Сформувати поняття травлення в ротовій порожнині та шлунку, розкрити властивості ферментів слини та шлункового соку й умов їхньої активності; значення нервової і гуморальної регу

Про матеріал

Розробка уроку біології в 8 класі. Під час уроку учні формують поняття травлення в ротовій порожнині та шлунку, розкритвають властивості ферментів слини та шлункового соку й умов їхньої активності; набувають значення нервової і гуморальної регуляції слиновиділення ; вчаться розвивати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв'язки між будовою та функціями складових ротової порожнини; виховувати особисту гігієну, прагнення дотримуватись здорового способу життя.

Перегляд файлу

Тема. Травлення в ротовій порожнині. Ковтання. Дослідницький практикум « Дія ферментів слини на крохмаль».

Ковальська Світлана Анатоліївна

вчитель біології ІІ категорії

Серебрійської ЗОШ І-ІІІ  ступенів

 

Мета: сформувати поняття травлення в ротовій порожнині та  шлунку, розкрити властивості ферментів слини та  шлункового соку й умов їхньої активності; значення нервової і гуморальної регуляції слиновиділення ; розвивати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між будовою та функціями складових ротової порожнини; виховувати особисту гігієну, прагнення дотримуватись здорового способу життя.

Обладнання: таблиця «Будова органів травлення», «Будова зуба».

 

Тип уроку: комбінований.

 

 

Основні поняття і терміни: слинні залози: привушні, піднижньощелепні, під'язикові; амілаза; мальто­за; лізоцим; центр слиновиділення.

 

 

 

Хід уроку

  1.   Організаційний момент
  2. Актуалізація опорних знань.

Гра « Біологічна мозаїка» :

  • Основні поживні речовини  ... (білки, жири, вуглеводи).
  • Тип живлення людини  ...(гетеротрофний).
  • Травлення здійснюється за рахунок...  {травних соків)
  • Активними їх роблять  ...    ( ферменти )
  • Ферменти – це ... ( біологічні каталізатори)
  • Білки розщеплюються до... (амінокислот)
  • Жири розщеплюються до... (жирних кислот і гліцерину)
  • Складні вуглеводи розщеплюються до... (глюкози).

2. Бесіда за запитаннями

– Що таке травлення?

– Що таке поживні речовини?

– Що таке ферменти?

– Назвіть основні частини травного каналу.

– Які функції системи органів травлення?

Робота з картками

Картка № 1

І рівень

  1. Позначте функцію травної системи, яка полягає в механічній обробці їжі: а)рухова; б)секреторна; в)видільнав; г)всмоктувальна.
  2. Позначте функцію травної системи, що полягає в утворені і виділені слини: а) рухова; б)секреторна; в)розщеплення; г) всмоктувальна.
  3. Виберіть ознаку, характерну для видільної функції травної системи: а)утворення ферментів, травних соків, слини, жовчі; б)виведення з орпганізму деяких продуктів обміну речовин; в)просування їжі травним трактом; г)всмоктування білків, жирів, вуглеводів.

Картка № 2

  1. Установіть правильну послідовність органів, які утворюють травний канал, починаючи з ротової порожнини: а)пряма кишка з анальним отвором; б)глотка; в)ротова порожнина; г)тонкий кишечник; д) стравохід; е) шлунок; є) товстий кишечник.

Картка № 3

Позначте органи травної системи

   Конспект  уроку на тему: "Травлення в ротовій порожнині та  шлунку"

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Перед вами коробка із загадкою. Що в ній є? Щоб довідатися, послухайте цю розповідь. Сталася ця подія дуже давно. У середні віки в одній арабській країні побилися два вельможі. Один у цьому бої втратив орган на голові. Місцевий лікар помістив цей орган у розчин солі й поставив на холод. Через кілька днів лікар поставив цей орган на попереднє місце, скріпивши його металевою скобою. Через 10 днів скобу зняли й виявилося, що орган відновив природний зв'язок із тілом.

Про який орган на голові йдеться? (Зуб)

V. Вивчення нового матеріалу

 

Будова ротової порожнини  (розповідь учителя)з складанням ментальної карти по даній темі.


Види зубів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Який склад  зуба?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Яка будова  зуба?

 

 

 

 

 

 

 

 

Поміркуй

Яку функцію виконують дані органи  під час травлення в ротовій порожнині

V І. Лабораторне дослідження 5: зовнішньої  будови зубів (за муляжами, моделями) (учні виконують лабораторне дослідження у зошитах друкованої основи)

Їжа, що надійшла в ротову порожнину, піддається дії зубів, язика і слини. Слина дуже важлива в людсько­му організмі. Ще в Давній Індії застосовували «ви­пробовування рисом». На суді для вирішення питан­ня про вину чи невинність, підсудному пропонува­ли з'їсти сухий рис. Якщо підсудний міг його з'їсти, його визнавали невинним, якщо ні — то винним. Це випробування обґрунтовано тим, що в стані страху припиняється слиновиділення, рот пересихає і су­хий рис з'їсти неможливо. Отже, без слини людина не може харчуватися повноцінно. Слина є важли­вою складовою нашого організму. Сьогодні ми ви­вчатимемо склад і властивості слини.

 Травлення в ротовій порожнині (розповідь учителя)з складанням ментальної карти по даній темі.

Ротова порожнина – це початковий відділ травної системи що складається з пристінка рота та власне ротової порожнини.

 

 

Важливим моментом у механічній обробці їжі відіграють не тільки зуби , а й язик.

 Язик – це рухливий м’язовий орган  утворений посмугованою скелетною тканиною , на слизовій оболонці якого містяться смакові рецептори.

 

 

 

 

 

 

 

 

 Склад слини.

        У слині наявні: вода  та ферменти  ( амілаза і мальтоза – розщеплюють складні вуглеводи; лізоцим - сприяє загоєнню ран), .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 Язик бере активну участь у змішуванні їжі, а муцин у формуванні харчової грудки. Ковтання їжі відбувається рефлекторно, як тільки їжа потрапляє на корінь язика . Центр ковтання знаходиться в довгастому мозку.

Слиновиділення

 Слина виділяється слинними залозами.

 

 

 

 

 

 

Центр слиновиділення  знаходиться  у довгастому мозкові.

Слина є важливою складовою нашого організму. Слина представляє собою в'язку, безбарвну рідину. Вона на 98,5% складається з води і на 1-1,5% - з органічних і неорганічних речовин( суха речовина слини). Реакція слини - слаболужна. У людини за добу виділяється близько 1000-1500 мл слини, але її кількість і склад коливаються в залежності від характеру їжі, від віку.

У слині наявні ферменти амілаза і мальтоза, які роз­щеплюють складні вуглеводи. Розщеплення відбу­вається поетапно.

 

VІI. Дослідницький практикум Дія ферментів слини на крохмаль.

 Учні виконують записи дослідницького практикуму проведеного вдома у зошитах друкованої основи.

VII. Закріплення знань

Тестові завдання

1. М’язовий орган, слизова оболонка якого містить смакові рецептори:

а)губи     б)мигдалини

в) ясна     г)язик

2. Остання пара зубів у людини з’являється:

а)до 15 років          б)до 25 років

в) до 10-12 років   г)до 30 років

3. Фермент слини:

а) пепсин        б)ліпаза

в) мальтаза    г)трипсин

4. Бактерицидна речовина, що міститься у слині:

а)лізоцим      б)пепсин

в)амілаза       г)каталаза

5. Компонент  слини, що зволожує та обволікає їжу:

а) вода              б)муцин

в) жовч             г)солі

6. Завдяки ферментам слини в ротовій порожнині починається розщеплення:

а) вуглеводів       б)білків

в) ліпідів             г)солей

7. Найширша частина травного каналу, що має вигляд вигнутого мішка, - це:

а) стравохід     б)глотка

в) шлунок       г)товстий кишечник

Вправа . «Закінчи речення»

  •               Кожен зуб утворений коронкою...(шийкою, коренем)
  •               Серед слинних залоз виділяють три пари великих, що називаються ...(привушні, підщелепні, підязикові)
  •                Центр слиновиділення знаходиться в...(довгастому мозку)
  •         До складу слини входять травні ферменти ...(амілаза і мальтаза)
  •               Центр ковтання розташований у ...(довгастому мозку)
  •               Фермент амілаза діє на речовину…(складні вуглеводи (крохмаль))
  •               Коронку зуба вкриває…(емаль)
  •               Порожнину зуба заповнює сполучна тканина…(пульпа)

Вправа  «Поміркуй»

  1. В емалі зуба немає нервових закінчень, однак він чутливий до змін температури, сприймає тиск. Чим це можна пояснити?
  2. Поміркуйте, чому чорний хліб, якщо його довго пе­режовувати, стає солодким на смак?
  3. Фотограф Артур Сасс у 1952 році зажадав сфотографувати одного з найвизначніших фізиків ХХ століття, лауреата Нобелівської премії з фізики Альберта Енштейна на честь його 72-го дня народження. І, як годиться він попросив Енштейна посміхнутися для камери, на що той показав язик. Це зображення одночасно представляє портрет і генія, і життєрадісної живої людини. Доведіть, що і язик має значення для збереження здоров’я людини.
  4. Скільки слини утворюють ваші слинні залози за рік?
  5. Як побудована ротова порожнина? Які функції вона виконує?
  6. Який хімічний склад слини та яка її роль у процесах травлення?
  7. Які ви знаєте види слинних залоз?
  8. Як утворюється харчова грудка?

 

VІІ. Підбиття підсумків

      Складання Т – схеми до уроку.

   https://academia.in.ua/sites/default/files/library/image/Galynskyj_7_0.JPG

VIII. Домашнє завдання

  1.  Опрацювати  параграф  9. Дати відповіді на запитання  1 – 6.
  2. Вивчити конспект.
  3. Підготувати запитання для однокласників, які починаються словом “Чому… ?”.

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
31 березня 2020
Переглядів
1337
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку