Мета уроку - розкрити майстерність письменника у зображенні Запорозької Січі, на основі тексту ознайомити учнів з побутом та звичаями запорожців, порівняти художній матеріал з історичними фактами; розвивати вміння порівнювати відомості отримані на уроках з різних предметів, навички роботи з текстом, переказу, виразного читання, усного зв'язного мовлення, словесного малювання; виховувати пошану до історичного минулого.
Урок 3.
Слайд 1. Українська земля – колиска козацтва. ( звучить козацький марш )
Слайд 2. Тема та мета уроку.
Тема. Бойове товариство, побут і звичаї запорожців в повісті М.В.Гоголя “Тарас Бульба”
Мета. Розкрити майстерність письменника у зображенні Запорозької Січі, на основі тексту ознайомити учнів з побутом та звичаями запорожців, порівняти художній матеріал з історичними фактами; розвивати вміння порівнювати відомості отримані на уроках з різних предметів, навички роботи з текстом, переказу, виразного читання, усного зв’язного мовлення, словесного малювання; виховувати пошану до історичного минулого.
Методично-дидактичне забезпечення уроку: комп’ютер, мультимедійна дошка, програма “Pawer Point”
Очікувані результати.
Після цього уроку учні зможуть розкрити майстерність великого письменника; розповідати про побут та звичаї запорожців; порівнювати художній матеріал з історичними фактами; складати словесні портрети; вправно працювати з текстом.
Структура уроку
І.Мотивація навчальної діяльності.
ІІ.Оголошення теми. Мети уроку.
ІІІ.Вивчення нового матеріалу.
І.Слово учителя.
2. Виступ творчої групи учнів.
3.Бесіда з учнями з використанням слайдів презентації.
4.Робота з текстом.
5.Бесіда за прочитаним.
6 Виразне читання напам’ять промови Тараса.
7.Історична довідка.
ІV.Підсумок уроку.
V.Домашнє завдання.
Хід уроку.
І.Мотивація навчальної діяльності
Багата українська земля подіями, традиціями, людьми, повниться легендами ріка історії. Не дарма її називають колискою козацтва.
Козацький громадський рух в Українi набув великого поширення. Сьогоднi ми вiдчуваємо нагальну потребу у визначеннi нацiональної iдеї нашого народу, провiдником якої з давнiх часiв вважається козацтво.
“Основною метою діяльності Українського Реєстрового Козацтва є сприяння розбудові України як суверенної, самостійної та незалежної, демократичної і правової держави, з козацькою моделлю демократії, яка гармонійно поєднує вольності й свободи з дисципліною та порядком у державі.
Девізом колишніх реєстровців було: “ Збережемо честь - збудуємо славу!”, а девізом сучасних козаків реєстровців є: ” До міцної держави та добробуту народу України через духовність і патріотизм кожної людини ”.
Гетьман Українського Реєстрового Козацтва Анатолій Шевченко
Сьогодні козацтво – єдина для всього українського народу популярна форма відродження національної ідеї на принципах духовності, патріотизму та соборності.
Прикладом цього є “Угода про співробітництво в сфері освіти та виховання молоді ”Міністерства освіти і науки України та Всеукраїнської громадської організації “Українське реєстрове козацтво”, головна мета якої – відродження та розвиток Українського козацтва через сферу освіти та виховання учнівської та студентської молоді. Учні 5-6 класів – це юні козачата нашої гімназії.
ІІ.Оголошення теми та мети уроку
І сьогодні на уроці ми й спробуємо відчути дух тієї героїчної епохи. Слайд3
Звучить авторський вірш Слайд4
О, мати, Запорозька Січ!
Плекала, ти, таких героїв,
Що голови летіли з пліч,
Коли впивались вони боєм.
Татари, турки, ляхи кляті –
Ніхто не міг тебе здолати.
Бо вільне небо й степ широкий
Уміли браття захищати.
Прямий нащадок цих героїв
Черпав історію з джерел.
І про Тараса Бульбу повість
Читають учні й дотепер.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Слово вчителя Козаки в Україні завжди служили українському народові і протягом драматичної й героїчної історії нашої держави вони неодноразово це доводили.
Через століття, які віддаляють нас від козацької доби, важко дати однозначну відповідь про те, якими ж були запорозькі козаки. Захисниками всього населення, оборонцями української землі, поборниками православної віри, опорою і підтримкою училищ і братських шкіл? У внутрішніх якостях запорозьких козаків помітна була суміш чеснот та вад, які завжди були притаманні людям, котрі вважають війну головним заняттям. Жорстокі, дикі й нещадні до ворогів, козаки були добрими друзями, вірними товаришами, справжніми братами один одному. Добросердність, безкорисливість, щедрість, вірність у дружбі понад усе цінувалися в Запорозькій Січі. З різних сторін підходить до розкриття козацтва Микола Гоголь.
Слайд 5. “Ніхто на всьому світі не відчував так глибоко свободи, рівності й братерства, як козаки.” Ці слова належать відомому російському художнику І.Рєпіну, автору картини “Запорожці пишуть листа турецькому султанові”, над якою він працював більше 12 років (з 1878 по 1891р.) Що ви бачите на цій картині? Що вам про неї відомо?
Одним з епізодів вияву непереможного запорозького духу, його сили,
вияву національного достоїнства й гордості знайшов відображення в широко відомому полотні російського художника Іллі Рєпіна “Запорожці пишуть листа турецькому султану”. Що ж послужило поштовхом для створення цього шедевру?
Влітку 1878р. Рєпін ознайомився зі змістом переписки турецького султана з запорозькими козаками. Лист султана закінчувався словами: “Велю вам, щоб добровільно піддались зі своїми людьми”. У відповідному листі козаків відчувається повна зневага до автора листа, його титулів і призиву. Зміст листа запорожців художник знав з дитинства. Проникнувшись цікавістю до цієї теми, Рєпін розпитував істориків про Запорозьку Січ, про героїчну оборону козаками її кордонів від турків, кримських ханів, польської шляхти.
Картина давалася нелегко, автор довго бився над кожною образною фігурою.
Вдивимося в веселих, бешкетних запорожців, що пишуть листа турецькому султану. Такими їх побачив в своєму зображенні Ілля Юхимович Рєпін. А своїх веселих персонажів він написав з життя, йому позували художники, студенти, професор консерваторії, поміщик Тарновський та його кучер Нікішка (беззубий козак). Кошовий отаман Сірко з’явився на картині з допомогою весельчака генерала Драгомирова.
“Тарас Бульба” – один з найдовершеніших творів Гоголя. Багато часу письменник присвятив ознайомленню з історичними джерелами, ліричними творами.
До вашої уваги історична справка, над якою працювала творча група учнів.
1. Історія Запорозької Січі.
2. Козацька душа моя…
3. Козацькі пісні.
Слайд 6 . З поміж джерел, які допомогли Гоголеві у праці над “ Тарасом Бульбою”, найважливішим була українська народна пісня. Саме ці “дзвінкі дивовижні літописи” допомогли авторові правдиво і водночас художньо відтворити живу історію українського народу.
Ліричними творами, що залишила нам козацька доба в історії України, є козацькі пісні, в яких оспівується героїчна боротьба проти іноземних поневолювачів, життя і побут козацьких родин.
Вони дали натхнення для творчості не одному поколінню українських (і не лише) письменників. І до сьогодні вони є об’єктом дослідження для науковців, що намагаються зробити ґрунтовне їх дослідження та фундаментальну жанрово-тематичну характеристику.
Вашій увазі одна з таких пісень.
Звучить пісня.
Славна Січ і її значення для України і Європи.
Бесіда з учнями
-Якою зображена Січ у 1 розділі повісті? Слайд 7
(Вільною козацькою республікою, “розгульним Запорожжям”. Та разом з тим автор пише й інше: “Це був справжній надзвичайний прояв руської сили: його викресало з народних грудей кресало лиха. Замість колишніх уділів, дрібних городків, наповнених писарями й ловчими, замість ворогуючих й торгуючих містами дрібних князів виникли грізні селища, курені й околиці, об’єднані спільною небезпекою й ненавистю проти нехристиянських хижаків”. )
-Яку роль відігравали козаки для всієї Європи?
(“Уже відомо всім з історії, як руська вдача дістала тут могутній, широкий розмах, дужий вияв”.)
-Розкажіть, як козаки набирали у своє військо нових людей?
(“Осавули ходили по ринках і майданах усіх сіл та містечок і гукали: “Гей ви, пивники, броварники! Годі вам пиво варити, та валятися по запічках, та годувати своїм ситим тілом мух! Рушайте сили рицарської й честі добувати! Ви, плугатарі, гречкосії, чабани, баболюби! Годі вам за плугом ходити, та бруднити в землі свої жовті чоботи,та підкочуватись до жінок і губити силу лицарську! Час добувати козацької слави!”І слова ці були як іскри, що падали на сухе дерево“.)
-Як про Січ говорять гості Тараса Бульби на початку повісті?
(Нема кращої науки для юнака, як Запорозька Січ.)
-Чому Тарас так поспішає відправити своїх синів на Січ? Слайд 8
(Тому, що він вважає, що тільки на Січі з них вийдуть справжні козаки. Це суто чоловіче заняття.)
-Яким побачили Запорожжя сини Тараса?(Прослуховування аудіозапису.) Слайд 7
А ось іще один з фрагментів побаченого бульбенками.
Перед вами репродукція картини Є.Кибрика “На Запорозькій Січі”.
-Зачитайте уривок, якийміг би відповідати зображеному на картині.
(“Коло молодого запорожця чотири молодих виробляли досить дрібно своїми ногами, кидалися, як вихор,вбік, мало не на голову музикам, і, раптом, присівши, неслися навприсядки й били круто і міцно своїми срібними підковами твердо вбиту землю”.(2р.)
-Як у танці розкривається душа козака? Слайд 9
(“…Не можна було дивитися без внутрішнього зворушення, як усе вибивало танець, найвільніший, найнесамовитіший, який тільки бачив коли-небудь світ і який, за його могутніми творцями, названо козачком ”. Саме в танці найбільш повно розкрилася широка й вільна душа козака.)
Повідомлення творчої групи про закони та звичаї Запорозької республіки.(Історичний коментар.)
- Розкажіть, про які закони та звичаї запорожців ви дізналися з повісті.
-Розкажіть про вибори кошового атамана.
Слайд 10. Робота з репродукцією картини Ю. Кутілова “Вибори кошового атамана”.
Запитання учням.
-Що ми бачимо на картині?
-Як зміст повісті перегукується з тим, що на ній зображено?
Відомо, що, за козацьким звичаєм, обрання нового отамана супроводжувалося обсипанням землею. Це символізувало вірність батьківщині, удачу в походах. За козацькою легендою, кошовий, якого “благословили” землею, міг зачаровувати людей, бачити майбутнє, обходити смерть, уникати лиха, вести за собою інших.
Робота з текстом. Завдвння учням.
-Як козаки називали Січ?(“Наша мати”.)
-Що було найсвятішим для козаків?(Віра, вітчизна, товариство.)
Слайд11. Запорозькі козаки були віруючими людьми і суворо дотримувались православ'я. Кожен помираючий козак, якщо мав при собі хрестик, іконку, неодмінно відписував все це церкві.За народним звичаєм, поранені та хворі козаки любили робити обіти і в разі спасіння від небезпеки, вдачі, або одужання приносили в дарунок церкві срібні хрестики, чарки, бляшанки з зображенням святих та інше. Тому запорозькі церкви завжди мали багате убранство.
Найбагатшою з них була Покровська Січова церква
Для козаків свято Покрови було найбільшим і найзначущим святом. В цей день у козаків відбувалися вибори нового отамана. Козаки вірили, що свята Покрова охороняє їх, а Пресвяту Богородицю вважали своєю заступницею і покровителькою. На Запоріжжі в козаків була церква святої Покрови. Козаки настільки вірили в силу Покрови Пресвятої Богородиці і настільки щиро й урочисто відзначали свято Покрови, що впродовж століть в Українi воно набуло ще й козацького змісту і отримало другу назву - Козацька Покрова. З недавніх пір свято Покрови в Україні вiдзначається ще й як день українського козацтва.
Бесіда за прочитаним
-Розкажіть, як козаки збиралися в похід.
-Як змінювалися козаки під час походу? Зачитайте уривок із тексту.
(“Усі знали, що тяжко мати справу з цією загартованою постійними війнами юрбою, відомою під назвою Запорозького Війська, яке і в свавільному безладді своєму зберігало лад, обдуманий для часу битви.”)
-З якими словами вони йшли у бій?(“За віру! За Січ!”)
-З якими помирали?(“Нехай же славиться до кінця віку Руська земля!”)
Образи козаків.
-Охарактеризуйте образи козаків.Назвіть їх(Метелиця, Шило, Писаренко, Бородатий, Кукубенко, Демид Попович, Касян Бовдюг та ін.)
-Які моральні й громадянські якості притаманні козакам? (Вони сміливі, мужні,завзяті, веселі,влучні на язик, людяні, гуманні, вірні своїй справі, вітчизні, товариству. Та разом з тим козаки жорстокі до ворогів, не прощають зради, грабіжництва, ницості.)
Можливо поясненям цьому буде існуюча версія про характерництво козаків.
Історична справка.
На особливу увагу заслуговує “Промова Т.Бульби про товариство”.
Виразне читання нап’амять промови учнем.
-У який час пролунала ця промова?(Це був тяжкий момент. Половина козаків залишилася тримати облогу Дубна, а половина вирушила відбивати татар.)
-Як вплинула вона на козаків? Зачитайте уривок з тексту.(“Всіх, хто стояв, зворушила дуже така мова, дійшовши аж до самого серця. Самі найстарші врядах стояли нерухомо, понуривши сиві голови в землю; сльоза тихо набігала в старих очах; поволі утирали вони її рукавом. І потім усі, начебто змовившись, махнули разом рукою й потрясли бувалими головами. Видно, мабуть, багато нагадав їм старий Тарас знайомого й кращого, що буває на серці в людини, яка навчена горем, працею, молодецтвом і всякими знегодами життя, або хоч і не зазнала їх, але відчула молодою, перлистою душею на вічну радість старим батькам, що породили її”.)
-Подумайте , з якою метою Тарас виголосив цю промову?(Як старий досвідчений полковник, він розумів усю складність ситуації, в якій опинплися козаки. Тому він вирішив не просто підняти дух війська (“знав, що й без того міцні вони духом”), а просто самому хотілося висловити все, що було на серці “.)
-Як ви розумієте слова з тексту:”Бували і в інших землях товариші, але таких, як у нашій землі, не було таких товаришів…”? (Запорожці вважали жружбу Божим даром. За бойового друга вони, не вагаючись, здатні були віддати життя.)
-У повісті автор часто називає козаків “лицарями”. Порівняйте зображення лицарів у романі В.Скотта “Айвенго” і козаків. Як на вашу думку,чи є виправданим таке порівняння? (Звичайно, у зображенні лицарів і козаків відчуваються різні національні особливості. Але спільним для них є те, що вони вірні своїй вітчизні, своїй справі, мужні, сильні, сміливі, людяні, гуманні, непримиримі до ворогів.)
Історична довідка.
Український козак і воїн, запорозький козак і лицар – це нероздільні поняття, і, коли говорили про козака, то розуміли, що він неодмінно воїн; коли говорили про запорожця, то обов’язково бачили в ньому лицаря.
Які ж риси об’єднують козака та європейського лицаря?
1.Побратимство.
2.Презирство до мирної праці. Війна – єдина достойна справа чоловіків!
3.Доступ до лицарства і козацтва був можливий лише для вільних людей.
4.Меч – символ лицарства Середньовічної Європи, шабля – свідчення приналежності до вільного козацького стану в Україні 16-18ст..
5.Культ коня. Кінь – вірний друг, милий брат, нерозлучний товариш.
6.Певна школа гарту. (Зброєносець на початку у лицаря, джура – у козака.)
7.Барди, трувери, міністрелі – співці, які прославляли подвиги лицарів.Кобзарство як частина козацького культурного комплексу.
8.Культ Діви Марі’ї, Покрови.(Історична справка.)
ІV.Підсумок уроку
Отже, козацьке лицарство, закони Запорозької Січі – славетна сторінка історії України.
Слайд 14(звучить авторський вірш)
Славні козаченьки – браття-запоржці,
Слава не померкне, житиме в віках.
Бо свою рідненьку – Україну - неньку
Кров’ю захищали ви в усіх боях.
І ворожа сила вас та й не зломила.
Добрий слід Тарасів – то хороший знак.
Погляд свій останній в полум’ї багрянім
Залишив в безкраїх він твоїх полях.
Гей, вперед ,козаки,
Кулі свист снаги додає.
Гей, біжать вороги.
Сила в братстві є!
Бесіда за запитаннями.
-Які чесноти козаків могли б бути взірцем для наслідування і за наших часів?
-Які звичаї козацтва варто було б відродити?
Слайди 12-16
Кадри зі зйомок фільму “Тарас Бульба”.
V.Домашнє завдання.
Скласти план характеристики образу Тараса Бульби. Дібрати цитатний матеріал до образу Т.Бульби.