26 серпня о 18:00Вебінар: Навчання в умовах пандемії: рекомендації ООН та світовий досвід

Сенсорно-інтегративна логотерапія в роботі з дошкільниками

Про матеріал
Поєднанню артикуляційної гімнастики і сенсорної інтеграції допомагає тематичне планування, що дає змогу включити комплекси в групові заняття. Важливо, що вправи виконуються без використання дзеркала спираючись тільки на сенсорні почуття. Артикуляційна гімнастика - це необхідна складова занять з розвитку мовлення і мовленнєвої взаємодії. Готує мовний апарат до артикуляційних укладів звуків, розвиває м’язову силу органів артикуляції. Сенсорна інтеграція - це процес, під час якого нервова система отримує інформацію від усіх рецепторів почуттів (зір, слух, смак, тактильні відчуття, нюх).
Перегляд файлу

           Майстер –клас  для педагогів                                                                                                                                                     Сенсорно-інтегративна логотерапія в роботі з дошкільниками

 

За останній час в Україні різко зросла кількість дітей, які мають порушення психофізичного розвитку. Рівень проявів відхилень у психофізичному розвитку дітей різноманітний: від неявно виражених до яскраво виражених випадків, що призводять, як наслідок, до мовленнєвих порушень дитини, які у свою чергу відображаються на її інтелектуальній діяльності та впливають на особистісний розвиток дитини в цілому.

Дошкільників, котрі страждають порушеннями вищих психічних функцій, зокрема мовлення, сягає 20 – 25%. Більш як у 30% дітей у ранньому віці виявляються мовленнєві розлади різної тяжкості (алалія, загальне недорозвинення мовлення, затримка мовленнєвого розвитку, дизартрії тощо). При правильно підібраній корекційній роботі деякі з цих   розладів із віком компенсуються.

Сучасна логопедія знаходиться в постійному пошуку шляхів вдосконалення освітнього процесу навчання і розвитку дітей, зокрма з дітьми-логопатами. Упровадження інноваційних логопедичних технологій є новою сходинкою освітнього процесу, адже добре відомо, що без мовлення не буває людини. А тому перш за все було визнаечно основні структурні компоненти, принципи професійної діяльності та модель взаємодії вчителя логопеда в умовах інклюзивної освіти. Орієнтуючись на основні засади Базового компонента - державного стандарту дошкільної освіти, де визначена одна із базисних характеристик дитини – мовленнєва комптентність.

Відомо, що для успішного розвитку дитини важлива її здатність сприймати і обробляти інформацію, яка надходить до нас ззовні, яку  повідомляє її тіло і органи чуття.

Сенсорна інтеграція – це несвідомий процес у головному мозку, який організує та фільтрує сенсорну інформацію (отриману від органів чуття), та дозволяє усвідомлено та адаптивно реагувати на цю інформацію. Тобто, все, що ми отримуємо від органів почуттів, надходить в мозок, обробляється там, видається нам у вигляді деякого знання про предмет                                                                                                                                   – що ж це таке, якими властивостями воно володіє і наскільки             небезпечно для організму або навпаки корисно. Чим правильніше          працюють сенсорні системи, тим більше достатньої інформації отримує  мозок і видає більше адекватних відповідей. .                                                                             Метод сенсорно-інтегративної терапії активно застосовується при порушенняхсенсорної обробки у дітей з психофізичними порушеннями.

 

Метод сенсорно-інтегративної логотерапії доречно застосовувати, якщо дитина має такі особливості у розвитку мовлення:

 

- відсутність або недорозвинення мовлення у дітей при нормальному слуху і первинно збереженому інтелекті;

- різні форми відсутності мовлення (алалія, затримка мовленнєвого

розвитку, системні порушення мовлення у дітей з порушеннями

емоційно-вольової сфери, інтелекту), тяжкі порушення вимовної сторони

мовлнення (дизартрії, апраксія тощо);

- порушення концентрації уваги;

- порушення слухового і зорового сприйняття;

- труднощі засвоєння послідовності артикуляційних рухів і відтворення артикуляційних поз;

- порушення звуко-складової структури слів;

- порушення засвоєння лексико-граматичних компонентів мовлення;

- неможливість інтегрувати сенсорну інформацію, що надходить

через сенсорні системи (візуальну, звукову, нюховую, смакову, тактильну, вестибюлярну і пропріорецептивну).

