Середньовічне місто. Всесвітня історія - 7 клас

Про матеріал
Розробка уроку з елементами інтерактивних методів начання. Робота у групах, використовуються методи "Ланцюг асоціацій", "Мозковий штурм", "Відкритий мікрофон" та метод "Незакінченне речення". Робота з історичними картами та схемами "Боротьба міст з феодалами та її наслідки".
Перегляд файлу

Всесвітня історія. 7 клас

Тема: Середньовічне місто

Очікувані результати

Після уроку діти зможуть:

  • Називати основні стани середньовічного суспільства; характерні ознаки цехового ремесла;
  • Показувати на карті центри ремесла і торгівлі, основні торговельні шляхи Середньовіччя;
  • Пояснювати і застосувати поняття: «цех», «гільдія», «лихварство», «міська комуна», «буржуа», «бюргери», «магістрат», «ратуша», «магдебурзьке право», «патриціат», «плебс»;
  • Описувати середньовічне місто;
  • Визначити причини, сутність і наслідки виникнення міст;
  • Аналізувати історичні джерела.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: мультимедійна презентація, підручник, атлас, карта, ілюстраційний матеріал.

Хід уроку

  1. Організаційний момент уроку

Повідомлення теми та цілей уроку

  1. Актуалізація опорних знань

Метод «Ланцюг асоціацій»

  • Поміркуйте над такими поняттями, як «комуна», «шедевр», «ярмарок», «бюргерство», «ратуша»

Учитель демонструє  фрагмент відеоролика європейського середньовічного міста, і наголошує, що на цьому уроці про дуже цікавий період Середніх віків, коли на руїнах античного світу народжувалось нове суспільство.

  1. Вивчення нового матеріалу

Проблемне питання

  • Чи можна стверджувати, що за високими мурами зароджувалися відносини, які привели західноєвропейське суспільство до Нового часу?

Учитель: Після загибелі Західної Римської імперії і в результаті великого переселення народів багато міст було зруйновано, їхні площі заростали травою, міста практично припинили своє існування. Населення пішло по селах і Європа перетворилася на сільську країну. Краще було тим містам, які були резиденцією епіскопів, але й вони практично нічім  не нагадували центри античної культури. І лише з Х ст. на місці колишніх міст почали відроджуватися життя, знову починають виникати нові міста

Робота з історичною картою

Порівняти 2 історичні карти: Західної Європи в І ст. та Західної Європи в ХІV-XV cт.; покажіть і назвіть великі міста.

Робота з історичними документами

  1. Опрацюйте фрагмент документа.
  2. Як ви вважаєте, чому виникло це місто?
  3. Про що говорить той факт, що в місті будувалися заїжджені двори та готелі?

З розповіді про виникнення міста Брюгге(ІХ ст.)

Після цього для потреб мешканців замка почали з’їжджатися до воріт його моста торговці або продавці більш цінних речей, потім крамарі, потім власники заїжджих дворів, щоб нагодувати та дати притулок тим, хто вів торгові справи у присутності государя, який часто бував там, почали зводити будинки та влаштувати готелі, де розмішалися ті, хто не міг мешкати всередині замка. Увійшло у них у звичай говорити: «Йдемо до моста». Поселення тут настільки розрослося, що незабаром утворилося велике місто, яке й досі у просторіччі носить назву «міст», оскільки їхньою мовою «брюгге» означає «міст».

Робота в групах

1-ша група

  1. Визначити шляхи утворення середньовічних міст в Х- ХІІІ ст.
  2. Охарактеризувати причини появи нових міст у середньовічній Європі.
  3. Порівняти склад населення середньовічного міста з населенням міст Римської імперії.

Робота з схемою

Розглянути схему «Боротьба міст з феодалами та її наслідки»

  1. Як називалися міста, що отримали право самоврядування?
  2. Які пільги надавали сеньйори містам?
  3. Поясність значення середньовічної приказки «Міське повітря робить людину вільною.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2-га група

  1. Причини виникнення цехів, з’ясувати їх роль у житті міст.
  2. Визначити нові риси й особливості розвитку торгівлі в середньовічній Європі.
  3. Порівняти становище нового громадянина й селянина.

Завдання

  • Складіть кластер до поняття «лихвари»(учитель вивішує учнівські роботи на дошку для обговорення).

Випереджувальне завдання

Презентація учня «Подорож в середньовічне місто».

Запитання

  • Як ви вважаєте, у яких містах України збереглися будинки міських ратуш?

Обговорення за методом «Мозковий штурм»

  • Чим середньовічне місто відрізнялося від міста Нового часу?

Робота з поняттям

Магдебурзьке міське право – одна з найпоширеніших середньовічних правових систем міського самоврядування в Центральній Європі. Назва походить від назви міста Магдебург(земля Саксонія), яке 1235 року здобуло незалежність(самоврядування).

Робота з історичною картою

Розгляньте карту історичного атласу «Торгівельне ремесло країн Європи та Близького сходу в Х-ХV ст.»

Знайдіть і покажіть на карті:

  • Міста, що отримали право на самоврядування;
  • Основні торгові центри;
  • Напрямки середньовічної торгівлі.
  1. Узагальнення та систематизація знань

Гра «Так – чи ні»

  1. У Німеччині міста очолювали мери.(Ні)
  2. Городян судив міський суд.(Так)
  3. Щоб стати вільним, необхідно було прожити у місті півроку і два дні.(Ні)
  4. Міста, що звільнилися від влади сеньйора, називалися комунами.(Так)
  5. Щоб стати вільним, людина мала прожити в місті один рік і один день.(Так)
  6. Рада, що управляла містом, називалась мерією.(Ні)
  7. В Англії та Франції містами керували бургомістри.(Ні)
  8. В центрі міста розташувались ратуша і церква.(Так)

Прийом «Незакінчене речення»

  • Висловити свою думку щодо проблемного питання, поставленого на початку уроку:

Я вважаю, що можна стверджувати, що за високими мурами зароджувалися відносини, які привели західноєвропейської суспільство до Нового часу, тому що ...

або

Я вважаю, що не можна стверджувати, що за високими мурами зароджувалися відносини, які привели західноєвропейської суспільство до Нового часу, тому що ...

  1. Підсумкова рефлексія «Відкритий мікрофон»
  • Сьогодні на уроці ми вивчали…
  • Мені сподобалося…
  • Мені не сподобалося…
  • Було цікаво…
  • Я зрозумів…
  • Урок навчив мене…
  1. Домашнє завдання
  1. Опрацювати відповідний матеріал підручника.
  2. Скласти кросворд «Середньовічне місто».
docx
Додано
14 березня 2021
Переглядів
1914
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку