Тема: Лічба предметів. Співвідношення цифри і числа.
Поняття «багато», «один».
Навчально-реабілітаційні цілі:
формувати навички лічби, уявлення про поняття «один», «багато»;
вчити дітей співвідносити число з кількістю предметів, виділяти одиничні предмети і сукупності предметів, бачити їх у навколишньому середовищі;
Розвиваючі цілі: розвиток дрібної моторики, логічного мислення, пам'яті, уважності, активності дітей;
Виховні цілі: виховувати любов до природи, бажання прийти на допомогу ближньому.
Обладнання: Демонстраційний матеріал: предметні картки, набір палички, набір для лічби, солоне тісто.
Тип заняття: комбіноване.
Хід заняття
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
Ранкова молитва.
Віночок спілкування.
Станьмо разом ми у коло
Скільки друзів глянь навколо
Подивіться, усміхніться
І за руки всі візьміться.
Тепло сердець ви передайте,
Радо друга привітайте.
(Діти вітаються один до одного.)
ІІ. Повторення вивченого матеріалу.
1.Гра « Знайти зайвий предмет»
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
- Діти, сьогодні до нас на заняття завітає гість, але перш ніж ви дізнаєтеся хто він, вам потрібно відгадати загадку.
Загадка
На зорі встає,
Голосніше за всіх співає:
На ногах він носить штори,
Голова його в уборі.
Як корона гребінець –
Хто ж цей голосистий мешканець.
(Півник)
Молодці, ви здогадались.
Це півник із відомої нам української казки «Півник і двоє мишенят». Слухаємо уважно казку і завдання від півника.
Півник підмітав на своєму подвір’ї. І знайшов колосок, а в колоску багато зерна, яке потрібно змолоти.
- Скільки у півника колосків? (один)
- Скільки зернят? (багато)
- А назвіть героїв казки?(півник і мишенята – Круть і Верть.)
- Скільки півників?(один)
- Скільки героїв казки? (багато)
- Чого більше зернят чи колосків? (зернят)
Молодці. А зараз допоможемо півнику знайти дорогу до млина. Дорога була далекою. По дорозі півнику зустрівся зайчик і багато різноманітних дерев. Беріз - 2, ялинок - 3, кленів - 4, дубів - 5.
- Скільки дерев бачив півник?(Багато).
-А скільки зайчиків він бачив? (Одного)
- На дошці малюнок півника і предметні малюнки: 2- берізки, 3- ялинки, 4- клени, 5- дуб, 1-зайчик.
1. Півник просить допомогти йому полічити окремо берези, ялинки, клени, дуби і зайчиків.
- Скільки ялинок? Скільки берізок? Скільки всього дерев? А скільки тварин зустрів півник?
2. Півник пропонує назвати числа від 1 до 10; від 2 до 6; від 5 до 10; від 3 до 7; від 4 до 8; від 10 до 1; від 8 до 3; від 5 до2; від 7до1. ( Гуртом.)
Робота з пластичним матеріалом (солоне тісто).
А зараз давайте допоможемо півнику зліпити пироги. У нас є солоне тісто. (Діти ліплять пироги). Кожна дитина зліпила по-одному пирогу. Всі пироги склали в одну велику тарілку.
- Скільки всього пирогів ми наліпили? (Багато)
- А скільки тарілок? (Одна)
- Скільки пирогів зліпив кожен? (Один)
3. Весела лічба.
Вправи на засвоєння поняття «один», «багато».
- Дві Оленки, три Ганнусі,
Дві Яринки і Настуся
кошики узяли
та гриби збирати пішли.
Біг позаду пес Кудлатик,
рахував отих дівчаток.
Вірно, мабуть, рахував —
довго чулось: "Гав, гав, гав ..."
- Скажіть одним словом, скільки дівчаток пішло збирати гриби. (Багато)
- А скільки песиків бігло за ними? ( Один)
4. Гра: «Збирання грибів». Зміст гри: Діти беруть кошики і йдуть збирати гриби. Кожний бере у свій кошик по одному грибу. Зібравши всі гриби, діти викладають із своїх кошиків у великий кошик. Вчитель запитує:
- Скільки ти Ромчик поклав грибів? Скільки залишилось в твоєму кошику? Скільки було в тебе грибів? Скільки грибів у великому кошику? Отже, у кожного було по одному грибку, а у великому кошику стало багато.
5. Фізкультхвилинка
Раз, два! Час вставати,
Будемо відпочивати.
Три, чотири – присідаймо,
Швидко втому проганяймо,
П’ять, шість – засміялись.
Шість разів понахилялись,
Зайчик сонячний до нас,
Завітав у світлий час.
Будемо бігати й стрибати,
Щоб нам зайчика впіймати.
Прудко зайчик утікає,
Диво – промінцями грає.
Сім, вісім, час настав,
Повертатися до справ!
6. Індивідуальна робота з предметами.
Півник з борошна напік пирогів і пригощав звірят запашною випічкою. Кожне звірятко тримає цифру їжак - 6, котик - 2, журавель -4, білка - 5.
Треба під кожну цифру поставити кількість звірят.
7. Робота з лічильним матеріалом від півника.
а) Вчитель показує картки з цифрою, а діти відкладають на партах відповідну кількість паличок.
б) Вчитель показує картки з малюнками предметів, а діти піднімають картки з відповідними цифрами.
8. Робота з демонстраційним матеріалом.
Скільки різних предметів намальовано? Яких предметів по одному? Яких по два? Яких багато?
Вправи на вироблення графічних навичок. Написання крапок,рисок.
І останнє на сьогодні від пивника завдання . Вивчити лічилочку.
Хочеш вір, хочеш не вір,
Сіра мишка знайшла сир.
І не мало, й не багато,
А у мишки буде свято!
ІV – Підсумок заняття.