"Система роботи над розв'язанням задач з логічним навантаженням" ( з досвіду роботи)

Про матеріал
Систематичне використання на уроках математики і позаурочних заняттях спеціальних задач і завдань, спрямованих на розвиток логічного мислення, розширює математичний кругозір молодшого щколяра, дозволяє учням більш впевнено орієнтуватися в найпростіших закономірностях навколишньої дійсності, активніше використовувати математичні знання в повсякденному житті.
Перегляд файлу

                     Перковецький навчально- виховний комплекс

                                    Кельменецька селищна рада

                                         Дністровський район

                                        Чернівецька область                     

 

 

 

 

                                                                    Підготувала:

                                                                   вчитель   початкових класів       

                                                                    Наталія БІЛИК

 

 

 

                                      с. Перківці

                                             2022

 

       Перед сучасною освітою на передній план виступає завдання інтелектуального розвитку. Для реалізації даної мети особистість повинна мати  достатній рівень розвитку всіх видів пам’яті, уваги, уяви, мислення та мовлення, а також здібність до аналізу та синтезу, абстрагування й узагальнення, вміння приймати рішення, доводити твердження і спростовувати їх. Вміння логічно мислити – це необхідна умова інтелекту особистості.              

       Потенційна творчість, як свідчать    психологічні дослідження, притаманна кожній дитині. Таким чином, моє завдання – створювати умови, за яких схильність дітей до нового, нестандартного, бажання самостійно вирішувати поставлені завдання можуть мати розвиток.                                            Слайд 2

      Ефективність формування логічних знань    і вмінь учнів забезпечується застосуванням різних методів навчання, використанням різноманітних форм організації знань, раціональним співвідношенням фронтальної, індивідуальної й групової форм роботи. У дітей молодшого віку творча потреба реалізується у двох напрямках: у розвитку інтересів пізнання та ігрової діяльності.

      На уроках  математики постійно працюю над розвитком логічно – математичного мислення учнів. Основна робота для розвитку мислення – різні форми роботи з задачею:                                                                              Слайд 3

  • робота над вирішеною задачею; 
  • рішення задачі різними способами;
  • уявлення ситуації, описаної в задачі;
  • самостійне складання задач учнями;
  • рішення задач з відсутніми чи зайвими даними.

 Специфіка цього предмета створює найбільш широкі можливості для   формування не тільки практичних, але й інтелектуальних умінь для досягнення навчально – виховних цілей, які постають перед сучасною школою.

      Розглянемо деякі форми роботи над логічними задачами.

      Роботу над розвитком логічного мислення розпочинаю вже з 1 класу. 

Спочатку з учнями розв’язую задачі, які не потребують знань програмового матеріалу. Наприклад:

1.Весело крокує їжачок під дощем. Він розв’язує задачку: «Чи може йти дощ два дні підряд?»                                                                                   Слайд4

2. На столі стояло 3 кухлі з молоком. Кіт випив 1 кухоль молока. Скільки кухлів залишилося?                                                                                     Слайд5

    Під час вивчення теми «Порядкова лічба предметів» розв’язую таку задачу:

«Двоє друзів домовилися сісти в четвертий вагон потяга, у якому було 7 вагонів. Один сів у четвертий вагон з голови потяга, а другий – із хвоста. Чи опинилися вони в одному вагоні                                                       Слайд6

Для розв’язування цієї задачі використовую наочність – малюнок потяга.

                                                                                                                           Слайд7

Прономерувавши вагони, учні пояснюють, чому хлопчики опинилися в одному вагоні.

        Розглянемо ще одну задачу.

«У шерензі хлопчиків Володя стоїть шостим , якщо рахувати як з одного так і з другого краю шеренги. Скільки хлопчиків у шерензі?»            Слайд 8

     Учні, здебільшого, здебільшого, відповідають неправильно.  Вони не розуміють змісту задачі, тому працюю над формуванням просторової уяви. Роботу над цією задачею проводжу від умови до питання.                   

Скільки хлопців стоїть до Володі?

  • Скільки після Володі?
  • Скільки хлопців у всій шерензі?

   Використання задач з логічним навантаженням зумовлено віковими особливостями молодших школярів. Мислення активізується,  якщо перед дитиною виникають запитання, на які вона відразу не може відповісти. Такі задачі вимагають певної незалежності  мислення, винахідливості, сприяють розвитку важливої властивості людського розуму – передбачити результати не тільки конкретних дій, а й тих, що плануються, тому в наступних класах зміст задач ускладнюється.

     «Троє хлопчиків грали у шахи, кожний зіграв по дві партії. Скільки всього було зіграно партій?»                                                                   Слайд9

Для розв’язання цієї задачі застосовую круги круги  Ейлера, вчу дітей будувати складні судження  -  міркування зі сполучниками якщо, … то. Діти приходять до висновку, що було зіграно 6 партій.                                                      Слайд10

Також пропоную дітям задачу на вилучення зайвого даного.

«Михайлик побачив у книжковій крамниці збірки віршів Т.Шевченка, І.Франка,  Ліни Костенко, Лесі Українки, Д.Павличка. Кожна збірка коштує 9грн. Скількома способами він може витратити свої 36 грн за ці збірки?»

Розв’язуючи цю задачу, застосовую  інтерактивний метод «Мозковий штурм». Учні вносять свої пропозиції, які приймаються без виключення і записуються на дошці. З них вибираються правильні варіанти відповіді.  (5 варіантів)

    Особливо подобаються учням початкових класів логічні задачі з казковим сюжетом.

«Півник Голосисте Горлечко спік 12 пиріжків. Виклав їх на столі і сказав мишенятам: «За свою працю я візьму половину пиріжків з маком, третину – з сиром, 1/6 – з пшоном. А решта – ваші. Мишенята подумали і засмутились. Чому засмутились мишенята?»                                    Слайд 11

Прочитавши задачу, складаємо скорочений запис і повторюємо вивчений матеріал про дроби?                                                                                   Слайд 12

  • Яку частину становить половина, третина, шоста частина?
  • Як знайти дріб від числа?  (розв’язуємо задачу)
  • То чому засмутилися мишенята?

(Вони не отримали жодного пиріжка.)

Таким чином, логічні завдання є прекрасним засобом розвитку математичного мислення.                                                                                                      Слайд 13

     Систематичне використання на уроках  математики і позаурочних заняттях спеціальних задач і завдань, спрямованих на розвиток логічного мислення, розширює  математичний кругозір молодшого щколяра, дозволяє учням більш впевнено орієнтуватися в найпростіших закономірностях навколишньої дійсності, активніше використовувати математичні знання в повсякденному житті.                                                                                                     

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Математика, Майстер-класи
Додано
27 січня 2022
Переглядів
1053
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку