Синтаксис. Пунктуація. Просте речення. Двоскладне речення
Варіант 1
1. Правильно визначено головне слово в усіх словосполученнях рядка
а) сучасне мистецтво, відвідавши бабусю, добре слово
б) далеко від дому, вдалий приклад, говорити тихо
в) цікава історія, запропонувати присісти, важко йти
г) перший учень, щиро привітати, повернутися пізно
2 За наявністю головних членів речення поділяють на:
а) поширені та непоширені б) повні та неповні
в) односкладні та двоскладні г) прості та складні
3. Спонукальним є речення:
а) Червоне сонце закотилося в імлу й пірнуло за обрій.
б) Живе полум’я жагуче здійнялося вгору й засичало.
в) Снігопади припинилися, і над селом розпогодилося.
г) Нехай добро заглядає у кожен дім і сіє своє золоте добро.
4. Поширеним є речення
а) Повіяло холодом. б) Петрик гнув кирпу.
в) Іван хоче навчатися. г) Відповів кожен з нас.
5. Укажіть речення зі складеним дієслівним присудком.
а) Ліс стояв розхристаний, спустошений і дикий.
б) Митець щоразу все мусить відкривати заново.
в) Золоточубий вересень прийшов позолотити дерева.
г) Так, я буду крізь сльози сміятись…
6. Визначте речення, у якому підмет виражений неозначеною формою дієслова.
а) Прожити вік – не поле перейти.
б) Затихне і знову журитись почне.
в) Умовились ми з Василем на річку піти на цілий день.
г) Я дуже радий вам допомогти.
7. Познач речення, у якому правильно визначено підмет
а) Лісове болото обступили білокорі верби.
б) Ще здалеку побачили чотири берізки.
в) Стоять віддалік одна від одної три верби.
г) Учень бездоганно описав степ.
8. Неузгоджене означення є в реченні
а) У темних кущах безжурно кувала зозуля.
б) Сльози гарячими струмками побігли по щоках дівчини.
в) Холодний вітер впивався в обличчя.
г) За парканом нашого двору починається узлісся.
9. Позначити варіант, у якому всі прикладки пишуться через дефіс.
а) образ/символ, поет/класик, художник/пейзажист
б) трава/звіробій, місто/Херсон, річка/Донець
в) храм/Святої Софії, селище/Наддніпрянське, письменник/літописець
г) озеро/Світязь, виставка/продаж, красуня/дівчина
10. Виділене слово є додатком у реченні
а) Гарячий промінь по підлозі котився м'ячиком.
б) Він пам'ятає шаблю гостру.
в) Мама була вчителькою.
г) Перехожі з подивом зиркали на дівчину.
11. Виділене слово є обставиною причини в реченні.
а) Од переляку на його лобі виступив холодний піт.
б) Палаюче сонце висить над степом.
в) Бурлаки завернули в яр на відпочинок.
г) Кулі прошивали повітря щоразу густіше.
12. Прочитайте текст, виконайте завдання до нього (окремі розділові знаки пропущено)
(1) Учитель це вихователь людини високого інтелекту, красивої й емоційно багатої особистості. (2) Тому він не може обійтися без книги, без цілого світу художніх образів. (3) Книга велика сила, це правда. (4) Слава тому вчителеві, який на все життя прищеплює юному серцю любов до художнього твору, до його правди, до його краси (за О. Гончарем).
Складений дієслівний присудок ужито в реченні
а) 1; б) 2; в) 3 г) 4
13. У поданому реченні дієслово-інфінітив виконує роль ...
В Україні завжди існує обряд малювати писанки.
а) підмета б) додатка в) обставини г) присудка д) означення
14. Речення з порівняльним зворотом
а) Осяяний сонцем, перед нами розкрився зовсім новий світ.
б) Навкруги, мов дніпрові круті береги, стіни жител червоні та сірі.
в) Духмяно пахли бур'яни, як пахнуть тільки у серпні.
г) Життя було як вірш без пунктуації.
15. Кому перед як (мов, наче, немов, ніби, як і, ніж і тощо) потрібно поставити в реченні (розділові знаки пропущено)
а) Це місто прекрасне як усмішка долі.
б) Руки зробилися як лід.
в) Сидів не більш як півгодини.
г) Максим почервонів як рак.
Синтаксис. Пунктуація. Просте речення. Двоскладне речення
Варіант 2
1. Лише словосполучення наведені в рядку
а) жити чесно, моторошно від страху, бігаючи на стадіоні
б) найбільш розумний, радісно на душі, велике діло
в) шукай друга, повторюй правильно, минають дні
г) ділові папери, хліб і сіль, десять книжок
2. Укажи просте речення:
а) Вечірня зіронька встає, дочка вечерять подає.
б) Коли ідеш ранковим полем, там грають бризки від роси.
в) Жити щасливо мусить кожна людина.
г) Слова — полова, але огонь в одежі слова — безсмертна чудотворна фея.
3. Питальними є всі речення, ОКРІМ (розділові знаки в кінці речень пропущені)
а) Що ж воно таке, отой берег дитинства (В.Скуратівський)
б) Хто серця чистого добро злобою чорною поборе (М.Рильський)
в) Слово, чому ти не тверда криця (Леся Українка)
г) Сміються, плачуть солов’ї і б’ють піснями в груди (Олександр Олесь)
4. Укажіть речення із простим дієслівним присудком.
а) Хмари починають темніти, стають синьо-чорні.
б) Намотати на вус – означає добре запам’ятати.
в) Ой три шляхи широкії докупи зійшлися.
г) Щире кохання – то великий скарб.
5. Укажіть речення зі складеним іменним присудком.
а) Ліс стояв розхристаний, спустошений і дикий.
б) Митець щоразу все мусить відкривати заново.
в) Золоточубий жовтень прийшов позолотити дерева.
г) Так, я буду крізь сльози сміятись…
6. Яке це щастя — жити на цій землі! Виділене слово в реченні є:
а) присудок
б) підмет
в) додаток
г) обставина
7. Складений підмет вжитий у реченні:
а) І захлиналась наша переправа шаленим шквалом полум'я й води (Л.Костенко)
б) Любить свій край - це для народу жити, боротися за юне, за нове (В.Сосюра)
в) Хто топиться, той за соломинку вхопиться (Нар.творчість)
г) Меланка з Гафійкою теж заробляли (М.Коцюбинський)
8. Тире між підметом і присудком уживається в реченні (розділові знаки пропущено)
а) Ти пісня моя лебедина. б) Він рідний нашим городам і селам.
в) Мова це розум і руки, сутність народу. г) Сад великий, але старий, запущений.
9. Знайдіть речення, у якому є прикладка.
а) Нафта — це кров землі і наша перемога.
б) Рідна мова — найдорожчий скарб народу.
в) Тут задзвенів схвильований і гнівний голос Кобзаря і всіма барвами мальовничої України заграла палітра Шевченка-живописця.
г) З товщі літ випростовує силу народ, кущ калини в піснях піднімається вгору.
10. Тире між підметом і присудком потрібно ставити в реченні
а) Гуляти не ціпом махати... б) Рідна мова не степ, не хата, а народу мого душа.
в) Ти виняток, ти унікум, ти не від світу сього! г) Моє серце не стальне.
11. Виділене слово є обставиною мети в реченні.
а) Бурлаки звернули в яр на відпочинок. б) Вчи лінивого не молотом, а голодом.
в) Сергій повільно піднявся трапом. г) Спросоння Пашко злякався.
12. Прочитайте текст, виконайте завдання до нього (окремі розділові знаки пропущено)
(1) Учитель це вихователь людини високого інтелекту, красивої й емоційно багатої особистості. (2) Тому він не може обійтися без книги, без цілого світу художніх образів. (3) Книга велика сила, це правда. (4) Слава тому вчителеві, який на все життя прищеплює юному серцю любов до художнього твору, до його правди, до його краси (за О. Гончарем).
Складений дієслівний присудок ужито в реченні
а) 1; б) 2; в) 3 г) 4
13. У поданому реченні дієслово-інфінітив виконує роль ...
В Україні завжди існує обряд малювати писанки.
а) підмета б) додатка в) обставини г) присудка д) означення
14. Речення з порівняльним зворотом
а) Осяяний сонцем, перед нами розкрився зовсім новий світ.
б) Навкруги, мов дніпрові круті береги, стіни жител червоні та сірі.
в) Духмяно пахли бур'яни, як пахнуть тільки у серпні.
г) Життя було як вірш без пунктуації.
15. Кому перед як (мов, наче, немов, ніби, як і, ніж і тощо) потрібно поставити в реченні (розділові знаки пропущено)
а) Це місто прекрасне як усмішка долі.
б) Руки зробилися як лід.
в) Сидів не більш як півгодини.
г) Максим почервонів як рак.