Тема уроку: «Застосування похідної до розв’язування прикладних задач»
Задачі уроку:
Очікувані результати:
Обладнання: екран, мультимедійний проектор, презентація до уроку.
Тип уроку: комбінований (з використанням проектів).
Епіграф уроку: «Не достатньо мати лише добрий розум, головне – це раціонально застосовувати його» Р.Декарт.
План уроку.
№ з/п |
Назва етапу уроку |
Методи та прийоми |
1 |
Мотивація навчальної діяльності |
Проблемне питання (відео фрагмент) |
2 |
Актуалізація опорних знань |
1.Повідомлення учнів 2.Тест – допуск 3.Математичне лото |
3 |
Фізкультхвилинка |
Відео ролик |
4 |
Закріплення вмінь і навичок |
Захист проектів |
5 |
Оцінювання учнів |
1.Заповнення картки самоконтролю 2.Заповнення картки залікового рейтингу |
6 |
Підсумки уроку |
1.Розв’язання проблемного питання 2. «Незакінчене речення» |
7 |
Домашнє завдання |
|
Хід уроку.
1.Мотивація навчання.
Учитель: Сьогодні проведемо з вами ділову гру під назвою “Компетенція”. Виникає запитання: а що ж це означає?
Компетенція – коло питань, у яких дана особа має знання, досвід.
Компетентний (з латинської - “здатний”, “відповідний”) - це той, хто вміє застосовувати набуті знання та досвід.
Усе людське життя — це не що інше, як бажання досягти успіху в розв'язуванні все нових питань та проблем. Для цього,звичайно, необхідно бути розумною, освіченою, компетентною людиною. Стати такою можна тільки тоді, коли розум не знає ні хвилини спокою, а силу розумові додають вправи і постійний пошук.
Наш сьогоднішній урок — теж пошук, пошук шляхів досягнення успіху, бо тільки компетентна людина може досягти успіху.
Я сподіваюсь, що сьогодні ми з вами успішно попрацюємо і всі будуть задоволені від зустрічі на цьому уроці.
Досягти успіху можна тільки тоді, коли є певна мета. Мета сьогоднішнього уроку для вас така: ви повинні показати раціональне використання свого розуму при удосконаленні своїх компетенцій за час вивчення теми «Похідна».
Увага на екран (відео фрагмент «проблема»).
Відповідь на це питання ми спробуємо дати в кінці уроку.
2. Актуалізація опорних знань.
Учитель: Шановні одинадцятикласники! Уміння працювати самостійно є дуже важливим і в навчанні, і в житті. Але, крім того, для досягнення успіху в житті потрібно мати друзів, партнерів. Тому під час роботи на уроці дозволяється здійснювати взаємодопомогу. Ви розділені на групи. У кожній групі є свій «спонсор знань», який зможе упродовж уроку надавати вам допомогу, а ваші досягнення я фіксуватиму в «картках залікового рейтингу».
А зараз послухаємо повідомлення, підготовлені нашими «спонсорами знань» за матеріалами додаткової літератури.
2.1. Повідомлення учнів.
Повідомлення I учня - «Шлях Дідони»
Повідомлення II учня – «Похідна у фізиці й техніці»
Повідомлення III учня – «З історії похідної»
Учитель. Ви побачили багатогранність використання похідної у фізиці та техніці і переконалися, що математика не тільки «цариця», але й «служниця» інших наук.
2.2. Тест – допуск.
Учитель: Щоб продовжити наш урок, потрібно згадати вивчений раніше матеріал. Для цього вам роздано картки з завданнями, які ви повинні виконати.
Учитель: Запишіть букви вибраних варіантів відповідей в одну строчку.
Якщо завдання виконано вірно, то отримаєте слово ЕКСТРЕМУМ.
2.3. Математичне лото.
Учитель: Продовжимо визначення вашої компетентності за допомогою математичного лото. Для цього виконайте завдання, записане на картці.
3. Фізкультхвилинка (проектується на екран).
Учитель: Ви добре попрацювали, і для подальшої роботи потрібно трішки відпочити та розім’яти м’язи.
4. Закріплення вмінь і навичок.
Учитель: А зараз надаємо слово групам для захисту проектів « Похідна в прикладних задачах».
4.1. Проект І групи.
Визначити висоту басейну із квадратним дном, об’єм якого 32 м3, такого, щоб на облицювання його стін і дна, витрати на матеріали були найменшими.
Розв’язування Нехай довжина та ширина басейну – .Складемо функцію, за якою можна обчислити площу стін і дна S(х) = + 4х = + . Дослідимо її на екстремум: S'(х) = 2х - . S'(х)=0, тоді =0 і х =4. |
Відповідь: 4 м. |
4.2. Проект ІІ групи.
Задача – проблема: «Яку з чашок вигідніше купляти?». Звісно дешевшою є та, на яку іде менше матеріалу. Для цього дослідимо чашки циліндричної форми. Математично задача звучить так: який із циліндрів з периметром осьового перерізу Р має найбільшу бічну поверхню?
Розв’язування.
Відомо, що Sб = 2πRH, а периметр осьового перерізу P = 2(H+2R) = 2H+4R. Нехай R = x, тоді 2H = P - 4x і H =. Підставивши отримані значення у формулу площі бічної поверхні, отримаємо: Sб = 2πх() = πРх - 4πх2 . Отже, функцію f(x) = πРх - 4πх2 дослідимо на екстремум. f ʹ (x) = πР - 8πх. Розв’язуємо рівняння πР - 8πх = 0. Маємо х = , тобто R = , а відповідно Н = = . В результаті отримаємо, що H = 2R.
|
Відповідь: найбільшу бічну поверхню має циліндр, у якого осьовий переріз квадрат.
|
5. Оцінювання учнів.
Учитель: Настав час кожному з вас дати оцінку своїй роботі на уроці. У вас є «картка самоконтролю». Заповніть її, об’єктивно оцінивши свої досягнення на уроці.
5.1. Заповнення картки самоконтролю
Картка самоконтролю
Прізвище та ім'я учня _________________________
Оцініть себе (від 0 до 2 балів) за кожним із визначених напрямків
1. Ви брали активну участь у проектній роботі групи _____ .
2. Ви вносили вдалі пропозиції, які були враховані в ході розв'язування задач _.
3. Ви виконували розрахунки проекту _____ .
4. Ви захищали проект _____.
5. Ви засвоїли навчальний матеріал _____ .
6. Ви брали активну участь в обговоренні проектів на уроці _______.
Усього балів ________
5.2. Заповнення картки залікового рейтингу (заповнює вчитель протягом уроку).
Картка залікового рейтингу учнів з теми
«Застосування похідної до розв’язування прикладних задач»
№ з/п |
Прізвище, ім’я учня |
Вид роботи, максимальна кількість балів. |
||||||
тест - допуск |
математичне лото |
домашній проект |
самоконтроль |
робота на уроці |
всього балів |
оцінка |
||
12 |
12 |
12 |
12 |
12 |
60 |
12 |
||
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
… |
|
|
|
|
|
|
|
|
Шкала оцінювання
Кількість балів |
1-5 |
6-10 |
11-15 |
16-20 |
21-25 |
26-30 |
31-35 |
36-40 |
41-45 |
46-50 |
51-55 |
56-60 |
Оцінка |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
6. Підсумки уроку.
Учитель: Наш урок добігає кінця. Кожен з вас показав і оцінив свою компетентність з теми «Похідна». Тож підведемо підсумки сьогоднішнього уроку.
6.1. Розв’язання проблемного питання.
Заслуховуються відповіді учнів. Потім проектується відео ролик на екран («проблема_відповідь»).
Учитель: А зараз я пропоную вам самим підвести підсумок вашої роботи на уроці, доповнивши незакінчені речення.
6.2. «Незакінчене речення».
Закінчіть наступні речення:
Підручник: Є.П.Нелін «Алгебра» 11 клас, Харків, «Гімназія», 2011 р., академічний рівень.
Початковий рівень: повторити §2, виконати впр.6 (стор. 29).
Середній рівень: повторити §2,3, виконати впр.1,2 (стор. 39).
Достатній рівень: повторити §2-4, виконати впр.10 (стор. 45),
впр.14(2) (стор. 66).
Високий рівень: повторити §2-5, виконати впр.3(1-3) (стор. 90),
скласти кросворд на тему «Похідна».
1