Розробка уроку біології в 8 класі. Під час уроку учні формують поняття травлення в ротовій порожнині та шлунку, розкритвають властивості ферментів слини та шлункового соку й умов їхньої активності; набувають значення нервової і гуморальної регуляції слиновиділення ; вчаться розвивати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв'язки між будовою та функціями складових ротової порожнини; виховувати особисту гігієну, прагнення дотримуватись здорового способу життя.
Тема. Травлення в ротовій порожнині. Ковтання. Дослідницький практикум « Дія ферментів слини на крохмаль».
Ковальська Світлана Анатоліївна
вчитель біології ІІ категорії
Серебрійської ЗОШ І-ІІІ ступенів
Мета: сформувати поняття травлення в ротовій порожнині та шлунку, розкрити властивості ферментів слини та шлункового соку й умов їхньої активності; значення нервової і гуморальної регуляції слиновиділення ; розвивати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між будовою та функціями складових ротової порожнини; виховувати особисту гігієну, прагнення дотримуватись здорового способу життя.
Обладнання: таблиця «Будова органів травлення», «Будова зуба».
Тип уроку: комбінований.
Основні поняття і терміни: слинні залози: привушні, піднижньощелепні, під'язикові; амілаза; мальтоза; лізоцим; центр слиновиділення.
Хід уроку
Гра « Біологічна мозаїка» :
2. Бесіда за запитаннями
– Що таке травлення?
– Що таке поживні речовини?
– Що таке ферменти?
– Назвіть основні частини травного каналу.
– Які функції системи органів травлення?
Робота з картками
Картка № 1
І рівень
Картка № 2
Картка № 3
Позначте органи травної системи
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Перед вами коробка із загадкою. Що в ній є? Щоб довідатися, послухайте цю розповідь. Сталася ця подія дуже давно. У середні віки в одній арабській країні побилися два вельможі. Один у цьому бої втратив орган на голові. Місцевий лікар помістив цей орган у розчин солі й поставив на холод. Через кілька днів лікар поставив цей орган на попереднє місце, скріпивши його металевою скобою. Через 10 днів скобу зняли й виявилося, що орган відновив природний зв'язок із тілом.
Про який орган на голові йдеться? (Зуб)
V. Вивчення нового матеріалу
Будова ротової порожнини (розповідь учителя)з складанням ментальної карти по даній темі.
Види зубів
Який склад зуба?
Яка будова зуба?
Поміркуй
Яку функцію виконують дані органи під час травлення в ротовій порожнині
V І. Лабораторне дослідження 5: зовнішньої будови зубів (за муляжами, моделями) (учні виконують лабораторне дослідження у зошитах друкованої основи)
Їжа, що надійшла в ротову порожнину, піддається дії зубів, язика і слини. Слина дуже важлива в людському організмі. Ще в Давній Індії застосовували «випробовування рисом». На суді для вирішення питання про вину чи невинність, підсудному пропонували з'їсти сухий рис. Якщо підсудний міг його з'їсти, його визнавали невинним, якщо ні — то винним. Це випробування обґрунтовано тим, що в стані страху припиняється слиновиділення, рот пересихає і сухий рис з'їсти неможливо. Отже, без слини людина не може харчуватися повноцінно. Слина є важливою складовою нашого організму. Сьогодні ми вивчатимемо склад і властивості слини.
Травлення в ротовій порожнині (розповідь учителя)з складанням ментальної карти по даній темі.
Ротова порожнина – це початковий відділ травної системи що складається з пристінка рота та власне ротової порожнини.
Важливим моментом у механічній обробці їжі відіграють не тільки зуби , а й язик.
Язик – це рухливий м’язовий орган утворений посмугованою скелетною тканиною , на слизовій оболонці якого містяться смакові рецептори.
Склад слини.
У слині наявні: вода та ферменти ( амілаза і мальтоза – розщеплюють складні вуглеводи; лізоцим - сприяє загоєнню ран), .
Язик бере активну участь у змішуванні їжі, а муцин у формуванні харчової грудки. Ковтання їжі відбувається рефлекторно, як тільки їжа потрапляє на корінь язика . Центр ковтання знаходиться в довгастому мозку.
Слиновиділення
Слина виділяється слинними залозами.
Центр слиновиділення знаходиться у довгастому мозкові.
Слина є важливою складовою нашого організму. Слина представляє собою в'язку, безбарвну рідину. Вона на 98,5% складається з води і на 1-1,5% - з органічних і неорганічних речовин( суха речовина слини). Реакція слини - слаболужна. У людини за добу виділяється близько 1000-1500 мл слини, але її кількість і склад коливаються в залежності від характеру їжі, від віку.
У слині наявні ферменти амілаза і мальтоза, які розщеплюють складні вуглеводи. Розщеплення відбувається поетапно.
VІI. Дослідницький практикум Дія ферментів слини на крохмаль.
Учні виконують записи дослідницького практикуму проведеного вдома у зошитах друкованої основи.
VII. Закріплення знань
Тестові завдання
1. М’язовий орган, слизова оболонка якого містить смакові рецептори:
а)губи б)мигдалини
в) ясна г)язик
2. Остання пара зубів у людини з’являється:
а)до 15 років б)до 25 років
в) до 10-12 років г)до 30 років
3. Фермент слини:
а) пепсин б)ліпаза
в) мальтаза г)трипсин
4. Бактерицидна речовина, що міститься у слині:
а)лізоцим б)пепсин
в)амілаза г)каталаза
5. Компонент слини, що зволожує та обволікає їжу:
а) вода б)муцин
в) жовч г)солі
6. Завдяки ферментам слини в ротовій порожнині починається розщеплення:
а) вуглеводів б)білків
в) ліпідів г)солей
7. Найширша частина травного каналу, що має вигляд вигнутого мішка, - це:
а) стравохід б)глотка
в) шлунок г)товстий кишечник
Вправа . «Закінчи речення»
Вправа «Поміркуй»
VІІ. Підбиття підсумків
Складання Т – схеми до уроку.
VIII. Домашнє завдання