Сім причин навчатися математики
Причина 1. Однозначність
Як на розвиток держави впливають реформи? Спірна тема. Чому Тарас Бульба вбив свого сина? Написано безліч статей із різними тлумаченнями. Чи може правова держава прослуховувати своїх громадян? Питання неоднозначне.
І нарешті: 3х + 4х = 7х. Завжди. Вчора, 50 років тому, в Африці, у кризу, у негоду.
Причина 2. Розвиток мислення
Дитина навчилася рахувати, і якщо вона займатиметься лише обчисленнями, то рано чи пізно вона зупиниться в розвитку. Так, можна рахувати усно, використовуючи складні алгоритми в умі, але розвиватиметься лише швидкість мислення, а не глибина.
Далі слідує знайомство зі змінними, геометрією, тригонометрією, стереометрією, логарифмами та похідною з первісною. І кожна наступна, більш складна тема веде до того, що у того, хто навчається, розвиваються інтелектуальні здібності: навички аналізу та узагальнення, абстрактне мислення та здатність мислити концепціями.
Причина 3. Можливість розмірковувати про абстрактне
Ми знаємо, що один качконіс плюс два качконоси буде три качконоси. Хоча мало хто, вирішуючи це завдання, бачив качконоса наживо. Саме математика вчить нас розмірковувати про те, чого ми не маємо в реальності, проектувати. Ми використовуємо вхідну інформацію тепер, щоб планувати довгострокове або короткострокове майбутнє. І якість подібного планування залежить від наших математичних здібностей.
Причина 4. Ухвалення складних рішень
Якщо ми маємо тільки n гривень, але у відпустку треба n + 20 000 гривень, ми вибираємо варіант дешевше, оскільки математика навчила нас порівнювати. І хоч би як нам хотілося вирушити у відпустку мрії, сувора математична реальність нам каже, що не вийде.
Ось класичне завдання для п'ятого-шостого класу. У місті А живе 100 дітей, у місті В — 300 дітей. Відстань між містами - 10 км. У якій точці потрібно побудувати школу, щоб діти сукупно долали якнайменшу відстань?
Причина 5. Так, це практично застосовно
Вплив математики на успішну діяльність програмістів, науковців та інженерів є очевидним.
Багато разів я зустрічав інженерів, які використовують тригонометрію під час проектування. Успішні офісні працівники мають конкурентну перевагу, вміючи оптимізувати свою діяльність.
Причина 6. Ми вчимося алгоритмів
Ми не замислюємось, коли повторюємо побутові алгоритми. Ми не думаємо, як дихати, як шнурувати взуття, ми не плануємо тисячний шлях на роботу. Так, більшістю цих навичок ми опанували задовго до того, як пішли до школи.
Але якщо йдеться про алгоритми високого рівня, то тут нам допомагає математика. Зробити правильний розчин речовини, провести операцію (хірург приймає рішення на основі інформації, що входить, і двох однакових пацієнтів буде лікувати однаково), прийняти логістичні рішення та інше.
Також математика говорить нам, що безглуздо робити однакові дії та сподіватися на різний результат. Ваш колега заварює каву за звичним алгоритмом, а кавоварка не працює. Він повторює таку ж дію ще раз, ще – а кави все немає. Проаналізуйте його математичний рівень.
Причина 7. Генерувати та розпізнавати брехню
Вона може бути різних видів.
Жартівлива брехня: «Мабуть, це найкраща стаття про математику від вчителя математики на Лайфхакері за 2018 рік». Подібним звуженням інформаційного поля ми можемо не лише жартувати, а й вводити в оману.
Статистика як брехня: «За статистикою, більшість тих, хто пив воду, померли». Це найбанальніший приклад. Є більш витончений, з тим самим неправильним розумінням кореляції: «Всі, хто досяг успіху в житті, бачили захід сонця або приймали ванну, а може, — і те, і інше. Висновок очевидний. Хочеш стати успішним - приймай ванну на заході сонця».
Наступний вид брехні у статистиці може нашкодити не лише тому, хто її читає, а й тому, хто збирає дані. Це хибність вибірки. Ви відкриваєте свою справу і проводите опитування біля бізнес-центру, скажімо, про кондитерські вироби. Ви отримали вибірку в 1500 чоловік, зрозуміли, що хоче бачити майбутній покупець, і відкриваєте у себе в спальному районі кондитерську з урахуванням побажань народу. Але клієнти не йдуть і ви банкрут.
Ця пастка може бути розставлена спеціально. Наприклад, дослідження ефективності зубної пасти на людях, які щойно вийшли від дантиста. Спортивні дослідження на студентах та проекція результатів на старше покоління. Дослідження громадської думки через інтернет: «Як показує інтернет-опитування, 100% населення мають доступ до інтернету».
Існує також брехня імовірності. Не всі досить чітко оцінюють зв'язок між подіями та кількістю повторень. Перший приклад: якщо ймовірність того, що будинок на березі моря затопить, наприклад, 1/10 000, то при підрахунку ймовірності затоплення одразу двох будинків ми отримаємо 1/100 000 000. Це неправильно, тому що якщо будинок затопило, це означає, що трапилася природна катастрофа: сильна злива, великі хвилі викликали повінь. Очевидно, що в таких умовах затопить багато будинків, і ймовірність затоплення другого будинку набагато вища.
Другий приклад на кількість повторень. Якщо ми маємо невелику ймовірність події, але її умови часто повторюються, то вона, швидше за все, станеться. Допустимо, ймовірність послизнутися у ванні без килимка - 1/5 000. Як часто ми приймаємо душ? Один-два рази на день. Отже, можна припустити, що якщо ми не постелимо на дно ванни килимок, то приблизно раз на 10 років ми все-таки послизнемося, і тут уже результат залежить від спритності та удачі.
________________________________________
Вивчайте математику, розумійте життя.