Тема: Словосполучення. Повторення, узагальнення й систематизація вивченого
Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів про словосполучення, його будову; удосконалювати вміння аналізувати їх за способом вираження головного слова та типом підрядного зв’язку, розрізняти лексичні й фразеологічні словосполучення; розвивати логічне мислення, творчі здібності; виховувати любов до рідного краю, природи.
Тип уроку: узагальнення й систематизація вивченого.
Обладнання: мультимедійний проектор, наочні схеми, картки.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
На сьогоднішньому уроці:
- ми удосконалимо наші вміння виділяти словосполучення серед поєднання інших слів,
- будемо аналізувати словосполучення за способом вираження головного слова та типом підрядного зв’язку,
- моделюватимемо словосполучення лексичні та синонімічні.
ІІІ. Перевірка домашнього завдання. Тренувальні вправи.
На сьогоднішній урок двоє учнів отримали індивідуальне завдання. Їм потрібно було підготувати повідомлення на лінгвістичну тему: «Словосполучення як синтаксична одиниця». Послухаємо їх.
Добре. Молодці. Завдяки їм ми змогли повторити теоретичний матеріал. А тепер закріпимо його на практиці. Тому пропоную вам виконати таке завдання: із поданих слів виписати тільки ті, які є словосполученнями.
Вправа з ключем
Тримати за руку, буду читати, море по коліна, енергійні рухи, листя осипається, ти скажеш, радо вітають, з доброго дива, нехай повідомить, повернувшись засвітла, інші питання, вдень і вночі, новини тижня, страх спутує, наша родина, ситий по зав’язку, яскраві малюнки, кава або чай.
Ключ: Якщо ви правильно виконали завдання, то з перших букв записаних словосполучень складеться закінчення вислову давньогрецького філософа Платона: «Основа всякої мудрості – терпіння».
Проведемо малюнковий диктант. Спробуймо до поданих зображень дібрати фразеологізми і пояснити їхній зміст.
(як кіт наплакав – мало, повзти як черепаха – повільно, спати без задніх ніг – міцно, як собаці п’ята нога – зайва).
Один із них введемо до самостійно складеного речення.
Блискуче. Цікаво, а чи зможете ви виконати наступне завдання. Ви поділені на групи, кожна група отримує індивідуальне завдання. З переліку усіх словосполучень перша група має виписати ті,у яких тип підрядного зв’язку узгодження; друга – керування, а третя – прилягання. Перелік усіх словосполучень є в нас на дошці, але я, з огляду на те що робота групова, роздам вам картки для того, щоб було зручніше працювати.
Знати достеменно, знайшов можливість, перечитав двічі, гідний подиву, досвідчений майстер, взувся нашвидкуруч, вчасна допомога, оживити минуле, завдати збитків, тимчасове непорозуміння, класти в шухляду, залишив напризволяще, вищий за всіх, звести нанівець, зніяковілий хлопець, де-не-де видно, давній друг, ставний парубок, ставлення до людей, силоміць не примусиш, ледве встиг, дивовижний випадок, просив зайти, славити Батьківщину, щоденна праця, готуватися до зустрічі.
Доведіть, що ці словосполучення поєднані саме цим типом зв’язку (узгодження, керування, прилягання).
Узгодження - спідня кишеня, досвідчений майстер, вчасна допомога, тимчасове непорозуміння, зніяковілий хлопець, давній друг, ставний парубок, дивовижний випадок, щоденна праця.
Керування - знайшов можливість, гідний подиву, оживити минуле, завдати збитків, класти в шухляду, вищий за всіх, ставлення до людей, славити Батьківщину, готуватися до зустрічі.
Прилягання - знати достеменно, перечитав двічі, взувся нашвидкуруч, залишив напризволяще, звести нанівець, де-не-де видно, силоміць не примусиш, ледве встиг, просив зайти.
Доведіть, чому саме ці слсп. відносяться до цих груп?
Узгодженням називається такий спосіб підрядного зв'язку, за якого залежне слово вживається в тій самій формі (роду, числа, відмінка), що й головне, тобто залежне слово узгоджується з головним: чарівний голос, чарівна музика, чарівне дзеркало.
Керуванням називають такий спосіб підрядного зв'язку, за якого головне слово керує залежним, тобто вимагає, щоб залежне слово стояло у певному відмінку: співати пісню, писати листа, думати про справу, піклуватися про батьків, сказати друзям.
Прилягання — це такий спосіб підрядного зв'язку, за якого залежне слово приєднується («прилягає») до головного тільки за змістом. Зв'язком прилягання приєднуються незмінювані слова і форми.
Ми знаємо, що словосполучення є будівельним матеріалом для речень. Прослухайте рядки з поезії Надії Красоткіної про осінь.
Гляньте, щедра осінь під вікнами ходить,
Щиро золото всім роздає.
Вітер пісню веселу заводить,
Павучок павутинку снує.
Спробуймо з перших рядків цієї поезії виписати усі словосполучення. Скільки ми отримали словосполучень? Зробімо синтаксичний розбір одного словосполучення. Водночас пригадаємо з чого він складається.
(щедра осінь, ходить під вікнами, роздає щиро, роздає золото, роздає всім.)
Щедра осінь – слсп., іменне (іменникове), просте, узгодження.
Під вікнами ходить – слсп., дієслівне (дієслово), просте, керування;
Роздає щиро – слсп., дієслівне (дієслово), просте, прилягання;
Роздає золото – слсп., дієслівне (дієслово), просте, керування;
Роздає всім - слсп., дієслівне (дієслово), просте, керування.
Пригадали. Пропоную вам самостійно виконати таке завдання. Випишіть із поданих речень словосполучення, зробіть їхній синтаксичний розбір і ми з вами проведемо взаємоперевірку.
І група. Я довго слухала розмову чарівну ясного місяця і лагідної зорі.
ІІ група. Темне чоло побережного каменя хвилі коханій назустріч засяяло.
ІІІ група. А у тую неділеньку рано синє море чудово так грає.
Добре, ви впорались із цим завданням. А зараз виконаємо вправу навпаки. Вам дані словосполучення, а ви утворіть із них речення.
Лісова галявина, знайдеш підберезники, знайдеш на галявині.
(На лісовій галявині знайдеш підберезники).
Вдалося? Складною була ця робота?
Мозковий штурм. Погляньте знову на дошку, порівняйте два речення.
Чим відрізняються ці речення одне від одного? Змістом чи словниковим складом?
Так, за змістом речення однакові, а в дійсності вони відрізняються лише словниковим складом: в першому реченні слсп пастух овець замінений на вівчар, з соломи бриль - солом’яний бриль, палиця з ліщини - ліщинова палиця. Як називаються ці словосполучення? Для чого ми їх використовуємо? (Ці словосполучення називаються синонімічними, вони різні за будовою, але близькі за своїм лексичним значенням). Використовуються в мові для того, щоб краще й дохідливіше висловити думку, описати щось.
Молодці. Спробуймо до поданих словосполучень дібрати синонімічні. Запишіть їх поряд.
Коментоване письмо.
Вода з джерела – джерельна вода.
Гілка верби – вербова гілка.
Озеро в лісі – лісове озеро.
Промінь сонця – сонячний промінь.
День вересня – вересневий день.
Сад восени – осінній сад.
Введіть ці словосполучення до самостійно складених речень. Використайте дані словосполучення й утворені речення під час написання твору-мініатюри про осінь. Підберіть до нього самостійно заголовок.
ІV. Підведення підсумків уроку. Оцінювання.
Рубрика «Перевір себе»
Тести
А. Синтаксис – розділ науки про мову, який вивчає словосполучення.
Б. Синтаксис – розділ науки про мову, який вивчає речення.
В. Синтаксис – розділ науки про мову, який вивчає будову та значення словосполучень і речень.
Г. Синтаксис – розділ науки про мову, який вивчає слово.
А. Відвести душу, пригадати історію, рідний край.
Б. Намотати на вус, зимовий вечір, кадити фіміам.(ароматична смола)
В. Рубати дрова, з думкою про тебе, ясний день.
Г. Пожовкло листя, розбити глека, зовсім близько.
А. Рідна земля, народна пісня, співати тихо, вкладати душу.
Б. любов до рідної землі, віночок українських пісень, переглянути гарний кінофільм.
В. Продовжити навчання, висловити вдячність, влучне слово.
Г. Не повторювати двічі, справедливо гніватися, просити примирення.
А. Допомагати батькам, красивий у роботі, добре вчитися.
Б. Зустрітися з товаришем, вирощувати гриби, схилився до землі.
В. Радісна зустріч, працелюбні мурашки, доглядати за сестрою.
Г. Почесна нагорода, записувати музику, передавати по факсу.
А. гарний на вигляд, дрібні гриби, одна з країн.
Б. Читати книги, досвідчений у житті, третя лінія.
В. Дорога ліворуч, повернувшись додому, зелений плащ.
Г. Дуже високо, дві газети, хтось із співрозмовників.
А. Хворіти на грип.
Б. Менший мене.
В. Пожовкле листя.
Г. Створений натхненно.
V. Повідомлення домашнього завдання. Виконати вправу 18 (утворити і записати словосполучення, у яких наведені слова виступали б то в ролі головних, то в ролі залежних слів).