Шляхи формування швидкісного читання учнів початкової школи

Про матеріал
Перед вчителем школи ніколи не поставало питання: чи треба навчати дітей читати? Безумовно, треба, бо без сформованої навички читання неможливим стає подальше навчання,- і це зрозуміло всім. Питання в іншому – як саме навчати читання та якого читання? Що має стати пріоритетом для вчителя в цьому складному процесі? Швидкість, правильність, виразність? Як сформувати культуру читання, як виховати вдумливого читача та навчити його читати не задля оцінок, а задля самого себе?
Перегляд файлу

 

Результат пошуку зображень за запитом "діти й книга малюнок"

ЗМІСТ

  1. ЗМІСТ …………………………………………………………………………2
  2. ВСТУП…………………………………………………………………………3
  3. РОЗДІЛ І. ПРОБЛЕМА РОЗВИТКУ ЧИТАЦЬКИХ НАВИЧОК………..4
  4. РОЗДІЛ ІІ. ТЕОРІЯ ВПРОВАДЖЕННЯ МЕТОДІВ ШВИДКІСНОГО ЧИТАННЯ……………………………………………………………………5
  5.     РОЗДІЛ ІІІ.  ПРАКТИЧНІ ІГРИ ТА ВПРАВИ ДЛЯ РОЗВИТКУ ШВИДКІСНОГО ЧИТАННЯ……………………………………………….....12
    1. Вправи для розвитку швидкісного читання……………………………..12
    2. Вправи для розширення кута зору………………………………………..19
    3. Вправи на формування швидкої реакції на слово………………………..22
    4. Вправи на розвиток уважності…………………………………………...25
    5. Вправи на розвиток оперативної пам’яті………………………………29
    6. Вправи для подолання бар’єру промовляння…………………………….31
  6. ВИДИ ЧИТАННЯ,ЩО ВПЛИВАЮТЬ НА РОЗВИТОК ШВИДКІСНОГО ЧИТАННЯ………………………………………………31
  7. РЕКОМЕНДАЦІЇ БАТЬКАМ, ЩОДО ФОРМУВАННЯ ШВИДКІСНОГО ЧИТАННЯ ……………………………………………...32
  8. ПРОГРАМИ ДЛЯ РОЗВИТКУ НАВИЧОК ШВИДКОЧИТАННЯ ……33
  9. ВИСНОВКИ………………………………………………………………….34
  10. ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА ………………………………………..…35

 

 

 

 

 

 

 

ВСТУП

Перед вчителем школи ніколи не поставало питання: чи треба навчати дітей читати? Безумовно, треба, бо без сформованої навички читання неможливим стає подальше навчання,- і це зрозуміло всім. Питання в іншому – як саме навчати читання  та якого читання? Що має стати пріоритетом для вчителя в цьому складному процесі? Швидкість, правильність, виразність? Як сформувати культуру читання, як виховати вдумливого читача та навчити його читати не задля оцінок, а задля самого себе?

Вчителя – практика, навіть якщо він вже має певний досвід роботи, на цьому шляху чекає багато проблемних ситуацій. По – перше, до школи приходять діти з різним рівнем підготовленості, і це викликає труднощі протягом уроку і потребує від педагога додаткових зусиль у процесі  підготовки до проведення уроку, адже треба орієнтуватися  і на тих учнів, хто вже навчився читати вдома чи у дитсадку, і на тих, хто вперше в житті зіткнувся з тим, що книга – це не тільки яскраві малюнки, а й джерело інформації. По – друге, серед учнів, що вміють читати, зустрічаються й такі, яких, на жаль, доводиться «перенавчати», бо, завдяки допомозі рідних чи не компетентності вихователів дошкільних закладів, діти читають неправильно.

Ще одна проблема – це зміст навчального матеріалу, на якому саме й формується читацький інтерес, і підхід вчителя до цього питання повинен мати комплексний, систематизований  характер. Вчителю треба так організувати підготовчий до сприймання тексту етап, щоб учневі справді стало цікаво. І тут постає наступна проблема – вибір методів, прийомів навчання.53 % школярів, що читають швидко, вчаться добре і відмінно, а серед тих, хто читає повільно, таких не більше 4%.

На думку психологів, на успішність впливає понад 200 факторів, більше чи менш важливих. Серед найважливіших перше місце посідає швидкість читання.

 

РОЗДІЛ І. ПРОБЛЕМА РОЗВИТКУ ЧИТАЦЬКИХ НАВИЧОК

Для чого потрібно швидко читати

Дитина, яка не вміє швидко читати, зазнає великих труднощів, перевантаження під час виконання д/з, особливо у середніх та старших класах. Внаслідок того, що читання книг за низької швидкості – не задоволення, а тяжка виснажлива праця, дитина, яка погано читає, непосидюча, не відвідує бібліотеку, не читає газет, ні книжок.  Крім того, проблема швидкого читання має, на думку В.Зайцева, ще кілька аспектів.

І. Аспект навчання: щоб виконати д\з, учень 8 класу повинен прочитати у середньому 7-8 сторінок тексту підручника. За низької швидкості читання, щоб прочитати текст тільки раз, дитина має витратити приблизно 2 години. Але оскільки при повільному читанні зміст прочитаного не зрозумілий, то учень повинен читати текст мінімум 3 рази. Крім того, йому треба виконати письмові завдання.  Але той, хто повільно читає, як правило, й повільно пише. Отже, зрозуміло, що вчитися успішно і без перевантажень дитина зможе тільки тоді, коли навчиться швидко читати і писати.

ІІ. Аспект розвитку: розумова працездатність значною мірою залежить від таких чинників, як оперативна пам’ять і стійкість уваги, що удосконалюється в процесі читання. Тому учні, які швидко читають і, як правило, читають багато, мають розвинену оперативну пам’ять та стійку увагу.

ІІІ. Аспект виховання:усім добре відоме явище: в 3 – 4 –х класах 60 – 70 % вчаться позитивно, в 4 – 5 – х успішність різко падає, кількість учнів, що добре вчаться, зменшується до 30 - 40 %. У чому ж причина? Пригадаймо, що найсильніше впливає на успішність – швидкість читання. Якщо по закінченню 4 класу учні не вміють швидко, добре читати, то у 5 – му класі, коли різко зростатиме навчальне навантаження, їх успішність падатиме.

 

РОЗДІЛ ІІ. ТЕОРІЯ ВПРОВАДЖЕННЯ МЕТОДІВ ШВИДКІСНОГО ЧИТАННЯ

В час непомітного зростання інформаційного потоку одним із засобів пізнання світу, за умов правильного психолого – педагогічного підходу, може стати читання. Таке явище цілком закономірне, оскільки,за свідченнями вчених, від 90 до 95 % інформації ми одержуємо завдяки зоровому сприйманню. Потреба швидкого ознайомлення з текстами дала поштовх до виникнення систем швидко читання та панорамного читання – автори І.Т. Федоренко, В.М.Зайцев.

І.П.Федоренко всебічно дослідив процеси, що відбуваються при читанні. Встановлено, що швидкість читання залежить від обсягу слухового та зорового сприйняття дитини.  Обсяг слухового сприйняття – це кількість слів, яку запам’ятовує школяр у ході одного причитування. Обсяг зорового – складніший. Відомо, що очі рухаються по рядку під час читання не плавно, а стрибкоподібно. Текст сприймається в момент зупинки руху зору – відбувається фіксація букв, слів, речення, а можливо й абзацу. Тобто певної частини тексту. Обсяг цей залежить від  кута зору. Чим  частішими є фіксації, тим вужчий кут зору, тим менший обсяг тексту, який охоплюється за одну фіксацію.

07489316  кут зору.jpg

Швидкість читання залежить від кількості регресій, тобто зворотнього руху очей для уточнення прочитаного. В школярів треба виробляти навичку анотації – вміння водночас із читанням тексту вголос на основі засвоєного змісту, з контурів наступних слів передбачати два – три подальші. Цей процес у людини , яка привчена швидко читати, відбувається  машинально, непомітно для неї,однак на початковому етапі дітей можна привчати усвідомлювати всі тонкощі цього процесу. Тим більше, що він неодмінно сприяє вдосконаленню ширших задатків дитини,  загалом здібностей до навчання. Федоренко І.Т. радив застосовувати читання у швидкому темпі з прискоренням. Це дає змогу виробляти вміння антиципації, уникати регресій. Вони дуже ефективні. Корисно починати урок читання читанням скоромовок.

На жаль, нерідко, коли дитина помітно відстає у розвитку і швидкість читання її низька, застосовувати такі прийоми швидкого читання або читання з прискоренням практично неможливо.

Тут доцільно застосувати такі прості вправи:

  •  читання за диктором,
  • багаторазове,
  • читання з олівцем,
  •  в швидкому темпі про себе.

Та, якщо швидкість читання дитини близька до нуля, і вона не в змозі опанувати самостійно навіть 2-3 рядки тексту, застосовується прийом читання за диктором невеликого уривка, причому багаторазово, з прискоренням. Темп постійно зростає до темпу скоромовки, і це сприяє розвитку артикуляційного апарату школяра.

Якщо учень повільно, але самостійно опановує текст, пропонується багаторазове читання невеликого уривка. Береться не більше 3 – 5 рядків, читати доцільно вголос до темпу скоромовки, тобто до 180-200слів.

Цілком очевидно, наскільки прискориться процес підготовки уроків, якщо дитина досягає такої швидкості у читання про себе. Їй просто стане легко вчитися. Цим далеко не вичерпується користь від застосування прийому від багаторазового студіювання невеликого уривка.

Всі наведені прийоми виконуються в комплексі: береться невеликий уривок, читається багато разів самостійно або разом з диктором. Темп доводиться до рівня скоромовки й вище. Після цього уривок читається з відривом погляду від тексту або переказується з підгляданням у текст.

Коли  темп читання стає досить високим, школяреві пропонується продовжувати читання невідомого тексту в темпі скоромовки. Прийом цей має важливе психологічне значення, оскільки при читанні невідомого тексту певний час ще зберігається попередній ( тобто швидкий) темп. Хай дитина зуміє прочитати швидко рядок або навіть 2 -3 слова, зате, в неї з’явиться упевненість, що вона може навчатися швидко читати невідомий текст.

Для запобігання регресіям можна запропонувати учням постукувати олівцем у ході читання. Оскільки – регресії – наслідок впливу ряду психологічних факторів, то дотримання ритму дає змогу школяреві читати автоматично, чисто. Якщо треба підвищити темп, можна запропонувати учням постукувати у швидкому темпі, підпорядковуючись ритму.

Розвитку кута зору, виробленню вміння читати складні слова, антипатії сприяють прийоми з лінійкою. Так, при відпрацюванні навички суцільного прочитання багатоскладових слів, рядок повністю закривається лінійкою і відкривається на пів секунди. Для вироблення  вміння антипатії та розширення кута зору в читаному рядку ( краще брати віршований  текст) закривається 1 -2 останніх слів.

Чи може існувати  правильність читання без швидкості?

Читаючи правильно, учень охоплює поглядом тільки невелике слово або частину великого. Він не бачить написаного попереду, а спрямовує увагу переважно на сполучення літер чи складів. Поза увагою лишається не тільки логічний наголос речення, а й часто наголос у слові.  Якщо під час читання допущено помилку, дитина рідко помічає її, бо сприймає кожне слово за контекстом. Зазначимо: правильність без швидкості буває лише відносна.  Вона можлива під час роботи з дуже невеликими ( переважно букварними текстами та короткими реченнями). Отже основа правильного читання – швидкий темп.

Чи залежить  свідоме читання від швидкості?

Дочитавши речення до кінця повільно, нелегко пригадати, з чого воно починалося, особливо – довге. Ще важче втримати у пам’яті прочитану сторінку. Отож для усвідомлення змісту потрібне цілісне сприйняття тексту, цілком залежне від уміння читати швидко. Коли ж навичка такого читання не сформована, то, намагаючись збільшити темп і стежачи за ним, дитина перестає розуміти прочитане.

Чи впливає швидкість на виразність?

Швидко читаючи, людина бачить текс насамперед і думає над змістом та засобами мовної виразності для передачі його слухачам. Повільне читання завжди пов’язане з обмеженим кутом зору: учень зосереджує свої зусилля на зчитування слів. Як наслідок, виразності бракує. Виходить, запорука виразності – швидкість.

4аккут зору.jpg

Діти навчаються читати за допомогою серії таблиць, спрямованих на доведення до автоматичності  певних навичок – складових досконалого читання. Система роботи з таблицями допомагає не лише оволодіти  високою технікою ознайомлення з текстами, а й спрямована на виховання людини, залюбленої у книгу, в рідну мову, знавця літературної спадщини свого народу.

На основі таблиць для розчитування  можна організувати ігри:

  1. Знайди заданий вчителем склад.
  2. Склади слова з двох, трьох, чотирьох літер (ми, рік, тиша) або складів(

ро-са, ко-ле-со, за-пи-та-ли).

  1. « Хто перший?» Змагання для двох учнів, що одночасно почали читати рядок чи стовпчик: хто швидше закінчить.

25.11.2014-1-48

Подані в них склади ми читаємо поодинці, групами, колективно.

Рухаємося при читанні по рядку або по стовпчику. Можемо відшукати та читати рядки  із певною голосною чи приголосною буквою.

Швидке читання можливе за умови відрегульованого дихання. З цією метою проводять дихальну гімнастику. Регулюванню дихання сприяє  читання скоромовок, а також  різноманітні вправи.

Відомо, що під час артикуляції звуків діти часто недостатньо відкривають рот, не вміють керувати диханням. Щоб запобігти монотонності, неточності вимови, неправильному диханню під час читання, пропоную дітям своєрідну розминку перед читанням – дихальну гімнастику.

Ця гімнастика сприяє розвитку вміння регулювати своє дихання (не губити закінчення слів, не робити вдих на півслові, не замовкати до кінця речення).

Вправи для дихальної гімнастики:

● правильна поза( плечі не піднімати, руки на діафрагмі);
● швидко вдихати повітря через ніс(нюхаємо квітку), на звук (а)- видихати;
● Погасити свічку;: одну, дві, три…
● здути сніжинку з долоні;
● вдихнути повітря й полічити до трьох, до п’яти,  до десяти ….

● музичні вправи, розспіви(складова таблиця)

Для артикуляції вправа «Подивись і повтори»:
● витягнути губи трубочкою;
● зімкнути губи;
● показати губами букву «О»;
● облизати губи;
● зробити язичком рухи маятника.

Вправи на дикцію:

● звуконаслідування;
●чистомовки, скоромовки;

На матеріалах чистомовок та скоромовок можна тренувати не тільки дикцію, а й швидкість, модуляцію сили голосу, логічні наголоси, паузи, міміку, настрій.

Скоромовки належать до перлин народної творчості. Діти легко переймають їх від старших, запам’ятовують і залюбки розважаються ними.

Цінність скоромовок полягає не в смисловому навантаженні чи оригінальних засобах виразності, а в такому доборі і розтановці слів, вимова яких потребує певних зусиль і сприяє виробленню дикції, правильної артикуляції,що , у свою чергу, підвищує культуру усного мовлення.

Читання у темпі скоромовок призначене для тренування і розвитку артикуляційного апарату. Проводити його можна на  знайомому тексті, причому вимоги до виразності читання в даному випадку знижені, але підвищенні вимоги до чіткого вимовляння закінчень слів. Потім можна наприкінці  кожного уроку читання залишати чотири хвилини, щоб провести само замірювання швидкості читання.  Упродовж однієї хвилини діти читають незнайомий текст у режимі « читання – дзижчання» кожен у своєму темпі.

Швидкість читання поліпшується вправами на розвиток оперативної пам’яті, периферичного зору, вдосконалення здатності передбачати слова на основі букв, що входять до їх складу, передбачати зміст твору за заголовком, початком і кінцем,заголовком та опорними словами, заголовком та ілюстраціями до твору.

На уроках доцільно пропонувати вправи на вміння швидко орієнтуватися в тексті.

● знайди відповіді на складні запитання;
● дібрати слово на певну орфограму;
● визначити, скільки разів на сторінці повторюється те чи інше слово.

 

РОЗДІЛ ІІІ.  ПРАКТИЧНІ ІГРИ ТА ВПРАВИ ДЛЯ РОЗВИТКУ ШВИДКІСНОГО ЧИТАННЯ

Вправи для розвитку  швидкісного читання

Вправа 1

Читай слова у колонках, уявляючи на місці риски вказані букви. Намагайся читати швидко і правильно

      ЕЕА                          ИИА

В – н – р-                        Ш – р – н  - 

Л –л – к –                        Д – т – н -

Д –р – в-                          Хв – л – н -

Б –р – з –                         Ш – п – ш – н -

В –т – р – н

Вправа 2

Зробіть глибокий вдих .Під час видоху прочитайте15 букв першого рядка. Знову  вдих. І під час видоху 15 букв другого рядка.

КВМСПЛБШГРДБЛСТ

ПТКЗРМВДГБФКЗРЧ

ПРЛГНТВСЧЦФБХНМ

БТМПВЧФКНШЛЖЗЦС

Вправа 3

«Вовк та Заєць»

Читають два учні. Перший прочитує речення з певною швидкістю, інший читає теж саме речення, «наздоганяючи» першого.

Вправа 4

Вправа "Кидок - засічка"

"Кидок" - читання тексту у швидкому темпі.

"Засічка" - діти піднімають голівки і проговорюють останнє слово, що побачили (не стежачи пальчиком).

Вправа 5

Вправа "Оченята"

Діти читають текст вголос швидко хором. Звучить команда "Оченята!".

Діти закривають очі, розслабляються. Через декілька секунд: “Блискавка!”

Учні відкривають очі і починають швидко читати далі (не стежачи пальчиком).

Вправа 6

Вправа “ Фініш”

Вчитель називає за підручником або роздає картки з текстом для мовчазного читання і вказує слово (групу слів), до якого діти повинні якомога швидше дочитати текст. Дочитавши до заданого слова, діти піднімають руку. Після цього даються обов'язково контрольні питання за змістом прочитаного тексту.

Вправа 7

Вправа"Струмочок"

 Діти читають у темпі скоромовок ланцюжком по одному реченню або по одному рядку тексту.

Вправа 8

Вправа"Дощик, дощ, злива"

За сигналом "дощик" читають повільно, "дощ" – швидше, "злива" – ще швидше.

Вправа 9

Вправа “ Гонщики”

За сигналом “На старт! Увага! Руш!“ хором швидко починають читать текст.

За сигналом “ Стоп” зупиняються, ставлять олівцем засічку у тексті. Гра повторюється 3 рази. Обов’язково звертається увага на те, що з кожним читанням уривку тексту , темп читання збільшується.

Вправа 10

Читанная «Причеп»

Робота в групах (рядах). Перший рядок вірша читають учні першої парти, другий рядок – першої і другої парти, третій рядок – першої, другої і третьої парти .

Вправа 11

Гра «Гостре вушко».

Учитель читає з тексту речення і припускається помилок.

Учні виправляють  помилки і зачитують правильно .

Вправа 12

Гра «Скоромовку скоро скажемо»

Мета: відпрацьовувати навички правильного та швидкого вимовляння найуживаніших слів.


Цінність скоромовок полягає не в смисловому навантаженні, а в такому підборі і розстановці слів, вимова яких вимагає певних зусиль і сприяє виробленню дикції, правильної артикуляції. Також скоромовки збагачують словниковий запас та сприяють підвищенню культури мовлення.


Вимова скоромовок сприймається як весела розвага, тому діти їх люблять: той, хто прагне швиденько розповісти скоромовку, часто потрапляє у смішне становище, «спотикаючись» чи перекручуючи слова. Скоромовки легко засвоюються дітьми й допомагають удосконалювати навички читання.


                Скоромовки
● Ворона проворонила вороненя.
● Пік біля кіп картоплю Прокіп.
● Раз — дрова, два — дрова, три — дрова.
● Розкажу вам про покупки, про покупки, про покупки, про покупочки мої.
● Улас у нас, Панас у вас.
● Через грядку гріб тхір ямку.
● Водовоз віз воду з водопроводу.
● Їла Марина малину.
● Летіла лелека, заклекотіла до лелеченят.
● На возі коза, під возом лоза.
● На річці Лука спіймав рака в рукави.
● Дрова рубали два дроворуби.
● Біжать стежини поміж ожини.
● У бобра добра багато.
● Кричав Архип, Архип охрип,
Не треба Архипу кричати до хрипу.
● Бабин біб розцвів у дощ,
Буде бабі біб у борщ.
● Дзижчить над житом жвавий жук,
Бо жовтий він вдягнув кожух.
● Як місили тісто в місті —
Усе місто стало в тісті.
● Летів горобчик, сів на стовпчик,
Прибіг хлопчик, утік горобчик.
● Жовтий жук купив жилет,
Джемпер, джинси та жакет.
● Босий хлопець сіно косить,
Роса росить ноги босі.
● Семен сіно віз — не довіз:
Лишив сани — узяв віз.
● Пиляв Пилип поліна з лип,
Притупив пилку Пилип.
● Ходить квочка коло кілочка,
Водить діточок коло квіточок.
● Коса косить — бруса просить,
Косар Герасим погострив — клин окосив.
● Був бик тупогуб, тупогубенький бичок.
● Бук бундючивсь перед дубом, тряс над дубом бурим чубом.

Дуб пригнув до чуба бука — буде букові наука.
● Надворі трава,
На траві дрова.
Не рубай дрова,
Бо трава здорова.
● Прийшов Прокіп, налляв окріп.
Іде Гаврило — ще не зварилось.
Прийшов Денис — налляв сім мис.
Прийшов Тарас — з'їв все нараз.

Вправа 13

Гра « Чистомовку кажи чисто»
Логопедичні чистомовки та вправи на автоматизацію звуків у словах та реченнях допомагають вимовляти слова чітко та зрозуміло.
Можна урізноманітнити вправу зміною гучності або тембру голосу, тобто одні й ті самі рядки промовляти по-різному: голосно, тихо, швидко або повільно.


     Чистомовки
Я на руку рукавицю
Одягаю брату Грицю.
Він незграбний, ще маленький,
Хай не мерзне мій рідненький.
***
Моркву, перець і гарбуз
Посадив старий дідусь.
Пестив їх та поливав
Гарний урожай зібрав.
***

Трамвай, тролейбус і метро —
Це наш громадський транспорт.
Його ми мусим берегти,
Бо пішки прийдеться іти.
***

Я по воду на криничку
Поведу малу сестричку.
Хай відеречко бере,
Водички трохи набере.
***

Йшов по бору старичок,
Опирався на дрючок.
***

На городі у Марічки
Агрус, огірки, порічки.
***

В рукомийнику помию
Руки я брудні.
Хай подасть мерщій сестричка
Рушничок мені.
***
Рута-м'ята розпустилась —
Ароматна і кріпка.
Бджоли та джмелі над нею
Наче пляшуть гопака!
Рома та Рита співають у хорі,
Ввечері разом гуляють надворі,
Разом додому ідуть, як пора.
Рома та Рита — це брат і сестра!
***

Варить борщ Борис-моряк:
Морква, помідор, буряк.
«Вийде борщ смачний у нас,
Пригощу я, друзі вас!»
 

Вправа  14

Гра «Читай, як актор»

Прочитайте поданий віршик з різними інтонаціями.

25.11.2014-1-50

Вправа  15

Гра «Читай, як диктор»
Прочитайте текст правильно та виразно, як диктор на телебаченні.

 

                                 Вправи на розширення кута зору
Темп читання дитини багато у чому залежить від ширини поля зору, тобто від кількості слів, що сприймаються нею за час однієї зупинки очей та кількості зупинок. Таким чином, можна зробити висновок: швидше читати — означає «ширше дивитися», тобто захоплювати в поле зору якомога більше слів. Для цього потрібно:
● зменшити число зупинок очей;
● збільшити число слів, що сприймаються за одну фіксацію.

Вправа з крапкою
В основі таких вправ завдання: дивитись, не зводячи очей, на певну крапку, намагаючись побачити те, що поруч з нею.
Наприклад:
МИ ● ТИ    ВО ● НА

 

Вправа «У квадраті чарівному прочитай слова»
Будь уважним. Прочитай слова у рядках та колонках.
В О В К      С Н І Г       П Л О В
О Р Е Л      Н О Г И     Л И С А
В Е Н А      І Г О Р       О С Р Т
К Л А С     Г И Р І       В А Т А

 

Вправи з таблицями Шульте
Таблиці Шульте — це таблиці чисел від 1 до 25, де числа розташовані у випадковому порядку.


Варіанти завдань:
● назви та покажи всі числа в порядку зростання;
● назви та покажи всі числа в порядку убування;
● покажи всі числа, що діляться на два.
Можна ускладнити завдання та виділити центральну клітинку червоним кольором. Орієнтуємо дитину дивитися на червону клітинку, але показувати ті числа, що називає вчитель. Тільки потрібно слідкувати, щоб дитина дивилася саме в центр таблиці.
Можна дати завдання знайти та показати всі числа за визначений час. Для цього доречно спочатку визначити час, який потрібен для виконання, а потім його зменшити в два або три рази.

25.11.2014-1-53

Вправи з таблицями Степанищева А. Т25.11.2014-1-54

 

25.11.2014-1-54

Для тренувань готують таблиці розміром 7,5x5,5 см для кожної дитини. Спочатку учні разом з учителем, а потім самостійно працюють над таблицею №1 з одним знаком у квадратах, а потім з двома (трьома). Поступово діти переходять до таблиць зі змішаними знаками одночасно. Кожний учень, дивлячись на квадрат у центрі (червоного кольору), називає знаки, що знаходяться зверху, знизу, справа, зліва. Робота проводиться, поки дитина не навчиться називати в таблиці всі знаки. Час на роботу з однією таблицею від 1,5 — до 1 хв. Швидкість називання знаків у всіх різна — від 2 до 8 знаків. З часом вона збільшується в середньому на 2—4 знаки.


Вправи з таблицями Швайко
Мета роботи з таблицями Швайко: навчання вертикального руху очей. Таблиці читаються згори донизу.

 

25.11.2014-1-55

25.11.2014-1-55

Вправи на формування швидкої реакції на слово


Вправа «Знайди два однакових слова»
Каркас, карась, карат, каркати, карниз, карниз, карта
Катер, кратер, катет, катет, катіон, катод, каток

 

Вправа «Знайди закінчення»
Прочитай подані слова. Поміркуй, які закінчення ти б додав до них. Чому?
Гарн...   пісня   біл...  гуска
яскрав...   сонечко   дружн...   учні.

 

Вправа «Здогадайся, що за слово?»
Назвіть подані літери та поміркуйте, яке це слово.
В_р_с_нь _бл_к пр_н_с з_п_шн_х.
(Вереснь яблук приніс запашних.)

 

Вправа «Кожній букві — своє місце»
Назви подані літери, поміркуй. Перестав їх так, щоб вийшло знайоме тобі слово.
ГИНАК (книга)                РУЖЛАН (журнал)
КАВІТЛИС (листівка)     ТАЗЕГА (газета)


Анаграми-тексти


У сілі
тоСяв ражкий недь. гоІр і реСгій шіпли в сіл. ниВоліси діп лияною. маТлубаніть. киЯй візр в сугтому ліглі? аТ ец дура лібка!

У лісі
Стояв жаркий день. Ігор і Сергій пішли в ліс. Вони сіли під ялиною. Там була тінь. Який звір в густому гіллі? Та це руда білка!

миЗа
тоСять гомозні докинь. пеТер ріпотні вокзали і жилі. віДчатка ат лопхчики рустом жі- бать ан вокзанку. ниВо вокзають оп дульо ан вокзалах. кільСки міхус і дарості!

Зима
Стоять морозні деньки. Тепер потрібні ковзани і лижі. Дівчатка та хлопчики гуртом біжать на ковзанку. Вони ковзають по льоду на ковзанах. Скільки сміху і радості!

айГ
аз кірою будовий айг. иМ сачто лугяємо в агю. взДінко пісвають жичі. віЦтуть ноквалії. кіЯ ниво худмяні! реБежіть іц вітки. еН вірть їх.

Гай
За рікою дубовий гай. Ми часто гуляємо в гаю. Дзвінко співають чижі. Цвітуть конвалії. Які вони духмяні! Бережіть ці квіти. Не рвіть їх.

 

Вправа «Я прикмети називаю. Хто словечко відгадає?»
(Учитель називає ознаки слів та пропонує дітям за цими ознаками назвати предмет.)
Червоненьке, кругленьке, солодке, запашне. (Яблуко)
Надійний, відданий, щирий, вірний. (Друг)
Білий, холодний, іскристий. (Сніг)
Висока, білокора, струнка. (Береза)
Хижий, сірий, страшний. (Вовк)
Руда, хитра, пухнаста. (Лиса)
Полохливий, куцохвостий, довговухий. (Заєць)
Червона, запашна, чудова. (Троянда)
Кислий, жовтий, довгуватий. (Лимон)

 

Вправа «Ти початок прочитай та прислів'я відгадай»
(Дітям дається прислів'я без останнього слова. Прослухавши його, вони повинні додати слово відповідно до змісту прислів'я.)
Одна книга тисячі людей ... (навчає).
Без гарного друга — смуток та ...(туга).

 

Вправа «Уважно читай — слово-ключ не пропускай»
Прочитай уважно текст та порахуй, скільки разів автор вжив у ньому слово берізка.


 

Берізка


У лісі на галявині виросла струнка білокора берізка. Вона була гарненька, зелененька і раділа з цього. Та ось прийшла осінь і розфарбувала берізку в золотий колір. Спочатку берізка злякалась, а потім зрозуміла, що стала ще гарнішою.

 

25.11.2014-1-51


Але згодом золоте листячко почало опадати. І берізка засмутилася.
Та ось одного разу до неї підлетів вітерець. Він сказав берізці, що не варто журитися.
- Треба трохи почекати. Скоро настане зима. Вона вкриє тебе білим снігом, і ти станеш білосніжною. А потім прийде весна — і ти знову зазеленієш!

 

Вправа «Знайди ознаки»
Учитель дає слово — назву предмета. Дітям потрібно знайти у тексті ознаки цього предмета.
Наприклад, берізка — струнка, білокора, гарненька, зелененька, білосніжна.


Вправи на розвиток уважності


Вправа «Не спіткнусь»
Прочитай уважно і знайди слово, що відрізняється однією літерою.
Син      Сани      Писали
Син      Сани      Питали
Син      Сами      Писали
Сир      Сани      Писали

Вправа «Де шпигун?»
Прочитай уважно й знайди зайве слово.
КАРТА, ПАРТА, КОЗА, ДОШКА.
РУЧКА, ПТАШКА, ГУМКА, ПЕНАЛ.

Вправа «Щоб речення зрозуміти — слова треба розділити»
СОНЦЕЯСНЕЄВСТАЄБУДЕДЕНЬГАРЯЧИЙ.
БДЖОЛАМАЛААЙТАПРАЦЮЄ.
Сонце яснеє встає - день буде гарячий.
Бджола мала, а й та працює.

Вправа «Сходинки-слова»

 

25.11.2014-1-49


Вправа «Покажу словечко — знайдіть його містечко»
Прочитайте уважно текст. Знайдіть речення, в якому є слово, що написане на дошці.
Учитель прикріплює до дошки демонстраційну картку або пише слово на дошці.

 

Вправа «По стежці»
Прочитай правильно слова, рухаючись по стежці.
Хто га чи є, ба то є.
ба то та той га зна

 

Вправа «Хто прислів'я складе, той мудрість знайде»
Потрібно переставити слова так, щоб вони утворили відоме прислів'я.

Читає, знає, хто, той, багато, той, багато.

Вправа «Склади слова з літер слів»
Шкарпеточка (рак, перо, шпак, точка, пара, Петро, карточка...);
горошиночка (гора, шина, шинок, риночка, корч, нори, шир...);
снігопад (нога, погін, ніс, сіно, дно, піна, сніг, сніп...).

 

Вправа «Утвори за зразком»
дерево — дерев'яний;
солома — солом'яний;
трава — трав'яний;
кропива — кропив'яний;
вовна — вовняний;
глина —глиняний.


Доцільно прокоментувати правило уживання апострофа.


читати — читання;    шити — шиття;
писати — писання;    плавати — плавання.


Доцільно прокоментувати правило позначення на письмі подовжених м'яких приголосних.
добро — добрий;           малина — малиновий;
зелень — зелений;          горобець — гороб'ята;
вишня — вишневий,      соловей — солов'ята;
бузок — бузковий;        голуб — голуб'ята;
буряк — буряковий;     ластівка — ластів'ята;
горіх — горіховий.

 

Гра «Розгадай анаграми»
Учитель пояснює дітям, як відгадати кожен тип загадок.
(Даю кілька прикладів, щоб потренувати дітей у відгадуванні, а потім уже систематично використовую цей матеріал у роботі.)
Наприклад.
Заміни букву, щоб вийшло слово
ч і Н — я частина доби,
ч і П — я грію щозими,
ч і Р — предметом стану я, от вам загадка моя.
(Ніч, піч, річ).


Перестав букви, щоб вийшло нове слово
Село           осел
Лісок          сокіл
курча         ручка
старий       айстри
кіт              тік
марка         рамка
кури           руки
гори           роги
тіло            літо
банка         кабан
сосна         насос
нора           рано.

 

Буквені загадки
Перша у Москві і на Марсі я, і у Мінську теж не остання. (Буква М).
Знайдете мене у Києві, Каневі, Корсуні. (Буква К.)

 

 

Вправи на розвиток оперативної пам'яті

Зорові диктанти
Установлено, що розвиток техніки читання часто слабко розвивається з-за нерозвиненої оперативної пам'яті. Робота над її розвитком ведеться за допомогою зорових диктантів, що були розроблені І. Т. Федоренко. Робота відбувається в такій послідовності: колективне читання речення — індивідуальне читання про себе — закриття запису та запис речення у зошит — перевірка правильності написання.

25.11.2014-1-57

 

25.11.2014-1-56

Починати демонстрацію речень потрібно з одного речення, поступово доводячи до п'яти-шести речень одночасно. Після цього завдання можна ускладнити такими прийомами:
● запишіть перше та четверте речення;
● запишіть друге, четверте та шосте речення;
● запишіть речення з другого по шосте;
● запишіть речення у зворотному порядку.


Вправа «Запам'ятайте слова із заданим звуком»

Дж
Джміль ромашці щось на вушко
продзичжчав і полетів.
Дикий мак по-джентельменськи
підслухати не схотів — і голівку відхилив.

 

Г
Гриб у лісі заблудився,
Бо від мух листом накрився,
Глянув вліво, глянув вправо
І подумав: «Кепські справи»!
А горобчик політав
І листок з грибочка зняв. (Г. Чубач)

  

Вправа «Поясни — чому? Навіщо?»
Після читання речення, щоб уточнити прочитане, учитель або учні можуть поставити запитання. Якщо дитина не може одразу відповісти, то пропонуємо їй прочитати речення повторно. Доки дитина не відповість на запитання.
Наприклад. «На полиці стоять непотрібні ляльки». Питаю: «Чому ляльки непотрібні?» або «Навіщо ляльки поставлені на полиці?»

 

 

Вправи  для подолання бар’єру промовляння

«Губи».

Під час читання мовчки вчитель пропонує учням міцно стиснути губи й прикласти до них палець (установка на беззвучне читання). Згодом палець не прикладають, а лише стискують губи.

«Полон»

Притискання язика до зубів або затиснення його зубами.

«Бегемот»

Набирати в рот якомога більше повітря з тим, щоб, не випускаючи його,  дихати через ніс. Щоки при цьому надуті.

Види читання, що впливають на розвиток швидкісного читання

 
● Читання учнями вголос.
● Напівголосне читання.
● Мовчазне читання.
● Вибіркове читання.
● Вибіркове читання за малюнками.
● Вибіркове читання за запитаннями.
● Читання в особах.
● Читання ланцюжком.
● Дати повні відповіді на запитання до тексту, зачитати їх.
● Читання на одній ноті.
● Чергування голосного й мовчазного читання.
● Читання зі зміною темпу.
● Читання-гудіння.
● Читання виду «Пташиний базар».
● Зачитати питальні (окличні) речення.
● Читання тексту з першою закритою буквою у слові.
● Читання тексту з пропущеними словами.
● Читання за смужкою.
● Емоційне читання зі зміною голосу.
● Відшукування рядків та їх читання заданим планом.
● Читання в темпі скоромовки.
● Читання під музику.
● Читання абзацами.
● Читання діалогів.
● Читання слів з певною буквою (наприклад з буквою і).
● Читання тексту з відривом від тексту.
● Читання напіввідкритого тексту.
● Читання з відстукуванням ритму.

 

РЕКОМЕНДАЦІЇ БАТЬКАМ, ЩОДО ФОРМУВАННЯ ШВИДКІСНОГО ЧИТАННЯ

Не довготривалість, а частота тренувальних вправ
Людська пам'ять краще пам'ятає те, що з'являється періодично, час від часу, а не постійно перед очима. Саме це створює подразник і запам'ятовується найкраще. Атому щодня, через певні проміжки часу, необхідно проводити невеликі за об'ємом вправи. Тобто тренуватися в читанні часто, порціями, по кілька хвилин краще, ніж читати 1—2 години без відпочинку.

Напівголосне читання (читання-гудіння)
Саме воно було основним елементом навчання читання в школі В. Сухомлинського. Учні класу читають уголос, але так, щоб не заважати товаришам.

 

Поурочні п'ятихвилинки читання
Будь-який урок починається з того, що діти відкривають книжку і 5 хвилин читають в режимі читання-гудіння, а потім проводиться звичайний урок. Такі поурочні п'ятихвилинки дають тижневий тренаж об'ємом 120 хвилин.

 

Читання перед сном
Це може бути невелике оповідання чи вірш. Останні події дня фіксуються емоційною пам'яттю, і час, який людина спить, допомагає зберегти, зафіксувати останні події дня. Ось чому добре, коли читання є останньою подією дня.

 

Режим помірного читання
Після певного часу, коли дитина читала, їй необхідно дати перерву. Не забувати про відпочинок для очей, губ та язичка.


Читання в темпі скоромовки
На кожному уроці відводиться час, коли діти вчаться читати скоромовкою. Саме тоді розробляється мовний та артикуляційний апарат, працюють на повну силу органи дихання, язик, губи. Від дитини вимагаємо читати чітко і правильно.

Проведення «самозамірів» читання
Під кінець читання залишати 2—3 хв. щоб провести «самозаміри» читання. Учень читає у своєму темпі, напівголосно, самостійно підраховує слова, записує їх кількість у таблички, які зберігаються в щоденнику.
Використання цих резервів допоможе вчителеві навчити кожного учня читати швидко.

 

Програми для розвитку навичок швидкочитання

  1. Spritz допомагає швидко читати тексти. Ви вводите в поле потрібний фрагмент тексту і встановлюєте швидкість з якою програма читає його.
  2. Psy games. Комплекс вправ, який допоможе розширити поле зору, поліпшити пам’ять, увагу, реакцію.
  3. Speed reading software підтягує швидкість читання.

 

ВИСНОВКИ

Якою стане в майбутньому сьогоднішня людина – важливе моральне, політичне, економічне завдання нашого суспільства. Роль книги в цьому процесі важко переоцінити.

Всім відомо. що знання, фантазія, логіка думки і міркувань, любов до рідної мови, уміння зв’ язно,  логічно й образно розповідати виховуються читанням.

Дитяча художня книга – це особливий світ, який юний читач осягає і розумом і серцем. Дуже важливо, щоб книга увійшла в його життя якомога раніше, тому що вона є незамінною у виробленні уваги, зосередженості, вихованні душевності, моральності.

Від нас учителів початкових класів значною мірою залежить, чи полюблять діти читання або залишаться байдужими до літератури, чи стануть вони друзями книги і постійними її читачами, таким чином здобуваючи широту кругозору, міцні знання, чи знайдуть самих себе.

      Досягти якісного читання можна тоді, коли вчителеві вдається підтримувати у вихованців інтерес до книги й розвивати його від уроку до уроку.

Потрібно, щоб  уроки читання залишали помітний слід у свідомості кожного учня, були націлені на те, щоб просувати дітей в їх розумовому,емоційному, естетичному і мовному розвитку, розвивати у школярів інтерес до книги, любов до читання, прищеплювати їм корисні для життя і подальшого навчання уміння і навички. Виробити в учнів уміння самостійно поповнювати свої знання можливо лише тоді, коли вчитель навчить кожного з них читати свідомо, швидко, правильно.

В.О.Сухомлинський зазначив, що без високої культури читання немає ні школи, ні справжньої розумової праці, що погане читання – ніби брудне вікно, крізь яке нічого не видно.

ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА

  1. В.І. Куріпка. Ефективні методи й прийоми удосконалення навички читання. Початкове навчання та виховання .2005.№29-30.ст.38-39.
  2. Зайцев В. Быстрое чтение – резервы, возможности, результаты .
  3. Федоренко І.Т шляхи удосконалення техніки читання школярів.
  4. О.М. Шевченко. Тренувальні вправи для учнів початкових класів           « Вчимося читати швидше».2005.№15.с.2-6
  5. В.О.Бандоля. Я читаю легко, вільно, з насолодою. Вправи та тренінги для учнів початкової школи. – Дніпропетровськ: « Генеза – Південь».2004. с.40-44
  6. І. Г. Пальченко. Про навчання дітей швидко читання. 1993. с.15
  7. Січовик І. Слово грай. Ігри з буквами та словами: Навчальний посібник. – Тернопіль: Навчальна книга: Богдан,2004.

 

ВИКОРИСТАНІ ІНТЕРНЕТ РЕСУРСИ

https://radchenkov.wordpress.com/формування-навичок-читання-молодших/

 

http://ukped.com/ukrainska-mova-ta-literatura/6116-udoskonalennya-navichok-chitannya-vpravi-ta-zavdannya.html

 

http://klasnaocinka.com.ua/uk/article/rozvitok-shvidkisnogo-chitannya.html

 


 

 

 

 

C:\Users\root\Pictures\телефон 2\20170206_114741.jpg

 

C:\Users\root\Pictures\телефон 2\20171017_084800.jpg

 

 

C:\Users\root\Pictures\телефон 2\20171213_084655.jpg

1

 

docx
Додано
17 січня 2019
Переглядів
7442
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку