«Світ емоцій та почуттів дитини» Конспект тренінгового заняття для вихователів

Про матеріал
«Світ емоцій та почуттів дитини» Конспект тренінгового заняття для вихователів Мета й завдання: - ознайомити з методами і прийомами, які стимулюють появу позитивних емоцій у дітей; - навчити вербалізувати емоції і почуття; - формувати і розвивати вміння керувати емоціями. Очікувані результати: - вихователі отримають інформацію про способи розвитку емоційної сфери дитини; - зрозуміють, наскільки їхні слова і дії впливають на емоційну сферу дошкільників; - вмітимуть застосовувати методи і прийоми, які стимулюють появу позитивних емоцій у дітей. ОРІЄНТОВНА ТРИВАЛІСТЬ: 2 години.
Перегляд файлу

КЗ «ПЕРВОМАЙСЬКИЙ ЗАКЛАД ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

(ЯСЛА-САДОК) №14 «БАРВІНОК» КОМБІНОВАНОГО ТИПУ ПЕРВОМАЙСЬКОЇ МІСЬКОЇ  РАДИ  ХАРКІВСЬКОЇ  ОБЛАСТІ»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«Світ емоцій та почуттів дитини»

Конспект тренінгового заняття для вихователів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

        Підготувала

  Практичний психолог

          Кіпоть Наталя Миколаївна

 

 

 

 

 

 

 

2021 р.

 «Світ емоцій та почуттів дитини»

Конспект тренінгового заняття для вихователів

Мета й завдання:

  • ознайомити з методами і прийомами, які стимулюють появу позитивних емоцій у дітей;
  • навчити вербалізувати емоції і почуття;
  • формувати і розвивати вміння керувати емоціями.

Очікувані результати:

  • вихователі отримають інформацію про способи розвитку емоційної сфери дитини;
  • зрозуміють, наскільки їхні слова і дії впливають на емоційну сферу дошкільників;
  • вмітимуть застосовувати методи і прийоми, які стимулюють появу позитивних емоцій у дітей.

ОРІЄНТОВНА ТРИВАЛІСТЬ: 2 години.

 

ХІД

Знайомство

Мета: зумовлювати в учасників позитивні емоції, налаштовувати на подальшу роботу.

Матеріали: аркуші паперу, кольорові олівці або фломастери – для кожного учасника.

Хід: практичний психолог роздає учасникам матеріали для творчості. Кожен учасник протягом 5 хв. Малює те, що найбільше характеризує його, дає змогу більше дізнатися про нього. Коли час сплине, учасники по черзі відрекомендуються, демонструють свої малюнки й коротко пояснюють те, що вони зобразили.

Запитання для обговорення:

  • Чи легко було підібрати те, що найбільше вас характеризує?
  • Які емоції ви відчували під час малювання?
  • Чиї малюнки вас здивували?

 

Інформаційне повідомлення «Емоційна сфера дитини»

 

Вправа «Пригадай емоцію»

Мета: навчити керувати власними емоціями за допомогою візуалізації.

Хід: практичний психолог пропонує учасникам пригадати й описати найяскравіші переживання у їхньому житті – «Уявіть, що певна приємна ситуація, яка колись трапилася із вами, повторилася і ви знову відчуваєте радість/щастя/захоплення/здивування. Спробуйте передати свій стан за допомогою міміки: зобразіть ту саму усмішку, блиск в очах. Відчуйте цей стан усім тілом. Намагайтеся утримати й запам’ятати ці фізичні прояви позитивних емоцій, щоб потім, за бажанням, відтворити їх знову».

Запитання для обговорення:

  • Які образи найлегше вдалося відновити?
  • Що вам допомогло створити уявні образи?
  • Яку роль відіграє візуалізація у саморегуляції емоційного стану?

 

Тематична руханка

«Передай емоцію по колу»

Мета: навчити виражати свій стан за допомогою міміки, активізувати учасників.

Хід: практичний психолог пояснює, що вираз обличчя – дзеркало емоційного стану. Кожен рух емоції відображаються на нашому обличчі, а емоція скорочує мімічні м’язи. Тривалість вираження емоції залежить від її сили. На обличчі емоції відображаються 1-5 с. Тривалі емоції здебільшого сигналізують про сильні почуття. Найвиразніше переживання відображається в очах і голосі.

Відтак практичний психолог пропонує учасникам «передати» одне одному різні емоції. Для цього учасники стають кружка. Той, хто починає вправу, повертається до свого сусіда праворуч і «передає» йому якусь емоцію, приміром радість. Цей учасник «передає» її своєму сусіду праворуч і так далі, доки емоція не повернеться до того, хто починав вправу. Так само по колу учасники передають й інші емоції – злість, сум, страх, відразу тощо.

Запитання для обговорення:

  • Чи легко було відображати й передавати емоції?
  • Яку емоцію було найважче передати?
  • Чи виникали у вас якісь спогади, коли ви передавали емоції?

 

Вправа «Сніжки»

Мета: навчитися швидко реагувати у ситуації, коли емоції переповнюють.

Матеріали: крейда або мотузка, старі газети та /або журнали, непотрібний папір.

Хід: практичний психолог малює на підлозі лінію або кладе мотузку. Учасники об’єднуються у дві команди й стають одна напроти одної по обидва боки мотузки, на відстані 1-1,5 м від неї. Практичний психолог розкладає командам аркуші паперу або старі газети. За сигналом «Почали!» учасники зминають папір «сніжки» й кидають їх у бік іншої команди. Завдання обох команд – закинути якомога більше «сніжок» на територію суперника. За сигналом «Стоп» учасники мають швидко зупинитися. Виграє та команда, на чиїй території буде менше «сніжок».

Запитання для обговорення:

  • Які емоції у вас наразі переважають?
  • Чи легко було зупинитися, коли прозвучала команда «Стоп»? Чому?
  • Чи часто в житті трапляються ситуації, коли вам важко стримати свої емоції?

 

Вправа «Вербалізація емоцій»

Мета: налагоджувати контакт, навчити вербалізувати почуття – власні та іншої людини, адекватно виражати емоційний стан.

Хід: учасники сідають кружка. Той, хто починає вправу, намагається здогадатися, у якому стані перебуває учасник праворуч, й озвучує йому свої припущення: «Здається, що ти зараз спокійний і зацікавлений тим, що відбувається», «Ти маєш втомлений, млявий вигляд» тощо. Відтак учасник, про чий стан йдеться, розповідає, що він відчуває у цей момент: «Так, я спокійний і зацікавлений» або «Ні, я зараз переймаюся домашніми справами». Після цього він сам пробує визначити, у якому стані перебуває учасник праворуч, і слухає його відповідь. Наступні учасники роблять те саме.

Запитання для обговорення:

  • Як ви визначали емоційний стан колеги? На які ознаки ви орієнтувалися?
  • Чи легко вам розмовляти про свій емоційний стан? А про емоційний стан колеги?
  • Як ви вважаєте, чи потрібно говорити співрозмовнику про його емоції?
  • Чи завжди ви говорите про те, що відчуваєте? Як це позначається на вашому емоційному стані, взаєминах із оточенням?

 

Робота в групах «Що зумовлює негативні емоції у вихователів»

Мета: з’ясувати, які дії дітей спричиняють у вихователів негативні емоції.

Матеріали: бланки з Таблицею 1, паперові смужки 4-5 рівних кольорів – за кількістю учасників.

Хід: практичний психолог пропонує учасникам по черзі підійти до нього і витягнути по одній смужці, а відтак об’єднатися у групи за кольорами смужок. Фахівець роздає кожній групі бланк і пропонує заповнити його протягом 5 хв. Коли час вийде, групи презентують свої результати.

Дії дитини

Емоції, які виникають у вихователів

Реакції вихователів – слова та/або дії

Інакші способи відреагувати на дії дитини

Кусається

Роздратування, відчай

Затуляє дитині рота, висловлює своє незадоволення, весь час водить за руку

Пояснює чому так робити не можна, пропонує погризти сухарі, бублики. Розмовляє з батьками, щоб з’ясувати причину кусання.

Бігає під час заняття за столами

Роздратування, занепокоєння

Наказує сісти за стіл, змішує стояти в кутку, не звертає увагу

Пропонує індивідуальне завдання просить допомогти на занятті, пропонує усім дітям руханку, що передбачає зокрема біг на місці

Забирає іграшку в дитини

Роздратування, відчай

Наказує віддати дитині іграшку, висловлює своє незадоволення, радить іншим дітям не грати з цією дитиною

Пояснює, чому так робити не можна, пропонує знайти вільну іграшку, висловлює припущення на кшталт: «Ти, напевно, забув, що треба попросити погратися іграшкою».

Запитання для обговорення:

  • Як вам працювалося у групах?
  • Що ви робили у групі? Завдяки чому ви виконали завдання?
  • Чи виникали у групі суперечки?
  • Які емоції переважали в учасників групи під час роботи над завданням?

 

Вправа «Емоції дітей упродовж дня»

Мета: з’ясувати, чому в дітей переважають ті чи ті емоції під час режимних моментів.

Матеріали: аркуш паперу, прості олівці – для кожного учасника.

Хід: практичний психолог по черзі називає режимні моменти в ЗДО, а кожен учасник зображає смайлик із емоцією, яка переважає у дітей під час того чи іншого моменту – радість, злість, сум, страх, відраза тощо.

По завершенні кожен учасник рахує кількість смайлів із позитивними й негативними емоціями, щоб відзначити, які емоції переважають у дітей подовж дня в ЗДО.

Запитання для обговорення:

  • Чи легко було визначити емоції, які переважають у дітей під час режимних моментів?
  • Які емоції переважають у дітей упродовж дня у ЗДО?
  • - Під час яких режимних моментів спостерігаємо найбільше різноманіття проявів емоцій у дітей?
  • Які причини такого різноманіття?

 

Робота у групах «Методи і прийоми, які стимулюють позитивні емоції у дітей»

Мета: актуалізувати знання, ділитися досвідом.

Матеріали: бланки з таблицею 2, паперові смужки 4-5 різних кольорів – за кількістю учасників.

Хід: учасники по черзі підходять до практичного психолога й витягують по смужці, а відтак об’єднуються у групи за кольорами смужок. Фахівець роздає кожній групі бланк і пропонує заповнити його. Через 5 хв групи презентують свої результати.

Режимні процеси

Методи і прийоми

Прийом дітей

Ритуал, що передбачає зустрічати дитину, яка заходить у кімнату, оплесками

Ранкова гімнастика

Музичний супровід із улюблених мультфільмів

Сніданок

Оригінальне сервірування столів

Ігри, підготовка до занять

Несподівані моменти, що зумовлюють здивування

Прогулянка, самостійна діяльність, індивідуальна робота

Яскрава наочність

Підготовка до обіду

Виставка результатів діяльності

Обід

Співання пісень, хорове промовляння віршів

Сон

Спокійний музичний супровід

Підйом, оздоровлення й гігієнічні процедури

Руханки

Ігри, заняття, самостійна художня діяльність

Прийоми арт-терапії

Підвечірок

Звертання уваги на те, що дитина, яка правильно харчується, зростає сильною і здоровою

Індивідуальні заняття, розваги

Солодкі сюрпризи-нагороди, приміром печиво

Прогулянка, повернення додому

Ритуал прощання, що передбачає обіймати дитину, яка йде додому

 

Запитання для обговорення:

  • Чи легко було працювати у групі? Із якими труднощами ви зіткнулися?
  • Скільки методів і прийомів , вам вдалося пригадати? Чи всі із них ви використовуєте в роботі?
  • Які емоції переважали, коли ви виконували завдання?

 

Вправа «Аплодисменти»

Мета: закріпити позитивні емоції.

Хід: учасники і практичний психолог стають кружка. Практичний психолог по черзі просить вийти у центр 5 учасників, а решта учасників аплодує їм. Коли усі побувають у центрі, практичний психолог дякує за роботу всій групі.

 

Вправа-рефлексія «Сьогодні мені сподобалося»

Мета: розвивати навички самоаналізу, навчити озвучувати свої почуття та емоції.

Хід: учасники по черзі діляться враженнями від заняття й відповідають на запитання практичного психолога –

  • Що нового ви дізналися під час заняття?
  • Якою була емоційна атмосфера у групі?
  • Що найбільше сподобалося під час заняття? А що не сподобалося?