 

           Комплекси сенсорно-інтегративної    

                  артикуляційної гімнастики

Ці комплекси дають можливість додаткової опори на «базові» види чутливості, що дає позитивну динаміку при дізартричних порушеннях, апраксіях.  

 Дітей захоплює цікавий сюжет і нетрадиційні матеріали, які часто мають смак,                                                                                                                             запах і нетипову структуру (солодка соломка, варення, часточки

апельсина, чупа-чупс, пробки, нитки, намистини і багато іншого)

Наведений прийом роботи дає дитині потік різноманітних по

силі та напрямку відчуттів. В результаті відбувається стимуляція

нервової системи, поліпшується сенсорна інтеграція. У поєднанні з

традиційними методами розвитку мовлення (розвиток дихання, слухового

сприйняття, розуміння мовлення, мовленнєвого наслідування, створення

мовленнєвого середовища тощо) відбувається позитивна динаміка в мовленнєвому розвитку дитини.

 

                Комплекс сенсорно-інтегративної                         

                     артикуляційної гімнастики                                                                       

                               «Морські пригоди»

Ми пропонуємо Вам виконати сенсорно-інтегративну артикуляційну гімнастику «Морські пригоди».

1. «Товстий» капітана -  «худенький» юнга                                                                                      Давайте надуємо щічки і покажемо:

  •       «товстого» капітана,
  •       а тепер втягнемо щічки «худенький» юнга.

2. Вуса капітана

- Подивіться, які гарні  вуса у нашого капітана. Давайте і ми зробимо такі, (тримати трубочку коктельну  між губою і носом)

3.Русалонька                                                                                                                                                 - Подивіться за борт! Скільки там русалок!                                                      А Ви зможете ухопити Русалоньку за хвіст?

(тримати гілочку укропа губами)

-Один, два, три, чотири, п’ять - можете Русалоньку відпускать!

             

                 4.Масаж язика                                                                                                                               Треба відпочити нашим язичкам, покладіть їх на нижню губу а ми помасажуємо

-Ось. Поряд пропливає риба-голка

  • біля нас пропливає «Риба голка» - масаж язика коктельной трубочкою

(солодке)

  • А, ось морський їжачок
  • а поряд побачили «Морського їжака» - масаж язика виделкою виконують самостійно (кисле)
  • О-О-О, на двигається шторм!

                       5.  Ковтання

Так, починається шторм. Відкрили ротики від подиву та жаху і завмерли, відчуваємо, яка водичка потрапляє Вам до ротика? І гарно

ковтаємо - краплина солоної води з піпетки до рота (СОЛОНА)

                     6.Масаж горішками                                                                                                                                                               

 

Треба викотити бочки на палубу        (масаж горішками щічок)

                     7.Розвиток дихання( хмаринки-ватні кульки)

 

  • Щось багато хмаринок  зібралося. Мабуть сьогодні берега не дістанемось. Нам треба обов’язково тільки сьогодні
  • Ну розганяйте хмари і роздувайте вітрила!

«Розганяємо хмари», щоб швидше дістатися до берега - здування вати з долоні на звук «С» (маленька, середня, велика)

                       8. Розвиток дихання.Вітрила                                                                                                                       

       Візьміть вітрила(малюнки  з серветками)

«Роздуваємо вітрила». Що ж ми тут знаходимо? - вдих носом - видих ротом, щоб побачити малюнок  треа дути на серветку.Бачимо острів. Це говорить нам про те, що берег близько.

Артикуляційна гімнастика - це необхідна складова занять з розвитку мовлення і мовленнєвої взаємодії. Готує мовний апарат до артикуляційних укладів звуків, розвиває м’язову силу органів артикуляції.

Сенсорна інтеграція - це процес, під час якого нервова система отримує інформацію від усіх рецепторів почуттів (зір, слух, смак, тактильні відчуття, нюх).

Поєднанню артикуляційної гімнастики і сенсорної інтеграції допомагає тематичне планування, що дає змогу включити комплекси в групові заняття. Важливо, що вправи виконуються без використання дзеркала спираючись тільки на сенсорні почуття.

 

 

docx
Пов’язані теми
Логопедія, Методичні рекомендації
Інкл
Додано
13 травня
Переглядів
98
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку