1
Відділ освіти, молоді та спорту
Пирятинської міської ради Полтавської області
Опорний заклад Пирятинська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 6
З.П. СЕНЧИЛО
Пирятин 2019
Сенчило Зоя Петрівна
вчитель зарубіжної літератури
та російської мови
Опорного закладу Пирятинської
загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №6
Пирятинської міської ради Полтавської області
Спеціаліст вищої категорії,
вчитель– методист“
стаж роботи 38 років
Система уроків за казкою Г.Х.Андерсена «Снігова королева» - практичний посібник, призначений для вчителів – словесників з теми «Літературна казка». В посібнику представлені 5 уроків з даної теми, які допоможуть розкрити зміст душі казкаря та героїв його улюбленої казки. Методи й прийоми, застосовані під час організації навчальної діяльності, спонукають до роздумів, до творчої діяльності.
Автор- упорядник: СенчилоЗ.П.- учитель зарубіжної літератури Опорного закладу Пирятинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №6.
ЗМІСТ.
1. Урок 1.
Тема:Прекрасний лебідь данської землі (Г.Х.Андерсен. Казка " Снігова королева") -4
2. Урок 2.
Тема: Фантастичний світ зла у казці Г.К. Андерсена
« Снігова королева». Історія Перша. -10
3. Урок 3.
Тема:Подорож Герди в пошуках Кая. Г.Х. Андерсен
« Снігова королева» -13
4. Урок 4.
Тема: Характеристика героїв казки Г.Х. Андерсена «Снігова королева» - 18
5. Урок 5.
Тема: Інтелектуальна гра «Казкова мозаїка»
(за творами Г.К.Андерсена) - 22
Урок1
Тема: Прекрасний лебідь данської землі (Г.Х.Андерсен. Казка " Снігова королева".)
Мета уроку. Зацікавити дітей творчістю Г. X. Андерсена; підготувати учнів до сприйняття вивчення казки " Снігова королева"; розвивати творчі здібності школярів .
Обладнання уроку: портрет казкаря , мапа, предмети-символи казок Андерсена, звукозапис пісні "Маленькая страна", підсвічник, крісло .
Зміст уроку
План уроку
1. .Данія - батьківщина Г.Х. Андерсена.
2.Г.Х. Андерсен - великий казкар.
3.Казка " Снігова королева ". 1 частина.
В квітучій Данії, де народився я,
Бере мій світ своє начало.
( Г. X. Андерсен )
Слово вчителя: Шановні діти, ми з вами продовжуємо подорожувати по казковій країні. Є в ній цікаві вулиці -Літературна і Народна.
Згадаймо, в яких країнах ми з вами побували і з якими письменниками - казкарями познайомились? ( Відповіді учнів)
А сьогодні нас гостинно запрошує північна країна, яка омивається з 3х сторін морем . На мапі світу вона виглядає надзвичайно маленькою і схожа за своїми обрисами на лапку котика. Ця країна носить назву Данія. На острові Фюн, в м. Оденсі, народився незвичайний хлопчик, який прославить в майбутньому себе і свою країну. ( мапа)
Данія - невелика країна . Як би ми подорожували літаком, то побачили б безліч дубових зелених лісів , гостроверхі черепичні дахи будиночків, огорожі, обвиті хмелем , шпилі веж Копенгагена - столиці Данії . А подорожуючи кораблем, ми змогли б побачити темно-блакитне море, а над ним безстрашно кружляють чайки і зграї білих лебедів . Взагалі, білий лебідь - символ Данії. ( мапа)
-Пригадайте, як називається казка, де брати перетворилися на дванадцять лебедів.
-Хто її автор?
Так, саме Г.Х.Андерсен подарував світові чудові казки . Його батьківщина - прекрасна Данія. Свою країну казкар дуже любив і називав її "лебединим гніздом", де народжуються лебеді, імена яких ніколи не вмруть .
- Поміркуйте, кого мав на увазі письменник, хто ці білі лебеді. ( Відповіді учнів)
Таким прекрасним лебедем був і сам Андерсен. Йому ми присвятим наш урок. Ви дізнаєтесь про життя казкаря , ми пригадаємо назви знайомих вам казок , почнемо роботу над улюбленою казкою Андерсена "Снігова королева". Оголошення теми , мети уроку , запис епіграфу учнів.
Робота з портретом письменника .
Люди, які не дуже добре знали казкаря, говорили, що він негарний зовні. Але сучасники Ганса заперечували, що він був надзвичайно приваблива людина : ласкавий, розумний погляд, добре обличчя. А зрештою, хіба тільки по зовнішності можна судити про людину... Пригадайте злу царівну...
- На вашу думку, в чому краса людини ? (відповіді учнів).
- Я пропоную пригадати твори Андерсена і для цього приготувала вам предмети - символи цих казок .
Демонстрація предметів. (горошина, ромашка, солдатик, каченя, лебідь, Дюймовочка, Троянда, сніжинка).
А ще у мене є дві парасольки. Вони належать одному чудовому гному - Оле- Лукоє. Це бог снів, улюблений казкар данських дітей . Завжди він носить з собою дві парасольки : одну чорну це погані сни для злих людей, - яскраву - добрі сни для гарних людей. Діти, "заплющіть оченята" - так в перекладі звучить Оле-Лукойє. Я запрошую його до вас. О.Лукойє
Ви пізнали мене ? Я Оле - Лукойє .
Я живу на світі другу сотню років . Адже я казкар . І ніхто на світі не знає стільки казок як я . Але я ніколи не приходжу за наказом і за гроші. А свої історії і казки я розповідаю тільки хорошим дітям. Для вас я приберіг дивовижну історію про те, як одна людина стала королем, не маючи корону , яка підкорила весь світ, не маючи зброї. Це буде незвичайна історія . А допоможуть мені розповісти її вам чудесні казкові герої, які вважають Андерсена своїм батьком ,тому що він дав їм літературне безсмертне життя.
Друзі мої, ми Вас уже зачекались . (Звучить пісня
" Маленькая страна")
Дюймовочка.
Я - Дюймовочка, дівчинка, яка народилась із квітки .Я була такою маленькою, всього з дюйм ростом , тому і назвали мене Дюймовочкою. Шкарлупа грецького горіха служила мені люлькою , голубі фіалки - матрацом.
А відомою я стала завдяки одному прекрасному казкарю, історію про якого ви сьогодні почуєте .
Жив - був в маленькій країні Данії на березі голубого моря бідний черевичник. Веселий норов і вмілі руки -і це все його багатство. Жінка його прала білизну для багатих і вела убоге господарство. І був у них єдиний син. Звали його Ханс. Чудовий був хлопчик. Блідий , худий, в залатаній одежині. Більше всього на світі він любив мріяти , бродити по лукам, де буяли квіти. Любив слухати старовинні пісні, мудрі народні казки. Здавалося, що і квіти ,і деревця розповідали йому незвичайні історії.
Русалочка
Постривай, Дюймовочко, я теж хочу розповісти діткам про нього . Адже я пам'ятаю , як ще маленьким , він часто сидів на березі моря і вголос мріяв, а ми русалочки , слухали юного Ханса . А мріяв він стати знаменитим артистом або поетом і тому відправився в саме велике місто своєї країни . Він думав, що знайде там своє щастя. Довго і гірко плакала його мати. Спочатку доля повелася з ним не милосердно, так, як з гидким каченям.
Олов'яний солдатик
Йшли роки. Багато горя потерпів бідний , але працелюбний і здібний Хане. Він став писати книги і став знаменитий . Його запрошували в самі знатні будинки столиці. Всі були в захваті від його творів, але не було в світі серця, яке б билося тільки для нього .Батько й мати померли, його кохана дівчина вийшла заміж за іншого.
Принцеса на горошині
А ось я знаю, що сама велика любов до казкаря прийшла , коли він був уже знаменитим Королем казки . У коханої було чудове ім'я -Йєнні. Вона була співачкою. Добра, гарна , вона підкорила світ своїм чудовим голосом. За її прекрасний голос називав Хане свою наречену соловей . їй він присвятив казку про маленьку пташку, яка врятувала людину від смерті.
Оле-Лукойє
О друзі, наша розповідь підходить до кінця .
Снігова королева
Почекайте! А чи знаєте ви , що у письменника серед його казок, були улюблені?
Оле- Лукойє: - Хто ти?
Снігова королева
Я- володарка метелиць і буйних вітрів, володарка криги і північного сяйва. Я - Снігова королева , героїня улюбленої казки Андерсена. Хочу розповісти казку про дружбу і вірність.
О. Лукойє: - Ти? Про дружбу і вірність?
Вчитель:
Шановна Снігова королево, не ображайся на маленького гнома. Але я хвилююсь, що ти можеш розгніватись і заморозити когось із моїх учнів або, боронь Боже, комусь попаде шматочок льоду в серце. І тоді може повторитися історія Кая. Лети собі у свою снігову країну.
Діти, ви почули цікаві факти з біографії Андерсена від казкових героїв . Прочитавши статтю нашого підручника на стор. 105 - 107, ви ще багато цікавого пізнаєте про великого казкаря. А ми далі продовжуємо працювати за планом.
"Снігова королева" - улюблена казка Андерсена.
Перед вами два предмети, які є символом цієї казки. Це -троянда, втілення любові, вірності, і сніжинка - гарна, досконала за формою ,але нежива. Речі, предмети мають велике значення в житті людини. Красиві і потрібні, вони радують нас, приносять користь. Іноді речі змінюють життя не лише людини, а й цілого світу, як це сталося в казці "Снігова королева".
Люстерко... Потрібна річ для кожного з нас. Ми дивимося в нього і приводимо себе до порядку. В народі є повір'я: розбите дзеркало - до нещастя. Ось таке розбите дзеркало наробило біди в казці.
Робота з текстом. Коментоване читання першого розділу казки.
Бесіда.
-Яким ви уявляєте чорта ?
-Які властивості мало дзеркало ?
-Чому радів чорт ?
-Які нещастя приносило дзеркало ?
Підсумок уроку.
Хто такий Андерсен ?
Що було джерелом творчості Андерсена ?
Назвати казки данського письменника ?
Домашнє завдання.
Опрацювати статтю підручника на стор. 105 – 107.
Прочитати другу частину казки.
Знайти відповідь на питання: кому з героїв казок Андерсена поставлений пам’ятник у Данії?
Урок 2
Тема: Фантастичний світ зла у казці Г.К. Андерсена
« Снігова королева». Історія Перша.
Мета: розпочати роботу над аналізом казки, вчити дітей працювати з художнім текстом, розвивати логічне мислення, зв'язне мовлення.
Словникова робота: троль, більйони.
Епіграф:
Отже, почнемо!
Коли ми дочитаємо цю книжку до кінця,
то будемо знати більше, ніж тепер
Г.К. Андерсен
Зміст уроку
І. Актуалізація опорних знань
Вікторина:
ІІ Мотивація навчальної діяльності
Демонстрація дзеркала.
— З якої казки могла з'явитися ця річ?
Які слова промовляла цариця, звертаюсь до дзеркала?
Які ви знаєте прислів'я, приказки чи загадки про люстерко?
Сьогодні на уроці дзеркало буде грати не останню роль, адже ми починаємо читати казку Г.К Андерсена «Снігова королева», зокрема, історію першу, в якій йде мова про дзеркало та скалки.
Записуємо дату, тему уроку та епіграф.
Епіграфом до сьогоднішнього та до декількох наступних уроків будуть слова великого казкаря
(Дивись епіграф.) Отож, відкриваємо казку «Снігова королева».
III. Робота над змістом першого розділу казки
1. Творче читання історії першої та другої казки «Снігова королева».
Словникова робота.
Троль — у скандинавських легендах казкова істота, зазвичай ворожа людям. (Чорт.)
Більйон — назва числа, яке зображають одиницю з дев'ятьма нулями. (Мільярд.)
2. Евристична бесіда.
Проблемне запитання:
На вашу думку, праві учні троля, які вважали, що «лише тепер можна побачити, якими є насправді на світ і всі люди»? Чи справді світ потворний і жорстокий?
3. Робота в групах.
Завдання дія першої групи:
Завдання для другої групи:
Проблемне запитання:
Чому саме Кая вибрала Снігова королева, щоб забрати з собою?
IV. Підсумки уроку
1. Що фантастичного та реального є у казці (у перших двох розділах) «Снігова королева»?
1 Втіленням добра чи зла є дивне дзеркало троля? Доведіть.
Яке зло несуть у собі скалки дзеркала?
Хто з героїв казки втілює добро?
Снігова королева добра чи зла?
Як ви думаєте, чи зможе добро перемогти зло на прикінці казки?
V Домашнє завдання
Прочитати історії 3—7 казки Г.К.Андерсена «Снігова вірами». Намалювати «карту» подорожі Герди у пошуках Кая. (Консультація вчителя зі створення карти.)
Урок 3
Тема: Подорож Герди в пошуках Кая. (Г.Х. Андерсен
« Снігова королева»)
Мета: простежити розвиток подій у 3—7 казках, формувати вміння аналізувати текст та виділяти в ньому головне, вчити учнів порівнювати літературні образи; розвивати зв'язне мовлення, навички образного, логічного та асоціативного мислення; виховувати почуття відповідальності. доброту.
Тип уроку: урок-подорож.
Обладнання: «карта» подорожі Герди, ілюстрації до казки
Зміст уроку
І.Вступне слово вчителя
Задумайтесь над словами «Казка кличе нас у мандри, велить бути в житті сміливими й мудрими, долати перешкоди й біди і не забувати добра світового, бо тільки цим і вимірюється наша людська сутність» (Валерій Шевчук).
П. Мотивація навчальної діяльності
— Сьогодні ми вирушимо у захоплюючу подорож разом із героїнею казки «Снігова королева» — Гердою.Як ви думаєте, що потрібно мандрівнику, коли він відправляється у мандри?
— Вашим домашнім завданням було намалювати карту подорожі Герди. Саме нею ми і скористаємося, щоб безпомилково потрапити до володінь Снігової королеви і віднайти Кая.
Ш. Робота над аналізом змісту 3—7 казок
Перша зупинка.
Отже, ми залишаємо разом з Гердою привітний садок бабусі і холодної осені продовжуємо подорож. Разом з тим давайте пригадаємо, як подіяли поцілунки Снігової королеви на Кая? Що, на вашу думку, допомогло Герді побороти чари чаклунки? Чому так сталося? (Бо у Герди в грудях билося гаряче, живе, людське, а не крижане серце.)
Друга зупинка.
— Куди нас привела Герда?
— З якими новими героями ми познайомилися?(Лісовий Ворон, Придворна ворона, принц і принцеса.)
— Подумайте, чи можна сказати, що Ворон та його наречена схожі на людей? Чим саме? (Вони добрі, але смішні, бо ведуть себе не по-пташиному, а по людському.)
— Розкажіть, як принцеса шукала нареченого. Як принц і принцеса прийняли Герду? Чи знайшла тут Герда Кая?
Отож, подорож триває. Сідаймо у новеньку золоту карету і мандруймо далі!
Третя зупинка.
Ми заїхали в темний та густий ліс. Ой, що це? Свист, галас!
Отож, наступний транспортний засіб для нашої подорожі — Північний Олень, якого люб'язно подарувала Герді маленька розбійниця.
— Куди ж везе нас олень? (Звертаємось до карти.) Четверта зупинка.
Ось безмежні снігові рівнини, гуляє віхола, вітер пронизує наскрізь. Вам не холодно? Чи не повернути назад? Герді ще холодніше, їй страшно, але невимовне бажання знайти Кая веде її вперед. Нарешті з'явився маленький будиночок. Подивимося, хто тут живе.
—Що на це відповіла мудра жінка? (Знайдіть у тексті і прочитайте.)
Зупинка п'ята. Опишіть крижану пустелю
Знесилена Герда продовжує свої пошуки крижаною пустелею. Навкруги завірюха. Назустріч їй лине цілий полк снігових пластівців — це передові загони війська Снігової королеви, схожі то на потворних їжаків, то на стоголових змій. Угорі виблискує на чистому ясному небі північне сяйво. Нарешті підходимо до замку Снігової королеви
Висновок: Снігова королева з її холодом, вітрами та чарами виявилася безсилою перед босоногою дівчинкою, сила якої в гарячому серці, вірній любові, самовідданості Недаремно завдяки цим рисам Герда змогла творити справжні дива.
Слово «Вічність», яке так довго не міг скласти Кай, склалося саме собою, коли Герда розтопила серце .хлопчика, — чому? Що вічне: холодне чи гаряче серце?
— Маленька розбійниця зустріла Кая і Герду, коли вони поверталися додому, і сказала: «Хотіла б я знати, чи вартий ти того, щоб за тобою бігали на край світу?» Як на вашу думку, чи вартий того Кай?
— Діти, повернувшись додому, помітили, що вони виросли. Подумайте, чому вони прийшли до такого висновку? Як вони змінилися?
Асоціативний диктант.
— Запишіть у два стовпчики слова, які б відповідали характеру Герди та Снігової королеви: доброта, холод, зло, краса, бездушність, теплота, крига, радість, чаклунство, троянди, смерть, весна.
IV. Підсумок уроку
Закінчилась наша подорож із героями казки «Снігова королева». Пам'ятаєте: «Ну що ж, почнемо! Як дійдемо до кінця казки, будемо знати більше, ніж тепер»?
— Що нового ви дізналися?
Микола Луків писав у вірші:
«…Бо людина ціниться по тому,
Чи вона зробила, що могла,
Скільки сил у неї вистачало,
Щоб на світі більше щастя стало».
— Чи все зробила Герда, щоб примножити на світі щастя?
— Кого вона зробила щасливим?
V. Домашнє завдання
Підготуватися до характеристики героїв казки від його імені(за вибором учнів)
Урок 4
Тема. Характеристика героїв казки. Авторська оцінка героїв твору.
Мета: розкрити образи головних героїв казки; розвивати навички характеризувати героїв художніх творів; допомогти учням осягнути велич людського характеру; формувати особистість, здатну на добрий вчинок.
Обладнання: ілюстрації до казки Г.К.Андерсена, пам’ятка "Модель характеристики героя художнього
Тип уроку: урок- аналіз твору.
Зміст уроку
І. Презентація теми, мети, завдань уроку.
П. Актуалізація опорних знань.
Який характер, такі і вчинки;
Прислів’я
Тільки досягаючи великої мети,
людина виявляє в собі великий характер, який і робить її маяком для інших
Г.Гегель
Асоціативна розминка
(Кай—самовпевненість, кришталь; Герда—троянда, палке серце; Снігова королева — холод, сніг, маленька розбійниця - колючка, будяк; ворон і його наречена— сміх, доброта; північний олень—Лапландія, завірюха; бабуся Герда—тепле домашнє вогнище, мудрість)
— Оберіть для уявного малюнка лише одну річ, яка символізувала б образи Кая, Герди, Снігової королеви, маленької розбійниці, феї, бабусі Герди
ІІІ Основний зміст уроку.
Слово вчителя пригадайте слова фінки, сказані нею у розмові з оленем. Чому, на її думку, Герді не потрібна сила дванадцяти богатирів, щоб перемогти Снігову королеву й визволити Кая? Завдяки яким рисам характеру героїні казки вдалося досягти мети?
(Учні записують в уявні трояндові пелюстки риси характеру Герди: самовідданість, вірність, сила волі, почуття прекрасного, життєрадісність, щирість, доброта, стійкість, доброзичливість, чемність, ввічливість, наполегливість, допитливість, у досягненні мети.
Учитель. Не кожна доросла людина наділена такими рисами характеру, що їх мала героїня казки Андерсена—маленька дівчинка Герда, яка разом з подоланням труднощів дорослішає та досягає поставленої мети.
• Самостійна робота учнів.
Заповнення таблиці: учитель читає слова, а учні записують їх у відповідні колонки: дружелюбність, любов до природи та прекрасного, допитливість, веселість, байдужість, грубість, злість, невдоволеність, злорадство, насмішкуватість, жадібність, покірливість, захоплення неживою красою.
Риси характеру Кая |
|
До того, як його серце вразила скалка злого дзеркала |
Після того, як його серце вразила скалка злого дзеркала |
• Бесіда за запитаннями.
— Чи правильно визначено риси характеру героїв казки? Що допомогло вам це зробити?
(Вчинки героїв, авторська оцінка героїв).
— Чи можемо ми дізнатися з художнього твору, як автор ставиться до своїх героїв?
— Розгляньте ілюстрації до казки. Чи передають художники риси характеру персонажів твору? Чи можемо ми за ілюстраціями судити, як художники ставляться до героїв?
• Робота в парах. Учні отримують пам'ятку-схему орієнтовного плану характеристики. За зразками усно характеризують героїв казки — Кая та Герду.
Схема характеристики образу героя художнього твору.
1.Місце героя в художньому творі.
2.Зовнішність героя.
3.Риси характеру, вчинки.
4.Ставлення читача до героя.
Орієнтовний план характеристики
І.Який із себе герой?
II. Як герой діє?
1. Які його здібності та інтереси?
2. Які його вчинки?
3.3 якою метою діє персонаж?
III. Які моральні якості виявляє герой?
IV. Як до нього ставляться інші персонажі, автор?
V. Яким я бачу героя?
IV. Підбиття підсумків уроку.
• Інтерактивний прийом "мікрофон".
Завдання для учнів: висловити свої враження від ознайомлення з казкою Андерсена "Снігова королева" та побажання майбутнім читачам. Починати слід зі слів: "Я вам хочу сказати, що..."
Домашнє завдання. Підготуватися до гри.
Урок5
Тема: Інтелектуальна гра «Казкова мозаїка»
(за творами Г.К.Андерсена)
Мета: узагальнити вивчене про творчість Г.К.Андерсена; розвивати навики самостійної пошукової роботи; вміння аналізувати прочитане, зв'язне мовлення, зацікавленість художньою літературою; виховувати почуття дружби, взаємоповаги.
Форми і методи роботи: гра-змагання, літературна вікторина, захист художніх робіт, творча робота, інсценізація.
Тип уроку: узагальнення знань. Конкурс-гра. Обладнання: ілюстрації до казок Андерсена, учнівські малюнки, твори Андерсена.
Немає казок кращих від тих, які створює саме життя. Г.К.Андерсен
Вчитель. Немає сумнівів, що читання казок Андерсена дало вам багато щасливих хвилин. Вони, як на крилах, переносять нас у загадковий світ казкаря, примушують дивуватися багатству його уяви. А тим, хто задумується над прочитаним, відкривається глибокий зміст фантазії письменника. Казки Андерсена — чудо, створене генієм, який заявляв: «Я відчуваю, яка важлива і священна місія поета, якому надана можливість говорити тисячам»
Підсумкову роботу з творчості Андерсена ми проведем у незвичайній формі: змагання між командами. Суддями будуть два вчителі Змагаючись, пам'ятайте:
Тож представляємо команди. Судді оцінюють парад костюмів, враховуючи оригінальність та фантазію. Розминка.
Тур 1. Змагання капітанів
(Витягують із чарівної скриньки номерки. Судді мають враховувати лише точні і повні відповіді.)
1. Коли і хто вперше переклав казки Андерсена на українську мову.
2. Колись давно у Копенгагені король Крістіан побудував Круглу вежу, на міській площі... Про неї не було жодної легенди. І тоді копенгагенці вклонилися казкарю:
— Шановний пане Андерсен, — сказали вони.— дуже просимо вас придумати що-небудь про нашу Круглу вежу. І Андерсен виконав їхнє прохання. А як саме?
3.Андерсен дуже любив мандрувати.
Він стверджував: «Хто подорожує, той живе». 29 разів письменник покидав Данію. У яких країнах побував Андерсен?
4. Що вам відомо про літературну премію імені Андерсена?
Тур 2. Вернісаж
Багатий казковий світ завжди приваблював митців. Як наслідок герої оживають за допомогою звуків, фарб, рухів. Прошу й вас продемонструвати роботи-дзеркала.
Враховуємо: художню майстерність малюнка, виразність читання, відповідність ілюстрації текстові.
Тур 3. Конкурс «Про що говорять дати»
Назвати почергово дати із життя та творчості казкаря.
Тур 4. Літературна вікторина
1. У книзі про Андерсена читаємо:
«Чи знаєш ти, як виливають дзвіночок? У кожний дзвіночок обов'язково вливають краплю срібла. Ось він і дзвенить. Якщо в смішну казку додати краплю чистого суму, вона також задзвенить». Назвіть казки Андерсена, в яких смішне змішане із сумним.
2. Як швидко Андерсен написав казку «Соловей»?
3.Датський критик Гольдшмідт писав про Андерсена:«Він знаходить поезію там, де інші ледве насмілюються шукати її, в предметах, які вважають некрасивими: на горищі, де ялинка лежить в оточенні мишей і пацюків, у відрі для сміття, куди служниця викинула пару старих комірців і т. д
Перерахуйте ті несподівані для вас місця, в яких Андерсен знаходив поезію.
«Усі малюнки в казці були живі: пташки співали, люди сходили зі сторінок, розмовляли, але тільки-но перегортали сторінку, — вони заскакували назад, інакше в малюнках виходила б нісенітниця».
Та коралева була жінка розумна: вміла не тільки в каретах роз'їжджати. Взяла вона великі золоті ножиці, порізала на шматки шовковий матеріал, пошила чорненький мішок...
Тур 5. Юні казкарі
Напевно, ви дуже любите осучаснювати старі казки.
Завдяки цьому так довго живуть казкові персонажі. Ось вам наступне завдання. Ви маєте вигадати пригоди, які випадуть на долю а горошині, яка чудом опиниться у вашому класі.
При оцінюванні слід враховувати: культуру мовлення, думку, кмітливість.
Тур 6. Домашнє завдання командам Інсценізація уривку з казки, назву якої носить команда. На виконання — 4 хв. При оцінюванні слід ураховувати артистизм виконання.
Тур 7. Гра з глядачами
Хто був першим слухачем казок Андерсена? «Тут у міські ворога постукали. Старий король пішов відчиняти». Кому?
Тур 8. Сюрприз противнику Запитання з творчості Андерсена.
(Команди мали заздалегідь підготувати запитання до супротивників.)
Тур 9.
Команди мають представити експонати в музей казкаря.
При оцінюванні слід враховувати кількість та оригінальність.
Результати змагань оголошують члени журі.
Заключне слово вчителя.
Ось і підійшла хвилина прощання з улюбленим казкарем Г.К.Андерсеном. Можливо, він саме сьогодні, як любив, вирушив у далеку подорож на казковому килимі -літаку. Ось і кружляє над землею, сміється над голими королями, принцесами на горошинах, вчить каченяті бачити прекрасного лебедя, розтоплює лід у серцях.
Подивіться у вікно! Бачите, як підіймається в небо казковий килим? До побачення, добрий друже! До нової зустрічі, мудрецю і чарівнику!
Тепер ми знаємо, хто став королем, істинним володарем людських душ, не маючи корони; хто завоював весь світ, навіть не вміючи тримати в руках меч.
50 років Андерсен писав казки для дітей, тепер їх читають в усьому світі.
Невідомий автор, сучасник Андерсена, присвятив йому поетичні рядки:
Бридким каченятком він був,
В очереті від штурханів ховався,
У світі мрії наснаги і сил
Для боротьби зі злом набирався.
Як злісно шипів дружний хор.
Ні гуси, ні качки не знали,
Що покине пташиний він двір
Та щезне в сяючій далі!
Що недаремно до чужих берегів
Лебідь гордий політ свій направить,
Що він славою вкриється сам
І рідний куточок прославить!