Майстер –клас для педагогів Сенсорно-інтегративна логотерапія в роботі з дошкільниками
За останній час в Україні різко зросла кількість дітей, які мають порушення психофізичного розвитку. Рівень проявів відхилень у психофізичному розвитку дітей різноманітний: від неявно виражених до яскраво виражених випадків, що призводять, як наслідок, до мовленнєвих порушень дитини, які у свою чергу відображаються на її інтелектуальній діяльності та впливають на особистісний розвиток дитини в цілому.
Дошкільників, котрі страждають порушеннями вищих психічних функцій, зокрема мовлення, сягає 20 – 25%. Більш як у 30% дітей у ранньому віці виявляються мовленнєві розлади різної тяжкості (алалія, загальне недорозвинення мовлення, затримка мовленнєвого розвитку, дизартрії тощо). При правильно підібраній корекційній роботі деякі з цих розладів із віком компенсуються.
Сучасна логопедія знаходиться в постійному пошуку шляхів вдосконалення освітнього процесу навчання і розвитку дітей, зокрма з дітьми-логопатами. Упровадження інноваційних логопедичних технологій є новою сходинкою освітнього процесу, адже добре відомо, що без мовлення не буває людини. А тому перш за все було визнаечно основні структурні компоненти, принципи професійної діяльності та модель взаємодії вчителя логопеда в умовах інклюзивної освіти. Орієнтуючись на основні засади Базового компонента - державного стандарту дошкільної освіти, де визначена одна із базисних характеристик дитини – мовленнєва комптентність.
Відомо, що для успішного розвитку дитини важлива її здатність сприймати і обробляти інформацію, яка надходить до нас ззовні, яку повідомляє її тіло і органи чуття.
Сенсорна інтеграція – це несвідомий процес у головному мозку, який організує та фільтрує сенсорну інформацію (отриману від органів чуття), та дозволяє усвідомлено та адаптивно реагувати на цю інформацію. Тобто, все, що ми отримуємо від органів почуттів, надходить в мозок, обробляється там, видається нам у вигляді деякого знання про предмет – що ж це таке, якими властивостями воно володіє і наскільки небезпечно для організму або навпаки корисно. Чим правильніше працюють сенсорні системи, тим більше достатньої інформації отримує мозок і видає більше адекватних відповідей. . Метод сенсорно-інтегративної терапії активно застосовується при порушенняхсенсорної обробки у дітей з психофізичними порушеннями.
Метод сенсорно-інтегративної логотерапії доречно застосовувати, якщо дитина має такі особливості у розвитку мовлення:
- відсутність або недорозвинення мовлення у дітей при нормальному слуху і первинно збереженому інтелекті;
- різні форми відсутності мовлення (алалія, затримка мовленнєвого
розвитку, системні порушення мовлення у дітей з порушеннями
емоційно-вольової сфери, інтелекту), тяжкі порушення вимовної сторони
мовлнення (дизартрії, апраксія тощо);
- порушення концентрації уваги;
- порушення слухового і зорового сприйняття;
- труднощі засвоєння послідовності артикуляційних рухів і відтворення артикуляційних поз;
- порушення звуко-складової структури слів;
- порушення засвоєння лексико-граматичних компонентів мовлення;
- неможливість інтегрувати сенсорну інформацію, що надходить
через сенсорні системи (візуальну, звукову, нюховую, смакову, тактильну, вестибюлярну і пропріорецептивну).
Комплекси сенсорно-інтегративної
артикуляційної гімнастики
Ці комплекси дають можливість додаткової опори на «базові» види чутливості, що дає позитивну динаміку при дізартричних порушеннях, апраксіях.
Дітей захоплює цікавий сюжет і нетрадиційні матеріали, які часто мають смак, запах і нетипову структуру (солодка соломка, варення, часточки
апельсина, чупа-чупс, пробки, нитки, намистини і багато іншого)
Наведений прийом роботи дає дитині потік різноманітних по
силі та напрямку відчуттів. В результаті відбувається стимуляція
нервової системи, поліпшується сенсорна інтеграція. У поєднанні з
традиційними методами розвитку мовлення (розвиток дихання, слухового
сприйняття, розуміння мовлення, мовленнєвого наслідування, створення
мовленнєвого середовища тощо) відбувається позитивна динаміка в мовленнєвому розвитку дитини.
Комплекс сенсорно-інтегративної
артикуляційної гімнастики
«Морські пригоди»
Ми пропонуємо Вам виконати сенсорно-інтегративну артикуляційну гімнастику «Морські пригоди».
1. «Товстий» капітана - «худенький» юнга Давайте надуємо щічки і покажемо:
2. Вуса капітана
- Подивіться, які гарні вуса у нашого капітана. Давайте і ми зробимо такі, (тримати трубочку коктельну між губою і носом)
3.Русалонька - Подивіться за борт! Скільки там русалок! А Ви зможете ухопити Русалоньку за хвіст?
(тримати гілочку укропа губами)
-Один, два, три, чотири, п’ять - можете Русалоньку відпускать!
4.Масаж язика Треба відпочити нашим язичкам, покладіть їх на нижню губу а ми помасажуємо
-Ось. Поряд пропливає риба-голка
5. Ковтання
Так, починається шторм. Відкрили ротики від подиву та жаху і завмерли, відчуваємо, яка водичка потрапляє Вам до ротика? І гарно
ковтаємо - краплина солоної води з піпетки до рота (СОЛОНА)
6.Масаж горішками
Треба викотити бочки на палубу (масаж горішками щічок)
7.Розвиток дихання( хмаринки-ватні кульки)
«Розганяємо хмари», щоб швидше дістатися до берега - здування вати з долоні на звук «С» (маленька, середня, велика)
8. Розвиток дихання.Вітрила
Візьміть вітрила(малюнки з серветками)
«Роздуваємо вітрила». Що ж ми тут знаходимо? - вдих носом - видих ротом, щоб побачити малюнок треа дути на серветку.Бачимо острів. Це говорить нам про те, що берег близько.
Артикуляційна гімнастика - це необхідна складова занять з розвитку мовлення і мовленнєвої взаємодії. Готує мовний апарат до артикуляційних укладів звуків, розвиває м’язову силу органів артикуляції.
Сенсорна інтеграція - це процес, під час якого нервова система отримує інформацію від усіх рецепторів почуттів (зір, слух, смак, тактильні відчуття, нюх).
Поєднанню артикуляційної гімнастики і сенсорної інтеграції допомагає тематичне планування, що дає змогу включити комплекси в групові заняття. Важливо, що вправи виконуються без використання дзеркала спираючись тільки на сенсорні почуття.