Розробка уроку:
«Середовище існування живих організмів»
Пізнаємо природу
6 клас
Підготувала
вчителька біології
Заполух Т.М.
2024 р.
Тема: Середовище існування живих організмів
Мета: розширити знання про адаптації живих організмів, принцип єдності організмів та середовище існування; сформувати знання про умови життя, поняття про чинники неживої природи, види середовища, розкрити вплив умов існування на розвиток живих організмів; розвивати вміння логічно мислити та використовувати теоретичні знання для пояснення адаптацій різноманітних організмів, які можна спостерігати у живій природі; виховувати ціннісне ставлення до живої природи, прагнення досліджувати навколишній світ.
Очікувані результати
учень/учениця:
знає що життя організмів залежить від середовища існування;
виявляє і описує пристосування організмів до різних середовищ існування;
наводить приклади про взаємозв’язок організмів і середовища існування;
визначає роль живих організмів на планеті;
пояснює значення чинників неживої природи для організмів;
добирає і представляє текстову інформацію про вплив різних чинників середовища існування на організм в табличній формі;
аналізує, узагальнює, робить висновки.
Обладнання і матеріали: підручник, зошит, відео, презентація.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Природа – це найкраща з книжок, що написана особливою мовою.
Цю мову слід вивчати.
М.Г. Гарін-Михайловський
Хід уроку
1. Організаційний момент
- Привітання.
- Перевірка готовності здобувачів освіти до уроку.
- Ознайомлення з критеріями оцінювання на уроці.
Учні протягом уроку роблять відмітки в картці самооцінювання, за усні відповіді (0,5 бали), всі інші види робіт теж оцінюються, про що вчитель попереджує безпосередньо перед виконанням. Результати роботи на уроці сумуються.
Приклад картки самооцінювання:
Прізвище, ім’я |
Опитування на уроці (0,5 бала за правильну відповідь) |
Виконання інтерактивних вправ (1 бал) |
Цікаві факти про тварин (4-5 балів) |
Бали отримані за тести (3 бали) |
Загальна кількість балів |
|
|
|
|
|
|
2. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів
Інтерактивна вправа «Що спільного, а чим відрізняються організми».
Перед вами слайд з фото різних тварин, поясніть що їх об’єднує, а чим відрізняються ці організми? (слайд 1)
(Усі живі організми дихають , харчуються, ростуть, рухаються, розмножуються та вмирають- спільне. Живуть у різних середовищах- відрізняються)
3. Повідомлення теми, мети і завдань уроку й мотивація навчальної діяльності
Прийом «Асоціація» Середовище існування організму
Учні пригадують усі поняття і називають асоціації, що пов’язані з терміном «середовище існування».
(відповіді учнів до асоціативного куща: дім, повітря, сонце, ґрунт, вода, їжа, наземне, водне, ґрунтове, взаємозв’язок)
Отже, сьогодні на уроці ми з вами розглянемо тему: « Середовище існування живих організмів» .(Записуйте , будь ласка, тему у своїх робочих зошитах)
І дізнаємося, як життя організмів залежить від середовища існування як, вони взаємопов’язані. Чому життя риби залежить від води, а вовк не може жити без лісу.
4. Повідомлення теми уроку. (сл. 3) : Середовище існування живих організмів
5. Визначення мети і завдань уроку. (сл. 4)
Учні самостійно, під керівництвом вчителя, визначають мету та завдання уроку.
Мета уроку: Розглянути середовище існування живих організмів, визначити шляхи пристосувань до нього.
Завдання уроку:
1. Ознайомитися з поняттям «середовище існування» та його видами.
2. Дізнатися про чинники неживої природи.
План вивчення нового матеріалу:
1. Поняття «середовище існування» та його види.
2. Характеристика наземно-повітряного середовища.
3. Водне середовище існування і його чинники.
4. Ґрунт.
5. Організм як середовище існування.
6. Шляхи адаптації організмів до різних середовищ існування
6. Вивчення нового матеріалу.
Взаємозв’язки організмів у природі
Середовище існування - це сукупність умов у яких мешкають певні особини, популяції, угрупування організмів.
Середовище існування має величезний вплив на організми і складається з багатьох чинників.
- Що це за чинники, що необхідні живим організмам для життя?
- Чому їх життєдіяльність дуже тісно пов’язана з навколишнім середовищем?
Виходить, що всі живі організми взаємопов’язані між собою та навколишнім середовищем.
7. Прийом «Творча лабораторія» Робота з таблицею.
Усе те, що впливає на організми і своєю дією сприяє або заважає їх існуванню та розселенню, називають чинниками середовища життя, поділяють на три групи.
Чинники неживої природи |
Чинники живої природи |
Господарська діяльність людини |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Необхідно визначити до якої групи належать подані чинники і занести до таблиці: вода, гриб трутовик на дереві, світло, забруднення озера, тепло, вирубка лісів, будівництво доріг, повітря, запилення квітів комахами,
(Вчитель називає чинники, а також учні спостерігають текст на слайді презентації)
8. Вправа : Анаграма «Тварини»
РЕЛО – ОРЕЛ
ІСПАЛК -СЛІПАК
НОСЛ – СЛОН
АЛАКУ -АКУЛА
1.Розподіліть даних тварин за середовищем життя.
2.Які пристосування до життя у середовищі мають ці тварини?
3. як чинники неживої природи впливають на життя організмів?
Таким чином за особливостями умов розрізняють чотири типи середовища існування: наземно-повітряне, водне, ґрунтове, та організм який також може бути середовищем існування.
9. Фізхвилинка
Руханка «Пес Патрон»
Одже, як ви знаєте, живі організми, які проживають на нашій планеті, населяють чотири основні середовища існування: наземно-повітряне, водне, ґрунтове, а також організми інших істот.
10. (Вчитель знайомить учнів з характеристиками середовищ існування, паралельно заповнюючи таблицю )
Середовище існування |
Повітря |
Кількість вологи |
Коливання t |
Світло |
Наземно-повітряні |
достатньо |
Часто не вистачає |
змінюється |
достатньо |
Водне |
Не вистачає |
Дуже багато |
змінюється |
мало |
Грунтове |
Не достатньщ |
Зазвичай достатньо |
змінюється |
немає |
Організм |
різне |
різне |
різне |
різне |
11. Наземно-повітряне середовище (слайд) найрізноманітніше за своїми умовами. Провідна роль серед факторів неживої природи тут належить освітленості, температурі, вологості, газовому складу атмосфери.
У цьому середовищі живуть мікроорганізми, комахи, птахи, земноводні, плазуни, ссавці, різні види покритонасінних та голонасінних рослин, людина.Дерева забезпечують нашу планету…
Учні розповідають цікаві факти про тварин даного середовища
12. Водне середовище існування (слайд) за своїми умовами значно відрізняється від наземно-повітряного. Вода має високу густину, менший вміст кисню, значні перепади тиску. Крім того, різні типи водойм відрізняються за концентрацією солей, швидкістю течій тощо. Світло зосереджене в верхніх шарах водойм; коливання температури не такі різкі як у повітрі, але тепліші ніж у верхніх шарах.
Учні розповідають цікаві факти про тварин даного середовища
13. Ґрунт- це верхній родючий шар твердої оболонки Землі, ( слайд)
yтворений діяльністю живих організмів. Ґрунт становить собою систему порожнин, заповнених водою або повітрям. Завдяки наявності води умови існування дрібних організмів у ґрунті наближаються до подібних у водоймах. Вологість ґрунту завжди вища, ніж повітря, тому організмам легше переживати періоди посухи в ґрунті.
Іншою характерною особливістю ґрунту як середовища існування організмів є порівняно невелика амплітуда добових і сезонних коливань температури (наприклад, на глибині понад 2 м сезонні коливання температури майже не відчуваються). Це дає організмам можливість переживати в глибині ґрунту в активному чи неактивному стані періоди високих або низьких температур. Значні запаси органічних речовин ґрунту слугують кормовою базою для різноманітних організмів.
Учні розповідають цікаві факти про тварин даного середовища
14. Організм як середовище існування.
Особливе середовище існування - живі організми - за своїми властивостями значно відрізняється від інших. Воно досить різноманітне. Так, якщо на організми, які мешкають на поверхні інших, фактори довкілля впливають безпосередньо, то на ті, що живуть усередині хазяїна, ці фактори діють лише опосередковано. В ролі хазяїв можуть бути будь-які організми - від бактерій до квіткових рослин і ссавців.
Усі форми співіснування різних видів організмів називають симбіозом. Симбіоз може ґрунтуватись на харчових зв’язках (коли організм хазяїна, залишки його їжі чи продукти життєдіяльності слугують їжею симбіонту) або просторових (симбіонт оселяється всередині або на поверхні організму хазяїна чи організми різних видів спільно використовують певні місце існування: нори, черепашки тощо).
Учні розповідають цікаві факти про тварин даного середовища
15 Перегляд відео «Цікаві факти про тварин»
16. Усвідомлення і закріплення знань, умінь і навичок
Гра « Впізнай і розкажи»
Учні почергово переглядають фото живих організмів, за допомогою презентації і характеризують їх за планом
Додаток 1 ( Сосна, дощовий черв’як, гриб-трутовик, щука, бджола, дятел)
17. Прийом «Візуалізація»
Демонстрація фрагмента мультфільма « Про всіх на світі»
«Хто найважливіший?»
( вчитель не коментує перегляд, а після пропонує зробити висновок самостійно)
18. Прийом «Роблю висновок»
Учні роблять висновок, що в навколишньому середовищі немає непотрібних істот. Кожна рослина або тварина, якою б вона не була, потребує поваги і має право на життя.
19. Підсумок уроку. Рефлексія
Отже, сьогодні ми з вами розглянули тему : «Що таке середовище існування»
Я впевнена, що ми досить плідно попрацювати.
Прийом «Мікрофон»
- Я не знав…
- Тепер я знаю…
- Мені цікаво…
- Я не зрозумів…
- Мені хотілося б
20. Домашнє завдання
Опрацювати параграф 40-43
До зустрічі на наступному уроці! Бажаю успіхів!
Бережіть себе і навколишній світ!
З повагою, ваш учитель!
Додаток 1