Дії дитини

Емоції, які виникають у вихователів

Реакції вихователів – слова та/або дії

Інакші способи відреагувати на дії дитини

Кусається

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Бігає під час заняття за столами

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Забирає іграшку в дитини

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Режимні процеси

Методи і прийоми

Прийом дітей

 

 

 

Ранкова гімнастика

 

 

 

Сніданок

 

 

 

Ігри, підготовка до занять

 

 

 

Прогулянка, самостійна діяльність, індивідуальна робота

 

 

 

Підготовка до обіду

 

 

 

Обід

 

 

 

Сон

 

 

 

Підйом, оздоровлення й гігієнічні процедури

 

 

 

Ігри, заняття, самостійна художня діяльність

 

 

 

Підвечірок

 

 

 

Індивідуальні заняття, розваги

 

 

 

Прогулянка, повернення додому

 

 

 

 

 

 

 

«Світ емоцій та почуттів дитини»

Конспект тренінгового заняття для вихователів

Мета й завдання:

  • формувати і розвивати вміння керувати емоціями.
  • з’ясувати, чому в дітей переважають ті чи ті емоції під час режимних моментів.
  • з’ясувати, які дії дітей спричиняють у вихователів негативні емоції.
  • навчитися швидко реагувати у ситуації, коли емоції переповнюють.
  • актуалізувати знання щодо методів і прийомів, які стимулюють позитивні емоції у дітей, ділитися досвідом.
  • закріпити позитивні емоції.

Очікувані результати:

  • вихователі отримають інформацію про способи розвитку емоційної сфери дитини;
  • зрозуміють, наскільки їхні слова і дії впливають на емоційну сферу дошкільників;
  • вмітимуть застосовувати методи і прийоми, які стимулюють появу позитивних емоцій у дітей.

ОРІЄНТОВНА ТРИВАЛІСТЬ: 1,5 години.

 

ХІД ЗАНЯТТЯ

Привітання. Рукостискання по колу

Мета: розвивати командний дух, допомагати усвідомити, що злагоджені дії кожного – запорука якісного результату роботи.

Хід: учасники стають кружка. Ведучий починає гру – стискає руку учаснику ліворуч від себе. Цей учасник передає рукостискання своєму сусіду ліворуч і так далі, доки естафета не повернеться до ведучого. Виконання учасники мають за певний проміжок часу. Його вираховують за формулою: А/2-1=В, де А – кількість учасників, В – час у секундах, відведений для виконання завдань.

Приміром, у грі бере участь 16 учасників, відповідно 16/2-1=7 секунд.

Зазвичай під час першої спроби учасники не вкладаються у визначений час, запізнюються на 2-3 секунди. Утім, під час повторного виконання, учасники починають розуміти, що кінцевий результат залежить від злагоджених дій кожного, і починають прискорюватися.

 

Інформаційне повідомлення.

Емоція (хвилюватися, збуджувати) – психічне відображення навколишнього світу в формі короткочасних переживань людини. Емоції виражають ставлення людини до дійсності, власних дій  та поведінки оточення, її реакції на внутрішні й зовнішні подразники.

Емоції супроводжують будь-яку активність людини. Вираз обличчя – дзеркало емоційного стану. Кожен рух емоції відображаються на нашому обличчі, а емоція скорочує мімічні м’язи. Тривалість вираження емоції залежить від її сили. На обличчі емоції відображаються 1-5 с. Тривалі емоції здебільшого сигналізують про сильні почуття. Найвиразніше переживання відображається в очах і голосі.

Емоції – природне явище, тож не варто їм опиратися. Кожна емоція – ресурс. Щоб створити її, організм витрачає енергію. Тож коли людина починає протистояти своїм емоціям, вона витрачає залишки енергії на внутрішню боротьбу.

Людина, яка вміє керувати своїми емоціями та розпізнавати почуття інших, впевнена  у власних силах, зберігає спокій під час проблемних ситуацій і ефективно комуні кує з оточенням. Саме здатність розпізнавати та розуміти власні емоції, наміри, мотивацію та бажання й почуття інших, називають емоційним інтелектом.

Управління емоціями – вміння, яке можна і потрібно опановувати і розвивати. Перший крок – навчатися розпізнавати свої емоції. Для цього людина має звернути увагу на те, що відбувається довкола неї, намагатися зрозуміти, як вона до цього ставиться, спостерігати, як пов’язані почуття та поведінка – її власні та інших людей. Усвідомлення емоції передує її вираженню.

 

Вправа «Словник емоцій»

Мета: пригадати назви емоцій.

Хід: ведучий пропонує скласти словник емоцій, який відображатиме емоційний досвід групи. Учасники називають слова, які позначають емоції та почуття, а ведучий – записує слова на фліпчарті.

  • Що відчуває людина, яка має ухвалити важливе рішення? (Збентеження, хвилювання, сум злість).

Обговорення: здебільшого учасники називають негативні емоції. Тож наприкінці вправи ведучий може запитати:

  • Як ви вважаєте,чому в «словнику» більше негативних, ніж позитивних емоцій?
  • Які емоції спонукають людину працювати, займатися творчістю, допомагати?
  • Які емоції виснажують, роблять людину слабкою, позбавляють мотивації?

 

Вправа «Передай емоцію»

Мета: показати, наскільки складно зрозуміти іншу людину.

Хід: учасники стають у шеренгу. Той, хто стоїть останнім, має передати решті учасників певну емоцію за допомогою міміки. Він кладе руку на плече учаснику, що стоїть попереду, і коли обертається, показує емоцію. Учасник «зчитує» цю емоцію і так само передає її далі. Наприкінці вправи усі порівнюють емоції, які показували перший і останній учасник у шерензі. Відтак ведучий підводить учасників до думки, що не всі і не завжди здатні правильно зрозуміти емоційний стан оточення. Крім цього, нерідко люди здаються іншим не такими, якими хочуть і сприймають себе.

 

Вправа «Емоції дітей упродовж дня»

Мета: з’ясувати, чому в дітей переважають ті чи ті емоції під час режимних моментів.

Матеріали: аркуш паперу, прості олівці – для кожного учасника.

Хід: практичний психолог по черзі називає режимні моменти в ЗДО, а кожен учасник зображає смайлик із емоцією, яка переважає у дітей під час того чи іншого моменту – радість, злість, сум, страх, відраза тощо.

По завершенні кожен учасник рахує кількість смайлів із позитивними й негативними емоціями, щоб відзначити, які емоції переважають у дітей подовж дня в ЗДО.

Запитання для обговорення:

  • Чи легко було визначити емоції, які переважають у дітей під час режимних моментів?
  • Які емоції переважають у дітей упродовж дня у ЗДО?
  • - Під час яких режимних моментів спостерігаємо найбільше різноманіття проявів емоцій у дітей?
  • Які причини такого різноманіття?

 

Робота в групах «Що зумовлює негативні емоції у вихователів»

Мета: з’ясувати, які дії дітей спричиняють у вихователів негативні емоції.

Матеріали: бланки з Таблицею 1, паперові смужки 4-5 рівних кольорів – за кількістю учасників.

Хід: практичний психолог пропонує учасникам по черзі підійти до нього і витягнути по одній смужці, а відтак об’єднатися у групи за кольорами смужок. Фахівець роздає кожній групі бланк і пропонує заповнити його протягом 5 хв. Коли час вийде, групи презентують свої результати.

Дії дитини

Емоції, які виникають у вихователів

Реакції вихователів – слова та/або дії

Інакші способи відреагувати на дії дитини

Кусається

Роздратування, відчай

Затуляє дитині рота, висловлює своє незадоволення, весь час водить за руку

Пояснює чому так робити не можна, пропонує погризти сухарі, бублики. Розмовляє з батьками, щоб з’ясувати причину кусання.

Бігає під час заняття за столами

Роздратування, занепокоєння

Наказує сісти за стіл, змішує стояти в кутку, не звертає увагу

Пропонує індивідуальне завдання просить допомогти на занятті, пропонує усім дітям руханку, що передбачає зокрема біг на місці

Забирає іграшку в дитини

Роздратування, відчай

Наказує віддати дитині іграшку, висловлює своє незадоволення, радить іншим дітям не грати з цією дитиною

Пояснює, чому так робити не можна, пропонує знайти вільну іграшку, висловлює припущення на кшталт: «Ти, напевно, забув, що треба попросити погратися іграшкою».

Запитання для обговорення:

  • Як вам працювалося у групах?
  • Що ви робили у групі? Завдяки чому ви виконали завдання?
  • Чи виникали у групі суперечки?
  • Які емоції переважали в учасників групи під час роботи над завданням?

 

Вправа «Сніжки»

Мета: навчитися швидко реагувати у ситуації, коли емоції переповнюють.

Матеріали: крейда або мотузка, старі газети та /або журнали, непотрібний папір.

Хід: практичний психолог малює на підлозі лінію або кладе мотузку. Учасники об’єднуються у дві команди й стають одна напроти одної по обидва боки мотузки, на відстані 1-1,5 м від неї. Практичний психолог розкладає командам аркуші паперу або старі газети. За сигналом «Почали!» учасники зминають папір «сніжки» й кидають їх у бік іншої команди. Завдання обох команд – закинути якомога більше «сніжок» на територію суперника. За сигналом «Стоп» учасники мають швидко зупинитися. Виграє та команда, на чиїй території буде менше «сніжок».

Запитання для обговорення:

  • Які емоції у вас наразі переважають?
  • Чи легко було зупинитися, коли прозвучала команда «Стоп»? Чому?
  • Чи часто в житті трапляються ситуації, коли вам важко стримати свої емоції?

 

Робота у групах «Методи і прийоми, які стимулюють позитивні емоції у дітей»

Мета: актуалізувати знання, ділитися досвідом.

Матеріали: бланки з таблицею 2, паперові смужки 4-5 різних кольорів – за кількістю учасників.

Хід: учасники по черзі підходять до практичного психолога й витягують по смужці, а відтак об’єднуються у групи за кольорами смужок. Фахівець роздає кожній групі бланк і пропонує заповнити його. Через 5 хв групи презентують свої результати.

Режимні процеси

Методи і прийоми

Прийом дітей

Ритуал, що передбачає зустрічати дитину, яка заходить у кімнату, оплесками

Ранкова гімнастика

Музичний супровід із улюблених мультфільмів

Сніданок

Оригінальне сервірування столів

Ігри, підготовка до занять

Несподівані моменти, що зумовлюють здивування

Прогулянка, самостійна діяльність, індивідуальна робота

Яскрава наочність

Підготовка до обіду

Виставка результатів діяльності

Обід

Співання пісень, хорове промовляння віршів

Сон

Спокійний музичний супровід

Підйом, оздоровлення й гігієнічні процедури

Руханки

Ігри, заняття, самостійна художня діяльність

Прийоми арт-терапії

Підвечірок

Звертання уваги на те, що дитина, яка правильно харчується, зростає сильною і здоровою

Індивідуальні заняття, розваги

Солодкі сюрпризи-нагороди, приміром печиво

Прогулянка, повернення додому

Ритуал прощання, що передбачає обіймати дитину, яка йде додому

 

Запитання для обговорення:

  • Чи легко було працювати у групі? Із якими труднощами ви зіткнулися?
  • Скільки методів і прийомів , вам вдалося пригадати? Чи всі із них ви використовуєте в роботі?
  • Які емоції переважали, коли ви виконували завдання?

 

Вправа «Аплодисменти»

Мета: закріпити позитивні емоції.

Хід: учасники і практичний психолог стають кружка. Практичний психолог по черзі просить вийти у центр 5 учасників, а решта учасників аплодує їм. Коли усі побувають у центрі, практичний психолог дякує за роботу всій групі.

 

Вправа-рефлексія «Сьогодні мені сподобалося»

Мета: розвивати навички самоаналізу, навчити озвучувати свої почуття та емоції.

Хід: учасники по черзі діляться враженнями від заняття й відповідають на запитання практичного психолога –

  • Що нового ви дізналися під час заняття?
  • Якою була емоційна атмосфера у групі?
  • Що найбільше сподобалося під час заняття? А що не сподобалося?

 

docx
Додано
26 жовтня 2022
Переглядів
4207
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку