Тема: Форма та колір як засіб образотворення.
Тема уроку: Силуетна форма. Аплікація з елементами домальовування “Дерево спить” ( 1 клас). Нестандартний урок з образотворчого мистецтва – екскурсія до художньої галереї.
Підготувала вчитель образотворчого мистецтва Рівненської загальноосвітньої школи І-ІІІ ст. №22 Глущенко Юлія Дмитрівна
Мета: Удосконалити навички і прийоми роботи в техніці аплікації. Продовжити формувати уявлення про узгодженість силуетної форми та декору. Ознайомитись з новою технікою образотворчого мистецтва “припечатуванням”. Розвивати фантазію, здатність до емоційного сприймання творів мистецтва і створення художніх образів. Виховувати естетичний смак, любов до природи і мистецтва.
Обладнання: Тонований картон–основа, силует дерева.вирізаний з картону, нитки білі вовняні, “печатки” з тканини, біла гуаш, пензлик №2, клей.
ХІД УРОКУ
І. Організаційна частина.
Продзвенів уже дзвінок,
Починається урок.
То ж і ми часу не гаймо,
Працювати починаймо!
- Не забудьмо взяти з собою на урок охайність, працьовитість, спостережливість та фантазію.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
- Як ви вважаєте, що таке щастя?
- Чи відчуваєте ви себе щасливими?
- Що нам необхідно для щастя?
- А чи можуть дерева бути щасливими?
- Як ви гадаєте, коли дерева щасливіші: влітку чи взимку? Чому?
- Хочу вам сказати, що кожна пора року красива і неповторна по – своєму. І запам’ятати та милуватися цією красою допомагають нам художники, які свої думки та почуття відображають пензлем на полотні та фотохудожники, люди, які фіксують миті прекрасного фотоапаратом, а потім ми бачимо красу на фотокартках.
- Отож, пропоную вам відвідати виставку робіт художників та фотохудожників у художній галереї.
Художня галерея – приміщення, в якому проходять виставки робіт художників, фотохудожників та інших майстрів.
2. Перегляд слайдів робіт фотохудожників та російських художників на мультимедійному обладнанні з коментуванням вчителя). ( Підібрати роботи фотохудожників на зимову тематику).
- Ось погляд фотохудожників на зиму. Дивлячись на цю роботу хочеться потрапити до зимового, засніженого лісу. Хочеться привітатися з деревами і розповісти їм які вони казково красиві в зимовому вбранні. Мені навіть хочеться простягнути долоні і відчути подих зими. Яку назву можна дати цій роботі?
- Наступна фоторобота вражає нас мовчазною красою снігового простору. Дивлячись на неї хочеться вдихнути прохолоду зимового повітря, послухати, про що шепочуть дерева та кущі. Дерева засмучені. Чому? Мені хочеться сказати їм, щоб не сумували через те, що листя облетіло, адже їхнє зимове вбрання також дуже гарне.
- Цікаво? Мандруємо далі?
- А ось як російські художники побачили та відобразили зиму.(Демонстрація робіт В.М.Васнєцова «Зимовий пейзаж», І.І.Шишкіна «Зима» та «На півночі дикій»).
- Картину “Зимовий пейзаж” написав відомий російський художник Віктор Михайлович Васнєцов. Споглядаючи її ми потрапляємо у царство казки, в царство зими. Дерева ніби зачаровані, заворожені прохолодою. Зверніть увагу на білу ковдру глибокого снігу, мовчання якої не схвилював жоден слід, хоча на задньому фоні видніється селище, в якому, мабуть, живуть люди. Ця робота чимось схожа на ілюстрацію до казки. А як ви думаєте до якої?
- Наступна робота також відомого російського художника Івана Івановича Шишкіна “Зима”. Перед нами зимовий ліс. Дерева одягнуті в білі снігові шубки, а їхні ноги – корені вкриває тепла снігова ковдра. Вам хочеться потрапити до такого лісу? Мені навіть хочеться ненароком, а може й навмисне, торкнутися засніженої гілочки та відчути на своєму обличчі та на руках прохолодний сніжок.
- І остання робота у галереї на виставці також Івана Івановича Шишкіна “На півночі дикій”. Чудовий зимовий пейзаж, аромат якого хочеться вдихнути. Ми бачимо самотнє засніжене дерево на вершині гори. Як ви думаєте, як воно почуває себе під снігом? А який настрій у зимового дерева? Дерево “спить”. Що ж дерево бачить у своєму зимовому сні?
3. Продовження бесіди.
- Сьогодні ми з вами також спробуємо створити художній образ зимового дерева, дерева, яке “спить”.
Та перед цікавою роботою слід потренувати наші руки, щоб вони були вправними та майстерними.
Пальчикова гімнастика.
-Уявіть, що наші пальчики це гілки дерев. І ось вони вітаються (демонстрація рухів), хитаються, коли подує легенький вітерець, тягнуться до сонця, щоб вирости ще вищими. Ще раз. Молодці.
4. Послідовність виконання роботи.
- Перед вами на партах лежить все необхідне до уроку: картон – основа, яку ми назвали “Зимове небо” та силует дерева – їх ми підготували раніше, білі вовняні нитки, палітра, біла гуаш, пензлик №2 та “печатки” з тканини.
- Ось подивіться на “спляче” зимове дерево – таким уявила його я. Зараз я вам коротенько розповім послідовність виконання роботи, а тоді фантазувати і творити будете ви.
- Спочатку на основу, яку ми назвали “Зимове небо”, наклеюємо силует дерева, але так, щоб під ним і над ним був простір. Далі прикрашаємо дерево та землю візерунками за допомогою ”печаток”, виготовлених з тканини. Це нова техніка малювання для вас, яка називається “припечатування”, отож, дивіться уважно, як вона виконується: вмочаємо “печатку” в білу фарбу, налиту в палітру і ставимо “печатки”. Чим більше фарби берете, тим красивішим буде візерунок. Потім з ниток викладаємо та приклеюємо хмарки. Можна ще й під деревом приклеїти ниточки, які будуть імітувати сніг. Домальовуємо білою фарбою очі, але заплющені, тому що дерево спить, щічки, ротик, чубчик. І у вас з’являється чудова зимова картина.
- Я вірю, що ваші дерева будуть ще кращими за моє “спляче” дерево.
5. Практична діяльність учнів (під спокійну музику).
- Ось і настав час для вашої самостійної роботи. Учні, які виконають це завдання найкраще, зможуть показати свої роботи всім на так званій “живій ” виставці наприкінці уроку. Таких діток серед вас, мабуть, буде дуже багато!
- Отож , до роботи!
ІІІ. Підсумок уроку.
- Ви всі сьогодні були наполегливими та уважними і створили багато чудових дерев.
- Що ж сприяло хорошому настрою та гарній роботі?
- А з ким ми познайомились в картинній галереї?
- А зараз “жива” художня виставка ваших робіт!