Семінар-тренінг особистісного росту «Адаптація молодого психолога»

Про матеріал
Семінар-тренінг особистісного росту «Адаптація молодого психолога» Мета: підвищити професійний рівень молодих спеціалістів-психологів, допомогти їм усвідомити необхідність позитивного самозмінення власної особистості, актуалізувати процес самопізнання та визначити свою програму самореалізації й особистісного розвитку.
Перегляд файлу

Семінар-тренінг особистісного росту

 «Адаптація молодого психолога»

 

Попова Ольга Леонідівна, практичний психолог Красноградського ліцею №1 ім.О.І.Копиленка Красноградської міської ради Харківської області

 

Мета: підвищити професійний рівень молодих спеціалістів-психологів, допомогти їм усвідомити необхідність позитивного самозмінення власної особистості, актуалізувати процес самопізнання та визначити свою програму самореалізації й особистісного розвитку.

Матеріали: плакат «Правила роботи групи», плакат «Портрет сучасного психолога», плакат «Телеграма», газета безкоштовних оголошень «Вирішуємо проблеми», фломастери, білий папір А4, липкі стікери у формі квіточок, запис спокійної музики.

Тривалість: 1 год.

Хід роботи

Вступне слово психолога (2 хвилини)

     Доброго дня, шановні колеги! Рада Вас вітати в стінах нашої школи. Але спочатку хочу привітати всіх з Новим роком! Побажати здоров’я, кохання і щастя. Хочу поділитися рецептом на цілий рік. Беремо у рівних дозах завзяття, оптимізм, любов, доброзичливість, турботу. Додаємо розуміння керівництва, позитив, налаштованість на успіх. Все змішуємо і вживаємо щодня!

     А сьогодні ми поговоримо про адаптацію молодих психологів. У наш час зростають вимоги до особистості психолога-професіонала. Я хочу, щоб зараз кожен із вас запитав у себе: «Який я психолог? Чого хочу досягти у своїй професії? Що можу? А чому ще треба вчитися? Психологу, який прагне до особистісного зростання і самовдосконалення, не обійтися без тренінгових занять, які для нього можуть бути програмою розвитку. Тому починаємо.

 

Знайомство. Вправа «Мій герб» (10 хвилин)

Мета: познайомити учасників між собою, налаштувати їх на роботу; розвивати навички самопредставлення.

  Психолог. Був у давнину звичай зображувати на брамах замків та щитах  лицарів родовий герб і девіз. У наш час герб – це емблема держави, зображена на печатках і грошових одиницях. Це частина державного прапора. Зараз кожен із вас створить свій герб, напише своє ім’я та девіз, який відображає ваше життєве або професійне кредо за поданим алгоритмом.

  1. Дві речі, які ви робите добре.
  2. Свій найбільший успіх.
  3. Місце відпочинку і спокою для вашої душі.
  4. Що вам найбільше подобається у своїй роботі?
  5. Ваше життєве кредо.          Презентація робіт.

       Запитання для обговорення:

- Що ви відчували, коли створювали свій герб? Що ви відчували, коли його презентували? Чи легко було презентувати себе? Для чого ми створювали свій герб? Що нового дізналися?

Вправа «Правила нашої групи» (3 хвилини)

Мета: прийняти правила для ефективної роботи групи під час тренінгу.

  Психолог.  Для того, щоб наша група працювала плідно, щоб кожен учасник почувався комфортно і міг діяти ефективно, нам потрібно прийняти правила групи.

Правила роботи групи

  1. «Тут і зараз». Всі висловлювання повинні стосуватися теми.
  2. Добровільність і активність. Можеш не виконувати всі завдання, але проявити себе можна лише через активне виконання завдань.
  3. Слухай уважно, нікого не перебивай. Пам’ятай, що ви всі зібрались тут, щоб бути почутими.
  4. Чесність і правдивість. Тільки та відповідь правильна, яка насправді відображає твою думку, твої почуття.
  5. Конфіденційність. Не обговорюй за межами групи надану інформацію. Все, що тут відбувається, стане нашою таємницею.
  6. Доброзичливість у ставленні до інших.
  7. Я-висловлювання. Говори від свого імені і про свої почуття.
  8. Прийняття. Приймай себе та інших такими, які вони є.
  9. Виконання будь-якого завдання – важлива й відповідальна справа.

        Правила обговорюються, записуються і приймаються голосуванням усієї групи.

 

Очікування. Вправа «Квіткова галявина» (6 хвилин)

Мета: виявити і сформулювати очікування учасників тренінгу.

     Психолог. Нашу психологічну роботу можна уявити як мальовничу галявину, де ми набуваємо досвід, то йдучи протоптаними широкими дорогами, то блукаючи стежками особистих пошуків, то виходячи на яскраві, освітлені нашим покликанням галявини, щоб розпалити з колегами вогнище надії, взаємоповаги та розуміння. Зараз ви запишете свої очікуванні на квіточках, по черзі проговорите їх, а потім розташуєте на нашій галявині.

 

Мозковий штурм «Портрет сучасного психолога» (4 хвилини)

Мета: з’ясувати уявлення учасників про важливі риси психолога.

Психолог. Розвиток професіоналізму багато в чому залежить від самої людини, від її ставлення до себе і до світу, до інших людей, від способу використання особистісних ресурсів. І як тут не згадати притчу про одну людину, яка вирішила змінити світ. Але світ такий великий, а вона така маленька! Тоді вона вирішила змінити своє місто. Але місто таке велике, а вона така маленька! Тоді вона вирішила змінити свою родину. Але родина у неї така велика, самих дітей з десяток. Тоді ця людина вирішила змінити те єдине, що їй змінити до снаги – саму себе.

       А зараз давайте створимо портрет сучасного психолога. Яким він повинен бути, які мати риси характеру? (Професіоналізм, тактовність, відкритість, емпатійність, толерантність, відповідальність, об’єктивність, креативність, компетентність, уміння слухати і чути, комунікабельність, комунікативність, контактність, привітність, товариськість, вихованість, гуманність, доброта, самовладання, чуйність, уважність, спостережливість, оптимізм, психологічна інтуїція).

 

Вправа-повідомлення «Як створити собі позитивний імідж?» (3 хвилини)

  Психолог. У нашій професії імідж має особливе значення, тому що завжди сприймається  як приклад, його дуже прискіпливо оцінюють учні.

     Позитивний імідж включає зовнішню та внутрішню привабливість. До зовнішньої привабливості належать:

  • уміння добирати й носити одяг і зачіску;
  • наявність гарних манер.

Внутрішня привабливість означає:

  • мистецтво подобатися людям;
  • уміння правильно будувати спілкування;
  • наявність потрібних для позитивного іміджу рис особистості;
  • уміння розуміти людей;
  • уміння впливати на них;
  • уміння виглядати перед людьми належним чином.

   Одяг є нашою візитівкою. Він має бути стриманим, зручним, не суперечити загальноприйнятим вимогам пристойності. Ідеальною формою одягу є костюм або сукня, що підкреслює професійні, особисті риси й офіційність стосунків з учнями. Правильне  колірне рішення одягу сприятиме створенню творчого іміджу. Найкращі кольори – це темно-синій (допомагає зосередитися), коричневий стабілізує, сірий нейтралізує поганий настрій.

      Найменш підходящими кольорами виявилися рожевий (викликає незначне підвищення настрою), жовто-зелений (умиротворює, бадьорить), жовтий (радує, веселить). Це кольори для відпочинку. Кольори визначені для однотонної тканини без малюнка або різних варіантів смужок.

      Светр для ділової жінки протипоказаний.

      Туфлі рекомендують вибирати на каблуці близько 4 сантиметрів чорного, коричневого, сірого або бежевого кольорів.

     Панчохи тільки натуральних тілесних кольорів.

     Зачіска повинна бути акуратною, простою, волосся – середньої довжини.

     Психологи стверджують, що темне волосся сприяє діловому авторитету, а світле – популярності.

     Найкраща косметика – та, яку ніхто не бачить.

     Ювелірні вироби: що менше, то краще.

   Мовлення є показником педагогічної культури, способом вираження і самоствердження особистості. А.Макаренко зазначав, що вчитель повинен говорити так, щоб діти відчували в його словах волю, культуру, особистість.

 

Вправа «Оголошення в газету» (10 хвилин)

Мета: дати можливість усвідомити значення якостей психолога-професіонала.

    Психолог. Зараз я редактор особливої газети безкоштовних оголошень. Вона називається «Вирішуємо проблеми». Складіть рекламу своєї професії як фахівця з 3-5 речень. Вона може бути жартівливою, серйозною, але обов’язково такою, щоб люди хотіли прийти до вас на прийом. Робіть як забажаєте. Лише пам’ятайте, що реклам буде багато, і вам треба потурбуватися, щоб саме ваша привернула увагу людей.

       Далі розміщуємо оголошення в газету. Кожен учасник читає всі оголошення. Яке сподобалось найбільше, відмічаємо.

Обговорення. Чим характеризувалася реклама, яка набрала найбільшу кількість голосів? Що в ній було такого, чого не вистачало іншим рекламам?

    

Вправа «Особистісне зростання психолога» (10 хвилин)

Мета: дати можливість учасникам реалізувати себе в інтелектуальній, емоційній, фізичній, духовній і соціальній сферах.

    Психолог. Об’єднаємось у дві групи: сніжинка і Снігуронька. Кожна група отримує завдання скласти невелику програму особистісного зростання психолога за п’ятьма умовними сферами життєдіяльності людини: інтелектуальною, емоційною, фізичною, духовною і соціальною.

    Представники груп презентують думку групи щодо реалізації психолога в цих галузях.

 

Гра «Свічка побажань» (5 хвилин)

Мета: розвивати почуття своєї значущості та унікальності.

    Психолог запалює свічку побажань, яка знаходиться в його руках. Доки вона горить, потрібно передавати її по колу, промовляючи при цьому побажання: «Я запалюю цей вогник і бажаю тобі, Інно, вірити в себе, в дітей, з якими ти працюєш; за будь-яких умов залишайся справжньою людиною. Бажай добра всьому живому – це перший крок до гармонії з собою. Пам’ятай, що всі перемоги починаються з перемоги над самим собою. Тому бажаю тобі перемог в усіх сферах твого життя».

 

Вправа «Телеграма» (7 хвилин)

Мета: отримати від кожного учасника коротку інформацію про враження від проведеного заняття.

        Психолог. Наше заняття завершується. Психолог роздає бланки «телеграм» і звертається до учасників із пропозицією скласти телеграму з 11 слів, яка містила б відповіді на такі запитання:

  • Що ви думаєте про проведене заняття? Чи здійснилися ваші очікування?  Що вам сподобалося? Що найбільше запам’яталося? Що було для вас важливим? Чого ви навчилися? Що нового про себе ви дізналися сьогодні?

    Далі він збирає телеграми, прикріплює їх на плакат «Телеграма» і зачитує. Учасники, прослухавши всі телеграми, визначають, яка з них їм найбільше сподобалася.

На завершення давайте поаплодуємо собі та іншим за плідну працю.

 

Список використаних джерел

 

1. Адміністратору школи. Тренінги з розвитку комунікативності вчителів / уклад. А.Г. Дербеньова, А.В. Кунцевська. – Х.: Вид. група «Основа», 2010. – 191 с. – (Серія «Тренінги в педагогічній практиці»).

2. Баранова Н.П. Тренінги для вчителів з педагогічної майстерності. – Х.: Вид. група «Основа», 2011. – 159 с.: іл., табл. - (Серія «Тренінги в педагогічній практиці»).

3.   Безпалько О. В. Культура життєвого самовизначення : інтегративний курс для учнів загальноосвіт. навч. закл. : метод. посіб. : в 3 ч. / О. Безпалько, М. Босенко, Р. Вайнола та ін.; – К. : Златограф, 2003. – Ч. 2. Середня школа. – 536 с.

4. Бех І.Д. Виховання особистості. Особистісно-орієнтований підхід: теоретикотехнологічні засади. – К. : Либідь, 2003. – 344 с.

5. Бондаренко О. М. Соціальна адаптація: сутність та її складники // Наукове пізнання: методологія та технологія. – 2002. - №10. – С.23-25.17. Власова О.І. Педагогічна психологія: [навч. посібник] / О.І. Власова. – К.: Либідь, 2005. – 400 с.

6.   Зимівець Н. В. Культура життєвого самовизначення : інтегративний курс для учнів загальноосвіт. навч. закл.: метод. посіб. : в 3 ч. Ч. 3 / Н. В. Зимівець. – Київ : Златограф, 2004. – 317 с.

7. Моделювання психолого-педагогічного супроводу освітнього процесу: від теорії до практики [Текст] / Автори-уклад. О.О. Заріцький, Є.В. Афоніна, Н.В. Міщенко. – Слов’янськ: Витоки, 2018. – 158 с. 50.

8. Моляко В. О. Психологічна готовність до творчої праці / В.О. Моляко. – Київ : Знання, 1989. – 198 с.

9. Кондрашова Л. В., Моральна психологічна готовність студента до вчительської діяльності, Київ, "Вища школа", 1987., -56с.

10.     Основи практичної психології / В.Панок, Т.Титаренко, Н.Чепелєва та ін.: Підручник. – К.: Либідь, 2003. – 536с.

11.    Сергєєнкова О. П. Вибір стратегії розвитку професійної індивідуальності : Психодіагностика у професії : навч. посіб./ О. П. Сергєєнкова. – К.: Наук. світ, 2004. – 86 с.

12.    Сергєєнкова О. П.Самопізнання : навч. посіб. / О. П. Сергєєнкова. – К.: Вид. центр КНЛУ, 2003. – 184 с.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Чуприна Тетяна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
6 грудня 2022
Переглядів
741
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку