Мовний ігровий матеріал 8 клас

Про матеріал
Пропонуються різні ігри та завдання з української мови (8 клас) для відтворення знань, зіставлення, узагальнення вивченого на уроках. Застосування ігрових завдань підвищує ефективність сприймання школярами навчального матеріалу, сприяє розвитку пізнавального інтересу учнів. Адресовано учителям української мови і літератури для застосування на уроках мови, у позаурочній роботі, учням для самостійної пізнавальної діяльності та всім, кого цікавить українська мова.
Перегляд файлу

ІГРОВИЙ МАТЕРІАЛ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ

8-Й КЛАС

(укладач вчитель української мови та літератури Білоцерківської гімназії № 15 Стаднюк І.І.)

 

 

 

Гра «Трансформер»

 

Завдання: від поданих словосполучень утворити синонімічні, використовуючи різні види підрядного зв’язку.

Зразок:

Синьоока дівчинка – дівчинка із синіми очима.

Паперовий кораблик, вишита сорочка, розмальована книжка, вишневе варення, дерев’яний будинок, золотий перстень, скляна трубочка.

 

Гра «Знайди словосполучення»

 

Методичний коментар. Клас ділиться на дві команди.

Гравці кожної команди шукають словосполучення в групі висловів.

Команда 1: обабіч хат, буду працювати, сонце гріє, став космонавтом, вітер у полі ганяти, зустрілися сьогодні, вздовж берега, діти і батьки.

Команда 2: поміж деревами, хай здійсниться, будеш літати, ляси точити, найменш вродливий, кінець столу, читайте вголос, весело та грайливо.

 

Вправа з ключем

 

Завдання: виписати в одну колонку словосполучення з простим дієслівним присудком, у другу – зі складеним дієслівним.

Слово сказано, усі мають знати, світати почало, сюди йдіть, він не в силі стриматися, ойкати не слід, збудуємо дім, ми будемо працювати, дні стали коротшати, важко зараз сказати, стояти будемо твердо, треба пам’ятати про всіх, хочу працювати з вами, один має залишитися, тьмяно блимає вогник.

Ключ: підкресливши другу букву в кожному словосполученні першої, а потім другої колонки, випишіть їх у рядок і прочитайте продовження вислову В. Сосюри: «Лиш той творити може, хто... (любить свій народ)».

 

Мовознавча вікторина

 

1. Якщо присудок виражений другою особою однини, то це речення ... (односкладне означено-особове).

2. Якщо присудок виражений безособовим дієсловом, то це речення ... (односкладне безособове).

3. Якщо присудок виражений третьою особою множини теперішнього часу, то це речення ... (односкладне неозначено-особове).

4. Якщо присудок виражений третьою особою однини теперішнього часу, то це речення ... (двоскладне неповне).

5. Якщо присудок у реченні виражений дієсловом минулого часу в однині, то це речення ... (двоскладне неповне).

6. Якщо присудок виражений дієсловом не було + іменник у родовому відмінку, то це речення ... (односкладне безособове).

7. Ранок у лісі. Це речення ... (двоскладне неповне).

8. Зимовий ранок. Це речення ... (односкладне називне).

9. Ліс темний, густий. Це речення ... (двоскладне неповне).

 

Гра «Я – редактор»

 

Завдання:

 виявити помилки в кожному з поданих речень;

 виправити їх.

1. Я захоплююся й часто слухаю сучасну музику.

2. На деревах залишилися червонобокі яблука та сливи.

3. Сьогодні ми зустрічалися з письменниками, поетами та прозаїками нашого краю.

4. У Будинку культури було багато дівчат і молоді.

5. У лісі загомоніли сосни, ялини, дерева.

6. Ми не тільки відвідали історичний музей, а й картинну галерею.

 

Гра «Хто більше знає?»

 

Завдання:

1. Розказати, які їстівні гриби ти можеш зібрати в лісі, не використовуючи слово я.

2. Розказати, яку рибу ви з другом можете зловити в річці Дніпро, не використовуючи слово ми.

 

Гра «Я – редактор»

 

Завдання: відредагувати  словосполучення.

Займатися наукою (бути науковцем), відмі-нити виступ (скасувати виступ), у результаті цього (унаслідок), виділити важливе (виокремити), знаходиться в центр (перебувати в центрі), гарно виглядаєш (маєш гарний вигляд), попередити хворобу (запобігти хворобі), підняти питання (порушити питання), відношення до людей (ставлення до людей), заказати ліки (замовити ліки), ліки у каплях (ліки в краплях), сердечний напад (серцевий напад), сердечна бабуся (сердешна бабуся).

 

 

Гра «Знайди зайве»

 

Завдання: співвіднести головні та залежні слова, скласти словосполучення.

 

1 сонячний  А білку

2 побачити  Б спритно

3 стрибнула  В зайчик

4 допомогти  Г  до лісу

5 пухнастий           Д  день

6 пішли                       Е товаришеві

7 глянути           Ж справедливо

8 оцінити           З вгору

 

Гра «Знайди зайве»

 

Завдання: серед наведених прикладів знайти ті, які не є словосполученнями.

1. Щедра земля, хлопці й дівчата, іти до лісу.

2. Прийшла весна, тихого вечора, пожовкле листя.

3. Літнього ранку, день і ніч, весело танцювати.

4. Написати твір, дівча заспівало, зірвати яблуко.

5. Веселе Різдво, діти України, перед горою.

 

Гра «Уяви себе письменником»

 

Методичний коментар. Клас ділиться на три команди. Кожна команда працює з окремим текстом.

Завдання:

 уставити в текст пропущені слова;

 указати, яку синтаксичну роль вони виконують.

                   Команда 1

Василько виразно побачив свою… . … видалося, що в маленьких вікнах блимнув вогонь. Василько зрадів і повернув до хати. То був кущ, обсипаний снігом, і здалека виявився… Василько й руки опустив. Що тут чинити? Він глянув навкруги: здорові дуби стояли в лісі, мов страховища, і звідусюди простягали… цупкі чорні… .

  Довідка: до нього, йому, хатою, руки, хату, гілки.

                     Команда 2

У садку лежав… сніг. Якимові ноги, узуті в здорові чоботи, глибоко поринали в сніг і лишали за собою цілу низку ямок. Василько то стрибав у ті ямки, то розгортав ногами… … сніг. Чорні … дерева стояли в садку, настовбурчившись … гілочками, і, наче мертві, не ворушилися од вітру. Під деревами, на білому, як цукор, снігу, сіткою лягла тінь. Аж ось здалеку… глицею заманячила ялинка. Василько з батьком підійшли до ялинки.

  Довідка: білий, пухкий, замерзлими, зеленою, глибокий, голі.

 

 

                      Команда 3

… снігу мало. … проглядає крізь порошу трава з примерзлими до землі зеленими чубчиками, стримлять низенькі пеньки з жовтуватою, немов старий мед, смілкою… . Тихо… й затишно. Тільки часом шелесне по гіллі вальок снігу, струшений вітром із верховіття. … … дятел порається.

  Довідка: десь; то там, то сям; в бору, на зрізах, навкруги, неподалік.

  Відповідь: із тексту команди 1 вилучені додатки, команди 2 – означення, команди 3 – обставини.

 

 

                  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

 

  1.   Концепція "Нова українська школа. Простір освітніх можливостей" / схвалено МОН України 03.11.2016 р. / упорядн. Гриневич Лілія, Елькін Олександр, Калашнікова Світлана та ін. / заг. ред. Грищенка Михайла ; Міністерство освіти і науки України. – К., 2016. – 36 с.
  2. Освітні технології : навчально-виховний процес : метод. посіб. / [О.М. Пєхота, А.З. Кіктенко, О.М. Любарська та ін.] / за заг. ред. О.М. Пєхоти. – К. : АСК, 2001. – 256 с.
  3. Пометун О. Інтерактивні технології навчання : теорія, практика, досвід / О. Пометун, Л. Пироженко. – К., 2002 – 261 с.
  4. Гадецький М.В. Організація навчального процесу в сучасній школі : навчально-методичний посібник [для вчителів, керівників навчальних закладів] / М. В. Гадецький, Т.М. Хлєбнікова. – Харків : Веста; Ранок, 2003. – 204 с.
  5.   Кожуленко О.Б. Гра  як один із методів активного навчання на уроках української мови / О.Б. Кожуленко // Вивчаємо українську мову та літературу. 2007. – №25. – С. 8– 12.

6. Інтелектуальні ігри на уроках української мови і літератури / [упорядник К.Ю. Голобородько]. – Х. : Основа, 2006. – ст. 25

7. Інтерактивні технології на уроках української словесності / [укладач Р. Орищин]. – Тернопіль : Підручники і посібники, 2008. – ст. 8

8. Кривокінь І. Інтерактивні технології – шлях до формування творчої особистості / І. Кривокінь  // Завуч. – 2008. – № 28. – ст. 12

9. Передрій Г. Про цікаві завдання й ігрові форми роботи з української мови / Г. Передрій // Дивослово. – 2005. – №1. – ст. 58

10. Савчук Н. Навчальна гра на уроці літератури / Н. Савчук. – К. : Шк. Світ, 2007. – 89 с.

11. Ігрові технології на уроках української мови: 5-8-й класи / упорядник Н. Коржова, Н. Корнієвська, О. Бондаренко. – К. : Редакції газет гуманітарного циклу, 2012. – ст. 9

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Стаднюк Ірина
Додано
8 серпня 2022
Переглядів
2204
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку