Технологія навчання за комбінованою системою
Першою складовою технології комбінованого навчання є урок вивчення нового матеріалу. (РМБ) Його мета – засвоєння учнями формальних знань (теорій, термінів, понять) на репродуктивному рівні.
Для цього уроку вчитель готує блок навчальної інформації – своєрідний друкований посібник, виконаний на окремих аркушах, які роздаються учням. Блок містить назву теми, перелік проблем, які слід розібрати і репродуктивно засвоїти, список основної і допоміжної літератури, розгорнутий зміст блоку навчальної інформації. Як правило, зміст блоку базується на уже засвоєних учнями знаннях і є максимально лаконічним викладом матеріалу.
Наступним уроком є урок фронтального опрацювання навчального матеріалу (ФОМ) має на меті осмислення учнями навчального матеріалу і формування умінь і навичок. Структура його така: 1) повторення учнями блоку навчальної інформації; 2) фронтальне виконання завдань, визначених спеціальною програмою; 3) фіксація по пам`яті відповідей на основі запитань у зошиті; 4) контрольне опитування.
Система поданих уроків розкриває тему "Земля - наш космічний дім"
Блок № 1 ЗЕМЛЯ – НАШ КОСМІЧНИЙ ДІМ 4 кл
Питання: 1. Сонячна система.
2. Земля – планета сонячної системи.
3. Як орієнтуватися на місцевості.
4. Як зображують місцевість на плані.
Література:
Інтернетресурси:
Девіз уроку: Наука для людини, як сонце для життя (Народна мудрість)
Планети – це холодні космічні тіла. Їх освітлює і обігріває Сонце.
Шлях по якому рухається планета навколо Сонця, називається орбітою.
Сонце і космічні тіла – планети, їх природні супутники, астероїди, комети, метеори, які рухаються навколо Сонця, – утворюють Сонячну систему.
2.1. Земля має форму кулі. Діаметр Землі 12 тис. 756 км. Маса Землі у 330 тисяч разів менша за масу Сонця. Місяць – природний супутник Землі.
2.2. Глобус – модель Землі. Глобус – точне відтворення Землі, зменшеної у десятки мільйонів разів.
Земна вісь – це уявна лінія навколо якої обертається уявна Земля. Зверху знаходиться Північний полюс, а знизу – Південний полюс.
На однаковій відстані від полюсів проходить уявна лінія – екватор. Від Північного полюса до екватора – північна півкуля. Від Південного полюса до екватора – південна півкуля. Довжина екватора 40 тис. км.
Уявні лінії на глобусі, які з’єднують Північний та Південний полюси і проведені згори вниз, називаються меридіанами. Уявні лінії, проведені зліва направо, називаються паралелями. Меридіани вказують напрям північ-південь, а паралелі – захід-схід.
2.3. Географічна карта – це зменшене у багато разів зображення на площині всієї поверхні Землі або її частини за допомогою масштабу й умовних знаків.
2.3.1. Материки Землі. Великі ділянки суші, оточені з усіх сторін водою, називають материками. На Землі є шість материків: Євразія (найбільший материк, складається з двох частин: Європи та Азії, умовна межа – Уральські гори), Африка, Північна Америка, Південна Америка, Австралія, Антарктида.
2.3.2. Океани Землі. На карті переважає голубий колір. Ним позначено Світовий океан. Світовий океан розділений материками на частини, які називаються океанами.
На Землі чотири океани: Тихий, Атлантичний, Індійський і Північний Льодовитий.
2.3.3. Населення Землі. З усіх материків найбільше населення в Євразії, а найменше – в Австралії. Небагато людей живе в Південній Америці та Африці.
В Африці в людей чорне забарвлення шкіри, чорне кучеряве жорстке волосся.
В Азії люди набули жовтого кольору шкіри і вузького розрізу очей.
В європейців світла шкіра і м’яке не дуже темне волосся.
Так виникли чорна, жовта та біла раси.
2.4. Планета Земля – непрозоре космічне тіло. На освітленому Сонцем боці – день, на протилежному, неосвітленому – ніч. Земля рухається навколо своєї осі із заходу на схід.
2.5. Рух Землі навколо Сонця спричиняє зміну пір року. Повний оберт навколо Сонця наша планета робить за 1рік. Рік становить 365 діб 5 год 48 хв 46 с.
2.6. Земну поверхню між екватором і полюсами умовно поділяють на три частини. Їх називають тепловими поясами Землі. У кожні півкулі – три теплові пояси: жаркий (тропічний) біля екватора, помірний і холодний біля полюса.
Масштаб вказує у скільки разів зменшено (або збільшено) справжні розміри предметів і відстані між ними.
Масштаб записується так: 1 см – 40 см; 1 см – 300 м.
4.2. План місцевості – це креслення вигляду зверху невеликої ділянки земної поверхні.