКУВАННЯ
СТАТЕВЕ ДОЗРІВАННЯ, ІНТЕРЕС ДО ПРОТИЛЕЖНОЇ СТАТІ
НЕВРІВНОВАЖЕНІСТЬ
ПІДВИЩЕНА ЗБУДЛИВІСТЬ
СТАРШИЙ ШКІЛЬНИЙ ВІК
15–17 РОКІВ
НАВЧАЛЬНО-ПРОФЕСІЙНА ДІЯЛЬНІСТЬ
УСВІДОМЛЕННЯ ГРОМАДСЬКИХ ПРАВ ТА ОБОВ’ЯЗКІВ
ФОРМУВАННЯ САМОСВІДОМОСТІ
САМОВИЗНАЧЕННЯ
ПРАГНЕННЯ САМОВИХОВАННЯ
САМОПІЗНАННЯ
САМОВДОСКОНАЛЕННЯ
КРИТИЧНЕ СТАВЛЕННЯ ДО ДОРОСЛИХ
ПСИХОСЕКСУАЛЬНІ ОРІЄНТАЦІЇ