Шевченко Т. Г. Великий Кобзар. Опорний конспект. ДПА. ЗНО

Про матеріал
Шевченко Т. Г. Великий Кобзар. Опорний конспект формату А4 можна використовувати на уроках вивчення нового матеріалу, узагальнення та систематизації, підготовки до ДПА та ЗНО, а також під час дистанційного навчання
Перегляд файлу

Картинки по запросу т.г.шевченко біографія

Тарас

Григорович

Шевченко

(09.03.1814 Моринці – 10.03.1861 Петербург)

Український поет, письменник (драматург, прозаїк), художник (живописець, гравер), громадський та політичний діяч. Національний герой і символ України. Член  Кирило-Мефодіївського братства. Академік Академії мистецтв (1860).

РОМАНТИЗМ , КРИТИЧНИЙ РЕАЛІЗМ

Основоположник нової укр.  літератури, Великий Кобзар,

Батько української нації,

Володар українського духу, 

Будитель націїї, Світоч української культури , Пророк України ,

Український Рембрандт

«Великі українці» -  проект TV

«Тарас Шевченко» — український радянський історико-біографічний фільм 1951 режисера І.Савченка.             У головній  ролі – С. Бондарчук

Картинки по запросу 100 грн

«Велетень у царстві люд-ської культу-ри» /І. Франко

В Україні та світі є 1384 пам'ятни-ки Кобзареві, з них 1256 — в Україні та 128 — за кордоном                      у 35 країнах

      Періоди творчості:

  • Ранній: 1837 – 1843
  • Період «трьох літ» - 1843 – 1847
  • Період заслання: 1847 – 1857
  • Останні роки: 1857 – 1861

 

  Аналіз «Кавказ» 1845 Рід : ліро-епос. Жанр: сатирична поема з елементами лірики та героїки («...огниста інвектива проти «темного царства» (І. Франко). Присвята: Якову де Бальмену. Епіграф: «Кто дастъ гла†моЂй воду, И очесЂмъ моимъ источникъ слЂзъ, И плачуся и день и нощь о побиЂнныхъ... Иеремии. Глава 9, стих 1» Тема: зображення загарбницької політики російського самодержавства, реакційної ролі церкви й прогнилої дворянської моралі. Ідея «Борітеся — поборете!» — заклик до об’єднання зусиль народів для боротьби проти спільного ворога — російського царату; співчуття поневоленим, схваення патріотичної, мужньої боротьби горців; утвердження безсмертя народу; Композиція твір написаний у формі викривального ліричного монологу. Це цикл монологів, що має різних адресатів, і від адресатів залежить характер та ступінь поетової пристрасті. Уся колосальна панорама російського життя з безліччю внутрішніх планів і переходів, зі складними образами в поемі вмістилася в 178 віршованих рядках. Експозиція: романтичне зображення величі Кавказьких гір; давньогрецький міф про Прометея. Зав’язка: розмірковування автора над стражданнями, приниженням народу від жорстоких утисків катів-гнобителів та засудження бездіяльності, пасивності простого люду у зв’язку з цим. Кульмінація: монолог-звернення колонізатора до горця. Розв’язка: інтимний реквієм загиблому другові, «доброму», «незабутньому» Якову де Бальмену, який випив «з московської чаші московську отруту». Значить, його вбивця — царизм, а не горці.

«Заповіт» («Як умру, то поховайте») Аналіз

Жанр: ліричний вірш.    Рік: 1845
Вид лірики: громадянська.
Провідний мотив: заклик до повалення експлуататорського ладу й розбудови нового вільного суспільства.
Віршовий розмір: хорей.

Заповіт Т. Шевченка — патріотичний гімн.

Картинки по запросу шевченко заповіт почерк шевченка

Картинки по запросу кобзар 1861

Картинки по запросу памятний шевченку чернеча


Тарасова (Чернеча) гора, Канів,      

                 

Черкаська обл.

Картинки по запросу пам'ятник шевченку харків

Памˈятник

у

Харкові

Картинки по запросу шевченко прометей

Прометей  -символічний образ нескорено- го на-роду

Картинки по запросу шевченко катерина

Картинки по запросу шевченко автопортрети

 

Автопортрет

Похожее изображение

Похожее изображение

Тарас Шевченко! Досить було однієї людини, щоб урятувати цілу націю! /Остап Вишня/

 

      Аналіз «Катерина»  1838р. надрукована в «Кобзарі» 1840 р.

Присвята: Василию Андреевичу Жуковскому на память 22 апреля 1838 года       РОМАНТИЗМ

Жанр – соціально-побутова поема  з елементами романтичної поетики . Назвали «байроновою поемою» за раптовий початок і кінець.                  Рід: ліро-епос.   Тема: доля жінки-матері у тогочасному суспільстві. Ідея: гнівний осуд панської розбещеності, співчуття жінці-матері, захист знедолених. Ідея вільного кохання.

Композиція: 5 розділів: чергування епічних та ліричних мотивів. Катерина — образ України. Іван — образ байстрюка. Офіцер — негідник    (в кульмінації).

Колізія: трагічна (відцурався коханий, родина, суспільство).

Сюжет “Катерина” Експозиція: пролог-звернення поета, в якому він застерігає дівчат не кохатися із москалями; кохання і розлучення Катерини з офіцером. Зав’язка: Катерина за наказом батьків іде з рідної домівки. Кульмінація: героїня зустрічається з москалем; вона накладає на себе руки. Розв’язка: епілог — доля Івася-байстря, його випадкова зустріч  з «батьком». Проблематика: любов і страждання; батьки і діти; моральні закони тогочасного суспільства,                            їх порушення; честь і безвідповідальність; крах ілюзій

Поема «Катерина» — перший твір, у якому поет звернувся до теми жінки-покритки і ширше – жінки-матері.

___________________________ 

Іван Франко назвав поему «Сон» «сміливим маніфестом слова проти темного царства», «першим у Росії сміливим і прямим ударом на гниль і неправду кріпацтва».

 

 

Аналіз «Сон» («У всякого своя доля»)  1844р.          РЕАЛІЗМ

Епіграф:  Духъ истины, его же міръ не можетъ пріяти, яко не видитъ его, ниже знаетъ его.

Иоанна, глава 14, стих 17.

Літературний рід: ліро-епос. Жанр: сатирична поема (політична сатира).

Авторське визначення: комедія Провідний мотив: зображення справжньої суті російського імпер­ського режиму. Головні ідеї “Сон”: засудження самодержавства й кріпосництва в Росій­ській імперії, вірнопідданства й аморальності земляків-перевертнів. Місце подій: Україна, Сибір і Петербург

Композиція   Поема орієнтовно розмежовується на такі частини: пролог; покріпачена Україна; сибірські нетрі, «цар волі»; самодержавний Петербург; прийом у царських палатах; видіння над Невою; вранішня столиця; другий прийом у палатах. Сюжет “Сон” Експозиція: пролог, в якому Шевченко роздумує над тим, що у кожної людини своя доля; зображення соціальних й моральних гріхів, які процвітають в країні. Зав’язка: п’яний ліричний герой лаштується до сну і врешті-решт летить до неба. Розвиток подій: зображуються картини життя у часи, коли простий люд був покріпачений самодержавством. Кульмінація: сатирично висміюються кати і грабіжники народу. Розв’язка: «Не здивуйте, / Брати любі, милі, / Що не своє розказав вам, / А те, що приснилось». Про твір: авторський підзаголовок твору — комедія — указує не стільки на його жанр, стільки на спосіб відображення дійсності в ньому. Для викриття звироднілості й зажерливості панівної верхівки Т. Шевченко використовує різні сатиричні засоби, а найбільше — сарказм: він наділяє панів емоційно-оцінними епітетами «пикаті», «пузаті», порівнянням «мов кабани годовані», називає їх «блюдолизами». їхню суть розкриває гротескна картина, яку І. Франко назвав «генеральним мордобитієм»

Цар – ведмідь, цариця – чапля.

Аналіз «І МЕРТВИМ, І ЖИВИМ, І НЕНАРОЖДЕННИМ ЗЕМЛЯКАМ МОЇМ В УКРАЙНІ І НЕ В УКРАЙНІ МОЄ ДРУЖНЄЄ ПОСЛАНІЄ»       1845р.             РЕАЛІЗМ

Епіграф:  Аще кто речетъ, яко люблю Бога, а брата своего ненавидитъ, ложь есть.

Соборно[е] послание Иоанна. Глава 4, с. 20 Жанр  - послання. Вид лірики: патріотична (громадянська). Провідні мотиви: критика української еліти, яка зневажає український народ, і заклик до соціального примирення заради відродження нації. Тема: показ змодельованого образу національної еліти, якою вона повинна бути, визначення її політичних та морально-етичних поглядів. Ідея: утвердження віри народу в перемогу над класовим ворогом; різке засудження схиляння співвітчизників перед буржуазною культурою Заходу; заклик до вивчення кращих здобутків світової науки, культури й літератури.  Основна: а) Учитесь, читайте, / І чужому научайтесь, / Й свого не цурайтесь… б) правду треба шукати на власній землі, силу слід черпати, спираючись на свій народ, справжню волю можна здобути в єднанні з ним; в) інтелігенція України повинна бути разом із народом, про світити його, написати українську історію і зберегти культуру. Проблематика: осуд національної байдужості й нагадування: «нема на світі України, немає другого Дніпра»; викриття лакейського схиляння перед чужоземним і заклик: «І чужому научайтесь, й свого не цурайтесь»; засудження конформізму (пристосуванства) значної частини української еліти: «Славних прадідів великих правнуки погані»; осуд комплексу меншовартості («Чого ви чванитеся, ви! сини сердешної Украйни…»); критичний перегляд національної історії з метою уникнути помилок державотворення у майбутньому («Прочитайте знову тую славу…»). Афоризми!!!

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
4 травня 2020
Переглядів
1294
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку