Схематичний запис умови сюжетної задачі

Про матеріал
У представленому матеріалі автор пропонує методи та прийоми схематичного оформлення запису умови текстової задачі, що сприяє ефективному аналізу та пошуку шляхів розв'язування (з власного досвіду).
Перегляд файлу

Схематичний запис умови сюжетної задачі

 

Не всі вчителі математики дотримуються єдиної думки щодо доречності, необхідності та форми схематичного (короткого) запису задачі.

Звичайно, є такі задачі, для розв’язування яких достатньо зробити аналіз усно, описово.

Проте найчастіше результати попереднього аналізу задачі необхідно якимось чином зафіксувати, записати. Потрібно використати зручну, якомога компактнішу і, в разі потреби, наочну форму запису результатів аналізу задачі. Такою формою є схематичний запис задачі.

В схематичному записі доцільно використовувати різні позначення, символи, букви, малюнки, графічні моделі тощо. В ньому мають бути чітко виділені всі умови та вимоги задачі, вказані об’єкти та їх характеристики.

І, звичайно, в схематичному записі фіксуються лише тільки ті дані, які необхідні для розв’язування задачі, всі інші зазначені в сюжеті деталі відкидаються.

Є різні види схематичного запису задач. Його можна оформляти у вигляді таблиці, схеми, графічної моделі, малюнка тощо.

Схематичний запис задачі має відповідати таким вимогам:

    бути зрозумілим, компактним і досить коротким (його часто так і називають «скорочений» запис задачі);

    він не повинен бути трудомістким і містити багато символів, в яких дітям важко зорієнтуватись;

    схематичний запис задачі – це своєрідний «місток» між аналізом задачі та її розв’язанням, з нього має логічно слідувати математична модель задачі.

Вчителю необхідно орієнтувати учнів на складання такого схематичного запису задачі, щоб він не ускладнив, а суттєво полегшив процес її розв’язання.

Розглянемо приклади оформлення схематичного запису задачі.

Задача 1.

У трьох цехах заводу працює 1274 робітники. У другому цеху на 70 робітників більше, ніж у першому, а в третьому – на 84 робітники більше, ніж у другому. Скільки робітників працює в кожному цеху?

 

До цієї задачі можна скласти такий схематичний запис:

І – ?

ІІ – ?, на 70 >  1274

ІІІ – ?, на 84 >

А можна такий:

І – ?

ІІ – ?, +70       1274

ІІІ – ІІ + 84

Очевидно, що якщо кількість робітників у І цеху прийняти за х, то скласти рівняння до цієї задачі легше і швидше, використовуючи другий запис:

х + (х + 70)+ (х + 70 + 84) = 1274.

Задача 2.

З пункту А виїхав велосипедист, а через 45 хв після нього в тому самому напрямку виїхала вантажівка, яка наздогнала велосипедиста на відстані 15 км від пункту А. Знайти швидкість велосипедиста і швидкість вантажівки, якщо швидкість вантажівки на 18 км/год більша за швидкість велосипедиста[11].

Автори підручника пропонують таке пояснення для розв’язування цієї задачі: «Нехай швидкість велосипедиста дорівнює х км/год, тоді швидкість вантажівки становить (х + 18) км/год. Велосипедист проїжджає 15 км за год, а вантажівка – за год. Оскільки вантажівка проїхала 15 км на 45 хв, тобто на год, швидше, ніж велосипедист, то ».

Це ж саме пояснення можна оформити у вигляді таблиці:

 

відстань

швидкість

час

 

велосипедист

15 км

х км/год

год

на 45 хв = год>, ніж

вантажівка

15 км

(х + 18) км/год

год

 

Другий варіант є більш наочним, у ньому чіткіше прослідковуються залежності між даними та шуканими у задачі величинами.

Задача 3.

У двох мішках було 50 кг цукру. Після того, як з одного мішка взяли у 3 рази більше цукру, ніж з другого, у ньому залишилось цукру у 2 рази менше, ніж у другому. Скільки цукру залишилося в кожному мішку?

 

Було

Забрали

Стало

І мішок

50 кг

3х кг

(50 – 3х) кг, у 2 р. <

ІІ мішок

50 кг

х кг

(50 – х) кг

 

 

 

 

 

 

 

Задача 4.

Два велосипедисти одночасно виїхали назустріч один одному. Швидкість одного з них була на 3,5 км/год більшою, ніж другого. Через 4 години вони зустрілися. З якою швидкістю рухався кожний велосипедист, якщо відстань між ними становила 102 км?

 

 

 

 

 

 

 

Задача 5.

Лижник проїхав відстань від турбази до села зі швидкістю 12 км/год, а повертався назад іншою дорогою, яка була на 10 км довша. Збільшивши на зворотному шляху швидкість до 15 км/год, лижник все ж витратив на цей шлях на 8 хвилин більше. Чому дорівнює відстань від турбази до села?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Задача 6.

Майстер один виконує роботу за три дні, а з учнем за 2 дні. За скільки днів виконає роботу учень самостійно?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зі схеми видно, що продуктивність учня у 2 рази менша, ніж майстра. Отже, часу для виконання всієї роботи йому потрібно у 2 рази більше. Тобто              3 ∙ 2 = 6 днів.

Іноді грамотно складена графічна модель дозволяє розв’язати не дуже просту для дітей задачу практично усно, використовуючи певні логічні міркування.

Задача 7.

З одного села одночасно в одному напрямі вирушили два пішоходи. Швидкість руху першого становила 3 км/год, а другого – 4 км/год. Через півтори години з цього села виїхав велосипедист, який наздогнав другого пішохода через 15 хв після того, як наздогнав першого. Знайти швидкість руху велосипедиста.

 

 

 

х год – час руху велосипедиста до зустрічі з першим пішоходом;

y км/год –швидкість велосипедиста

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
8 січня
Переглядів
338
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку