Система уроків "Розкладання многочлена на множники" для дітей з особливими потребами.
Дузенко Руслан Алімович,
вчитель математики та інформатики
Томаківського НВК
«ЗОШ І-ІІІ ст. – ДНЗ» № 1.
Томаківка
2018 рік
ТЕМА: Розкладання многочленів на множники способом
винесення спільного множника за дужки та способом
групування.
Формування компетентностей:
Розкладання многочленів на множники – це перетворення, обернене до множення многочленів. Розв’язуючи різні задачі, іноді перемножують два чи більше чисел, а іноді – розкладають дане число на множники. Подібні задачі виникають в процесі перетворення цілих алгебраїчних виразів, скорочення дробів і розв’язування рівнянь.
Перелік понять, які використовуються в цій темі:
Одночлен – це найпростіші вирази – числа, змінні, їх степені й добутки.
Наприклад: 6; - ; z; х5; 0,3а2х.
Многочлен – це сума кількох одночленів.
Наприклад: 2ху-5х+6.
Розподільний закон множення: (а+в)∙с = а∙с + в∙с.
Щоб помножити многочлен на одночлен, потрібно кожний член многочлена помножити на даний одночлен і результати додати.
Наприклад: 6х∙(х3-2) = 6х∙х3 - 6х∙2 = 6х4-12х.
Щоб помножити многочлен на многочлен, треба кожний член першого многочлена помножити на кожний член другого многочлена і одержані добутки додати.
Наприклад: (2а-в)(3а-4в) = 2а∙3а+2а∙(-4в)+(-в)∙3а+(-в)∙(-4в) = 6а2-8ав-3ав+4в2 = 6а2-11ав+4в2.
Підготовчі вправи:
1) Розклади на множники числа:
30=2∙3∙5; 9=32; 25=52; 125=53; 18=2∙32; 20=22∙5; 40=23∙5.
2) Подай у вигляді добутку вирази:
а2 = а∙а; х3 = х∙х∙х; р4 = р∙р∙р∙р; q2 = q∙q; t5 = t∙t∙t∙t∙t; n4 = n∙n∙n∙n;
(х+у)2 = (х+у)(х+у); (в-с)3 = (в-с)(в-с)(в-с).
3) Знайди найбільший спільний дільник чисел:
а) 15; 10 і 20; б) 42; 35 і 63;
15=3∙5 42=6∙7
10=2∙5 35=5∙7
20=22∙5 63=32∙7
НСД (15; 10; 20)=5; НСД (42; 35; 63)=7;
Завдання для самостійного опрацювання:
1) Підкресли спільний множник у даних одночленах:
а) ав і ас (ு ав і ас)
б) 3х2у і 3х2z (ு 3х2у і 3х2z)
2)Підкресли спільний множник у даних многочлена:
с(а+z) і 2(а+z) (ு с(а+z) і 2(а+z))
Розкласти многочлен на множники – це означає замінити його добутком кількох многочленів, тотожним даному многочлену.
Наприклад: 1) х2-1 = (х-1)(х+1);
множення многочлена на одночлен
2) (а+в)∙с = а∙с + в∙с;
розкладання многочлена на множники
Найпростіші способи розкладання многочленів на множники:
В цьому розділі ми опрацюємо тільки перші два способи.
Вимоги до вивчення теми:
Учні повинні знати: |
Учні повинні вміти: |
(а+в)∙с = а∙с + в∙с;
|
|
Методичні рекомендації на рівні стандарту:
І) Алгоритм винесення спільного множника за дужки:
Приклад 1. Розкладіть многочлен 9х2у - 9ху на множники.
Розв'язання:
Крок 1. Виділяємо спільний множник: 9ху∙х - 9ху∙1;
Крок 2. Застосовуємо розподільний закон: 9ху(х-1);
Крок 3. Записуємо відповідь: 9х2у - 9ху = 9ху(х-1).
Приклад 2. Розкладіть многочлен 3(а+в) + (а+в)2 на множники.
Розв’язання:
3(а + в) + (а + в)2 = 3(а + в) + (а + в)(а + в) = (а + в)(3+(а + в))=(а + в)(3 + а+ в).
ЗАУВАЖЕННЯ.
Наприклад: -ау + ву + су = -у(а - в - с);
Завдання 1. Розкладіть многочлен на множники використовуючи наступну таблицю:
Виконуємо разом: |
Виконай самостійно: |
= (х-4)(х+3); |
|
Завдання 2. Розв’яжи рівняння використовуючи наступну таблицю:
Виконуємо разом: |
Виконай самостійно: |
х1=0 або х-3=0 х2= 3 Відповідь: 0;3
2х(х-1)=0 х1=0 або х-1 =0 х2=1 Відповідь: 0;1
х2(х-5)=0 х1=0 або х-5=0 x2=5 Відповідь: 0;5 |
3) у4+3у3 = 0 |
Завдання 3. Встанови відповідність між заданими виразами (а-д) та виразами, що їм тотожно дорівнюють (1-5):
ு
а |
|
б |
|
в |
|
г |
|
д |
|
а |
2 |
б |
4 |
в |
1 |
г |
5 |
д |
3 |
Приклади: Відповіді:
а) mх + nх; 1) m(n + 3m);
б) 2m + 2n; 2) х(m+ n);
в) mn + 3m2; 3) 2m(3m - 1);
г) 4m2 - 2mn; 4) 2(m + n);
д) 6m2-2m; 5) 2m(2m - n);
Завдання 4. Заміни пусту клітинку виразом, щоб одержати тотожність:
ு
Завдання для самостійного опрацювання:
В-1 |
В-2 |
Базовий рівень. |
|
Розкласти на множники: |
|
1) 18а-24с = (ு 6(3а-4с)) 2) 30с3 - 40с5= (ு 10с3(3 - 4с2)) |
1) 3а + 24 в = (ு 3(а + 8в)) 2) 27а5- 18а3= (ு 9а3(3а2-2)) |
Ускладнений рівень. |
|
Розкласти на множники: |
|
3) а12-а14 + а10 = (ு а10(а2-а4+ 1)) 4) 21аn+3 -24аn+1 = (ு 3аn+1 (7а2-8)) |
3) а7-а8 + а6 = (ு а6(а-а2+ 1)) 4) 56аn+4+63аn-1 = (ு 7аn-1 (8а5+9)) |
Розв’язати рівняння: |
|
5) 6х2- 5,4х = 0 ( ு 6х(х-0,9) = 0 х1=0 або х-0,9 = 0 х2=0,9 Відповідь: 0; 0,9 ) |
5) 9х2- 7,2х = 0 ( ு 9х(х-0,8) = 0 х1=0 або х-0,8 = 0 х2=0,8 Відповідь: 0; 0,8 ) |
Розглянь наступні розв’язані приклади та зверни увагу на відміну у виразах 1-3:
1) с(а + m) + n(а + m) = (а + m)(с + n);
2) 3(а - в) + с(в - а) = 3(а - в) - с(а - в) = (а - в) (3 - с);
3) а(х + у) + х +у = а(х + у) + (х + у) = (х + у)(а + 1);
4) 10х2 + 10ху + 3х + 3у;
5) 10х2 + 10ху + 5х + 5у;
Приклад п’ятий розв’язуємо по кроках:
ІІ) Алгоритм до способа групування:
Крок 1. Об'єднуємо члени многочлена в такі групи, які мають спільний множник:
10х2 + 10ху +5х + 5у = (10х2+ 10ху) + (5х + 5у);
Крок 2. Виносимо спільний множник за дужки в кожній групі:
(10x2 + 10ху) + (5х + 5у) = 10х(х + у) + 5(х + у);
Крок 3. Виносимо за дужки спільний множник виразу:
10х(х + у) + 5(х + у) = (х + у)(10х + 5) = 5(х + у)(2х + 1);
Отже, 10х2+ 10ху + 5х + 5у = 5(х + у)(2х + 1).
Завдання 1. Розкладіть многочлен на множники використовуючи наступну таблицю:
Виконуємо разом: |
Виконай самостійно: |
1) 2а(х + у) + х + у = 2а(х+у)+(х + у) = = (х+у)(2а+1); 2) а(m + n) + вm+ вn = а(m + n) + + (вm+ вn) = а(m + n) + в(m + n) = =(m + n)(а+в);
- (5m + 5n) = m(m + n) - 5(m + n) = = (m + n) (m -5); |
|
Завдання 2. Розв’яжи рівняння використовуючи наступну таблицю:
Виконуємо разом: |
Виконай самостійно: |
1) х(х-15) + 3(х-15) = 0 (х-15)(х+3) = 0 х-15 = 0 або х+3 = 0 х1=15 х2= -3 Відповідь: -3; 15 |
1) у(у+2) – 7(у+2) = 0 |
Завдання 3. Встанови відповідність між заданими виразами (а-д) та виразами, що їм тотожно дорівнюють (1-5):
ு
а |
|
б |
|
в |
|
г |
|
д |
|
а |
5 |
б |
3 |
в |
2 |
г |
1 |
д |
4 |
Приклади: Відповіді:
а) m(1+n)+n(1+n); 1) (а - в)(а - в + с);
б) ах+х+2(а+1); 2) (а + в)(а + в - 3);
в) (а+в)2-3(а+в); 3) (а + 1)(х + 2);
г) (а-в)2+с(а-в); 4) (m + с)(с2+ 1);
д) с2(с+m)+m+с; 5) (m + n)(1+n);
Хочеш дізнатися більше, зверни особливу увагу на завдання 4 та 5:
Завдання 4. Обчисліть значення виразу:
Якщо m = 0,35 і n = 0,25, то
m2- mn – 2m + 2n = m(m - n) - 2(m - n) = (m - n)(m - 2) = (0,35 - 0,25)(0,35 - 2) = = 0,1∙(-1,65) = -0,165;
Завдання 5. Розв’язати рівняння:
у(у-2) - 7(2-у) = 0
у(у-2) + 7(y-2) = 0
(у-2)(у+7) = 0
у-2=0 або у+7=0
y1=2 y2= -7
Відповідь: -7; 2
Завдання для самостійного опрацювання:
В-1 |
В-2 |
Базовий рівень. |
|
Розкласти многочлен на множники: |
|
1) 5ах + вх - 5ау - ву = (ு х(5а + в)-у(5а + в) = (5а + в)(х - у) ) 2) 10ах – 4ау + 5сх – 2су = (ு 2а(5х-2у)+с(5х-2у)=(5х-2у)(2а+с) ) |
1) 7а + 7в - 2а2 - 2ав = (ு 7(а + в) - 2а(а + в) = (а +в)(7 - 2а) ) 2) 2ах – вх + 10ау – 5ву = (ு 2а(х+5у)-в(х+5у)=(х+5у)(2а-в) )
|
Ускладнений рівень. |
|
Обчислити: |
|
3) 20,5•17+79,5•17+20,5•0,28+79,5•0,28= ( ு 17(20,5+79,5)+0,28(20,5+79,5)= =(20,5+79,5)(17+0,28)=100•17,28=1728) |
3) 42,22 - 42,2•41,2 + 57,82 - 57,8•56,8 = ( ு 42,2(42,2 - 41,2)+57,8(57,8 - 56,8)= = 42,2+57,8 = 100 ) |
Розв’язати рівняння: |
|
4) х3-3х2+х-3 = 0 ( ு х2(х-3)+(х-3)=0 (х-3)(х2+1)=0 х-3=0 або х2+1=0 х=3 х2-1 Рівняння розв’язку не має Відповідь: 3 ) |
4) х3+4х2+3х+12=0 ( ு х2(х+4)+3(х+4)=0 (х+4)(х2+3)=0 х+4=0 або х2+3=0 х= - 4 х2-3 Рівняння розв’язку не має Відповідь: - 4 ) |
ТЕМАТИЧНА КОНТРОЛЬНА РОБОТА
МЕТА: Перевірити, як засвоєно способи розкладання на множники: винесення спільного множника за дужки, групування, застосування цих методів до розв’язання рівнянь.
ХІД РОБОТИ
І. Тематична контрольна робота.
І варіант II варіант
Початковий рівень
1 .Закінчить запис
а) 9в + 9t = 9(...); а) 12х- 12у = 12(...);
б) а(m+n) + в(m+n)= (m+n)(...). б) m(а +в) + n( а+в)= (а+в)(...)
2.Розв’яжіть рівняння
а) х(х-1)=0 а) z(z-2)=0
х1=…; х2=… z1=…; z2=…
Середній рівень
1. Винесіть спільний множник за дужки:
а) 7n-14n2; а) 21х2-7ху; б) а(3-в)-5(в-3); б) с(х-2)-d(2-х);
2. Розкладіть многочлен на множники способом групування:
mх - mу + nх - nу; mх + mу + nх + nу;
Достатній рівень
1. Винесіть за дужки спільний множник:
8а4x4+ 7а3х3+ а2х2; 64х3у – 96x2y2+ 32ху;
2. Розкладіть многочлен на множники:
(Зх - 4у)2- (Зх - 4у)(7х + 2у) (6а + 2в)(7в -6а) - (6а +2в)2
3. Розв’яжіть рівняння:
у3 - 5(у2- 2) = 10 х2 - 6(х - 3) = 18
Високий рівень
1. Подайте у вигляді добутку:
a) 3вn+1 + 21вn; a) 2хm+1-25хm ;
б) -24вх - 15с2+ 40вс + 9сх; б)32х у2+ 15уz2 - 48xz2 - 10у3 ; 2. Доведіть, що:
1617+1616 ділиться на 17; 512 + 510 ділиться на 13.
Ключі до контрольної роботи:
І варіант II варіант
Початковий рівень
1 .Закінчить запис
а) 9(в+t); а) 12(х-у);
б) (m+n)(а+в); б) (а+в)(m+n);
2.Розв’яжіть рівняння
а) 0;1 а) 0;2
Середній рівень
1. Винесіть спільний множник за дужки:
а) 7n(1-2n); а) 7х(3х-у); б) (3-в)(а+5); б) (х-2)(с+d);
2. Розкладіть многочлен на множники способом групування:
(х-у)(m+n); (х+у)(m+n);
Достатній рівень
1. Винесіть за дужки спільний множник:
а2х2(8а2х2+7ах+1); 32ху(2х2-3ху+1);
2. Розкладіть многочлен на множники:
-2(Зх-4у)(2х+3у); 2(3а+в)(5в-12а);
3. Розв’яжіть рівняння:
0;5 0;6
Високий рівень
1. Подайте у вигляді добутку:
a) 7вn(0,5в+3); a) 5хm(0,5х-5); б) (3с-8в)(3х-5с); б) (2у2-3z2)(16-5у);
2. Доведіть, що:
Розкласти на множники і скористатись правилом, що добуток ділиться на число, коли один з множників ділиться на дане число.
1616∙17; 510∙26;
Творче завдання:
Скласти завдання по рівнях з теми: «Розкладання многочленів на множники з використанням формул скороченого множення».