Огляд будови травної системи.

Про матеріал
На уроці використано: гру « Біологічна мозаїка» ,вправу «Розумний куб»,вправу «Шпаргалка з помилками». 
Перегляд файлу

Тема уроку: Огляд будови травної системи.

Мета:

навчальна: ознайомити учнів з біологічним значенням травлення; вивчити особливості будови травної системи; ознайомити учнів із загальним планом будови органів травлення та визначити функції, які вони виконують; ознайомити  учнів з травними залозами та ферментами; переконатися у відповідності будови й функції травної системи; продовжувати формувати вмін­ня встановлювати зв'язок будо­ви і функцій органа;

розвиваюча: розвивати самостій­не логічне мислення; вміння ро­боти аналіз та висновки; працю­вати з підручником та схемами у зошиті; продовжити формування навичок встановлення причинно-наслідкового зв’язку між будовою і виконуваної функцією; застосування отриманих знань на практиці при виконанні завдань; вміння працювати творчо; логічно мислити і міркувати; доводити свою точку зору;

виховна: виховувати в учнів розу­міння і необхідність дотримання правил раціонального харчування; виробляти вміння засто­совувати їх у життєвій практиці; продовжити формування дбайливого ставлення до свого здоров’я.

Основні поняття й терміни: травлен­ня, травні залози, ферменти, травний канал.

Обладнання: таблиця та модель лю­дини «Органи травлення», мультимедійний проектор, презентація « Подорож по травній системі ».

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Методи і методичні прийоми: робота з підручником і з таблицями, розповідь, гра « Біологічна мозаїка»,  вправи «Розумний куб»,«Шпаргалка з помилками», прийом «Проблемне питання» та «Мікрофон», метод «Позначки», робота в  групах, творчі завдання

Очікувані  результати

Учень/учениця:
розпізнає (на малюнках, фотографіях, муляжах):
- органи травлення;

- елементи зовнішньої будови зубів;

оперує термінами:

- травлення, травна система, травний тракт, травні залози, ферменти, всмоктування

називає:

- органи травної системи;
- травні залози;

характеризує:

- функції органів травлення;

- будову та функції зубів;

 

Хід уроку

Травлення було й залишається однією

з найбільших таємниць існування людини.

С. Сміт

І. Організаційний момент

Психологічний настрій

Я рада бачити ваші обличчя, ваші посмішки, і думаю, що цей день принесе вам радість, спілкування один з одним. Сядьте зручно, закрийте очі і повторюйте за мною: «Я в школі, я на уроці. Я радію цьому. Увага моя зростає.  Пам’ять моя міцна. Голова мислить ясно. Я хочу вчитися. Я працюю ».

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Гра « Біологічна мозаїка» :

– Основні поживні речовини — ... (білки, жири, вуглеводи).

– Травлення здійснюється за рахунок... (травних соків).

– Активними їх роблять – ...    ( Ферменти ).

– Ферменти це ... ( біологічні каталізатори).

– Білки розщеплюються до... (амінокислот).

– Жири розщеплюються до... (жирних кислот і глі­церину).

– Складні вуглеводи розщеплюються до... (глюкози).

– Речовини, які прискорюють процеси травлення…( ферменти)

2. Вправа «Розумний куб». 

Запитання на гранях куба:

1. Що таке травлення?

2. Від чого залежать енергетичні витрати організму людини?

3. Яке значення білків як поживних речовин для організму людини?

4. Яке значення вуглеводів як поживних речовин для організму людини?

5. Яке значення жирів як поживних речовин для організму людини?

6. Яке значення мінеральних речовин як поживних речовин для організму людини?

3. Вправа «Шпаргалка з помилками».

Учні пропонують одне одному (сусідові по парті) підготовлену вдома «шпаргалку з помилками» для знаходження та виправлення помилок.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

      «Жив собі... шматок дерева». Так по­чинається одна стародавня казка. Невгамовна фантазія Карло Коллоді при­вела його героя, дерев'яного чоловічка Піноккіо, у... шлунок гігантської аку­ли. Це була драматична й захоплююча історія. Піноккіо мав пройти чималий шлях органами травлення чудовись­ка, проминувши і шлунок, і стра­вохід, і глотку, пробитися в ротову порожнину й вистрибнути на волю.  Сьогодні  на уроці ми вирушимо в протилежно­му напрямку. Щоб дізнатися якою системою подорожував Піноккіо розв’яжемо кросворд. 

1

 

 

 

т

 

 

 

 

2

р

 

 

 

 

 

3

 

 

 

а

 

 

 

 

 

4

5

в

 

 

 

л

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

е

 

 

 

 

7

 

 

 

н

 

 

 

8

 

 

 

 

 

н

 

 

9

 

 

 

 

 

я

 

 

1. Орган дихальної системи, у якому розташовані голосові зв’язки.

2. Орган дихальної системи, що є продовженням гортані.

3. Сукупність процесів, внаслідок яких відбувається поглинання організмом кисню і виділення вуглекислого газу.

4. Дихальний рух, у результаті якого дихальні шляхи заповнюються повітрям.

5. Парний орган дихальної системи, у якому відбувається газообмін між атмосферним повітрям і організмом.

6. Легеневі пухирці.

7. Орган дихальної системи, який, розгалужуючись, утворює дерево.

8. Запалення легень.

9. Захисний рефлекс, завдяки якому з носової порожнини видаляються речовини, які подразнюють.

Відповіді: 1 – гортань; 2 – трахея; 3 – дихання; 4 – вдих; 5 – легені;  6 – альвеоли; 7 – бронхи; 8 – пневмонія; 9 – чхання.

Отже, по вертикалі ми отримали назву системи органів,  якою подорожував Піноккіо (Травлення).

Прийом « Проблемне питання»

– Як ви думаєте, чому їжа, введена прямо в кров викликає смерть, а проходячи через травну систему, засвоюється клітинами? Чому речовини, придатні для їжі, наприклад, молоко або курячий бульйон, введені безпосередньо в кров, викликають загибель людини? Поміркуйте! Чи може людина прожити без травлення?

  (Вони є чужорідними і тому можуть привести до загибелі. Щоб витягти з них енергію їжа повинна розщепиться на речовини, які можуть бути засвоєні організмом.)

IV. Повідомлення теми уроку

Пригадайте.

– Що таке травна система?

(Травна система – система органів у багатоклітинних тварин, призначена для переробки й видобування з їжі поживних речовин, усмоктування їх у кров і виділення з організму неперетравлених залишків.)

– Із чого складається травна система у ссавців?

(Травна система складається з травного каналу й розміщених за його межами залоз, секрет яких надходить до травного каналу.)

– Які травні залози характерні для тварин? (Печінка, підшлункова, слинні залози.)

Думаю ви вже зрозуміли, що сьогодні тема нашого уроку пов ̓язана з травленням –  тема уроку «Огляд будови травної системи».

В роботі нам допоможе вислів давньогрецького філософа і вченого Арістотеля: «Розум полягає не лише у знаннях, але й у вмінні застосовувати ці знання».

V. Вивчення нового матеріалу.

План уроку

1.Поняття травлення. Значення травлення.

А – основні процеси травлення

Б – види травлення

2. Будова травної системи

А – будова травного каналу

Б – особливості травних залоз

3. Функції травної системи

1. Поняття травлення

Травлення людини сукупність фізичних і хімічних процесів, що здійснюють переміщення й перетворення складних речовин на прості з подальшим їх всмоктуванням у кров і лімфу та видаленням неперетравлених решток.

А – основні процеси травлення (Розповідь вчителя.)

1. Фізична обробка їжі

2. Хімічні перетворення їжі

3. Всмоктування їжі

4. Переміщення їжі

5. Видалення решток

Б – види травлення

Внутрішньоорганізмове травлення

  • автолітичне травлення – травлення у новонароджених упродовж перших 4–5 місяців, здійснюється завдяки ферментам материнського молока
  • порожнинне травлення відбувається за участю травних ферментів, в порожнині шлунково-кишкового тракту
  • пристінкове травлення  відбувається дуже швидко  за допомогою ферментів на поверхні клітин ворсинок (у тонкому кишечнику)
  • симбіонтне травлення  здійснюється  за участю ферментів бактерій і одноклітинних твариноподібних (в товстому кишечнику )
  •  внутрішньоклітинне травлення ( тільки в лейкоцитах , ба здатні до фагоцитозу)
  1. Будова травної системи

А – будова травного каналу

Самостійна робота з підручником, метод «Позначки»

Запитання для опрацювання

– Яка будова травної системи людини?

Учні роблять позначки олівцем на полях під час самостійного опрацювання теоретичного матеріалу:

«V» – інформація підтверджує попередні знання учнів;

«+» – нова інформація для учня;

«–» – інформація суперечить знанням учнів;

«?» – незрозуміла інформація, яка потребує додаткового пояснення.

Проекція зображення на екран

Після опрацювання учні обговорюють незрозумілу під час читання інформацію, яка потребує додаткового пояснення. Учитель узагальнює й коригує відповіді учнів, використовуючи демонстраційні матеріали і одночасним заповненням таблиці.

Травна система людини

травний канал

допоміжні органи

ротова порожнина→ глотка→ стравохід→ шлунок→ тонкий→ товстий відділи кишечнику→ пряма кишка→ анальний отвір

  1. зуби;
  2.  язик;
  3. травні залози:
    • слинні
    • печінка
    • жовчний міхур
    • підшлункова залоза

Стінка травного каналу складається  з оболонок:

Кожна з них побудована певним типом тканин і виконує свої функції в процесах травлення.

Оболонки

травного каналу

Функції:

1. Внутрішня (Слизова оболонка))

 секреторна:

  • виділяє слиз (захищає від механічного пошкодження твердими частками їжі та полегшує її просування.
  • виділяють травні ферменти, гормони

всмоктування продуктів травлення та знезараження

2. М’язова оболонка

– просування й перемішування їжі

– регулює переміщення їжі та забезпечуює її рух тільки в  одному напрямку.

3. Зовнішня оболонка

утворена сполучною тканиною

– захищає травний канал від різних впливів.

ЦІКАВО ЗНАТИ! Ферменти, які перетравлюють їжу, здатні перетравлювати і тканини власного тіла. Запобігає цьому те, що більшість синтезованих ферментів виділяється в неактивному стані й активними стають лише в порожнині травного каналу. Слиз також захищає стінку травного каналу від дії травних ферментів.

Б – особливості травних залоз

Травні залози мають протоки, якими в порожнини травного каналу потрапляють секрети, необхідні для травлення. Залози (слинні, підшлункова залоза,  печінка).

Травні ферменти – біологічно активні речовини, здебільшого біл­кової природи,  що утворюються в клітинах травних залоз і розщеплюють їжу в травному каналі. Їх поділяють на три основні групи:

протеази – розщеплюють білки до амінокислот

ліпази – розщеплюють жири до жирних кислот і гліцеролу

амілази – розщеплюють складні вуглеводи до простих вуглеводів.

Активність травних ферментів залежить від чинників, зокрема температури та кислотності середовища (рН).

3. Функції травної системи

Робота в  групах

( вчитель ділить клас на групи, кожна з яких отримує одне завдання).

Завдання для груп: Дайте відповідь   на запитання використовуючи матеріал підручника.( с.40 )

– В чому  полягає секреторна  та рухова функція травної системи?

– В чому  полягає всмоктувальна та захисна функція травної системи?

– В чому  полягає видільна та регуляторна функція травної системи?

Відповіді груп записуються в таблицю «Основні функції травної системи»

Функції:

Характеристика функції

1. Рухова функція

забезпечує жування, ковтання, рухи  по кишечнику

виведення неперетравлених решток назовні.

2. Секреторна функція

забезпечує виділення травних соків і слизу, гормонів, які регулюють діяльність травної системи.

3.Всмоктувальна

функція

всмоктування з травної системи в кров й лімфу води,

 поживних  речовин, розчинних  солей , вітамінів

4.Захисна функція

знешкодженні мікроорганізмів та шкідливих сполук

5.Видільна

   функція

виведенням з організму неперетравлених решток та деяких продуктів обміну речовин

6.Регуляторна

       функція

здійснюється гормонами

– печінки в теплорегуляції організму,

– апендикса – в імунній регуляції.

VI. Узагальнення і закріплення знань

1. Прийом « Мікрофон»

– Що таке травлення?

– Яку роль в травленні відіграють ферменти?

– На які відділи поділений травний канал?

– Які функйії виконує травна система?

2. Виберіть одну правильну відповідь

1.  Позначте функцію травної системи, яка полягає в механічній обробці їжі:

а) рухова; б) секреторна; в) видільна; г) всмоктувальна.

2.  Позначте функцію травної системи, що полягає в утворенні й виділенні сли­ни: а) рухова; б) секреторна; в) розщеплення; г) всмоктувальна.

3.  Виберіть ознаку, характерну для видільної функції травної системи: а) утво­рення ферментів, травних соків (шлункового, кишкового), слини, жовчі; б) ви­ведення з організму деяких продуктів обміну речовин; в) просування їжі травним трактом; г) всмоктування білків, жирів, вуглеводів.

3. Установіть правильну послідовність органів, які утворюють травний ка­нал, починаючи з ротової порожнини: а) пряма кишка з анальним отвором;

б)  глотка; в) ротова порожнина; г) тонкий кишечник; д) стравохід; е) шлунок;

є) товстий кишечник.

4. Тестові завдання

1. М’язова оболонка травного каналу утворена:

А  двома шарами непосмугованих м’язів

Б  двома шарами посмугованих м’язів

В  одним шаром непосмугованих м’язів

Г  одним шаром посмугованих м’язів, іншим – непосмугованих

2. Зовнішня оболонка травного каналу утворена:

А  сполучною тканиною

Б  війчастим епітелієм   

В  залозистим епітелієм

Г  посмугованими м’язами

3. Орган, у якому утворюються і виділяються травні соки, що беруть участь у травленні:

А  нирка                       

Б  печінка                    

В  селезінка

Г  серце

VІІ. Рефлексія уроку.

Підведемо підсумки уроку.

 Вправа «Мікрофон».

                 Мені було корисно …..

   Для мене було недостатньо інформації про ….

   Я хочу дізнатися про …

   Мене здивувало …

VІІІ. Домашнє завдання. Вивчити параграф підручника § 8

1. Творче завдання. Як пов’язані між собою будова органів травлення і функції, які вони виконують? 1. Чи може відбуватися процес травлення за відсутності ферментів? 2. Чим відрізняються хімічні реакції, що відбуваються поза живими істотами, від біохімічних процесів, які відбуваються в організмі?

 

 

doc
Додано
11 січня 2023
Переглядів
760
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку