Система уроків"ГЕРОЇЧНЕ МИНУЛЕ В ЛІТЕРАТУРІ Вальтер Скотт (1771—1832). Роман «Айвенго»

Про матеріал

План розкриття теми

Урок № 1-2

Вальтер Скотт – засновник жанру історичного роману. Історичний колорит та романтика пригод у романі В.Скотта «Айвенго».

1.В.Скотт – людина і письменник. Ознайомлення з найважливішими подіями життя В.Скотта.

2.Жанрові ознаки історичного роману.

3.Синтез мистецтва та історії в романі В. Скотта.

4.Англія ХІІ ст. – феодальна країна.

5.Історія створення роману «Айвенго».

6.Історичний колорит та романтика пригод у романі «Айвенго»

Урок №3-4.

Втілення в образі Айвенго найкращих лицарських чеснот

1.Характеристика образу головного героя. Лицарські якості Айвенго.

2.Розкриття ролі образу Айвенго у втіленні авторських ідеалів. Робота над текстом.

3.Визначення «Кодексу честі» лицаря.

Урок № 5.

Ровена та Ребекка – дві різні долі

1.Розкриття жіночих образів у романі В. Скотта «Айвенго».

2.Вплив історичних обставин на долю героїнь.

3.Складання сенканів.

Урок № 6.

Ідея віротерпимості й національної толерантності у романі В.Скотта «Айвенго»

1.Історичний екскурс (сакси, нормани, хрестові походи).

2.Робота з поняттями «толерантність», «віротерпимість», «конфлікт», «компроміс».

3.Узагальнення життєвих цінностей на прикладі образів роману.

Урок №7-8

Складання портфоліо лицаря Айвенго. Підготовка та написання твору за романом В.Скотта «Айвенго»

1.Повторення характеристики образу Айвенго та його моральних якостей.

2.Робота над портфоліо лицаря та простеження еволюції його моральних якостей.

3.Складання плану-характеристики головного образу.

4.Узагальнення вивчення роману В.Скотта «Айвенго».

5.Повторення особливостей написання твору-роздуму.

6.Мовна підготовка, групова та індивідуальна робота при написанні твору.

Перегляд файлу

 

 

 

ГЕРОЇЧНЕ МИНУЛЕ В ЛІТЕРАТУРІ

 


Вальтер Скотт (1771—1832).

Роман «Айвенго»

 

 

 

7 клас

 

Система уроків

 

 

 

 

 

Структурування програмового розділу

 

Програма «Зарубіжна література.5-12 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання. За редакцією Д.С.Наливайка. Керівник колективу Ю.І. Ковбасенко. - К.; Ірпінь: Перун, 2005»

 


п/п

К-ть год.

Зміст навчального матеріалу

Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів

3.

8

ГЕРОЇЧНЕ МИНУЛЕ В ЛІТЕРАТУРІ
Вальтер Скотт (1771—1832). “Айвенго”
В. Скотт як засновник жанру історичного роману. Зображення в романі “Айвенго” боротьби англосаксів з норманами в XII ст. і усобиць норманів. Широка панорама життя середньовічної Англії. Історія і доля людини: Айвенго, його відданість, чесність, благородство. Ідея віротерпимості. Ровена та Ребека — дві різні долі. Історичний колорит і романтика пригод у творі.

Учень:
переказує близько до тексту ключові епізоди роману “Айвенго”;
сприймає великий за обсягом текст цілісно;
визначає головну тему твору: зображення боротьби англосаксів з норманами в XII ст. і усобиць норманів (принц Джон і король Ричард, усобиці феодальної знаті, які справді мали місце в історії);
наводить приклади зображення панорами життя середньовічної Англії (історичного колориту) в романі;
висловлює судження про вплив реальних історичних подій, соціального статусу і національності на долю людини;

характеризує образи Айвенго, Седріка Сакса, Бріана де Буагільбера та ін.;
пояснює втілення у тексті ідеї віротерпимості й національної толерантності;
висловлює особисте ставлення до проблем, що порушуються в романі, аргументуючи свою точку зору прикладами і цитатами з тексту.

 

Тема за програмою:

Героїчне минуле в літературі (8 годин)

 

    1-2.

Вальтер Скотт – засновник жанру історичного роману. Історичний колорит та романтика пригод у романі В.Скотта «Айвенго».

 

    3-4.

Втілення в образі Айвенго найкращих лицарських чеснот

    5.

Ровена та Ребекка – дві різні долі

    6.

Ідея віротерпимості й національної толерантності у романі В.Скотта «Айвенго»

    7-8.

Складання портфоліо лицаря Айвенго. Підготовка та написання твору за романом В.Скотта «Айвенго»

 

 

 

План розкриття теми

 

Урок № 1-2

Вальтер Скотт – засновник жанру історичного роману. Історичний колорит та романтика пригод у романі В.Скотта «Айвенго».

  1. В.Скотт – людина і письменник. Ознайомлення з найважливішими подіями життя В.Скотта.
  2. Жанрові ознаки історичного роману.
  3. Синтез мистецтва та історії в романі В. Скотта.
  4. Англія ХІІ ст. – феодальна країна.
  5. Історія створення роману «Айвенго».
  6. Історичний колорит та романтика пригод у романі «Айвенго»

 

Урок №3-4.

Втілення в образі Айвенго найкращих лицарських чеснот

  1. Характеристика  образу головного героя. Лицарські якості Айвенго.
  2. Розкриття  ролі образу Айвенго у втіленні авторських ідеалів. Робота над текстом.
  3. Визначення «Кодексу честі» лицаря.

 

Урок № 5.

Ровена та Ребекка – дві різні долі

  1. Розкриття жіночих образів у романі В. Скотта «Айвенго».
  2. Вплив історичних обставин на долю героїнь.
  3. Складання сенканів.

 

Урок № 6.

Ідея віротерпимості й національної толерантності у романі В.Скотта «Айвенго»

  1. Історичний екскурс (сакси, нормани, хрестові походи).
  2. Робота з поняттями «толерантність», «віротерпимість», «конфлікт», «компроміс».
  3. Узагальнення життєвих цінностей на прикладі образів роману.

 

Урок №7-8

Складання портфоліо лицаря Айвенго. Підготовка та написання твору за романом В.Скотта «Айвенго»

  1. Повторення характеристики образу Айвенго та його моральних якостей.
  2. Робота над  портфоліо лицаря  та простеження  еволюції  його моральних якостей.
  3. Складання плану-характеристики головного образу.
  4. Узагальнення вивчення роману В.Скотта «Айвенго».
  5. Повторення особливостей написання твору-роздуму.
  6. Мовна підготовка, групова та індивідуальна робота при написанні твору.

 

Урок 1-2.

Тема.  Вальтер Скотт – засновник жанру історичного роману. Історичний колорит та романтика пригод у романі В.Скотта «Айвенго».

 

Мета.  Дати  учням короткі відомості про письменника і особливості його творчості,розкрити поняття  «історичний роман», показати, що роман   В.Скотта – це художній синтез мистецтва та історичної науки;

Розвивати навички компаративного аналізу, творче  мислення, формування в учнів власної точки зору та критичне ставлення до інформації; уміння давати правильну та лаконічну відповідь на запитання;

Сприяти вихованню в учнів орієнтирів на загальнолюдські цінності: співчуття, доброту, благородство; інтерес до історичної літератури

Тип уроку. Урок засвоєння нових знань

Обладнання.  Портрет письменника, виставка його книг, ілюстрації учнів до роману, таблиці.

Хід уроку

         І. Актуалізація опорних знань

                Слово вчителя.

Історія – це життя. Життя звичайної людини в різні епохи. Ми з вами живемо в переломний момент нашої історії. Україна стала незалежною, йде процес становлення демократичної держави. І не завжди відбувається все так, як хотілося б. Чому так болісно йдуть реформи?Як вижити простій людині в умовах ринкової економіки? Де шукати причини наших негараздів?

Мимоволі кидаємо погляд у минуле, щоб розібратися у сучасному. Це закономірний процес. І характерний для всіх епох. Ось і Вальтер Скотт, який жив на рубежі ХVІІІ – ХІХ століть, прагнув поникнути у минуле, щоб краще зрозуміти людину та її діяння в сучасну йому добу. Отже, темою нашого уроку буде історія очима митця.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку

Ще в 6 класі ви вивчали роман Д.Дефо «Життя й незвичайні та дивовижні пригоди Робінзона Крузо».

  • Давайте пригадаємо, що таке роман?
  • Які характерні ознаки роману?

 

ІІІ. Формування нових знань , умінь та навичок

 

Романи бувають різними. Є романи біографічні, автобіографічні, детективні, науково-фантастичні, пригодницькі, соціально-побутові, філософські, історичні тощо. Ми ознайомимося з одним із різновидів роману - історичним романом, який започаткував Вальтер Скотт.

 

1. Словникова робота

 

Історичний роман – побудований на історичному сюжеті твір, який відтворює в художній формі якусь епоху, певний період історії. В історичному романі історична правда поєднується з правдою художньою, історичний факт – з художнім вимислом, справжні історичні особи – з особами вигаданими, вимисел уміщений у межі зображуваної епохи.

 

2. Слово вчителя

 

Елементи історичного роману почали формуватися набагато раніше: у творах античних авторів. У хроніках  Шекспіра, у творах ХІІ століття. Однак історія у них була лише фоном для зображуваних подій та героїв, а історичні факти нерідко замінялися вигаданими. Не було у цих творах й історичного підходу до зображення людей та суспільства: герої з минулого діяли і говорили не відповідно  до своєї епохи.

Перший історичний роман створив Вальтер Скотт. У його творчості виявилися характерні риси цього жанру. Тому тип роману, який розробив митець, отримав назву «вальтерскоттівський». Він справив великий вплив на розвиток роману в європейських літературах.

Історичний роман В.Скотта відкрив новий етап у розвитку англійської і світової літератури.

  • Давайте згадаємо, що таке історія і література?
  • Що різнить їх і що між ними спільного?

 

(демонструється таблиця, учні порівнюють два поняття)

 

         Історія                                                   Література

                                 

                наука                                               мистецтво слова

 

         історична подія                                           людина

причини        наслідки                                     художній образ    

 

факти, дати, точність, об`єктивність                   правда         вимисел

 

                Значення                                                   Значення

У процесі порівняння учні роблять висновок:

  • Історія розкриває проблему зв`язку особи з народом – це пізнавальна мета;
  • Література, крім пізнавальної, має ще й виховну мету6 допомогти людині зрозуміти саму себе, вселити віру в свої можливості, розвинути прагнення до пізнання істини;
  • Історію творять люди і шедеври мистецтва створені людьми.

Щоб зрозуміти чому у письменника виникла потреба звернутися до історії, необхідно збагнути зміст доби, в яку він жив.

  • Що являє собою початок ХІХ століття?

 

3.Повідомлення учня.

(додаток 1)

 

4. Слово вчителя.

 У Шотландії, в центрі Единбурга, на Принцес-стріт, стоїть пам`ятник славетному шотландському письменнику Вальтеру Скотту. Пам`ятник  у 1840р.створили архітектори Джордж Кемп і скульптор Джон Стіл. Це величаве творіння складається з стрілковидної вежі 60-метрової висоти, що нагадує готичні собори. Під її склепіннями, на постаменті, до якого ведуть сходи,   - статуя В.Скотта, з білого мармуру. Письменник сидить з книгою в руках. Поруч – його собака. У нішах вежі - фігури героїв із книг В.Скотта.

                                 

  • Хто ж він . В.Скотт, котрий на весь світ прославив свою Шотландію, котрий має мільйони шанувальників  свого таланту, котрого французький письменник Оноре де Бальзак назвав своїм «батьком», своїм великим учителем?

(демонструється портрет)

В. Скотт

 В.Скотт народився і виріс у Шотландії. Завдяки його творам цей гірський край, його народ та історія стали близькими людям далеко за межами батьківщини письменника. Тому в першій половині ХІХ ст.. кожна європейська країна чекала свого В.Скотта, який прославить її так, як Скотт прославив Шотландію.

 Однак видатний письменник належить і до шотландської, і до англійської літератур, адже писав він англійською мовою, що у Великій Британії сприймається як звичне явище. Згадаймо М.Гоголя, який народився й виріс на Україні, його творчість формувалась на грунті українського життя, історії, культури; він став видатним російським письменником, залишаючись разом із тим письменником українським.

5. Творча група

Літературознавці. (повідомлення «В. Скотт – людина і письменник». Додаток 2).

Дослідники. (презентують виставку книг В.Скотта)

 В. Скотт писав понад 30 років. За цей час він створив 26 романів,повісті, оповідання, 9 поем, кілька балад, багато праць літературознавчого та історичного змісту. Перший роман «Уеверлі» вийшов анонімно у 1814 році. Але успіх перевершив сподівання письменника. Та автор не відкривав свого імені, і до 1827 року його твори видавалися  як «твори автора «Уеверлі», за яким закріпилось ім`я Великого Невідомого» .

 «Роб Рой», «Единбургська таємниця», «Монастир», «Абат», «Айвенго» романи В. Скотта, що виходили один за одним.

 

 

 

6. Робота з підручником. (Опрацювання статті про В. Скотта).

7. Рольова гра.

Журналісти.

  • Де і коли народився В.Скотт?
  • До якого роду належали  предки письменника?
  • Як і де навчався майбутній письменник?
  • Коли В.Скотт захопився збиранням шотландського фольклору?
  • Яку кар`єру зробив В.Скотт?
  • Коли прийшла літературна слава до письменника?
  • Як було відзначено на батьківщині талант письменника?

6. Слово вчителя

Історія створення роману «Айвенго».

 Щоб зрозуміти роман, потрібно заглибитись в історичні події того часу, 90-ті роки ХІІ ст. Відбувається боротьба між норманами і саксами за Англію. Національні протиріччя ускладнилися соціальними. У країні відбувалась боротьба за централізацію королівської влади: це було необхідно для заспокоєння феодалів,зупинення ворожнечі між землевласниками, для досягнення єдності країни. Всі ці складні процеси і зобразив В.Скотт.

7. Складання довідки.

Рік написання роману «Айвенго»: 1820

Час зображення подій: 1194 рік.

Мета написання роману : обґрунтування правомірності перемоги норманів над саксами в Англії наприкінці ХІІст.

Зображені історичні події:

  • Річард І (річард Левове Серце) – спадкоємець королівської влади;
  • Річард І призначає на час своєї відсутності правителем Англії принца Джона;
  • Розбрат серед вояків;
  • Загарбницькі плани принца Джона;
  • Король Річард у полоні герцога Австрійського;
  • Звільненя Річарда в 1194р.;
  • Повернення англійського короля Річарда І Левове Серце на батьківщину.

 

 

 

 

8. Робота над схемою.

Англія ХІІ ст.. – феодальна країна

 

                         Англосакси                                              Нормани

                        Корінне населення,                                           загарбники

                     вони чинять опір норманам

                                                         барони і лицарі     

 

                                               селяни:

                                                      -вільні фермери(йомени);

                                       -напіввільні селяни-орендарі;

                                       -раби

 

землевласники:

  • тани (багаті землевласники, представники

саксонської буржуазії);

  • франкліни (невеликі землевласники)

 

IV. Підведення підсумків уроку

  1. Бесіда

Що називається історичним романом?

Які історичні події зображені в романі В.Скотта «Айвенго»?

 

  1. Гра «Скажи одним реченням»

Представте письменника В.Скотта одним реченням

 

V. Домашнє завдання

 

Прочитати роман В.Скотта «Айвенго»   

                                                                                                              Додаток 1

Повідомлення учня.

 В. Скотт жив на межі ХVІІІ-ХІХ ст., коли феодальні відносини замінювались буржуазними. Він був сучасником французької революції 1789-1794рр., наполеонівських воєн, піднесення національно-визвольного руху і посилення боротьби за незалежність. За часів В.Скотта  в Англії бурхливо розвивалася промисловість, формувався клас пролетаріатів, тяжкі випробування випали на долю селянства: воно розорялося, зубожіло.

 Початок ХХ ст. називали добою чудес. Якщо в техніці найвизначнішими було відкриття сили пари, то в царині духу, в гуманітарній сфері – відкриття історії минулого.

 

                                                                                    Додаток 2

Вальтер Скотт – людина і письменник

Біограф Бескет Пірсон у своїй книзі «Вальтер Скотт» створив надзвичайно виразний портрет митця. Як пише Х.Пірсон, Вальтер Скотт був шести футів на зріст, кремезним тілом. Права нога в нього була менша за ліву, тому він постійно припадав на неї, змушений користуватися палицею.

 Вальтер Скотт привертав увагу оточуючих передовсім глибоким, проникливим поглядом світло-сірих очей. Він нерідко справляв враження відстороненої людини, яка начебто здалеку споглядає за всім. Проте це враження миттєво змінювалося, коли Вальтер Скотт починав говорити й захоплювався бесідою. Очі його спалахували веселими вогниками, губи оживали, кожна риса обличчя рухалася, а вся постать випромінювала енергію, оптимізм, упевненість.

 Удень В.Скотт працював, а увечері віддавався всією душею бесідам, співам, читанню. Любив читати вголос, особливо Шекспіра, Бернса, Байрона, Водсворта, Сауті.

Найбільш характерною рисою В.Скотта, яку відзначають усі його січасники, була доброзичливість. Багатьом письменникам і художникам він допомагав у скруті. Допомагав навіть зовсім незнайомим людям. Наприклад, одному юнаку із Кембріджського університету він якось вислав 20 фунтів на навчання, не вимагаючи повернення боргу.

Сам В.Скотт про себе говорив: «Мені, слава Богу, не відомі заздрощі до великих талантів». Він надто переоцінював усі літературні твори, окрім власних, бо був вимогливим до себе. В.Скотт був най прискіпливішим своїм критиком, бо до всього, що робив, ставився надзвичайно серйозно.

 

Урок 3-4.

Тема.  Втілення в образі Айвенго найкращих лицарських чеснот

 

Мета.  Проаналізувати образ Айвенго, визначити художні засоби його створення, показати роль цього образу у втіленні авторських ідеалів;

Розвивати навички виразного читання,усного мовлення, вміння характеризувати художній образ, давати йому власну оцінку;

Виховувати повагу до думки інших людей, моральні якості учнів.

Тип уроку. Комбінований урок

Обладнання.  Тексти роману «Айвенго», малюнки учнів до твору, пісня В.Висоцького з кінофільму «Балада про доблесного лицаря Айвенго»

Епіграф.

Лицарський дух відрізняє доблесного воїна від простолюдина чи дикуна, він навчає нас цінувати своє життя набагато менше честі, торжествувати над всілякими негараздами, турботами й стражданнями, не боятися нічого, окрім знеславлення… Лицарство… Воно джерело найчистіших й найшляхетніших прихильників, опора пригніченим, захист ображеним, оплот проти свавілля володарів! Без нього дворянська честь була б пустим звуком. І свобода знаходить найкращих покровителів у лицарських списах і мечах!

                                                                                                     В.Скотт «Айвенго»

                                            Хід уроку

1. Актуалізація опорних знань

 

1. Тестування за темою «Життєвий та творчий шлях В.Скотта»

 

1.  В.Скотта вважають «батьком»:

а) фантастичного роману;

б) історичного роману;

в) пригодницького роману.

 

2. Чим письменника з дитинства найбільше приваблював Прикордонний
край:

а) чистим гірським повітрям;

б) прекрасними краєвидами;

в) героїчним історичним минулим.

 

3. Серед однокласників В.Скотт користувався популярністю:

а) як неперевершений оповідач історій;

б) як відмінник;

в) поет.

 

4. В Единбурзькому університеті В. Скотт навчався на:

а) філологічному факультеті;

б) історичному факультеті;

в) юридичному факультеті.

 

5. Перша книга В. Скотта, яка вийшла друком, називалась:

а) «Пісні шотландського кордону»;

б) «Айвенго»;

в) «Діва озера».

 

6. В. Скотт вперше став відомим в літературних колах як:

а) талановитий поет;

б) засновник історичного роману;

в) видатний драматург.

 

7. Свої історичні романи В.скотт підписував:

а) автор «Уеверлі»:

б) автор «Айвенго»;

в) автор «Рокбі».

 

8. В.Скотт побудував готичний замок :
а) Ротервуд;

б) Абботсворд;

в) Ньюстед.

 

9. Скільки романів написав В.Скотт:
а) 8;

6)12;

в) 28.

 

10. Що сприяло плідній праці письменника:

а) мав помічників;

б) багата уява;

в) надзвичайна пам'ять.

 

11. За яких життєвих обставин В.Скотт сказав:. «Мені допоможе мені права рука!»:

а) коли записував старовинні балади;

б) коли писав перший роман;

в) коли мав сплатити борг.

 

12. Який роман письменник вважав своїм першим справді історичним
романом:

а) «Квентін Дорвард»;

б) «Роб Рой»;

в) «Айвенго».

 

2. Бесіда

  1. Що вам відомо про життя Вальтера Скотта?
  2. Який вплив на нього справила історія Шотландії, шотландський фольклор?
  3. Який жанр він започаткував?
  4. Дайте визначення історичного роману.
  5. У чому своєрідність історичного роману Вальтера Скотта?
  6. Назвіть основні конфлікти роману «Айвенго».
  7. Як зображується історія в романі?
  8. Представники яких класів тут діють?

II. Підготовка сприйняття навчальної теми Вступне слово вчителя

У передмові до роману «Айвенго» Вальтер Скотт писав про те, що автор історичного роману має точно наслідувати природу. Він не повинен зображувати нічого, що не відповідає епосі. Однак письменник, на думку митця, «може дозволити собі змалювати почуття й пристрасті героїв більш докладно, ніж у старовинних хроніках». У своєму романі Вальтер Скотт використав принцип, який зробив його твір цікавим і захоплюючим для широкої публіки, - він змалював історію через показ життя окремих людей, серед яких вирізняється образ рицаря Айвенго, що став втіленням і самого духу середньовічного лицарства, і найкращих людських якостей. Образ Айвенго вже не один десяток років приваблює до себе читачів. У чому ж полягає його принадність? Які ідеали втілив автор у цьому образі? Ці питання будуть у центрі нашої уваги на уроці.

ІП. Оголошення теми, епіграфа уроку

 

IV. Формування нових знань, умінь, навичок

 

1. Повідомлення учнів - «істориків» про середньовічне лицарство та його закони.

План повідомлень.

1. Кого називали лицарями.

2. Кодекс честі лицаря:

а) бути сміливим і хоробрим;

б) бути вірним своєму сюзерену;

в) захищати віру й церкву;

г) заступатися за бідних і знедолених .

3. Хрестові походи.

4. Лицарські турніри .

5. Замки лицарів.

6. Одяг і геральдика.

2. Бесіда:

1) 3 якої родини походив Айвенго?

2) Чому батько вигнав Айвенго з дому?

3) Кому служив Айвенго?

4) Чому це не подобалося батькові?

5) Як про Айвенго говорять у домі Седріка Бріан де Буагільбер і леді Ровена?

6) Як ви гадаєте, хто приховувався під одягом невідомого пілігрима, що завітав до дому Седріка в негоду? Доведіть свою точку зору.

7) Що відповів «пілігрим» на виклик Тріана де Буагільбера?

8) Як мешканці дому Сердіка ставилися до Айвенго?


3. Переказ тексту.

Перекажіть, як Айвенго врятував єврея Ісаака від жорстокості Тріана де Буагільбера в домі Седріка. У чому тут виявилися лицарські якості Айвенго?

 

4.Усне мовлення.

      Усно опишіть турнір в Ешбі: хто проводив його, хто брав участь у ньому, правила турніру, хто із героїв був присутній на турнірі.

 

5.  Виразне читання.

Прочитайте портретний опис Айвенго, коли він несподівано з'явився на турніри. Як ви гадаєте, чому він не відкривав свого обличчя і виступав під іменем лицаря, Позбавленого Спадку?

 

6. Бесіда за змістом VІІІ - ХІІ розділів.

  1.  Які подвиги здійснив Айвенго у перший день турніру? Кого він переміг?
  2.  Як глядачі сприйняли появу Айвенго? Чому він одразу викликав симпатію у присутніх?
  3.  Як оцінили Айвенго нормани?
  4.  Кого із жінок Айвенго обрав королевою турніру? Яку рису характеру при цьому виявив герой?

5) Доведіть, що Айвенго не був користолюбним, для нього головне -
лицарська честь, а не здобич.

  1.  Як в епізоді виплати боргу Ісааку виявилася щедрість Айвенго?
  2.  Як розкриває образ Айвенго ставлення до нього його раба Гурта? Чому Гурт був ладен пожертвувати своїми грошима, але не скарбом Айвенго?
  3.  Чому шахраї не взяли у Гурта грошей Айвенго? Чим лицар заслужив на їхню повагу?
  4.  Як Айвенго показав себе у другий день змагань?
  1. Чому Айвенго, не зважаючи на сміливість і своє бойове мистецтво, почав поступатися ворогам?
  2.  Хто прийшов на допомогу Айвенго?
  3.  Яким було завершення турніру? Кого визнали переможцем?
  4.  Як розкривалася таємниця лицаря, Позбавленого Спадку?

 

7. Творчий переказ

Розкажіть від імені Ребекки про долю Айвенго в подальшому (від кінця турніру до моменту, коли герой опритомнів у замку Фрон де Бефа).

8. Виразне читання в особах діалогу Ребекки та Айвенго (розділ XXVIII).

9. Бесіда за прочитаним.

 

  1. Як у цьому діалозі виявилася сила почуття Айвенго?
  2. Про кого він весь час запитував?
  3. Як до цього поставилася Ребекка?

 

10. Творчі завдання для учнів.

  1. Які почуття, на вашу думку, переживав Айвенго, перебуваючи в полоні?
  2. Що означала для Айвенго лицарська честь, лицарський дух? Наведіть відповіді цитати.
  3. Як розкривається характер Айвенго у сцені штурму замку, про хід якого він дізнався зі слів Ребекка?

 

11. Творчий переказ тексту.

Розкажіть від імені героя про його порятунок з полону і до кінця роману.

12.  Бесіда за змістом ХLІІ - ХLІV розділів.

  1. Завдяки чому Се дрік пробачив Айвенго?
  2. Як ставився до Айвенго король Річард?
  3. Чи була вірною у коханні до Айвенго з леді Ровена?
  4. Чому Айвенго узяв на себе обов'язок захисника Ребекки під час суду над нею?
  5. Що сприяло щасливому з'єднанню Айвенго з леді Ровеною?
  6. Як кохання Ребекки до Айвенго розкриває його образ?
  7. Як склалася подальша доля Айвенго? Чи залежала вона від історичних обставин?

 

V. Застосування знань, умінь, навичок

 

1.Оцінка персонажа учнями.

 

 Як ви ставитеся до Айвенго, дайте власну оцінку його вчинкам і рисам характеру.

 

2.  Прослуховування грамзапису.

Прослухати пісні В. Висоцького з кінофільму «Балада про доблесного лицаря Айвенго» (1-2 на вибір учителя). Які якості Айвенго знайшли відображення в піснях В. Висоцького?

 

3.  Підсумкове завдання.

 

- Які ідеали втілив автор в образі лицаря Айвенго?

 

VI. Домашнє завдання

  •      Дібрати цитати до характеристики Ребекки і Ровени.
  •      Намалювати (за бажанням) малюнок до твору.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок 5.

Тема.  Ровена та Ребекка – дві різні долі

 

Мета.  Сприяти розумінню образів Ровени та Ребекки; продовжувати вчити порівнювати літературні образи;показати вплив історичних обставин на долю героїнь;

Розвивати навички компаративного аналізу, логічне мислення, формування в учнів власної точки зору та критичне ставлення до інформації; розвивати мовлення; уміння порівнювати і зіставляти;

Формувати в учнів людяність і гуманізм.

Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.

Обладнання.  Ілюстрації до роману В.Скотта «Айвенго».

Епіграф.

Віддай людині крихітку себе.

За це душа поповнюється світлом.

Л. Костенко

У серці жінки зосереджені її душа та розум.

Ремі Гурмон

 

Хід уроку

 

І. Актуалізація опорних знань

 

  1. Читання вчителем вірша Ліни Костенко «Апологія лицарства»

 

Там, за віками, за гірким туманом,

Де трубить вічність у Роландів ріг,

Любов була єдиним талісманом,

А талісман ще звався - оберіг.

Було життя, осяяне красою,

Любов і честь цінились над життя.

І що там смерть з великою косою? –

Мужчина. Лицар, сонячне дитя.

В моїх садах мелодії Провансу,

І жінка, жінка, жінка всіх віків!

З неї лицар гинув без авансу,

Вона чекала цокоту підків.

В монастирях, фортецях і столицях,

З глухих палаців, схожих на тюрму,

Якщо він лицар, - о, якщо він лицар! –

Вона троянду кидала йому.

Гриміли вальси, пурхали амури,

Давили бідні, смикала сім'я, -

Жіноча туга билася об мури:

Де лицар мій, молитва де моя?!

І хоч в'яжіть, хоч плітку або клітку,

Хоч бозна-хто розкаже бозна-де,

Якщо він лицар - жінка кине квітку,

На все життя очима проведе.

 

2.Слово вчителя.

Якою б силою та мужністю не відзначалися чоловіки, однак нічого, напевне,не були вони варті без жінок. Адже жінка не просто дає їм життя, вона надихає лицарів на подвиги, чекає з походів, омиває рани, вміє порадити у скрутну хвилину, дає розумні поради. В усі часи жінок оспівували у творах мистецтва, їм поклонялися, їх просто кохали. Мабуть, немає жодного літературного твору, в якому б були відсутні жіночі образи. Звичайно, вони є і у романі В.Скотта «Айвенго».

  1. Зачитування учнями написаних вдома характеристик жіночих образів у романі.

 

ІІ. Оголошення теми, мети й завдань уроку

ІІІ. Формування нових знань, умінь, навичок

1. Розв`язання проблемного питання.

 

- Як історичні обставини вплинули на долю героїв твору? (на прикладі образів Ровени і Ребекки.)

 

2. Складання таблиці «Порівняльна характеристика образів Ровени й Ребекки»

 

Аспекти дослідження

Ровена

Ребекка

Соціальне походження

 

 

Виховання

 

 

Зовнішність

 

 

Риси характеру

 

 

Вчинки

 

 

Ставлення до Айвенго

 

 

Вплив історичних обставин на подальшу долю

 

 

Ставлення автора до героїні

 

 

Ваше ставлення до героїні

 

4.

 

 

3. Бесіда за тестом.

  •      Коли вперше знайомимося з Ровеною? Ребеккою?
  •      Що найбільше вразило в образах цих жінок? Що сподобалося?
  •      У чому звинуватили Ребеку?
  • Розкажіть про зустріч Ровени і Ребекки. Як характеризується їхня розмова?
  •      Чому Ребекка вибрала собі таке майбутнє?
  •      Як це характеризує героїню?

 

4. Рольова гра.

Відтворення суду над Ребеккою. Учні об'єднаються у дві групи: обвинувачувані і захисники. Кожна з груп доводить свою думку.

Обвинувачувані: Ребекка говорить незрозумілою мовою; замовляє рани: коли мала кинутись з вежі, перетворилася на лебедя і врятувалася; заволоділа свідомістю Буагільбера; чаклунка.

Захисники: Селянин, якого вилікувала Ребекка, стає на її захист.

 

Підбиття підсумків рольової гри.

 

  1. Виразне читання уривку (розділ XXVI).
  2. Слово вчителя.

Зачитайте виступ Ребекки на суді, випишіть риси характеру, притаманні Ребеці.

 

7. Міні-дискусія

  1. Чому Ребекка не скористалась можливістю врятувати своє життя?
  2. Якби вона погодилася на пропозицію Буагільбера, чию долю вона б наслідувала?
  3. Чим зумовлене рішення Ребекки у фіналі роману? Чи підтримуєте ви Ребекку?

(Учні дискутують, пам`ятаючи про правила проведення дискусії)

8. «Гронування»

На дошці на окремих аркушах записані риси характеру, учні мають віднести їх до Ровени чи Ребекки.

Відданість вірі, вихованість, доброта, гордість, відвертість, мужність, любов до батьківщини і свого народу, вміння кохати, чесність, честь, вимогливість, стриманість, відвага, всепрощення, вишуканість, щедрість.

 

9. Словесне малювання.

Уявіть, що ви особисто знайомі з героїнями, опишіть, якими вони вам запам'яталися.

 

10. Складання сенканів.

 

Скласти сенкани «Ровена», «Ребекка»

 

Сенкан - п'ятирядковий неримований вірш із 11 слів.

рядок - одне слово, іменник,який є темою сенкану.

рядок - два слова, прикметники, які є означеннями теми.

рядок - три дієслова, які вказують на активність, дієвість, пов'язану з темою.

рядок - фраза з 4-х слів, якою висловлюється розуміння теми чи ставлення до неї.

рядок - одне слово, іменник - синонім до теми.

11. Складання усного твору-роздуму.

 

IV. Застосовування знань, умінь, навичок

Слово вчителя.

 Проаналізувавши жіночі образи роману, бачимо, які різні долі наших героїнь. Вони обидві заслуговують на справжнє жіноче щастя, але не обом воно випало. Чому так сталося?

  1. Уявіть себе письменником і спробуйте завершити роман, зробивши щасливою і Ребекку.
  2. У чому знайшла своє щастя Ребекка?
  3. Чому В.Скоттт саме так закінчив роман?

V. Домашнє завдання

  1. Підготуватися до роботи над портфоліо лицаря Айвенго.
  2. Скласти «Кодекс лицарської честі»

 

Урок 6.

Тема.  Ідея віротерпимості й національної толерантності у романі В.Скотта «Айвенго»

 

Мета.  Навчити учнів робити висновки з прочитаного, ознайомити з поняттям толерантності, віротерпимості, конфлікту, компромісу;

Розвивати уміння аналізувати отриману інформацію та робити висновки, розвивати логічне мислення;

Виховувати повагу до думок інших людей, виховувати співчуття, доброту.

Тип уроку. Комбінований урок

Обладнання.  Портрет письменника, виставка його книг, ілюстрації учнів до роману, таблиці.

Основні поняття.  Толерантність, віротерпимість, конфлікт, компроміс.

Епіграф.   Якщо люди не навчаться допомагати і поважати один одного, то рід людський зникне з лиця Землі

В. Скотт

 

Хід уроку

 

I. Актуалізація опорних знань

 

Бесіда:

  •       Чи згодні Ви зі словами В. Скотта?
  •       Чи допоможете Ви людині, яка потрапила у біду?
  •       Що таке повага? За що Вас можна поважати? Чи поважаєте Ви інших?

II. Оголошення теми, мети й завдань уроку
Ш. Формування нових знань, умінь, навичок

  1. Літературний диктант

 

  1. Який за жанром роман В. Скотта«Айвенго»? (історичний)
  2. Яку країну описав В.Скотт у романі «Айвенго»? (АнгліюXXIст.)
  3. Які історичні події покладено в основу роману? (протистояння англосаксів і норманів)
  4. Які національності описує автор у творі? (нормани, англосакси, євреї)
  5. Хто правив Англією за відсутності Річарда Левове Серце? (принц Джон)
  6. Під яким ім'ям виступав на лицарському турнірі Айвенго? («Позбавлений спадщини»)
  7. Чому Седрік Ротервудський позбавив свого сина спадку?(Айвенго служить у короля Ричарда, а Седрік ненавидить завойовників норман)

 

Ш. Формування нових знань , умінь та навичок

 

1. Слово вчителя.

 

В романі "Айвенго" В. Скотт змальовує Британію XII ст. - пору, коли в цій країні посилились протиріччя між її народами, зокрема норманами і саксами. Таким чином автор привертає увагу до проблеми порозуміння між двома народами, з яких має народитися одна нація - англійська.

 

  1. Історичний екскурс (учні діляться на З групи, отримують інформаційні картки, опрацьовують матеріал потім обмінюються інформацією)
  •   1 -ша група розповідає про саксів.
  •   2-га група - про норманів.
  •   3- тя - про хрестові походи.

 

  1. Бесіда

 

  1. Знайдіть у творі рядки, де автор описує історію завоювання Англії норманами.
  2. Чому гостей, які прийшли у будинок Седріка називають «храмовниками»?
  3. Як зустрів Седрік своїх гостей норман ці в? Поясніть його поведінку.
  4. Якою     мовою     звертається     Седрік     до     своїх     гостей?
  5. Яке ставлення норманської знаті до іновірців, зокрема єврея Ісаака?
  6. Чи     так     само     Седрік     ставиться     до     євреїв?     Чому
  7. А      як      ви      ставитесь      до      людей       іншої      віри?
  8. Що Ви дізнались про Хрестові походи? Як ви ставитесь до насильного нав'язування віри?

 

  1. Слово вчителя.

 

Зрозуміло, що всі ми різні. Комусь подобається червоний колір, іншому синій; хтось у захваті від смаженої картоплі, а є люди, які взагалі її не їдять; одні вірять у Алаха, інші у Христа. Та чи можемо ми стверджувати хто з них правий, а хто ні? Чи можемо ми сказати , що ця нація погана, а інша краща за всіх? Звичайно ні, адже кожен народ має свою історію, неповторну культурну спадщину, національний колорит та менталітет. І якщо погляди на певні речі не збігаються, то не обов'язково хапатися за зброю і відстоювати свою точку зору. Адже будь-який конфлікт можна вирішити мирним шляхом, шляхом взаємних поступок .

 

5. Словникова робота

 

- Як Ви розумієте, що таке конфлікт?

 

Конфлікт - (від лат. cоnflictus - зіткнення) - зіткнення протилежних інтересів, поглядів.

Драматичний конфлікт - відображення життєвих суперечностей у художніх творах, що виявляється в зіткненні й боротьбі протилежних ідей, прагнень і вчинків людей.

 

6. Бесіда

 

  1. Чи були у Вас конфлікти з оточуючими?
  2. Як ви "їх вирішували?
  3. До чого можуть призвести конфлікти?
  4. Які конфлікти автор показує у романі?

 

Національний

Сакси К        Нормани

О

Політичний

Король Ричард    Н      Принц Джон Соціальний

Знать Ф       Прості люди

Л

                                                                    Родинний

                                                         Седрік        І      Айвенго

Релігійний

       Норманська знать    К     Єврей Ісаак

Т

 

  1. Знайдіть у творі підтвердження конфлікту між Ричардом і Джоном, між знаттю та бідняками.
  2. Чи знайшли розв'язку усі конфлікти у романі В. Скотта? Чому?
  3. Чи зміг Седрік пробачити сина?
  4. Чи змінилося його ставлення до норманців?
  5. Чи є способи вирішення конфліктів?
  6. Чи здатні Ви поступитися, щоб залагодити конфлікт?

 

7. Слово вчителя

 

Ми дізналися про боротьбу між двома різними народами та культурами. Справді, не можуть «ужитися» дві людини з різними поглядами на життя під одним дахом, а що говорити про дві нації. Як можуть мирно співіснувати завойовники і переможені? У своєму романі В.Скотт доводить, що постійні суперечки саксів і норман, міжусобні війни підривають міць країни. Вольтеру присвоюють вислів: "Я не згоден з тим, що ви говорите, але віддам своє життя, захищаючи ваше право висловити свою думку". У цьому афоризмі - класична теорія толерантності.

 

Толерантність — повага, прийняття різноманіття культур нашого світу, терпимість до чужих думок і вірувань.

 

Компроміс (від лат. соmpromissum - угода) - згода, порозуміння з противником,              досягнуті              шляхом              взаємних              поступок.

 

8.   Творча робота

 

Комунікативно-ситуативні завдання

  • Умовте Седріка Ротервудського пробачити Айвенго і не позбавляти його спадку.
  • Уявіть, що ви присутні на переговорах англосаксів і норманців. Розкажіть про можливість компромісу між ними.
  •       Уявіть, що Ви присутні на турнірі, де норманська знать принизила єврея Ісаака. Заступіться за нього.

 

IV. Застосовування знань, умінь, навичок

1. Метод „ Про що я дізнався на уроці?"

Продовжте думку:

  1.       На уроці я дізнався про...
  2.       Особливо цікавим для мене було...
  3.       Мені сподобалось виконувати...
  4.       Я отримаю гарну оцінку тому, що...
  5.       Я отримаю низьку оцінку тому, що...
  6.       На наступний урок я ....

 

2. Слово вчителя

 

Історизм Вальтера Скотта виявився в умінні відкрити потаємні
пружини історичного процесу і розповісти про те, як позначилась їх дія на
долях окремих людей. Сам сюжет "Айвенго" побудовано на ворожнечі між
прибічником короля Річарда лицарем Айвенго і зловісним храмовником
Бріаном де Буагільбером.  Але в подіях приватного життя Вальтер Скотт відтворює              конфлікти              історичного              масштабу.

У творі зображено кінець довготривалої боротьби між саксами та норманами, яскраво змальовано бурхливу картину минулого Англії за перших часів феодалізму. З точки зору Скотта, історія розвивається за особливими законами, суспільство проходить через періоди жорстокості, поступово просуваючись до більш морального свого стану. Ці періоди жорстокості пов'язані з боротьбою підкорених народів зі своїми покорителями, а в результаті кожен наступний етап розвитку, примиряючи ворогуючих, робить суспільство більш досконалим. Недаремно роман "Айвенго" закінчується весіллям Айвенго та Ровени, і присутні під час одруження знатні нормани й сакси розуміють, що "мирними засобами могли досягти набагато більших успіхів, ніж у результаті ненадійного успіху в міжособовій війні", "побачили в союзі цієї сім'ї запоруку майбутнього миру і згоди двох племен; з того часу ці ворогуючі племена злились і втратили свою відмінність".

 

V. Домашнє завдання

 

1. Написати твір-мініатюру на тему «Середньовічну Англію я побачив
такою...»

2. Зробити художній переклад  уривку  з  роману.


It was upon the second morning after this happy bridal, that the Lady Rowena was made acquainted by her handmaid Elgitha, that a damsel desired admission to her presence, and solicited that their parley might be without witness. Rowena wondered, hesitated, became curious, and ended by commanding the damsel to be admitted, and her attendants to withdraw

 

 

 

Інформаційна картка №1

Англосакси

 

Найдавнішим населенням англійських островів були кельти. У
часи римського цісарства перебували тут римські легіони, а також осіли
купці і промисловці з Італії і провінцій. Через це почалася в Англії
романізація. З початком V ст., під час переселення народів, римляни
залишили Британію, і тоді на острови почали напливати германські племена з
суходолу. Близько 450 р. осіли тут сакси, а за ними англи й юти. Даремно
боронив країну проти них король Артур, пізніше оспіваний у піснях. Нові
поселенці почали  засновувати свої держави.

Англосаксонська держава розвивалася у безнастанній боротьбі: з одного боку з місцевими кельтами, з другого;— з новими мандрівними племенами, що морським шляхом напливали до островів. В IX ст. наїздили Англію скандинавські нормани. Переказ оповідає, що наїзники опанували цілу країну, і король мусив шукати захисту серед лісів та боліт . Врешті данський король Кнут Великий (1016—1035) завоював Англію і злучив її з Данією і Норвегією в одну державу. Потім королем Англії став норманський князь Вільгельм. Ціла країна перейшла у руки нової, норманської, династії. Вільгельм Завойовник (1066— 1087) уповні використав права переможця і всю земельну власність роздав своїм лицарям або тим англійським панам, що склали йому присягу вірності.

 

Інформаційна картка №2

Нормани

 

Нормани, або варяги, відіграли також визначну роль при творенні
державного життя у Східній Європі; в життя середньовіччя вони внесли
елементи рухливості, лицарства, й сильної  влади.

Нормани мали добру залізну зброю, бо на Скандинавському півострові викопували першорядну залізну руду, одягалися в залізні панцирі й шоломи, до бою йшли з мечами або сокирами й щитами. Спочатку займалися тільки тим, що нападали на морські міста і грабували їх. Завдяки добрій бойовій організації і незвичайній солідарності вони стали грізним ворогом усіх морських країн. Особливо голосні були напади норманів на франкську державу за наслідників Карла Великого. В 845 р. вони добули місто Гамбург і безжалісно спалили йога Потім об'їхали цілі Нідерланди, знищили прибережні міста. Рікою Рейн спустилися у глибину Німеччини, зруйнували Кьольн, Трір, Кобленц. Так само обійшлися з французькими містами, — пограбували Руан, Нант, Орлеан, Бордо й Тулузу. У той самий час нормани попливли ще далі на південь, знищили побережжя Піренейського півострова, особливо Ліссабон і Севілью, потім відвідали Африку й Італію і дісталися до східної частини Середземного моря, до Греції й Малої Азії. Нормани відкрили також шлях до Ісландії і ще далі на захід, до Гренландії і Лабрадору, — отже, відкрили    Америку    ще    перед    Колумбом.

Пізніше на норман почали впливати культури інших народів, вони
обирали собі місце до постійного проживання і засновували власні держави
Так, норманські войовники осіли на атлантичному побережжі Франції, на
півострові, що від них дістав назву Нормандії; в 912 р. їхній князь Ролльо,
або Рольф, став васалом французького короля.

У 1066 р. норманський князь Вільгельм Завойовник підкорив Англію Норманське завоювання Англії глибоко і остаточно змінило характер Англії. Нормани стали правлячим класом. їхній вплив був домінуючим як у мові, так і в політичному і соціальному житті. Але хоча завойовники були і сильні, і багато численні, їхній вплив був би набагато меншим, якщо б вони на протязі віків не були в тісному контакті з французьким народом, який постачав майбутніх королів у Англію. В англійській армії з цього часу офіцерами були нормани. Військові справи контролювались і керувались норманським вищим класом, від якого англійці перейняли багато французьких військових термінів.

 

 

          Інформаційна картка №3

Хрестові походи

Хрестові походи — військово-релігійні походи західно-європейського рицарства і цивільних осіб до країн Близького Сходу під гаслом боротьби за визволення Гробу Господнього і Святої землі від «невірних». В   них  брали  участь   феодали,  міщани,   селяни,   купці,   навіть  діти.

Вперше до походу на Церковному соборі у Клермоні 1095
року закликав Папа Римський Урбан II.

Весною 1096 року, не дочекавшись лицарів, у похід рушили загони селян Франції, Німеччини і Італії. Вони були погано озброєні і недосвічені у військовій справі. У першому ж бою під столицею Нікейського султанату їхню армію знищили турки. Ледь десята частина врятувалася втечею.

Лицарі під проводом досвіченого нормана Боемунда
Тарентського зібралися восени 1097 року і наступного року захопили Нікею,
Едессу, а пізніше Кілікію і Єрусалим (1090). Вони заснували Єрусалимське
королівство, а також, Антіохійське князівство, Едесське і Триполійське
графства. Крім того, тут були організовані чернечо-лицарські ордени іоанітів,
тамплієрів і Тевтонський орден.

1144 року мосульський султан відвоював Едессу, що стало приводом для    другого    походу    (1147—1149),    який    завершився    невдачею.

1187 султан Саладин (Салах ад Дин) розбив хрестоносців і захопив Єрусалим. Відбивати святе місто у третьому поході вирушили зі своми військами король Франції Філіпп II Август, король Німеччини Фрідріх І Барбаросса і король Англії Ричард І Левине Серце. Єдиним успіхом походу було     завоювання     Кіпру,     який     був     проданий     тамплієрам.

Результатом четвертого походу (1202—1204) були узурпація влади імператора    у    Константинополі    і    заснування    Латинської    імперії.

Відбулося ще чотири хрестові походи — усі невдалі (1217—1221, 1228—1229, 1248—1254, 1270). У 1212 році окремо був організований похід дітей, що як безгрішні мали відвоювати Єрусалим. Похід закінчився ганебно. Діти частково не витримали труднощів походу, а частково були продані в рабство.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок 7-8.

Тема.  Складання портфоліо лицаря Айвенго. Підготовка до твору за романом В.Скотта «Айвенго»

 

Мета.  Повторити відомості про особливості написання твору-роздуму. Сприяти розумінню та аналізу прочитаного; продовжувати вчити порівнювати літературні образи, вчити учнів висловлювати свої думки;

Розвивати навички складання плану твору-роздуму, визначення основної думки твору, підбору аргументів з метою доведення вірності висловленої думки, творчу уяву;

Сприяти формуванню гармонійно розвиненої особистості..

Тип уроку. Урок розвитку зв`язного мовлення

 

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань

Робота з групами учнів, складання «Портфоліо лицаря Айвенго»

 

 

Портфоліо

рицаря Айвенго, головного героя роману В. Скотта «Айвенго»

 

Иллюстрация И.Кустова к роману В.Скотта «АЙвенго».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Під готува(в/ла)       уч ___ 7 класу

 

Портфоліо - візитна картка, тобто сукупність відомостей про людину, організацію, досьє, тобто сукупність документів, зразків робіт, фотографій, що дають уявлення про пропоновані можливості, послуги фірми чи спеціаліста (Новітній словник іноземних слів і виразів).

 

 

Розділ І.  

Загальні відомості про літературного героя.

 

Ім'я, прізвище________________________________

Вік _________________

Національність

Соціальний стан______________

Рід занять_________.________

Моральні якості:

 

 

Розділ II.   

Колектор

1. Словник

Кодекс — (1) систематизоване зведення законів, які стосуються певної галузі права; (2)  сукупність норм, правил поведінки.

Лицар — (1) за доби Середньовіччя в Західній Європі — феодал, який належав до   військово-землевласницького стану. Кінний воїн із важким озброєнням та повним спорядженням;

 (2) самовіддана, благородна людина, яка захищає когось або щось;

 (3)той, хто самовіддано і безкорисливо служить на якійсь ниві, захищає ідею,етичні засади.

Пілігрим — мандрівник-богомолець, подорожній.

Честь — сукупність вищих моральних принципів, якими людина керується у своїй поведінці.

 

2.Цитати з роману В.Скотта «Айвенго»

 

а) Зовнішній вигляд літературного героя, портрет.

 

«На скільки це можна побачити по людині, закутій у крицю, новий шукач удачі мав зріст не дуже й вищий від середнього й скорше струнку, ніж дебелу статуру. Його крицевий обладунок був щедро оздоблений золотим карбуванням, герб на юнацька грація, видна в його рухах, здобули йому прихильність глядачів».

«Коли шолома скинули, всі побачили вродливе, засмагле на сонці обличчя юнака років 25 під кучмою густих, коротких білявих кучерів».

 

б) Айвенго очима героїв роману В. Скотта.

 

Седрік Сакс: «Та ні — той син, що не послухався мене, більш мені не син, і я не клопочуся його долею...»

Ровена: «Айвенго прийме будь-який виклик до чесного бою...», «Ми чули, що Айвенго після відплиття англійського війська залишався в Палестині, бо нездужав, і там зазнав переслідувань від французів, що їхніми прибічниками є, як відомо, храмовники», «Дарую тобі, пане лицарю, цей вінець як нагороду, призначену за звитягу цього дня. Г ніколи ще вінець лицарства не увінчував гіднішого чола!»

Ісак: «Він добрий юнак і дотримується визначеного терміну і повертає позичене. Він допомагає ізраїльтянинові».

Вальдемар Фіц-Урс: «Може це котрийсь із тих добрячих бійців, які подалися з королем Річардом до Палестини, а тепер якось добуваються зі Святої Землі додому».

Принц Джон: «Присягаюсь сяйвом від чолаПресвятої Діви, цей лицар позбавлений не тільки спадщини, а й чемності, коли він хоче з'явитися перед нами, не відкривши обличчя».

Де Брасі: «Не думав, що серед чотирьох морів,* які омивають Британію, знайшовся б такий боєць, що міг би подужати за один день п'ять лицарів».

Ватаг розбійників: «Хіба він не так само бідний і позбавлений спадщини, як і ми? Хіба він не дав чосу Фрон-де-Бефові та Мальвуазенові, як і ми б дали, якби змогли? Хіба він не ворог Бріанові де Буагільберові? Він надто схожий на нас, аби мати його за здобич: адже собаки не гризуться з собаками там, де вистачає вовків та лисиць».

Чорний лицар: «Вілфред Айвенго у полоні і може загинути! Якщо бодай одну волосину на його голові обпалить вогонь, всі пожильці замку заплатять за це своїм життям»

 

  1. Виберіть епіграф

 

  • Людина помирає, а слава живе (В.Скотт);
  • Кожна доба народжує свого героя (Корейське прислів'я);
  • Краще добре чинити, ніж добре говорити (Англійське прислів'я);
  • Людина відображається в своїх вчинках (Ф.Шиллер);
  • Чисте світло лицарства вчить нас не боятися нічого, окрім ганьби (В.Скотт);
  • У вас, мандрівних рицарів, усе щастя — на вістрі списа! (В.Скотт).

Розділ IIІ.

Виразне читання

 

Балада В.Висоцького (з х/ф «Балада про доблесного рицаря Айвенго»)

 

Замок временем срыт и укутан, укрыт

В нежный плед из зеленьых побегов.

Но развяжет язык молчаливьый гранит,

И холодное прошлое заговорит

О походах, боях и победах.

Время этих преданий не стерло,

Оторвать от него верхний пласт,

Или взять его крепче за горло —

И оно свои тайны отдаст.

Упадут сто замков, и спадут сто оков,

И сойдут сто потов с целой груды веков,

И польются легенды из сотен стихов —

Про турниры, осады, про вольных стрелков...

И к знакомой мелодии ухо готовь,

И смотри понимающим оком,

Потому что любовь — зто вечно любовь,

Даже в будущем вашем далеком.

                                  ***

Звонко лопалась сталь под напором меча,

Тетива от натуги дымилась,

Смерть сидела на копьях, утробно урча,

В грязь валились враги, о пощаде крича,

Победившим сдаваясь на милость.

Но не все, оставаясь живыми,

В доброте сохраняли сердца,

Защитив своє доброе имя

От заведомой лжи подлеца.

Хорошо, если конь закусил удила,

И рука на копье поудобней легла,

Хорошо, если знаешь, откуда стрела,

Хуже, если по-подлому, из-за угла...

Как у вас там с мерзавцами? Бьют? — поделом.

Ведьмы вас не пугают шабашем?

Но не правда ли — зло называется злом

Даже там, в светлом будущем вашем?

                                   ***

И во веки веков, и во все времена

Трус, предатель всегда презираем,

Враг есть враг, и война все равно есть война,

А темница тесна, и свобода одна,

И всегда на нее уповаем.

Время этих понятий не стерло,

Оторвать от него верхний пласт,

И дымящейся кровью из горла

Чувства вечные хльшут на нас.

Ньне, присно, во веки веков, старина,

И цена есть цена, и вина есть вина,

И всегда хорошо, если честь спасена

Если другом надежно прикрита спина!

Чистоту, простоту мы у древних берем,

Саги, сказки из прошлого тащим.

Потому что добро остается добром

В прошлом, будущем и настоящем.

 

Розділ IV. 

Складання плану характеристики лицаря Айвенго

 

1. Хто такий Айвенго?

2. Історія і доля в житті Айвенго:

а) Вірний зброєносець короля Річарда;

б) Пілігрим у домі батька.

3. Втілення в образі рицаря Айвенго кращих рис людини та воїна:

а) _______________:

б) _______________;

в) _______________;

г) _______________;

4. Айвенго - благородний лицар.

II. Підготовка до написання твору-роздуму.

1. Робота з пам`яткою «Як писати твір».

Твір - роздум - це творча робота, у якій «висловлюються та обґрунтовуються власні (авторські) думки, міркування з певної теми над питаннями та проблемами» (Є.А.Пасічник), висувається теза, добираються аргументи й формулюється висновок із приводу висловлення думок.

Послідовність написання твору - роздуму:

  1. Визначте тему та особисте ставлення до неї.
  2. Доберіть і систематизуйте цитати з художнього твору про портрет і спосіб життя персонажа, його взаємини з оточенням.
  3. Аргументуйте власне ставлення до героя. Напишіть, який вплив має і спрогнозуйте який матиме цей образ на ваш характер, ваше сприйняття життя.

 

  1. Визначення теми й основної думки твору.
  2. Мовна підготовка.

Груповий та індивідуальний пошук учнями слів і словосполучень, а також синтаксичних конструкцій, що відповідають змісту твору, пошук засобів зв'язку між частинами тексту; попередження орфографічних та пунктуаційних помилок.

  1. Написання роботи на чернетці
  2. Індивідуальні консультації.
  3. Переписування творчих робіт у зошити.

 

ІІІ. Збір творчих робіт.

ІV. Домашнє завдання.

Підготувати повідомлення про життя і творчість М.Гоголя (індивідуальні завдання).

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Семеновських Оксана Ярославівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
23 липня 2018
Переглядів
15147
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку