Урок «Застосування похідної до розв’язування прикладних задач»

Про матеріал
Урок алгебри в 11 класі «Застосування похідної до розв’язування прикладних задач». Метою уроку є продовження формування навичок застосування формул і правил диференціювання при розв’язуванні вправ
Зміст архіву
Перегляд файлу

фон 22Тема уроку: «Застосування похідної до розв’язування прикладних задач»

Задачі уроку: 

  • продовжувати формувати навички застосування формул і правил диференціювання при розв’язуванні вправ;
  • формувати уміння застосувати знання та способи дій у  нових навчальних ситуаціях, на практиці;
  • розвивати вміння логічно мислити, аналізувати, робити висновки;
  • виховувати відповідальність за свою роботу, почуття колективізму під час розробки та виконання проекту.

Очікувані результати:

  • учні закріплять свої знання та вміння для обчислення похідної;
  •  знатимуть історію її виникнення;
  • вмітимуть пояснити застосування  похідної  у різних галузях науки та на практиці.

Обладнання: екран, мультимедійний проектор, презентація до уроку.

Тип уроку: комбінований (з використанням проектів).

Епіграф уроку:  «Не достатньо мати лише добрий розум, головне – це раціонально застосовувати його»   Р.Декарт.

План уроку.

№ з/п

Назва етапу уроку

Методи та прийоми

1

Мотивація навчальної діяльності

Проблемне питання (відео фрагмент)

2

Актуалізація опорних  знань

1.Повідомлення учнів

2.Тест – допуск

3.Математичне лото

3

Фізкультхвилинка

Відео ролик

4

Закріплення вмінь і навичок

Захист проектів

5

Оцінювання учнів

1.Заповнення картки самоконтролю

2.Заповнення картки залікового рейтингу

6

Підсумки уроку

1.Розвязання проблемного питання

2. «Незакінчене речення»

7

Домашнє завдання

 

фон 22Хід уроку.

1.Мотивація навчання.

Учитель: Сьогодні проведемо з вами ділову гру під назвою “Компетенція”. Виникає запитання: а що ж це означає?

Компетенція – коло питань, у яких дана особа має знання, досвід.

Компетентний (з латинської - “здатний”, “відповідний”) - це той, хто вміє застосовувати набуті знання та досвід.

Усе людське життя — це не що інше, як бажання досягти успіху в розв'язуванні все нових питань та проблем. Для цього,звичайно, необхідно бути розумною, освіченою, компетентною людиною. Стати такою можна тільки тоді, коли розум не знає ні хвилини спокою, а силу розумові додають вправи і постійний пошук.

Наш сьогоднішній урок — теж пошук, пошук шляхів досягнення успіху, бо тільки компетентна людина може досягти успіху.

Я сподіваюсь, що сьогодні ми з вами успішно попрацюємо і всі будуть задоволені від зустрічі на цьому уроці.

Досягти успіху можна тільки тоді, коли є певна мета. Мета сьогоднішнього уроку для вас  така: ви повинні показати раціональне використання свого розуму при удосконаленні своїх компетенцій за час вивчення теми «Похідна».

Увага на екран (відео фрагмент «проблема»).

Відповідь на це питання ми спробуємо дати в кінці уроку.

2. Актуалізація опорних знань.

фон 22Учитель: Шановні одинадцятикласники! Уміння працювати самостійно є дуже важливим і в навчанні, і в житті. Але, крім того, для досягнення успіху в житті потрібно мати друзів, партнерів. Тому під час роботи на уроці дозволяється здійснювати взаємодопомогу. Ви розділені на групи. У кожній групі є свій «спонсор знань», який зможе  упродовж  уроку надавати вам допомогу, а ваші досягнення я фіксуватиму в «картках залікового рейтингу».

А зараз послухаємо повідомлення, підготовлені нашими «спонсорами знань» за матеріалами додаткової літератури.

2.1. Повідомлення учнів.

Повідомлення I учня  -  «Шлях Дідони»

D:\школа\математика\наробки_Татьяна\похідна\похідна\Слайд1.JPG

D:\школа\математика\наробки_Татьяна\похідна\похідна\Слайд2.JPG

фон 22Повідомлення II учня – «Похідна у фізиці й техніці»

D:\школа\математика\наробки_Татьяна\похідна\похідна\Слайд3.JPG

Повідомлення III  учня – «З історії похідної»

D:\школа\математика\наробки_Татьяна\похідна\похідна\Слайд4.JPG

фон 22Учитель.  Ви побачили багатогранність використання похідної  у фізиці та техніці і переконалися, що математика не тільки «цариця», але й «служниця» інших наук.

2.2. Тест – допуск.

Учитель: Щоб продовжити наш урок,  потрібно згадати вивчений раніше матеріал. Для цього вам роздано картки з завданнями, які ви повинні виконати.

 

фон 22

    Учитель: Запишіть букви вибраних варіантів відповідей в одну строчку.
    Якщо завдання виконано вірно, то отримаєте слово  ЕКСТРЕМУМ.

2.3. Математичне лото.

Учитель: Продовжимо визначення вашої компетентності за допомогою математичного лото. Для цього виконайте завдання, записане на картці.

фон 223. Фізкультхвилинка (проектується на екран).

Учитель: Ви добре попрацювали, і для подальшої роботи потрібно трішки відпочити та розім’яти мязи.

4. Закріплення вмінь і навичок.

Учитель: А зараз надаємо слово групам  для  захисту проектів  « Похідна в прикладних задачах».

4.1. Проект І групи.

Визначити висоту басейну із квадратним дном, об’єм якого 32 м3, такого, щоб на облицювання його стін і дна, витрати на матеріали були найменшими.

Розв’язування

Нехай довжина та ширина басейну –       .Складемо функцію, за якою можна обчислити площу стін і дна S(х) = + 4х = + .  Дослідимо її на екстремум:  S'(х) = 2х - .     S'(х)=0, тоді =0 і х =4.

Відповідь: 4 м.                             Картинки по запросу басейн

 

фон 224.2. Проект ІІ групи.

Задача – проблема: «Яку з чашок вигідніше купляти?». Звісно дешевшою є та, на яку іде менше матеріалу. Для цього дослідимо чашки циліндричної форми. Математично задача звучить так:   який із циліндрів з периметром осьового перерізу Р має найбільшу бічну поверхню?

Розв’язування.

 

Відомо, що Sб = 2πRH, а периметр осьового перерізу P = 2(H+2R) = 2H+4R. Нехай R = x, тоді 2H = P - 4x і H =. Підставивши отримані значення у формулу площі бічної поверхні, отримаємо: Sб = 2πх() = πРх - 4πх2 .

Отже, функцію f(x) = πРх - 4πх2 дослідимо на екстремум.

f ʹ (x) = πР - 8πх. Розв’язуємо рівняння πР - 8πх = 0. Маємо х = , тобто R = , а

відповідно Н = = . В результаті отримаємо, що H = 2R.

 

   Картинки по запросу чашка   Відповідь:  найбільшу бічну поверхню має циліндр, у якого осьовий переріз квадрат.

 

5. Оцінювання учнів.

Учитель: Настав час кожному з вас дати оцінку своїй роботі на уроці. У вас є «картка самоконтролю». Заповніть її, об’єктивно оцінивши свої досягнення на уроці.

5.1. Заповнення картки самоконтролю

Картка самоконтролю
Прізвище та ім'я учня _________________________
Оцініть себе (від 0 до 2 балів) за кожним із визначених напрямків
1. Ви брали активну участь у проектній роботі групи _____ .
2. Ви вносили вдалі пропозиції, які були врахова­ні в ході розв'язування задач _.
3. Ви виконували розрахунки проекту _____ .
4. Ви захищали проект _____.
5. Ви засвоїли навчальний матеріал  _____ .
6. Ви брали активну участь в обговоренні проектів на уроці  _______.
Усього балів  ________

фон 225.2. Заповнення картки залікового рейтингу (заповнює вчитель протягом уроку).

Картка залікового рейтингу учнів з теми
«Застосування похідної до розв’язування прикладних задач»

№ з/п

Прізвище, імя учня

Вид роботи, максимальна кількість балів.

тест - допуск

математичне лото

домашній проект

самоконтроль

робота на уроці

всього балів

оцінка

12

12

12

12

12

60

12

1

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Шкала оцінювання

Кількість балів

1-5

6-10

11-15

16-20

21-25

26-30

31-35

36-40

41-45

46-50

51-55

56-60

Оцінка

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

 

6. Підсумки уроку.

Учитель: Наш урок добігає кінця. Кожен з вас показав і оцінив свою компетентність з теми «Похідна». Тож підведемо підсумки сьогоднішнього уроку.

6.1. Розв’язання проблемного питання.

Заслуховуються відповіді учнів. Потім проектується відео ролик на екран («проблема_відповідь»).

Учитель: А зараз я пропоную вам самим підвести підсумок вашої роботи на уроці, доповнивши незакінчені речення.

 

 

6.2. «Незакінчене речення».

Закінчіть наступні речення:

  1. Під час проведення уроку мені сподобалося …
  2. Під час проведення уроку мені не сподобалося …
  3. Найскладнішим для мене було …
  4. Мені сподобалося працювати у групі, тому що …
  5. Я проявив (розвинув у собі) такі якості, як …
  6. Я добре виконав …

 

  1. фон 22Домашнє завдання:

Підручник: Є.П.Нелін «Алгебра» 11 клас, Харків, «Гімназія», 2011 р.,                 академічний рівень.

Початковий рівень: повторити §2, виконати впр.6 (стор. 29).

Середній рівень: повторити §2,3,  виконати впр.1,2 (стор. 39).

Достатній рівень: повторити §2-4,  виконати впр.10 (стор. 45),
                               впр.14(2) (стор. 66).

Високий рівень: повторити §2-5,  виконати впр.3(1-3) (стор. 90),
                             скласти кросворд на тему «Похідна».

 

 

 

 

1

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Цікавою є легенда про відшукування найбільшого значення функції, за якою засновниця м. Карфагена Дідона, дочка царя тірів, посварившись з братом Пігмаліоном, втекла від свого батька і після багатьох пригод з'явилася на південному узбережжі Середземного моря. Тут, у царя Нарбаса, за невеликі гроші вона купила шматок землі «не більше, ніж можна обміряти шкурою бика» - як зазначалося в угоді. Місцеві жителі вважали умову буквальною і розраховували, що Дідоні для нового поселення дістанеться дуже маленький клаптик узбережжя. Проте спритна Дідона розрізала шкуру бика на найтонші смужки, зв'язала їх мотузкою і, закріпивши один її кінець на березі моря, пішла з іншим вздовж берега.

Номер слайду 2

Перед нею постало питання: яку форму потрібно надати мотузці, щоб «обміряти шкурою бика» найбільшу площу? Зокрема, це є задача на пошук замкненої кривої даної довжини, що обмежує найбільшу площу. Виявляється, що такою кривою є коло . Дідоні, щоб розв'язати задачу потрібно було обійти півколо з центром у точці О. На ділянці землі, яку вона відміряла, й було засновано місто Карфаген. Карфаген

Номер слайду 3

Поняття похідної виникло у XVII столітті у зв'язку з необхідністю розв'язати деякі математичні і фізичні задачі. Задачу про побудову дотичної розв'язав Г. Лейбніц. Про визначення миттєвої швидкості під час прямолінійного нерівномірного руху – І. Ньютон, який прийшов до поняття похідної, виходячи з положень механіки. Похідна – це швидкість зміни функції. Нехай матеріальна точка рухається вздовж координатної прямої х за законом x=x(t). Тоді похідна від координати за часом у даний момент є швидкістю руху в цей момент часу. У цьому полягає її механічний зміст. Поняття похідної як швидкості зміни функції використовується під час означень багатьох фізичних величин. Наприклад, похідна швидкості руху за часом є прискорення; похідна величини заряду за часом є сила струму; похідна потоку магнітної індукції за часом є електрорушійна сила індукції; похідна роботи за часом є потужність. Готфрід ЛейбніцІсаак Ньютон

Номер слайду 4

До відкриття похідної незалежно один від одного прийшли два відомих учених – І. Ньютон і Г. Лейбніц наприкінці XVII століття. Проте, ще задовго до цього Архімед розв'язав задачу на побудову дотичної до кривої та знайшов максимум функції f(x)=x2(a-x). Різні задачі, що пов'язані з поняттям похідної, зустрічалися у працях Н. Тартальї, М. Кеплера, Р. Декарта. І. Ньютон сформулював і розв'язав основну проблему математичного аналізу: « За даною довжиною шляху в будь-який момент часу знайти швидкість руху у вказаний час». І якщо він виходив із задач механіки, то Г. Лейбніц – із геометричних задач. У Г. Лейбніца первісним поняттям була дотична, а у І. Ньютона – швидкість. Швидкість зміни функції f(x) у точці х0 називається похідною функції f(x) у точці х0. Архімед. Нікколо Тарталья. Йоган Кеплер. Рене Декарт

zip
Пов’язані теми
Алгебра, Розробки уроків
Додано
17 лютого 2019
Переглядів
3950
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку